Wij gebruiken een vacuümontluchter, ideaal als je in je eentje aan de slag wilt:
Bijkomend voordeel tov alle ontluchter waarbij je op het pedaal moet trappen is dat deze oplossing de olie + lucht eruit zuigt. Je hoeft dus niet elke keer het pedaal plat op de bodem te trappen waarbij je het risico loopt dat (zeker bij oudere auto's) de cupjes van de remzuiger(s) nu in een deel van de cilinder komen waar ze nog nooit geweest zijn (zo plat gaat het pedaal bij gebruik immers niet). Dat deel van de cilinder is relatief ruw (want nooit gebruikt) met lekkage van de cups als mogelijk gevolg.
Nadeel van een easybleed is dat je in ieder geval een reservewiel bij je moet hebben. En in mijn racertje zit dat bijvoorbeeld niet.
Zo'n persluchtding werk uitstekend! Voorwaarde is dat je perslucht beschikbaar hebt in je garage, en dat je in je garage bent als je je remmen wilt ontluchten.
Ik heb er daarom zelf een gebouwd van een 5 liter plantenspuit.
Werkt perfect, en niet afhankelijk van perslucht.
Totale kosten nog geen drie eurotientjes.
Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié
Een easybleed (zoals ik die heb) kun je gewoon 'as-is' gebruiken.
Heb je niets bij nodig.
Slangetje zet je op de nippel. Dan losdraaien zodat er remvloeistof kan gaan stromen.
De Easybleed zorgt ervoor dat er alleen vloeistof (en lucht!) uit kan en niet weer terug.
Je pompt dan dus de remvloeistof in een bakje totdat je geen belletjes meer in de easybleed ziet.
Easybleed gebruik je zodat je niet met 2 man bezig hoeft met steeds die nippel open en dicht draaien tijdens het ontluchten.
Zo'n vacuum-slurper is handiger idd, maar kost wel geld.
Ferrari 308 GTB QV (1983)
Alfa Giulia 1300 (1966)
Mazda Miata (1990 Daily driver)
BMW 320Ci (van GF)
M'n vader heeft 2 compressoren ja: 1 grote (100L tank) 2-cilinder onder de werkbank en 1 zo'n kleine 1-cilinder met 25 liter tank op wieltjes, ideaal. Zoiets:
Die vacuümontluchter koop je dan voor (ik meen) nog geen 2 tientjes bij de betere automaterialenzaak. Is echt een top ding; je gaat bijna voor de lol de remmen van de hele buurt ontluchten, zo mooi werkt het :)
Neem een veerkrachtig slangetje met de doorsnee van de ontluchtingsnippel.
Sluit het uiteinde af.
Maak met een scherp mes een sneetje in de lengte van die slang net voor die afsluiting.
Doe het uiteinde in een bakje.
De andere kant op de losgedraaide nippel.
Pompen maar. Eventueel eerst de nippel helemaal losdraaien en het schroefdraad dik in het remmenvet zetten om luchtlekken te voorkomen.
Maar persoonlijk zou ik eerst
Het rempedaal iets indrukken.
De nippel open met een slangetje erop.
Remzuiger helemaal terug drukken.
Dan heb je tenminste alle bagger net achter de zuiger weggedrukt want DAAR zit het eventuele water en vervuiling.
Alleen met een vacuum pomp aan de gang is het halve werk.
Je pompt dan alleen de olie in de leidingen door maar niet de hele voorraad achter de remzuiger.
Daar kiest de vloeistof de kortste weg.
Van ingang remleiding naar ontluchtingsnippel.
Goed punt. Zuigers indrukken is altijd verstandig inderdaad. Wordt volgens mij vaak vergeten/overgeslagen.
Zelf zie ik twee nadelen voor zo'n onluchtingsslangetje.
- werkt pas echt goed als je met zijn tweëen bent. Een trapt op de rem, de ander controleert of er geen luchtbellen meer voorbij komen, c.q. wanneer er heldere nieuwe remvloeistof door de slang komt.
- het vele pompen met het rempedaal schijnt tot een kapotte hoofdremcilinder te kunnen leiden. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar dat heb ik toch regelmatig gelezen.
Voordeel van en druktankje is dat je alles in je eentje kunt doen, zonder op en neer te hoeven lopen.
Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié
Zo, ook maar eens zo'n Eezibleed besteld. Want als Harry met zo'n ding overweg kan...:)
Het niet zelf kunnen vervangen van je remvloeistof is zo schraal en met de vele cols volgende week voor de boeg wil ik die bijna 3 jaar oude olie eruit hebben. Inclusief de troep achter de zuigers lees ik hier boven.
M'n Alfa komt gewoon te weinig in de garage...:)
En is ATE Super Blue Racing nog steeds dé DOT4 remvloeistof?
hier nog een easybleed gebruiker. super handig spulleke .
zo handig zelfs dat je niet moet vergeten de voorraad in het reservoir tussentijds goed te blijven controleren en bij te vullen met nieuwe vloeistof. Het zou lullig zijn als je na het 4de wiel er achter moet komen dat je de lucht er inderdaad bij de klauwen uit hebt laten 'bleeden' om het vervolgens net zo makkelijk aan de reservoirkant weer in het systeem te laten komen...!
als je toch nieuwe remblokken plaatst moet je toch al de zuigertjes terugdrukken, doe dit eerst, plaats dan de blokken en ga dan pas verversen/ontluchten. Want dan zijn immers overal de zuigertjes toch al netjes terug gedrukt.
