Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fiat bravo 1.6 16v automaat van 1997

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• fiat bravo 1.6 16v automaat van 1997

zoals de titel het al aangeeft hebben mijn buren deze auto met nog geen 40000km op de teller.
    ze hebben mij gevraagt om de distriebutieriem te vervangen .
    de auto is afgesleeptomdat de motor is er mee stopte(op de snelweg met een snelheid van ongeveer 110).
    de W.W. konstateerde dat de distriebutieriem stuk is(is nog 14mm breed,hoord 25mmbreed te zijn)
    Nu is mijn vraag kan de zuiger de kleppen raken of heeft fiat dat zo gemaakt dat dat niet kan?
    wat TSM zegt!!!!!

Zoals bij alle moderne motoren, vermoed ik dat de kleppen krom zijn. Bij mijn Fiat blok (2 liter 16V) waren alle 16 kleppen krom en de riem brak bij stationair toerental...

Comment

De Seicento van mijn moeder overleefde zo'n breuk wel.
      Reden breuk (bij iets van 40K op de klok): vastgelopen rol...

Comment

Voor zover ik heb begrepen zijn er alleen een paar japanners (yep Toyota is er een van) een paar motoren zo uitgevoerd dat ze een breuk van de d-riem overleven, door in de zuiger ruimte uit te frezen.
        Waarom maar een paar? Duur, nagenoeg nooit nodig en slecht voor de compressie (omdat er een gat overblijft).
        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
          Voor zover ik heb begrepen zijn er alleen een paar japanners (yep Toyota is er een van) een paar motoren zo uitgevoerd dat ze een breuk van de d-riem overleven, door in de zuiger ruimte uit te frezen.
          Waarom maar een paar? Duur, nagenoeg nooit nodig en slecht voor de compressie (omdat er een gat overblijft).
          Bijna alle oude Opel 8v blokjes overleven ook een riembreuk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht

Mazda MX5 is er 1 van las ik in de C&SC. Toch wel een voordeel, vind ik.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ja, vind ik ook. Ik wist niet dat ook slopels dat hadden, wel weet ik dat het ook vrij snel weer verdwenen is bij Toyota (alleen de 4A - alle uitvoeringen, 3S GE uitvoering hebben het).
              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Ouwe Opels schijnen het te kunnen overleven, dat heb ik ook vaker gehoord. Bij Fiat niet, en ook dat heb ik vaker gehoord en meegemaakt zelfs.

Leve de ketting trouwens!

Comment

* kuch * dat dacht ik ook, maar dan kan de as van de spanrol weer breken. (wet van behoud van ellende).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                    Bijna alle oude Opel 8v blokjes overleven ook een riembreuk.
                    Vanwege de lage compressie (en daarme samenhangd groot compressievolume in de kop) waarschijnlijk?
                    Oliestoken voor het goede doel

Comment

Voor zover ik weet overleven de kleppen van het oude model Panda wel een gebroken distributieriem. Dus de 750 & 1000 modellen.

Fiat schrijft sowieso voor dat de riem elke 60.000km of om de 3 jaar moet worden vervangen(benzine motoren). Het rare is wel dat in Duitsland er andere regels gelden. Ik geloof 100.000km of om de 4 jaar.

Het zal wel een dure reparatie worden voor je buren!

Comment

Working...
                      X