Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

remontluchter/n

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • remontluchter/n


    werkt zoiets
    heeft iemand hier ervaring mee
    heeft iemand zo'n ding liggen
    dus
    fka v164

  • #2
    Ik heb nog ergens een originele easybleed liggen.
    Werkt perfect!

    Kun je in je eentje remmen ontluchten.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Wij gebruiken een vacuümontluchter, ideaal als je in je eentje aan de slag wilt:



      Bijkomend voordeel tov alle ontluchter waarbij je op het pedaal moet trappen is dat deze oplossing de olie + lucht eruit zuigt. Je hoeft dus niet elke keer het pedaal plat op de bodem te trappen waarbij je het risico loopt dat (zeker bij oudere auto's) de cupjes van de remzuiger(s) nu in een deel van de cilinder komen waar ze nog nooit geweest zijn (zo plat gaat het pedaal bij gebruik immers niet). Dat deel van de cilinder is relatief ruw (want nooit gebruikt) met lekkage van de cups als mogelijk gevolg.
      Oliestoken voor het goede doel

      Comment


      • #4
        mmm, beter, kan iemand zo'n ding even missen?
        1 juli?
        fka v164

        Comment


        • #5
          Heb jij een kompressor in je garage dan?

          Of heb je ook stand-alone apparaatjes?

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #6
            Nadeel van een easybleed is dat je in ieder geval een reservewiel bij je moet hebben. En in mijn racertje zit dat bijvoorbeeld niet.

            Zo'n persluchtding werk uitstekend! Voorwaarde is dat je perslucht beschikbaar hebt in je garage, en dat je in je garage bent als je je remmen wilt ontluchten.

            Ik heb er daarom zelf een gebouwd van een 5 liter plantenspuit.
            Werkt perfect, en niet afhankelijk van perslucht.
            Totale kosten nog geen drie eurotientjes.
            Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
              Heb jij een kompressor in je garage dan?

              Of heb je ook stand-alone apparaatjes?


              Ik? Ik heb niet eens een garage
              fka v164

              Comment


              • #8
                Een easybleed (zoals ik die heb) kun je gewoon 'as-is' gebruiken.
                Heb je niets bij nodig.

                Slangetje zet je op de nippel. Dan losdraaien zodat er remvloeistof kan gaan stromen.
                De Easybleed zorgt ervoor dat er alleen vloeistof (en lucht!) uit kan en niet weer terug.
                Je pompt dan dus de remvloeistof in een bakje totdat je geen belletjes meer in de easybleed ziet.

                Easybleed gebruik je zodat je niet met 2 man bezig hoeft met steeds die nippel open en dicht draaien tijdens het ontluchten.


                Zo'n vacuum-slurper is handiger idd, maar kost wel geld.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Ik bedoel dus gewoon zoiets.




                  Is echt ideaal en niet zo'n gedoe met reservewielen etc etc


                  Deze heb ik :
                  Last edited by Harry; 12-06-08, 13:28.

                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)



                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                    Heb jij een kompressor in je garage dan?

                    Of heb je ook stand-alone apparaatjes?
                    M'n vader heeft 2 compressoren ja: 1 grote (100L tank) 2-cilinder onder de werkbank en 1 zo'n kleine 1-cilinder met 25 liter tank op wieltjes, ideaal. Zoiets:

                    Oliestoken voor het goede doel

                    Comment


                    • #11
                      O, verdomd , zoiets heb ik ook wel ergens
                      fka v164

                      Comment


                      • #12
                        Die vacuümontluchter koop je dan voor (ik meen) nog geen 2 tientjes bij de betere automaterialenzaak. Is echt een top ding; je gaat bijna voor de lol de remmen van de hele buurt ontluchten, zo mooi werkt het :)
                        Oliestoken voor het goede doel

                        Comment


                        • #13
                          Neem een veerkrachtig slangetje met de doorsnee van de ontluchtingsnippel.
                          Sluit het uiteinde af.
                          Maak met een scherp mes een sneetje in de lengte van die slang net voor die afsluiting.
                          Doe het uiteinde in een bakje.
                          De andere kant op de losgedraaide nippel.
                          Pompen maar. Eventueel eerst de nippel helemaal losdraaien en het schroefdraad dik in het remmenvet zetten om luchtlekken te voorkomen.

                          Maar persoonlijk zou ik eerst
                          Het rempedaal iets indrukken.
                          De nippel open met een slangetje erop.
                          Remzuiger helemaal terug drukken.
                          Dan heb je tenminste alle bagger net achter de zuiger weggedrukt want DAAR zit het eventuele water en vervuiling.
                          Alleen met een vacuum pomp aan de gang is het halve werk.
                          Je pompt dan alleen de olie in de leidingen door maar niet de hele voorraad achter de remzuiger.
                          Daar kiest de vloeistof de kortste weg.
                          Van ingang remleiding naar ontluchtingsnippel.
                          Onderschrift met handtekening en de groeten.

