Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel roetuitstoot 330d

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Veel roetuitstoot 330d

Maat van me heeft een 330d van 2003. Ding heeft iets van 240k ofzo gelopen. Het is de 204 pk versie + 6 bak. Geen roetfilter.

Nou heeft die wagen last van flinke rook ontwikkeling tijdens optrekken. Als die wagen flink gaat optrekken, komt er gewoon een enorme rookgordijn erachter niet normaal.

Wagen rijdt goed, verbruikt niet veel en heeft gewoon zijn volle vermogen. Maat rijdt normaal, niet langzaam, maar ook niet iedere dag vol knallen. Gewoon vaak flink doorrijden zonder te overdrijven.

Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen?

Mijn ideeen:

Luchtfilter oud/moet vervangen worden?
    Injectoren vuil (ultrasoon reinigen?)
    Brandstoffilter oud/moet vervangen worden?

MAF sensor
    (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) :-)

maar betwijfel of er geen vermogensverlies is
    waarschijnlijk voelt hij het gewoon niet

ook mogelijk zijn vervuilde injectoren
    maar ook dat geeft vermogensverlies

eigenlijk geeft elke optie vermogensverlies

tot ergens een lek in het apres-turbo cicuit aan toe

E
    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

-maf sensor is het niet
      als die stuk is wordt de inspuiting afgeknepen zodat het vermogen en de roet wegvalt

-brandstoffilter is het ook niet
      minder brandstof door verstopping ,geeft geen roet natuurlijk

-luchtfilter is het ook niet
      ook al zit ie helemaal dicht met vuil ,dan wordt er door minder gemeten luchtmassa de inspuiting aangepast

3 mogelijkheden blijven over

-1 of meer lekkende of vervuilde injectoren
      oplossing: brandstofreinigingsmiddel toevoegen
      of indien geen resultaat en de nog te noemen mogelijke andere oorzaken het ook niet zijn, de injectoren laten "reviseren" /vervangen

- sterke vervuiling door aangekoekt roet en olie condensaat in het inlaatspruitstuk , waardoor de lucht flow in een paar individuele cilinders veel slechter is als in de andere cilinders
      waardoor er teveel brandstof wordt ingespoten in de cilinders met te weinig lucht
      dit komt omdat de luchtmassa meter een waarde door geeft die GEMIDDELD is van alle 6 de cilinders
      en dat gemiddelde doorrekend voor de individuele inspuiting

-lek in het inlaat traject aan de pers kant van de turbo
      de lucht massameter meet aan de zuigkant van de turbo een heleboel lucht
      geeft dat door aan de brandstofpomp
      maar door het lek aan de perskant , komt er te weinig lucht in de cilinders tov de brandstof en gaat het roeten
      Last edited by motroosje; 07-03-09, 18:07.
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

ik heb in het golf4 tijdperk zeker 10 maf sensoren versleten
        elke keer was het maf signaal basis voor volle polle inspuiten
        als je turbo dan op druk is roet ie niet meer
        maar in deellast geeft hij dan natuurlijk veel te veel
        en dan heb je massieve roetstralen uit de pijp

er is zelfs een grote schare fans op de tdiculb.com die de maf vervangen door een diode en daardoor altijd vol maf signaal...........met veel roet tijdens opspoelen en optoeren

dus daarom denk ik nog steeds aan falende maf

E

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
          ik heb in het golf4 tijdperk zeker 10 maf sensoren versleten
          elke keer was het maf signaal basis voor volle polle inspuiten
          als je turbo dan op druk is roet ie niet meer
          maar in deellast geeft hij dan natuurlijk veel te veel
          en dan heb je massieve roetstralen uit de pijp

er is zelfs een grote schare fans op de tdiculb.com die de maf vervangen door een diode en daardoor altijd vol maf signaal...........met veel roet tijdens opspoelen en optoeren

