Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DIY: Poedercoaten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• DIY: Poedercoaten

Via het ranzige klusdraadje kwam ik op deze site:

Lekker zelf poedercoaten. Ik blijf dat een mooie techniek vinden.

Dat filmpje is wel duidelijk. Voor mezelf is 't (voorlopig) niet interessant, want ik ben goedkoper uit als ik die onderdelen wegbreng voorlopig. Maar als je de ruimte hebt en een grote oven die je niet meer nodig hebt voor je diners/taarten, dan is 't wellicht interessant. Subframes e.d. gaat dan niet lukken, of je moet alles proberen te fohnen met een industriele fohn. (Volgens mij heb ik zo'n fohn ergens liggen).

Maar je moet ook vaak nog stralen etc he?
    Dus moet je dat wel laten doen of zo'n apparaat erbij kopen. Tevens heb je vaak een serieuzere compressor nodig om een beetje te kunnen stralen en die kosten ook geld. Zo'n dingetje van 100 euro van de Gamma werkt niet namelijk.
    Over het algemeen dus niet interessant, behalve als je veel kleine onderdelen zelf wilt coaten.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Als je slechts een paar dingen wilt doen, dan kun je het beter uitbesteden inderdaad. Zo duur is stralen en coaten niet.

Maar als je een garage/werkplaats hebt met een goede compressor, dan is een straalkast zo geregeld en wordt zelf poedercoaten op deze manier wel interessant als je veel/vaak onderdelen laat coaten. Ik vind 't altijd wel mooi als oude spullen worden gecoat. Mijn Honda CD50 heb ik ook laten poedercoaten bij Gerritsen, die werd erna direct uitgeroepen tot mooiste niet-originele CD van Nederland. Spuiten geeft een mooier resultaat als je heel kritisch bent, maar dat kost ook veel meer.

Comment

Ik moet het luchtfilterhuis van mijn SZ nog laten stralen en coaten/spuiten.
        Toch even achteraan gaan...

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

spuiten, Harry!!

Comment

zelf spuiten!

Comment

Let op dat met poedercoaten wel detail verloren gaat. Het is een veel dikkere laag en eventuele scherpe hoeken ben je kwijt.

Comment

Poedercoaten? Welke delen wil je poedercoaten, Dennis?

Comment

Euh, volgens mij ben je er met een straalkast niet helemaal (ik ga ervan uit dat hier ook de elektrostatische apparatuur op zit) want volgens mij moet dan dat ding de oven in om te bakken. Of ga je ook een oven kopen?

Ik heb als student nog af en toe bij een spuiterij/poedercoat-fabriekje gewerkt en daar werden soms ook 'verzoekjes' tussendoor gedaan, zoals motorframes enzo.

Die gasten waren trouwens ook gezond bezig daar: lekker staan poedercoaten zonder masker op een een peuk in de bek (stofexplosie anyone?)
                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Working...
                  X