                          Comment


                          • #14
                            Goed punt. Zuigers indrukken is altijd verstandig inderdaad. Wordt volgens mij vaak vergeten/overgeslagen.

                            Zelf zie ik twee nadelen voor zo'n onluchtingsslangetje.
                            - werkt pas echt goed als je met zijn tweëen bent. Een trapt op de rem, de ander controleert of er geen luchtbellen meer voorbij komen, c.q. wanneer er heldere nieuwe remvloeistof door de slang komt.
                            - het vele pompen met het rempedaal schijnt tot een kapotte hoofdremcilinder te kunnen leiden. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar dat heb ik toch regelmatig gelezen.

                            Voordeel van en druktankje is dat je alles in je eentje kunt doen, zonder op en neer te hoeven lopen.
                            Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                            Comment


                            • #15
                              -up-

                              Zo, ook maar eens zo'n Eezibleed besteld. Want als Harry met zo'n ding overweg kan...:)
                              Het niet zelf kunnen vervangen van je remvloeistof is zo schraal en met de vele cols volgende week voor de boeg wil ik die bijna 3 jaar oude olie eruit hebben. Inclusief de troep achter de zuigers lees ik hier boven.
                              M'n Alfa komt gewoon te weinig in de garage...:)

                              En is ATE Super Blue Racing nog steeds dé DOT4 remvloeistof?
                              Last edited by raspaardje; 24-08-10, 07:44.

                              Comment


                              • #16
                                hier nog een easybleed gebruiker. super handig spulleke .

                                zo handig zelfs dat je niet moet vergeten de voorraad in het reservoir tussentijds goed te blijven controleren en bij te vullen met nieuwe vloeistof. Het zou lullig zijn als je na het 4de wiel er achter moet komen dat je de lucht er inderdaad bij de klauwen uit hebt laten 'bleeden' om het vervolgens net zo makkelijk aan de reservoirkant weer in het systeem te laten komen...!

                                als je toch nieuwe remblokken plaatst moet je toch al de zuigertjes terugdrukken, doe dit eerst, plaats dan de blokken en ga dan pas verversen/ontluchten. Want dan zijn immers overal de zuigertjes toch al netjes terug gedrukt.

                                Comment


                                • #17
                                  Ben zelf niet helemaal kapot van ontluchten met eezibleed of aanverwante producten. Heb vaak dat je valse lucht krijgt langs de slangkop die je op je ontluchtingsnippel zet. En dan werkt het dus niet.

                                  Ik heb van Draper ook zo'n simpel potje + slangetje met daarop een terugslagklep en dat werkt wel heel goed. En voor een ultrahard pedaal gebruik ik dit systeem toch in samenwerking met een 2e persoon die het rempedaal bedient.
                                  Deze dus: link

                                  Het merk remvloeistof zal niet zo heel veel uitmaken, lijkt me. Zelf haal ik altijd Comma DOT4, simpelweg omdat de materialenhandel dat in het schap heeft staan.
                                  Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                    als je toch nieuwe remblokken plaatst moet je toch al de zuigertjes terugdrukken, doe dit eerst, plaats dan de blokken en ga dan pas verversen/ontluchten. Want dan zijn immers overal de zuigertjes toch al netjes terug gedrukt.
                                    Nieuwe remblokken plaatsen gaat niet gebeuren, het is alleen om zo veel mogelijk oude remvloeistof eruit te krijgen. Doe het overigens alleen bij de zuigers voor, kan ik de boel daar ook direct schoonmaken. Achter is pas geleden gebeurd.

                                    @Edieee
                                    Hoezo werkt dat niet? Als je de Eezibleed goed aansluit op je reservoir (=luchtdicht) dan komt er alleen maar vloeistof (en eventueel luchtbellen) door de ontluchtingsnippels. Wel even rond de nippel remmenvet smeren.
                                    En het droge en natte kookpunt van remvloeistof is wel degelijk van belang. Vooral die laatste. Is een indicatie hoeveel vocht de vloeistof kan opnemen (nat kookpunt is kookpunt met een vaste hoeveelheid vocht in het remsysteem).
                                    Last edited by raspaardje; 24-08-10, 16:56.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oh wacht, je hebt een systeem gekocht met aansluiting op het reservoir? Dacht dat je het had over een systeem dat je op de ontluchtingsnippel zet. Zuigen ipv persen, zeg maar. :-)
                                      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik ben voor zuigen. Je hebt dan minder last van hangende luchtbellen in de remleidingen.
                                        M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                        Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                        Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                        Rally organisatie: Rally-Events
                                        Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                          Oh wacht, je hebt een systeem gekocht met aansluiting op het reservoir? Dacht dat je het had over een systeem dat je op de ontluchtingsnippel zet. Zuigen ipv persen, zeg maar. :-)
                                          Juist. Er gaat geperst worden...:) Kwestie van de nippel losdraaien en kijken wanneer de nieuwe remvloeistof door het slangetje stroomt. Dan direct dicht draaien. En dat 4x, rechtsachter beginnen.
                                          Harry kan het ook dus moet het goed komen...:)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Topickick!

