Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Turboprobleem Audi A3 2.0 TDI

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Turboprobleem Audi A3 2.0 TDI

Gummers,

Lang geleden dat ik hier gepost heb (druk, nieuwe vlam, nieuw werk in de stad waar het ALTIJD waait en vooral grijs is (zelfs de schepen…:)) maar nog steeds dat hijgere Alfa-gebakje (iemand een mooie 156 LPG te koop?), dat dan weer wel…) en dan toch direct weer een vraag…
    Diezelfde A3 2.0 TDI die een jaar(?) geleden stond met een scheur in de kop wordt nu verdacht van een kapotte turbo: na snelheden waar Koos de terugtrekkende Bermheaumeau een hartaanval van zou krijgen maar toch ook weer kan smullen (180+) vertoont de auto kuren. Wat zijn de ervaringen:

1) De motor gaat in noodloop wanneer er met een warme motor gedurende minimaal 1 minuut 180 km/u gereden wordt, dan even kort van het gas en er dan weer op geeft de noodloop
    2) Na het in gaan van de noodloop kan deze gewoon door de sleutel om te draaien en opnieuw te starten gereset worden. De motor functioneert dan weer "normaal".
    3) Zodra dit tijdens een rit heeft plaats gevonden is de kans op herhaling groot, echter steeds bij lagere snelheden.
    4) Daarnaast loopt de motor na een lange rit +/- 1 uur onregelmatig stationair.

Volgens de Audi dealer wordt bovenstaande veroorzaakt door de turbo. De variabele kleppen zouden niet soepel lopen waardoor de stand niet juist is en de motor in noodloop kan gaan. Monteurs sluiten de EGR en LLM uit, de eigenaar is daar echter niet zo zeker van. Turborevisie door de dealer bedraagt +- 1700 euro.

Mijn vraag voor de niet-posers/poetsers/techneuten: wie weet een spreekwoordelijk mannetje die een turbo op basis van bovengenoemde ervaringen op een fatsoenlijke manier kan analyseren en vervolgens eventueel kan reviseren tegen waarschijnlijk een stuk minder euronen?

Vooral de dank van de zich opvretende eigenaar is groot!

Had dit ook niet met dat vollopende FAP-filter te maken?
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
      nieuw werk in de stad waar het ALTIJD waait
      Tussendoortje van een poetser: gefeliciteerd met je nieuwe baan in Chicago! :)
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

is het niet mijn oude Seat waar een audi badge op geplakt is............ ?
        enige dat ontbreekt zijn hevige schokken tijdens acceleratie en af en toe een afslaande motor bij volgas overskoakln van II naar III..............
        ;-)
        E
        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

oh ja de turbo is het voor mij 99,999999% niet
          als die is overleden haal je met die olieboot de 180 geeneens
          wel mogelijk ontregelde smoorklep / vervuilde injectoren
          E
          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

99% zeker is het een drukzender in inlaat tussen intercooler en inlaatspruitstuk zit een zwarte kunststofpijp met daarin een zender, vast dmv 2 parkertjes.

Zender er uit halen, dal wel olie in zitten van inlaattraject. Nieuwe zender er in is je probleem waarschijnlijk wel weg.

Probleem is met zo'n defecte zender geeft compuer de storing laaddruk overschreden, gaat dan in noodloop.

Met een gechipte versie heb je dit probleem al bij 110 in 6e versnelling en dan gasgeven.

Wat jij beschrijft met contact uit en weer aan klopt precies.

Ik heb het ook meegemaakt met een AVF motor (130 TDI PD) rond 160.000 km. Na dat je de zender vervangt merkt je het meteen, resetten kan maar is niet nodig.

LMM is het absollut niet, turbo ook niet anders geeft ie constant gene vermogen en niet na een te hoge pieklaaddruk.

Je N75 ventiel (laaddrukregeling) is het ook niet want dan doet ie het met koud doortrekken ook niet goed, bij jou wel.

