Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeten banden rond zijn?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Moeten banden rond zijn?

Dacht het wel...
    Beste gummers...
    Na turboproblemen (opgelost hoop ik, niet dankzij BMW, maar de Bosch-service-dealer) nu weer iets anders.
    Heb mijn 330 xd '05 een tweetal maanden geleden gekocht, en begin nu last te krijgen van trillingen in het stuur en in het koetswerk. Echt vibraties die je valse tanden en de zonneklep lostrillen. Geen probleem dacht ik: uitbalanceren die velgen. Nu blijkt op de balanceermachine dat de banden niet mooi rond zijn (zit geen slag in de velgen). Als de velg ronddraait zie je het loopvlak verspringen. Niet bij 1 band, maar bij alle 4. Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Profiel is nog half, dus zijn niet versleten. En is pas onlangs dat dit euvel zich voordoet. En voor de critici onder ons: is niet Russisch, is niet Chinees, zijn Pirelli P Zero 225/45/17. Voor ik mij bezondig aan een nieuw rondje banden (gaat zeer doen, met nog wintervelgen en -banden op komst) is de vraag: heeft iemand anders dit ooit meegemaakt? is hier iets aan te doen (banden opnieuw leggen?) ? en wat kan de oorzaak zijn? Te lang stilgestaan bij vorige eigenaar? Geen stoepranden meegepakt, eigenlijk niks verkeerd gedaan wat beschadiging zou kunnen opleveren.
    Heb hier op het forum niks over gevonden (of draadje gemist-link naar de oplossing is ook goed)
    Alle hulp is welkom!
    Groeten,
    Ed

Draai de banden er maar af en bekijk de velgen maar eens op het balanceer app. Al zo vaak deze klachten gezien en dan blijkt er toch hoogteslag in de velgen te zitten.
    Mocht het volgens jou echt niet het geval zijn dan kan je proberen de banden een tijdje op een hogere druk te zetten.
    Ik weet niet hoe lang de wagen stil heeft gestaan,maar bij een te lage bandenspanning kunnen er idd vlakke plekken ontstaan.
    Chev's of the 50's.

Comment

Mooi rot-probleem! Je zult toch eerst echt zeker moeten weten of het de wielen of de banden zijn idd.

Ik kan me haast niet voorstellen dat jouw 330xd een lange tijd heeft stil gestaan of is die kans er wel?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Is zo'n hoogteslag (als dat het probleem is) te verhelpen? En geschatte kosten?

Comment

Auto is te koop aangeboden met bekraste velgen. Handelaar nam hem alleen over als er toonbare velgen onderzaten. Tsja, en waar komen die dan vandaan he?

Comment

Idd weet wat voor een kneut eronder is gelegen,misschien hebben die wielen wel lang in een hoekje gestaan.
            Wat voor een velgen zitten eronder?
            Richten van de velgen wil ik wel voor je doen,mits dat de oorzaak is.
            Chev's of the 50's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door es018 Bekijk bericht
              Is zo'n hoogteslag (als dat het probleem is) te verhelpen? En geschatte kosten?
              In de wielen op te lossen door te richten, in de banden door ze te laten 'schillen', kost je wel mm's en dus de vraag of dat de moeite nog is met halfsleetse banden.

Comment

Je kunt nog eerste even het oude trucje proberen: banden op een erg lage spanning zetten (één bar bijvoorbeeld) een daarna een halfuurtje rondtoeren. Niet te hard natuurlijk, en een beetje rustig aan over verkeersdrempels. Vervolgens weer op goede spanning brengen.

Bij banden die lang hebben gestaan, wil dat vaak wel helpen. Je 'walst' ze namelijk zo weer in vorm. Ik doe het vaak als ik een auto uit de stalling haal na een jaar stilstand.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

idd, goed warm rijden wil wel eens helpen
                  een productiefout waardoor het interne van de band is beschadigd kan ook de oorzaak zijn
                  er kan natuurlijk een verkeerde opslagmethode geweest zijn (op het profiel voor een maand of wat)
                  gezien het feit dat mijn 164 een half jaar stil heeft gestaan op 1 plek en nergens last van heeft zegt niets.
                  ik zou even met een bandenbedrijf overleggen.
                  ook even los van de velg en de binnenzijde controleren
                  Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                  A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Bij een productiefout zou het al (zo goed als) vanaf het begin merkbaar moeten zijn. Op meer dan 1 bar onderspanning rijden met banden die een paar jaar oud zijn, is ook een risico. Je karkaskabels kunnen gaan kraken, want deze buigen veels te ver door, dus inderdaad heel voorzichtig rijden als je dat doet en niet alleen de drempels rustig nemen, maar ook putdeksels en andere dwarsrichels ontwijken of rustig overheen rollen...

Karkaskabels niet verwarren met de loopvlaklagen, die zijn stevig zat en kunnen er wel tegen.

Comment

Working...
                    X