Gummers,
Lang geleden dat ik hier gepost heb (druk, nieuwe vlam, nieuw werk in de stad waar het ALTIJD waait en vooral grijs is (zelfs de schepen…:)) maar nog steeds dat hijgere Alfa-gebakje (iemand een mooie 156 LPG te koop?), dat dan weer wel…) en dan toch direct weer een vraag…
Diezelfde A3 2.0 TDI die een jaar(?) geleden stond met een scheur in de kop wordt nu verdacht van een kapotte turbo: na snelheden waar Koos de terugtrekkende Bermheaumeau een hartaanval van zou krijgen maar toch ook weer kan smullen (180+) vertoont de auto kuren. Wat zijn de ervaringen:
1) De motor gaat in noodloop wanneer er met een warme motor gedurende minimaal 1 minuut 180 km/u gereden wordt, dan even kort van het gas en er dan weer op geeft de noodloop
2) Na het in gaan van de noodloop kan deze gewoon door de sleutel om te draaien en opnieuw te starten gereset worden. De motor functioneert dan weer "normaal".
3) Zodra dit tijdens een rit heeft plaats gevonden is de kans op herhaling groot, echter steeds bij lagere snelheden.
4) Daarnaast loopt de motor na een lange rit +/- 1 uur onregelmatig stationair.
Volgens de Audi dealer wordt bovenstaande veroorzaakt door de turbo. De variabele kleppen zouden niet soepel lopen waardoor de stand niet juist is en de motor in noodloop kan gaan. Monteurs sluiten de EGR en LLM uit, de eigenaar is daar echter niet zo zeker van. Turborevisie door de dealer bedraagt +- 1700 euro.
Mijn vraag voor de niet-posers/poetsers/techneuten: wie weet een spreekwoordelijk mannetje die een turbo op basis van bovengenoemde ervaringen op een fatsoenlijke manier kan analyseren en vervolgens eventueel kan reviseren tegen waarschijnlijk een stuk minder euronen?
Vooral de dank van de zich opvretende eigenaar is groot!
Lang geleden dat ik hier gepost heb (druk, nieuwe vlam, nieuw werk in de stad waar het ALTIJD waait en vooral grijs is (zelfs de schepen…:)) maar nog steeds dat hijgere Alfa-gebakje (iemand een mooie 156 LPG te koop?), dat dan weer wel…) en dan toch direct weer een vraag…
Diezelfde A3 2.0 TDI die een jaar(?) geleden stond met een scheur in de kop wordt nu verdacht van een kapotte turbo: na snelheden waar Koos de terugtrekkende Bermheaumeau een hartaanval van zou krijgen maar toch ook weer kan smullen (180+) vertoont de auto kuren. Wat zijn de ervaringen:
1) De motor gaat in noodloop wanneer er met een warme motor gedurende minimaal 1 minuut 180 km/u gereden wordt, dan even kort van het gas en er dan weer op geeft de noodloop
2) Na het in gaan van de noodloop kan deze gewoon door de sleutel om te draaien en opnieuw te starten gereset worden. De motor functioneert dan weer "normaal".
3) Zodra dit tijdens een rit heeft plaats gevonden is de kans op herhaling groot, echter steeds bij lagere snelheden.
4) Daarnaast loopt de motor na een lange rit +/- 1 uur onregelmatig stationair.
Volgens de Audi dealer wordt bovenstaande veroorzaakt door de turbo. De variabele kleppen zouden niet soepel lopen waardoor de stand niet juist is en de motor in noodloop kan gaan. Monteurs sluiten de EGR en LLM uit, de eigenaar is daar echter niet zo zeker van. Turborevisie door de dealer bedraagt +- 1700 euro.
Mijn vraag voor de niet-posers/poetsers/techneuten: wie weet een spreekwoordelijk mannetje die een turbo op basis van bovengenoemde ervaringen op een fatsoenlijke manier kan analyseren en vervolgens eventueel kan reviseren tegen waarschijnlijk een stuk minder euronen?
Vooral de dank van de zich opvretende eigenaar is groot!
Comment