Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervangen wiellager Mercedes W124

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Vervangen wiellager Mercedes W124

    Ik heb net van de anwb mijn 300TE-24 met verzameltransport uit duitsland teruggekregen ivm kapotgelopen achterwiellager.

    Mijn vraag is of iemand kan schetsen hoe je bij een W124 zo'n lager vervangt. Heb hem al 2.5jaar en er nog nooit aan geklust. Ook geen idee waar ik onderdelen het beste vandaan kan halen.

    Dank!!

  • #2
    U vraagt, wij vinden.

    http://www.mercedesclubs.de/cgi-bin/...rum=DCForumID1

    Leuke klus. 't Is duidelijk Benz in de goede dagen: gebouwd voor de eeuwigheid, dus áls het ooit eens stukgaat, wordt het ook écht, écht, écht hard werken om het te vervangen. :-)
    Last edited by brun; 12-01-09, 20:48.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

    Comment


    • #3
      De dealer ( oh ja, ja... is vaak goedkoper dan niet-origineel)
      Of Brezan..
      Leveren complete sets, zo'n 45 Euro oid...
      Veritatis simplex oratio est

      Comment


      • #4
        Wat een superlink!! Duitsers doen ook dit weer grondig. En bizar te zien dat daar staat dat de achterwiellagers maar 300.000km meegaan. Er staat bij mij 295.000 op de klok. Voor degenen die het verhaal niet gelezen hebben, er staat geschreven dat de W124 lagers kleiner zijn gemaakt dan die in de W123 omdat die dubbel zo lang meegingen en daarmee wellicht overgedimensioneerd waren.

        Maar prima stukje uitleg om te rechtvaardigen hem keurig naar de garage te brengen. Voor beide kanten dan.

        Ik post het resultaat (en kosten) later.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door 240rs Bekijk bericht
          Wat een superlink!! Duitsers doen ook dit weer grondig. En bizar te zien dat daar staat dat de achterwiellagers maar 300.000km meegaan. Er staat bij mij 295.000 op de klok. Voor degenen die het verhaal niet gelezen hebben, er staat geschreven dat de W124 lagers kleiner zijn gemaakt dan die in de W123 omdat die dubbel zo lang meegingen en daarmee wellicht overgedimensioneerd waren.

          Maar prima stukje uitleg om te rechtvaardigen hem keurig naar de garage te brengen. Voor beide kanten dan.

          Ik post het resultaat (en kosten) later.
          Goeie beun kost niet veel.. ;-)
          Veritatis simplex oratio est

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
            U vraagt, wij vinden.

            http://www.mercedesclubs.de/cgi-bin/...rum=DCForumID1

            Leuke klus. 't Is duidelijk Benz in de goede dagen: gebouwd voor de eeuwigheid, dus áls het ooit eens stukgaat, wordt het ook écht, écht, écht hard werken om het te vervangen. :-)
            Goeiendag wat een werk... Is het niet sneller om de komplete achteras te vervangen?

            :)
            Oliestoken voor het goede doel

            Comment


            • #7
              Het lijkt heel wat,maar het valt allemaal wel mee.
              Chev's of the 50's.

              Comment


              • #8
                Woensdag wordt ie vervangen. Itt de foto's op duitse link wordt de complete achterpoot verwijderd om deze onder de pers te kunnen leggen. 4 tot 5uur werk.... Het wordt volgende week gedaan, maar dan ga ik anderhalve week op wintersport. Meld me daarna weer even.

                Comment


                • #9
                  450eur.... 6uur werk. Achterpoot gedemonteerd en in zijn geheel op de pers. 1 kant laten doen.

                  Woensdag wordt een voorwiellager van mijn audi s5 vervangen. Dat is volgens mij tegenwoordig in een uurtje gepiept. Zit allemaal niet meer geperst.

                  Comment


                  • #10
                    450 euro man.
                    Duur geintje voor een lager.

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                      450 euro man.
                      Duur geintje voor een lager.

                      Arbeidsloon, Harry....
                      Veritatis simplex oratio est

                      Comment


                      • #12
                        Mijn Accord moest bij 8 jaar/50.000km al een nieuw lager hebben :-( Kostte ongeveer 200 euro. Zal een aanzienlijk makkelijker klus geweest zijn....
                        All you need to remember is the number '70' .

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                          Arbeidsloon, Harry....
                          Ja, ja, dat snap ik ook nog wel.
                          Ik vind het duur.

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            Ja, maar beter duur als niet te koop he....

                            Maar die brandstofmeters zijn accuraat in een W124, niet te geloven.....
                            ;-)
                            Veritatis simplex oratio est

                            Comment


                            • #15
                              450 euro is veel geld, maar als het 3 ton meegaat niet duur vind ik. Zelfde als 150 euro voor 1ton en dan praat je over bijvoorbeeld een Alfa 75 :-).

                              Comment


                              • #16
                                Trouwens, een iets bredere velg zal toch niet zo'n groot effect hebben op de levensduur van wiellagers?
                                All you need to remember is the number '70' .

                                Comment


                                • #17
                                  Volgens mij wel hoor.
                                  Net als die spoor-verbreders etc... Ik snap niet dat mensen dat monteren.

                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)



                                  Comment


                                  • #18
                                    Ha, die CWATR;

                                    Breedte van de velg op zich hoeft nix te betekenen, maar een wijziging van de inpersdiepte kan door de vergrootte druk de levensduur van een wiellager bekorten.
                                    Scherven brengen gelul.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Is dat dan omdat je in principe het lager in het midden v/h wiel wilt hebben? Dus als je een bredere velg wilt nemen moet je de ET aanpassen eigenlijk?
                                      All you need to remember is the number '70' .

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ha, die CWATR;

                                        Zoiets ja. Als je ET zodanig gaat afwijken dat de velg te veel naar buiten komt te staan werkt dat als een hefboom op het wiellager. Ook een even brede velg die meer naar buiten staat (en dus een kleinere of zelfs negatieve ET heeft) is nadelig voor die slijtage. Bij een paar mm verschil zul je er trouwens niet zo heel snel iets van merken.
                                        Scherven brengen gelul.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Je moet de ET juist zo origineel mogelijk houden(als je het wiellager zo veel mogelijk wil ontzien) volgens mij. ET wordt volgens mij vanuit het midden van de velg gemeten, dus zal een bredere velg aan beide zijden evenveel 'groeien' en bij een gelijke ET de centrering t.o.v. het lager dus gelijk blijven. Reden om af te wijken van de std. ET is dat de boel bij bredere velgen eerder aanloopt(vooral aan de binnenkant).
                                          Every second of your life is a part of your song

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                            Volgens mij wel hoor.
                                            Net als die spoor-verbreders etc... Ik snap niet dat mensen dat monteren.
                                            Die worden soms functioneel gebruikt om velgen te laten passen over een eigenlijk te grote remklauw.

                                            Maar meestal is het vooral voor de show, niet voor de go.

                                            Comment


                                            • #23
                                              MN, dat zal 't wezen idd.
                                              All you need to remember is the number '70' .

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door CWATR Bekijk bericht
                                                Mijn Accord moest bij 8 jaar/50.000km al een nieuw lager hebben :-( Kostte ongeveer 200 euro. Zal een aanzienlijk makkelijker klus geweest zijn....
                                                De Clio van mijn zus: bij 80kkm > beide voorwiellagers > schandalig...

                                                Comment

                                                Working...
                                                X