Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoger verbruik Starlet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hoger verbruik Starlet

De starlet ('94, EP8) gebruikt sinds een paar duizend kilometers ineens 1 op 14 ipv de gebruikelijke 1 op 16,5. Niet schokkend natuurlijk en ik zal er niet leeg op lopen, maar toch begint het te irriteren. De actieradius is nu namelijk van een dikke 500 naar circa 450 teruggelopen, en dat is niet handig als je de auto bijna alleen inzet voor afstanden van 200km enkele reis. Ik ben gewend bij iedere tankbeurt het aantal km's door de liters te delen, ik hou het dus nogal stipt bij.

Eerste 'usual suspect' is de kou: grofweg sinds de winter begonnen is, is het verbruik opgelopen. Maar nu de temperaturen oplopen zie ik geen enkel verschil. Streepje dus.

Over grofweg 2k km's moet de auto een klein beurtje hebben, grote beurt is dus pas 8k geleden (circa 4 maanden). Verouderde ontsteking verwacht ik dus ook niet. Olie blijft behoorlijk vers aangezien deze vrij rap geconsumeerd wordt.

Wat zijn de eerste dingetjes waar ik naar zou kunnen kijken? Een toerenteller is n/a, dus stationairloop kan ik niet beoordelen. Mijn eerste vermoeden gaat die kant op....

Stationairloop icm met temperatuursensor?
    Hoe is je koelwaterniveau?
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Heeft die een lambda sensor? Zou het die wel eens defect kunnen zijn.

Comment

Trouwens, je kunt er eenvoudig een dashboard van een duurdere starlet inzetten, heb je wel een toerenteller. Meestal kosten die dashboardjes 25 euro (op mp).
        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Ander dashboard weet ik niet, is een interessante optie! Kan ik de orginele odometer losmaken en behouden? (org kmstand e.d.)

Wat koelvloeistofniveau betreft: die is vrij laag...afgelopen jaar heb ik die al eens bijgevuld. (geen rotzooi onder de oliedop trouwens, geen indicaties voor een lekke kop....).
          Temperatuurmeter loopt netjes op tot net onder het midden, zoals het hoort in Toyota's.
          Wat zou het koelvloeistof niveau voor een invloed kunnen hebben?

De starlet heeft inderdaad een lambda sensor, maar zou ik dan niet een slechter lopend blok moeten hebben? Het motortje loopt er nl niet minder om....

Comment

Lager koelvloeistof niveau kan ervoor zorgen dat de temperatuursensor 'droog' staat en dus koud is. Dus houdt die je motor in koudloop stand met een toertental van rond de 1500-1700 ipv 800. En dat is een andere sensor dan de sensor die weergeeft hoe warm het koelvloeistof is .... (waarom????)

Waarschijnlijk kun je de odometer gewoon overzetten, heb ik ook gedaan.

Comment

Een defect aan een sensor/Lambda zou aan het licht moeten komen als ik de boel laat uitlezen, toch?

Maar goed, eerst koelvloeistof erbij (staat nog niet onder min), en op zoek naar een toerenteller/teller'bak'

Comment

Koelvloeistof onder de min? In het overlooptankje bedoel je? Check ook even onder de dop van de radiateur dan.

En yep sensor/lambda defect moet uit te lezen zijn.

Comment

In het overlooptankje staat het niveau boven min, maar onder het midden.

Als ik de dop van de radiateur haal, hoe hoog moet de koelvloeistof dan staan?

Comment

Bandenspanning te laag?

Kan al gauw 10 procent schelen in het verbruik. Zet ze eens op 2,5 atmosfeer (zal wel lekker stuiteren) en kijk het één tankje aan, voor je gaat sleutelen.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
                      In het overlooptankje staat het niveau boven min, maar onder het midden.

Als ik de dop van de radiateur haal, hoe hoog moet de koelvloeistof dan staan?
                      Tot bovenin, als je geen vloeistof ziet, is het te laag. Maar onwaarschijnlijk dat er dan nog wel vloeistof in het tankje zit.

Comment

Bandenspanning hou ik maandelijks bij, en inderdaad stuiterend op 2,5bar. Wegligging kan ik toch niet kwijtraken.

Comment

Working...
                        X