Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Turboprobleem Volvo 850 T-5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Turboprobleem Volvo 850 T-5

    Afgelopen week op en neer geweest naar Italië met een Volvo 850 T-5 met 475.00 km op de teller. Rijdt nog steeds vorstelijk na zoveel kilometers, echter ik heb sterk de indruk dat de 225 paarden niet allemaal even fit zijn. Max 190 fitte exemplaren schat ik zo in omdat tussenacceleraties niet flitsend meer zijn of zo. Gefrustreerde Duitsertjes in hun IKEA-520i afschudden gebeurt ook een stuk moeilijker…:)

    Wat kan er mis zijn met de turbo? Motor loopt nl. nog heel mooi en van slecht of achterstallig onderhoud is ook geen sprake dus met de motor is niet zo veel mis denk ik zo. Kan het te maken hebben met het “nog even vermogen geven” na gaslos? Alsof de wastegate niet meer op tijd afblaast? Het lijkt echt een seconde te duren voordat de motor geen vermogen meer aflevert na gaslos, vooral bij schakelen tussen 1 en 2. Maar ook rolt de auto ontzettend door bij gas lossen bij hoge snelheden. Vooral irritant voor bestuurders die geen groot inschattingsvermogen hebben. En voor mij want ik heb een bloedhekel aan onnodig remmen…

    Iemand?

  • #2
    Olieverbruik via de turbo?
    Meeste dumpvalve defecten die ik ken zorgen ervoor dat hij geen druk meer opbouwt, niet dat hij het langer vasthoudt...
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

    Comment


    • #3
      Info vergaren over de turbodruk. Vervolgens een turbodrukmetertje (met schaalverdeling) inpluggen, rijden en checken, dan weer verder zoeken.

      Comment


      • #4
        hoe is het brandstof verbruik ? Zou wel eens een lmm kunnen ziijn.
        Simca 1000 rallye 2 (RWD)
        Peugeot 404 1961 (RWD)
        BMW 3 touring (RWD) daily
        VW POLO 1.6

        Comment


        • #5
          klinkt als een vervuilde hotwire LMM
          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

          Comment


          • #6
            @Leffe
            1 op 9 voor een hele trip naar de Italiaanse bergen (in totaal 2500 km waarvan +- 300 in de bergen)) met maximaal 170 GPS km/h, best wel wat fileverkeer maar ook de Duitse Baustellen en beschaafd vrouwenweggedrag. Nu ben ik niet iemand die volgas een langzamere voorganger passeert wanneer hij naar rechts gaat en ik laat de auto ook netjes uitlopen precies op het moment om zonder remmen genoeg afstand te bewaren op diezelfde langzamere voorligger. Rijd dus wel door maar geef nooit plankgas. In die Volvo dan hè….;)

            Maar zuiniger dan 1 op 11 is ook niet mogelijk (100-110 k/h op de teller, 90% snelwegverkeer op een rit van 125 km), dus dat valt absoluut tegen. Vind ik dan…

            @TSM
            Motor houdt dus niet in o.i.d. Is puur dat de auto naar gevoel geen 225 pk meer heeft. Ook de turbodrukmeter (zonder cijfertjes bij Volvo) haalt nooit ver het rechter, witte gedeelte van de schaal. Past dit in jouw gedachte van een kapotte lmm?


            Maar even uitlezen bij de garage dus? Zal een Bosch Car Service dit allemaal (turbodruk en lmm) kunnen doen? Nooit meer de Volvo-dealer voor ons iig….


            En onderweg deed de ventilator het in de file niet… Eén of andere verotte sensor? Na rechtstreeks verbinden met de accu draaide deze continu en werd ons oorspronkelijke plaatsje in de file weer opgeeist vóór de sensatiezoekers die ons “pechgeval” 5 minuten daarvoor hadden zitten filmen…:)

            Comment


            • #7
              als je lmm niet meer fris is dan haal je bij een benzine je vermogen niet meer
              يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

              Comment


              • #8
                Ja, oké, dat is logisch... Uitlezen iig hoeveel lucht dat ding meet. Dank.

                Comment


                • #9
                  1:11 in een 2,3 of 2,5 liter turbo is juist heelm netjes
                  ik rijd max 1:10,5 als ik de tank in 1 ruk leeg rijdt 140 continue teller dus 130

                  dan rijd ik met -0,4/-0,6 bar turbodruk dus gewoon atmosferisch
                  en da's een 2 liter !!!

                  pas bij 160kmh ga ik naar de 1:10 maar dan komt de turbodruk ook uit het vacuumgebied.

                  met de kat eraf werd het al lastig om 1:9 te rijden trouwens

                  :-)

                  E
                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                  Comment


                  • #10
                    beste wat ik met mijn frisse t5r ooit haalde was 1:11,2, was wel een automaat.

