Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

contactpunten - vraag aan de oude garde?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• contactpunten - vraag aan de oude garde?

Contactpunten. Dus mensen die in het injectie- of TDI-tijdperk pas zijn ingestapt mogen een ander draadje zoeken :)

Hoe lang gaan (gingen) contactpunten gemiddeld mee? Uitgedrukt in kilometers? Het was natuurlijk zo'n beetje het eerste onderdeel (naast brandstofvoorziening) dat vervangen werd door electronica. Iedereen weet waarom: slijtagegevoelig en daarmee op den duur bedrijfsonzeker.

Wie van hier weet nog "van vroeger" hoe lang ze gemiddeld meegingen? Eens per jaar vervangen? Iedere 10dkm? Eerder? Later? Uitzonderingen daargelaten dan. Pa Rohl? Ton van S? Ruud?
    Oliestoken voor het goede doel

Van mijn oude opels op carbs heb ik twee met contactpunten en twee met electronische ontsteking.

De standaard spul is knap waardeloos, maar je hebt ook beter spul.
    Ik ben zo'n freak die alle rekeningen bewaard, en bij mijn B-ascona zijn ze voor laatst vervangen toen ik hem kocht in 2003 volgens de rekeningen. Da's in tijd lang geleden, maar in km niet zo veel (ca 10.000).

Comment

En starten en draaien als een tierelier, ook na twee maanden stilstand buiten.

Comment

En waarom mogen de jongeren onder ons niet reageren? :-)

Het varieert een beetje per auto: Volkswagen schreef bijvoorbeeld vervanging om de 5000 km voor, meen ik. Veel Engelse auto's hebben ook zo'n soort interval. Maar de kans is groot dat je er gewoon 10.000 km mee doet. Met misschien een keertje schoonkrabben erbij.

Is naar huidige maatstaven nog steeds niet veel natuurlijk. Maar goed, in die dagen vervingen ze ook de olie om de 5000 km.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
          Is naar huidige maatstaven nog steeds niet veel natuurlijk. Maar goed, in die dagen vervingen ze ook de olie om de 5000 km.
          Nee zeker niet. Maar goed, 'toen' was alles anders.

Bedankt trouwens voor dat 5000km-vermoeden van VW. Een slecht lopende Giulia is de reden achter dit draadje. Dat deed ie al toen ik in november de accu eruit haalde en besloot hem winterrust te gunnen. Sindsdien niet meer naar gekeken, ook vanwege de tonnen pekel die sindsdien uitgereden zijn. Vanavond de opening van de punten opgemeten: krap 0,2mm. Veel te weinig, gezien de 0,35 tot 0,40 die gespecd wordt. Ze zitten er nu zo'n 7000km in. Zal dus wel een inbrand-bobbeltje zijn dat de spleet heeft verkleind, dat kon ik niet zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
            En waarom mogen de jongeren onder ons niet reageren? :-)
            Daar val ik ook onder, hoewel ik in e1n adem met Pa en Ton genoemd wordt :-)

Comment

En brun maar denken dat-ie nog jong is...
              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ik kan de km stand bij mij niet helemaal met zekerheid zeggen, omdat de klok vervangen is tussentijds, maar die 10K is een lage schatting.

Ik weet wel dat mijn mannetje aangaf dat het niet het standaard opel-spul was wat hij er in stopte.

Comment

Alles is relatief Dutch...

Comment

Als ik het me goed herinner (maar ja, op mijn leeftijd wordt het geheugen wat slechter) was vervangingstermijn meestal 10.000 km.
                    Als t'ie niet meer zo lekker loopt zou ik ook nazien:
                    -condensator van de contactpunten
                    -eventueel oxide op de contacten in de verdelerkap en/of rotor
                    -of centraal kool/grafiet staafje in de verdelerkap niet versleten is
                    -of je de juiste bougies hebt, is bij een Alfa nogal kritisch
                    -bougiekabels (zeker wanneer nu met vochtig weer de motor slechter loopt)

Comment

Bedankt voor de aanvulling René. Echter, anderhalf jaar geleden heb ik alles vervangen. Alles dat je tegenkomt op weg van de bobine tot aan de bougies, dus incl kabelset, verdelerkap, punten, condensator, rotor, the whole bende zeg maar :)

Ik zal nog wel even kijken naar het grafietstaafje aan de binnenkant van de kap, die tip kreeg ik al eerder. Ondanks dat ook die kap dus slechts 1,5 jaar oud is.