dus daarom denk ik nog steeds aan falende maf

E
          als een kapotte sensor een te hoog signaal geeft , dan zou dat kunnen kloppen
          MAAR volgens mij is er in de ecu een luchtmassabandbreedte geprogrammeerd waarbinnen de gemeten luchtmassa moet vallen , aan de hand van de overige sensor signalen zoals turbodruk, gaspedaal stand,toerental etc
          valt de waarde daarbuiten , dan wordt de inspuiting afgeknepen
          kijk als het onomstotelijk veel voorkomt bij die golfjes ...wie ben ik om het tegen te spreken
          bij bmw heb ik er niet eerder van gehoord, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet zou kunnen
          mij lijkt het echter niet waarschijnlijk
          maar ecu uitlezen zou het wellicht kunnen aanwijzen
          echter een lek in het inlaattraject kan die foutcode ook veroorzaken
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

@ EG, wat is het brandstof en olie verbruik?
            Is hij resent olie ververst en zo ja wat voor een olie zit erop?
            Zit er veel olie aanslag in de aanzuigbuis van de turbo?
            Hangt er een blauwe of zwarte walm achter de auto bij stevig optrekken?
            Chev's of the 50's.

Comment

Olie is speciaal voor BMW 0w40 longlife als het goed is.

Olie is zeker niet blauw of wit, bij gasgeven gewoon zwart. Het is niet zo dat er pikzwarte rook uitkomt, maar erkomt gewoon veel rook uit de uitlaat. Veel meer dan zo een auto hoort uit te stoten.

Comment

is ie niet gewoon gechipped?
                Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Ha die motroos
                  Bij de golf een bekend fenomeen
                  Die MAF waarde is idd een kenveld
                  Maar dat is de roetuitstoot (lambda bepaald) ook.
                  En het berekende koppel ook
                  ;-)
                  En toch roeten die motoren bij tijd en wijlen als de neten.
                  Op papier moet het allemaal niet kunnen...................

Ik denk aan de MAF evt in combinatie met de injectoren, en met name dat laatste is met een km stand van 204kkm absoluut niet ondenkbaar.

Dat vervuilde inlaattraject is ook nog een goede, maar zoals je zegt, zou dat niet moeten kunnen, een frisse MAF corrigeerd dat, niet meer roet, wel minder vermogen.

Al tikkende weg bedenk ik me nog een optie, een massa-correctie systeem dat van de leg is, maw de brandstoftemp wordt onjuist bepaald waarop dus onjuist wordt gecorrigeerd en dus teveel wordt ingespoten. Zoiets.

E

Comment

Wat een MAF verhaal zeg :-)

Ik zeg: de BMW heeft gewoon zijn beste tijd gehad...
                    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oplossing is dus ding aan de computer gooien en dan hopen dat de computer iets zinnigs eruit gooit?

Comment

MAF falen wordt zelden door de computer herkent is helaas mijn ervaring
                        E

Comment

gewoon de 3 genoemde punten uitsluiten
                          van goedkoop naar duur

begin eerst met een goede brandstofreiniger desnoods samen met v-power
                          wordt het niet beter
                          dan slang losnemen van het inlaatspruitstuk en kijken hoe het eruit ziet
                          beetje vettig is normaal en geen probleem
                          dikke vaste klonten is wel een probleem omdat die individuele cilinders kunnen blokkeren
                          (kijk ook enpassant als je die slang los hebt of de egr klep niet geblokkeerd is met vuil)
                          indien goed
                          kijk dan in het turbo perstraject naar roet olie sporen op verbindingen
                          dat kan duiden op een lek , ook de intercooler kan lek zijn door steenslag

indien ok
                          ecu uit laten lezen en de uitlezing hier posten

indien ecu uitlezing ok

verstuivers laten testen en indien nodig laten reviseren bij een bosch dienst
                          Last edited by motroosje; 08-03-09, 18:03.

Comment

Working...
                          X