Ben zelf niet helemaal kapot van ontluchten met eezibleed of aanverwante producten. Heb vaak dat je valse lucht krijgt langs de slangkop die je op je ontluchtingsnippel zet. En dan werkt het dus niet.
Ik heb van Draper ook zo'n simpel potje + slangetje met daarop een terugslagklep en dat werkt wel heel goed. En voor een ultrahard pedaal gebruik ik dit systeem toch in samenwerking met een 2e persoon die het rempedaal bedient.
Deze dus: link
Het merk remvloeistof zal niet zo heel veel uitmaken, lijkt me. Zelf haal ik altijd Comma DOT4, simpelweg omdat de materialenhandel dat in het schap heeft staan.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein
als je toch nieuwe remblokken plaatst moet je toch al de zuigertjes terugdrukken, doe dit eerst, plaats dan de blokken en ga dan pas verversen/ontluchten. Want dan zijn immers overal de zuigertjes toch al netjes terug gedrukt.
Nieuwe remblokken plaatsen gaat niet gebeuren, het is alleen om zo veel mogelijk oude remvloeistof eruit te krijgen. Doe het overigens alleen bij de zuigers voor, kan ik de boel daar ook direct schoonmaken. Achter is pas geleden gebeurd.
@Edieee
Hoezo werkt dat niet? Als je de Eezibleed goed aansluit op je reservoir (=luchtdicht) dan komt er alleen maar vloeistof (en eventueel luchtbellen) door de ontluchtingsnippels. Wel even rond de nippel remmenvet smeren.
En het droge en natte kookpunt van remvloeistof is wel degelijk van belang. Vooral die laatste. Is een indicatie hoeveel vocht de vloeistof kan opnemen (nat kookpunt is kookpunt met een vaste hoeveelheid vocht in het remsysteem).
Oh wacht, je hebt een systeem gekocht met aansluiting op het reservoir? Dacht dat je het had over een systeem dat je op de ontluchtingsnippel zet. Zuigen ipv persen, zeg maar. :-)
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein
Oh wacht, je hebt een systeem gekocht met aansluiting op het reservoir? Dacht dat je het had over een systeem dat je op de ontluchtingsnippel zet. Zuigen ipv persen, zeg maar. :-)
Juist. Er gaat geperst worden...:) Kwestie van de nippel losdraaien en kijken wanneer de nieuwe remvloeistof door het slangetje stroomt. Dan direct dicht draaien. En dat 4x, rechtsachter beginnen.
Harry kan het ook dus moet het goed komen...:)
Hahahaha LOL ik heb net zo'n ding gekocht en het werkt echt voor geen ene meter
Maar dan ook echt niet ;)
Het idee is wel goed, en hij zuigt ook echt best wel hard.
En er komt ook olie in het tankje.
Maar ontluchten; nee.
Je kunt wel in je eentje remvloeistof verversen, dat is dan weer keurig.
Je moet dan wel 50x de auto in en uit want je moet nog steeds je reservoir blijven vullen.....
Hij kan misschien wel werken als ik al me nippels in de gastape zet, maar dat moet ik nog proberen.
Daarbij is dat tankje na een tijdje spoelen, en met wat vettigheid olie aan je handen, echt met geen mogelijk meer open te krijgen.
Dan denk je dus ik neem dat tankje even tussen de benen, dan loopt de olie via het ontluchtingsgat eruit
Als je hem daarna weer gebruikt moet je eerst ff de windrichting controleren.
ROFL
Potje met deksel. Deksel met een gaatje, doorzichtig slangetje er door.
Einde slangetje afdoppen (schroef) slangetje schuin in snijden:
andere eind van de slang van meer dan voldoende lengte aan de iets geopende remklauw nippel
zetten. Rustig pompen net zo lang tot er geen lucht meer door het slangetje gaat en enkel
remvloeistof het is handig dat je de slang dus kunt zien, vandaar de voldoende lengte. Nippel
dicht, klaar.
Dus eigenlijk komt het er op neer dat al die systemen gewoon ruk zijn? Ook geen andere betaalbare alternatieven op de markt?
Dan inderdaad gewoon maar een slangetje kopen en het zo doen.
Voordeel is wel dat ik de remmenwissel binnenkort met een maatje samen doe, omdat hij lekker veel ruimte om het huis heeft. (en ik niet in het centrum)
Een professionele remontluchter is gewoon duur, klopt. Maar op de ouderwetse manier met twee personen of in je eentje met zo'n slangetje lukt het altijd verrassend goed.
Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
Iemand een tip waar je doorzichtige flexibele slang kan halen?
The best way to make a small fortune in racing is to start with a large one and work down from there. Gotta work on the nut behind the wheel before you start fixing bolts on the car. I was doing fine until about mid-corner when I ran out of talent.
Comment