                    Over dat probleem: check het blok eens op carteroverdruk en of de carterventilatie nog wel goed werkt.(bij draaiende motor eens de olievuldop eraf draaien en voelen of er veel overdruk uit komt blazen of juist niet)
                    Als een oudere motor veel carterdruk/blowby heeft komt er ondanks dat de gasklep dicht is toch lucht + oliedampen uit het carter in de inlaat. Vandaar wellicht de delay bij gas los.
                    Verder is het zaak eens alle slangklemmen en slangen na te lopen op scheuren en of e.e.a. nog wel goed vast zit.
                    Een intern en extern vervuilde intercooler is ook niet optimaal voor de power.

                    over de LMM: die kan je met wat remreiniger proberen te ontvetten (zonder het meetelement aan te raken!)
                    Ook even de contacten van de stekker aansluiting goed schoon maken, die kunnen over langere tijd ook gecorrodeerd zijn geraakt.

                    tot slot: het uitlezen van de errorlogs in de ECU kan misschien wat meer info geven.
                    Last edited by janspeed; 12-03-09, 02:20.

                    Comment


                    • #11
                      @jan/raspaardje

                      bij stationair heerst er normaliter veel onderdruk/vacuum onder het kleppendeksel
                      omdat de carterventilatie achter de gesloten gasklep ,het inlaat traject in gaat
                      carterdruk is dan alleen bij zeer extreme overdruk te bemerken bij stationair
                      carterdruk is bij een benzine motor om die reden ook lastig vast te stellen bij stationair

                      wat ik bij een diesel doe om het vast te stellen (geen gasklep) is de oliepeilstok eruit , en een ballonnetje over de peilstokbuis
                      mocht het ballonnetje opbollen dan is er carterdruk, om vervolgens vast te stellen of het motorslijtage is OF een verstopte carterventilatieslang
                      moet je met je hand bij draaiende motor de luchtinlaat voor het filter pulserend met je hand afsluiten , als het ballontje enigzinds reageert met een beetje te krimpen is het motorslijtage
                      als het ballonnetje niet reageert, dan is de carterventilatieslang verstopt

                      je kunt dit ook bij een benzine motor proberen, maar dan moet je meer gas geven, zodat de onderdrukveroorzakende gasklep open gaat
                      probleem is echter dat de gasklep nooit exact hetzelfde open gaat staan als je wilt vergelijken , en het alleen een grove indicatie is
                      als je het ballonnetje eromheen doet en hij trekt al niet samen bij stationair , is het waarschijnlijk al niet goed

                      @raspaardje

                      je turbodrukmeter slaat niet genoeg/volledig uit?
                      wat jan al opmerkte , check of het pers gedeelte van de turbo in het inlaattraject niet lek is (slangafdichtingen/steenslag intercooler etc)
                      controleer daarna de wastegate van de turbo , wellicht sluit ie niet goed af
                      ik weet niet of ie mechanisch (gebroken veer /vervuiling rond de afdichting) werkt of electronisch gestuurd wordt
                      werkt dit naar behoren , dan zou een andere oorzaak waarbij er bijv niet genoeg peut wordt ingespoten , een spiraal reactie kunnen veroorzaken waardoor er niet genoeg uitlaatgasen langs het turbinewiel van de turbo komen zodat aan de drukvereiste voor nog meer benzine inspuiting niet meer voldaan kan worden in de ecu
                      (ecu uitlezen)
                      en 1 op 11 met de aerodynamica van een lijkkist en rendementverlagende lagere compressieverhouding ,is best netjes
                      Last edited by motroosje; 12-03-09, 03:01.
                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                      Comment


                      • #12
                        @janspeed en motroosje

                        Dank jullie voor het meedenken.
                        1 op 11 is gehaald door erg veel moeite te doen waar ik vroeger (zeg 200k km geleden, m’n ouders hebben ‘m nu al 12 jaar/400k km) best prima 1 op 12 haalde. Maar goed. Dat er iets mis is is duidelijk: het te lang vermogen blijven geven en het duidelijk niet het vermogen halen terwijl de auto over het algemeen rustig bereden is (gemiddelde van iets beter dan 1 op 10) en voornamelijk snelwegkilometers gehad heeft. Ook heeft de auto af en toe een motorstoring die genegeerd wordt… Tsja, het is niet mijn auto, hij wordt nu gebruikt als derde auto en alle mankementen/storingen worden gewoon voor lief genomen… Gevoel bestaat dat dat ding blijft rijden, iets wat tot nu toe ook gebeurt.