Meer elektronica zit er niet op.

zender kost overigens rond de 45 euro. montage 1 minuut, zelf te doen overigens.
            Simca 1000 rallye 2 (RWD)
            Peugeot 404 1961 (RWD)
            BMW 3 touring (RWD) daily
            VW POLO 1.6

Comment

Klinkt aannemelijk!
              45 euro is wel een gokje waard lijkt me.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Mooi verhaal, stel je voor hoeveel n00bs gewoon die turbo zouden laten reviseren voor 1700 euro, want de dealer zegt het en die zullen het wel weten, dus doen we het maar. En een maand daarna alsnog die sensor van 45 euro + op euro montagekosten :-).

Comment

Kijk, hier kunnen we wat mee! Thanks!

Comment

Kapotte turbo dat een revisie nuttig maakt heeft hele andere kenmerken:
                    - olieverbruik is gigantisch (5 liter per 75 kilometer destijds ....)
                    - als je gasgeeft lijkt het alsof iemand een stofzuiger start onder je motorkap, maar er is geen extra powerrr meer
                    (uit eigen ervaring :-( )
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LEFFE404 Bekijk bericht
                      Ik heb zoiets kortstondig met mijn Octavia gehad, benzine weliswaar, maar toch. Toen is ook die drukzender vervangen, plus het gasklephuis. Dat laatste meer uit voorzorg, omdat er vaker problemen mee waren; er kwam een ander, groter exemplaar voor in de plaats. Onder garantie, dus geen idee hoeveel het kostte. Daarna nooit meer een probleem gehad met wegvallende turbodruk. Inderdaad had ik met een koude motor ook juist nooit problemen.
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

99% zeker is het een drukzender in inlaat tussen intercooler en inlaatspruitstuk zit een zwarte kunststofpijp met daarin een zender, vast dmv 2 parkertjes.

Zender er uit halen, dal wel olie in zitten van inlaattraject. Nieuwe zender er in is je probleem waarschijnlijk wel weg.

Probleem is met zo'n defecte zender geeft compuer de storing laaddruk overschreden, gaat dan in noodloop.

Met een gechipte versie heb je dit probleem al bij 110 in 6e versnelling en dan gasgeven.

Ik heb het ook meegemaakt met een AVF motor (130 TDI PD) rond 160.000 km. Na dat je de zender vervangt merkt je het meteen, resetten kan maar is niet nodig.

LMM is het absollut niet, turbo ook niet anders geeft ie constant gene vermogen en niet na een te hoge pieklaaddruk.

Je N75 ventiel (laaddrukregeling) is het ook niet want dan doet ie het met koud doortrekken ook niet goed, bij jou wel.

Meer elektronica zit er niet op.

zender kost overigens rond de 45 euro. montage 1 minuut, zelf te doen overigens.
                        Ik had dit ook in gedachten, die 2.0 BKD tditjes hebben in de vroege bouwjaren trouwens last gehad van haarscheuren in de kop (zoals auto in ts) en VROEGtijdig overlijdende turbo's. Is gewoon vreemd als ie bij 180k opeens de geest geeft, tenzij er met koude motor keihard tot de begrenzer geplankt word.

Met een w211 Merc E220 precies hetzelfde gehad trouwens, als je iets langere tijd op heel hoge snelheden ging rijden ging het ding in de noodloop en had ie geen vermogen meer. Stoppen in de berm, starten maar et voila u kan weer gassen. Was ook iets met de turbodrukregelaar (of sensor, storing in computer: boostpressure too high).

Comment

Misschien nog simpeler.......
                          Oliepeil iets te hoog ?
                          Hierdoor komt er olie in het inlaatraject, hierdoor gaat de ecu in noodloop omdat je laaddruk te hoog zou zijn....

Comment

nee zo simpel is het ook weer niet.
                            In ieder tdi-inlaattraject zit iets olie (gecondenseerde carterventilatiedamp).