Maar een opening van 0,2mm is dus in ieder geval veel te weinig heb ik al gezien. En met 7000 km zou het dus best gewoon weer tijd kunnen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                        Daar val ik ook onder, hoewel ik in e1n adem met Pa en Ton genoemd wordt :-)
                        Ah, no offence Ruud :) Ik denk die Ruud heeft van dat Opel rally-spul van weleer, dat zal iemand zijn die er vroeger ook mee gereden heeft, kom ik noem z'n naam ook.

Comment

Ah leuk, een uitnodiging om te reageren op basis van mijn leeftijd, je verdient een complete negeer actie Gijs :-)

10.000 km klinkt redelijk, maar waarom zo moeilijk? Vervang de handel toch gewoon door contactpuntloze onsteking, heb ik ook op mijn BMW.
                          Niet altijd krampachtig volhouden met "in Period'
                          "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                          BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                            Ah leuk, een uitnodiging om te reageren op basis van mijn leeftijd, je verdient een complete negeer actie Gijs :-)
                            LOL en toch reageren he Hans? :)

10.000 km klinkt redelijk, maar waarom zo moeilijk? Vervang de handel toch gewoon door contactpuntloze onsteking, heb ik ook op mijn BMW.
                            Oh ik ben zeker niet van 'in Period', hence de grote Brembo klauwen die er onder moeten :) Maar ik wilde eerst weten waar het probleem zat alvorens lukraak dingen te vervangen. Contactpuntloos komt er zeker in.

Comment

10.000

10.000 km was/is de meest gangbare vervangingstijd.
                              Het kwam/komt wel eens voor dat ze niet meer optimaal afgesteld staan na een paar duizend km. Maar dat ligt veelal aan de wijze van montage.
                              Altijd een heel klein beetje vet aan het nokje van de punten zelf, dat zorgt voor het open en dichtgaan. Doe je dat niet, slijt het nokje snel(ler) en gaan je c.punten te eng staan. Dus Gijs....

Comment

Ik zou gewoon overstappen op lumenition ofzo. Werkt veel beter en je hoeft het niet eens te zien.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                  Ah, no offence Ruud :) Ik denk die Ruud heeft van dat Opel rally-spul van weleer, dat zal iemand zijn die er vroeger ook mee gereden heeft, kom ik noem z'n naam ook.
                                  Non taken Gijs :-)

Comment

Linkjes? Info?
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

google, wil soms helpen :

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Zat na het 1e jaar ook op mijn TR6 en beviel prima!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Of Pertronix:

The experts at PerTronix are ready to help you choose the perfect high performance ignition and exhaust products. We're enthusiasts too!

Hier o.a. verkrijgbaar: EDS Classics

Comment

Als 123Ignition leverbaar is voor jouw auto zou ik dat nemen. Zijn de contactpuntjes ook gelijk weg.
                                            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                              Als 123Ignition leverbaar is voor jouw auto zou ik dat nemen. Zijn de contactpuntjes ook gelijk weg.
                                              Dat zijn ze met de twee bovenstaande oplossingen ook. Een 123 Ignition bestaat er inderdaad wel voor de 105 series, maar ik vind ze véél te duur.