                                            Ik zoek ook een remontluchter en kwam zo'n ding tegen: http://www.denkotech.nl/a-12400779/r...uchter-bg8066/




                                            Iemand ervering met zo'n soort apparaat? Aan te raden of niet?
                                            Giulia 1600 Super '65
                                            Abarth 595 Competizione '15

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hahahaha LOL ik heb net zo'n ding gekocht en het werkt echt voor geen ene meter
                                              Maar dan ook echt niet ;)
                                              Het idee is wel goed, en hij zuigt ook echt best wel hard.
                                              En er komt ook olie in het tankje.
                                              Maar ontluchten; nee.
                                              Je kunt wel in je eentje remvloeistof verversen, dat is dan weer keurig.
                                              Je moet dan wel 50x de auto in en uit want je moet nog steeds je reservoir blijven vullen.....

                                              Hij kan misschien wel werken als ik al me nippels in de gastape zet, maar dat moet ik nog proberen.
                                              Daarbij is dat tankje na een tijdje spoelen, en met wat vettigheid olie aan je handen, echt met geen mogelijk meer open te krijgen.
                                              Dan denk je dus ik neem dat tankje even tussen de benen, dan loopt de olie via het ontluchtingsgat eruit
                                              Als je hem daarna weer gebruikt moet je eerst ff de windrichting controleren.
                                              ROFL
                                              يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Zelfde ervaring als TSM. Meuk, onhandig, werkt niet perfect, knoeiboel en na een paar keer al stuk.
                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Daniel heeft een goed setje om zelf je remvloeistof te verversen. Werkt met je reservewiel om de druk op te bouwen. Easy bleed heet dat geloof ik.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Potje met deksel. Deksel met een gaatje, doorzichtig slangetje er door.
                                                    Einde slangetje afdoppen (schroef) slangetje schuin in snijden:


                                                    andere eind van de slang van meer dan voldoende lengte aan de iets geopende remklauw nippel
                                                    zetten. Rustig pompen net zo lang tot er geen lucht meer door het slangetje gaat en enkel
                                                    remvloeistof het is handig dat je de slang dus kunt zien, vandaar de voldoende lengte. Nippel
                                                    dicht, klaar.
                                                    fka v164

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                      Daniel heeft een goed setje om zelf je remvloeistof te verversen. Werkt met je reservewiel om de druk op te bouwen. Easy bleed heet dat geloof ik.
                                                      Heb ik ook. Meuk, onhandig en gaat na een paar keer al stuk. :-)

                                                      Ik gebruik nu ook gewoon de V164-methode, zij het met een fietsventieltje in het slangetje.
                                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Rofl @ Beaker! :D
                                                        De Boekhouder

                                                        Oi, no professionals

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Dus eigenlijk komt het er op neer dat al die systemen gewoon ruk zijn? Ook geen andere betaalbare alternatieven op de markt?
                                                          Dan inderdaad gewoon maar een slangetje kopen en het zo doen.
                                                          Voordeel is wel dat ik de remmenwissel binnenkort met een maatje samen doe, omdat hij lekker veel ruimte om het huis heeft. (en ik niet in het centrum)
                                                          Giulia 1600 Super '65
                                                          Abarth 595 Competizione '15

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Een professionele remontluchter is gewoon duur, klopt. Maar op de ouderwetse manier met twee personen of in je eentje met zo'n slangetje lukt het altijd verrassend goed.
                                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Mijn DIY remontluchter werkt na vijf jaar (realiseer me door dit draadje pas dat dat ding het alweer zolang doet) nog prima.

                                                              Was even knutselen. Maar als ik het kan maken, kan iedereen het.
                                                              Zal er wel eens een foto van maken.

                                                              Fijne van dat ding is dat je alleen kunt werken en dat je geen lucht van reservebanden nodig hebt.
                                                              Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Iemand een tip waar je doorzichtige flexibele slang kan halen?
                                                                The best way to make a small fortune in racing is to start with a large one and work down from there.
                                                                Gotta work on the nut behind the wheel before you start fixing bolts on the car.
                                                                I was doing fine until about mid-corner when I ran out of talent.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