Olie in inlaattraject door te hoog oliepijl betekent meer als 0,7 liter boven max oliepijl, daaronder gebeurt er niets. doe je er echter teveel in, dan loopt de motor kortstondig 11.000 tpm... en daarna 1 plof en dan is het klaar.
                            Peugeot 404 1961 (RWD)
                            VW POLO 1.6

Comment

Olie in inlaattraject door te hoog oliepijl betekent meer als 0,7 liter boven max oliepijl, daaronder gebeurt er niets. doe je er echter teveel in, dan loopt de motor kortstondig 11.000 tpm... en daarna 1 plof en dan is het klaar.
                              Ah, ik had dit ooit eens gezien bij een Impreza Gt Turbo my 99. Teveel olie, en gelijk een probleem wat lijkt op dat TDI probleem. Vandaar...
                              Gelukkig voor de eigenaar deed die Imp niet plof....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door axirally Bekijk bericht
                                Ah, ik had dit ooit eens gezien bij een Impreza Gt Turbo my 99. Teveel olie, en gelijk een probleem wat lijkt op dat TDI probleem. Vandaar...
                                Bij een benzine is een veel te hoog oliepeil niet zo gevaarlijk als bij diesel. Hoogstwaarschijnlijk kunnen je keerringen beginnen te lekken door de druk.

Een diesel motor krijgt gewoon olie (dus brandstof) toegevoerd terwijl jij geen gas geeft, ding gaat gewoon door totdat ie uitmekaar klapt of iemand het ding stopt (in zijn 5 gooien en koppeling laten klappen? luchttoevoer afsluiten? branstofleidingen eraf halen?)

Comment

Sorry, maar deze kan ik niet laten liggen natuurlijk. Met al die pijlen lijkt dit wel een echt indianenverhaal namelijk ;-)

p.s. ik ga dit zelf vast ook nog eens fout doen hoor!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

De letterlijke tekst is doorgestuurd naar de dealer maar voorlopig nog geen reactie. Joh, verassend...:)

Comment

Lang geleden dat ik hier gepost heb (druk, nieuwe vlam, nieuw werk in de stad waar het ALTIJD waait en vooral grijs is (zelfs de schepen…:))

Mmm dat staat ook in de vakantie folder van Den Helder.

Dat was meestal de schuld van de maf sensor.
                                      Olie dump,die de maf sensor vervuilde, en die gaf vervolgens verkeerde waarden door,waardoor de auto te arm ging lopen.
                                      Als ik het goed heb kreeg dan de 4e cilinder te weinig koeling en mepte vervolgens een gat in je blok.
                                      Bij de latere serie's zijn ze hot wire mafs gaan gebruiken waardoor het probleem niet meer bestond.

(ik was ook 1 van de gelukkige waar de auto wel in nood loop ging maar het blok niet plofte,oorzaak luchtfilter in een oliebad en daardoor een verontreinigde maf sensor.)
                                      Last edited by Lars Veenstra; 14-02-09, 16:16.
                                      Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                        De letterlijke tekst is doorgestuurd naar de dealer maar voorlopig nog geen reactie. Joh, verassend...:)
                                        Inmiddels al wat wijzer geworden of enige reactie mogen ontvangen ?
                                        Peugeot 404 1961 (RWD)
                                        VW POLO 1.6

Comment

Beter laat dan nooit?

Goed geraden Lars. Maar ga me niet vertellen dat je die vakantiefolder ooit in je handen hebt gehad....;)

@Leffe
                                          Sensor is deze week vervangen, zat idd onder de olie. Er is nog niet zo hard gereden dus resultaat is nog niet te beoordelen. Wellicht gaan we er morgen mee op vakantie of wordt het toch de ultieme Autobahn-cruiser op normale brandstof...

Comment

Goed geraden Lars. Maar ga me niet vertellen dat je die vakantiefolder ooit in je handen hebt gehad....;)

Nee het is nog erger.....

*kijkt naar buiten* verrek het waait vandaag niet eens!!!!
                                            Maar gelukkig is het wel grijs,kan alleen niet zien of die grijse boten nog in de haven liggen,maar dat zal vast wel.
                                            Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Working...
                                            X