Comment

contactpuntjes

nog even over die contactpuntjes:
                                                ze slijten harder als de condenstator slecht is. (putje/bultje inbranden = vonken trekken over de contactpunten = niet OK. dus als je met contact aan de contactpunten open drukt met een schroevendraaier en je ziet aan de puntjes een vette vonk over slaan dan vervang ook maar gelijk die condensator)
                                                op mijn oude BMW vervang ik de contactpuntjes EN de condensator altijd tegelijk. (de oude meuk gaat als reserve in het dashboard kastje.)
                                                De contactpuntjes draaien langs een (in jou geval) 4-tal nokjes in de verdeler en daardoor slijt het kunststof volgertje ook waardoor de contactpuntafstand gaande weg kleiner wordt, dus die vervangtermijn is maximaal 10000km maar als je veel en lang hoge toeren draait (dan slijten de contactpunten harde) dan zou ik eerder denken aan vervanging om de 7500 of 5000km.

maar to be honest, het is en blijft een inferieur ouderwets systeem! (net als carburateurs)(mijn persoonlijke mening!)

Comment

Ja, net zoals die distributieketting ;-)

Tuurlijk zijn het ouderwetse systemen, maar daarom juist leuk :-)
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Tja, de condensator. Ook die is net als de rest 1,5 jaar oud. Ik dacht er te laat aan, dwz: bougies en contactpunten zijn al besteld. Gaat de condensator eigenlijk ook zo rap in kwaliteit achteruit?

Comment

Of handbediende ramen, ook zo iets inferieurs ,-)

Comment

Te duur ok, maar je bent ook gelijk af van alle mechanische ellende als centrifugaalvervroeging, want de hele curve voor jouw motor zit erin.

Het maakt een enorm verschil. Een gewone elektronische ontsteking doet het net zo goed als een perfect afgestelde niet uitgelubberde mechanische, maar 123 gaat verder dan dat.

Mijn 1.3-tje trekt gewoon moeiteloos weg bij 1500 RPM, en draait stationair als een huis. Je verwacht natuurlijk dat instabiel gedraai wordt veroorzaakt door niet goed afgestelde 2-dubbele caburateurs, maar met 123 was de ellende gelijk voorbij. Koude start gaat ook veel beter, en de choke kan zowat gelijk uit.

En de ramen hoef je niet te bedienen, maar de motor moet wel draaien ;-)
                                                        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Je hebt gelijk NoTVR, zeker mooi spul, die 123's. En tja, té duur, da's ieder voor zich natuurlijk. Maar ik vind het veel geld, laat ik het zo noemen dan :)

Comment

Helaas is 123 voor mijn auto's niet leverbaar. anders zou ik het wel weten... Wanneer ik een Alfa Nord had, 123.
                                                            Het zijn namelijk niet alleen de puntjes die verslijten, maar ook de mechanische vervroeging (centrifugaal), die slijt ook na zoveel jaren.
                                                            Het kost wat, maar dan ben je ook voor altijd van de elende af. Zeker wanneer je lang met de auto wilt doen, of wanneer je lang met een bepaald type auto wilt doen (overbouwen is een koud kunstje).

Comment

Klopt, het is mooi spul zoals ik al zei. Zie ook de website van Leen APK voor uitgebreide info en een demo filmpje die de verschillen aantoont tussen ouderwetsche puntjes, Pertronix en de 123. Leuk dat ook de Pertronix in de test zit. Leen APK

[edit] De Fiat units die er wél zijn, zijn stukken goedkoper zeg, dat scheelt nogal.

Comment

Lees het draadje nu pas, maar ik heb heel wat 105jes en heb één keer een probleem gehad met ontsteking. Dat bleek gewoon te liggen aan compleet rotte rotor, verdelerkap, contactpuntjes, etc. Helemaal gecorrodeerd.

Sindsdien vervang ik gewoon van al mijn 105jes jaarlijks (ik rij nooit meer dan 5000km per jaar per ouwe Alfa) de bougies, verdelerkap, rotor, contactpuntjes en condensator. Dat kost bij elkaar nog geen 20 euro. TWINTIG! Gaat dus nergens over en het is een krap een uurtje werk.
                                                                Het functioneert tot nu toe zonder enkel probleem, dus ik ga voorlopig niet investeren in cheezy ignition.

Bougiekabels vervang ik overigens meteen na aanschaf auto en daarna mogen ze blijven zitten totdat ze niet goed meer zijn, die vervang ik niet preventief.

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