                        Ik zal ter zijne tijd:
                        - de lmm schoonmaken
                        - de boel checken op lekken
                        - met rubbers in de weer gaan en proberen het gaspedaal precies eenzelfde hoeveelheid richting bodem te trappen
                        - of simpel de Bosch Car Service opdracht geven met jullie tips in m’n gedachte

                        Nogmaals dank!

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                          @janspeed en motroosje

                          Dank jullie voor het meedenken.
                          1 op 11 is gehaald door erg veel moeite te doen waar ik vroeger (zeg 200k km geleden, m’n ouders hebben ‘m nu al 12 jaar/400k km) best prima 1 op 12 haalde. Maar goed. Dat er iets mis is is duidelijk: het te lang vermogen blijven geven en het duidelijk niet het vermogen halen terwijl de auto over het algemeen rustig bereden is (gemiddelde van iets beter dan 1 op 10) en voornamelijk snelwegkilometers gehad heeft. Ook heeft de auto af en toe een motorstoring die genegeerd wordt… Tsja, het is niet mijn auto, hij wordt nu gebruikt als derde auto en alle mankementen/storingen worden gewoon voor lief genomen… Gevoel bestaat dat dat ding blijft rijden, iets wat tot nu toe ook gebeurt.

                          Ik zal ter zijne tijd:
                          - de lmm schoonmaken
                          - de boel checken op lekken
                          - met rubbers in de weer gaan en proberen het gaspedaal precies eenzelfde hoeveelheid richting bodem te trappen
                          - of simpel de Bosch Car Service opdracht geven met jullie tips in m’n gedachte

                          Nogmaals dank!
                          je kunt wel een ballon test doen met stationair als ie niet echt vacuum zuigt is het niet goed .. als ie wel vacuum zuigt ..probeer dan wat gas te geven (door iemand anders )om te zien of ie alsnog gaat opbollen

                          (blaas overigens eerst de ballon ver op en laat em leeglopen ( dan is de rekkracht wat minder )
                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                          Comment


                          • #14
                            Is het niet gewoon een defecte potentiometer aan de gasklep?

                            Als die kuren gaat vertonen, weet de computer niet meer dat je het gas vol intrapt of het gas loslaat. Dat zou heel goed jouw symptomen kunnen veroorzaken.

                            Het is vooral dat lang doorrollen bij gas-los wat me op dat idee brengt, vandaar.

                            Ik zou het mezelf makkelijk maken en eerst de foutcodes van de auto uitlezen. Daaruit kun je vaak best veel afleiden. Zeker nu je zelf al aangeeft dat er af en toe een motorstoring optreedt.

                            Geen idee hoe je bij die auto de codes uitlees, trouwens. Misschien dat er een Volvo-forum is dat daarvoor een trucje heeft. Anders is het een kwestie van even langs de dealer rijden.
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                            Comment


                            • #15
                              er zitten ergens voor bij de electronica kastjes en het luchtfilter onder de motorkap 2 extra kleine kastjes met een dekseltje erop ( 2x 3x5cm) daaraan hangt een los draadje met een stekkerpinnetje.
                              trek het dekseltje van het kleine doosje af.
                              je kijkt dan op een aantal test sockets, een testknop en een rode LED
                              afhankelijk in welke testsocket je de stekkerpin steekt bepaalt welk systeem je gaat uitlezen: ontsteking, ECU, ECC, ABS/TRACS , etc.

                              zet het contact even aan.
                              druk 3 sec op de testknop onder de motorkap
                              het LEDtje gaat nu knipperen in sets van 3 achterelkaar flitsende knippers.
                              een code 1-3-2 ziet er dan als volgt uit:
                              1 knipper
                              pauze
                              3 snelle knippers achterelkaar
                              pauze
                              2 snelle knippers achter elkaar

                              de knippercode 1-1-1 betekent dat alles OK is.
                              Je kan via de 850-club wel achterhalen wat die foutcodes betekenen en hoe ze gewist kunnen worden (geen testkast erbij nodig!)
                              Last edited by janspeed; 12-03-09, 19:32.

                              Comment


                              • #16
                                Nieuwsgierig, hoe is dit afgelopen?
                                Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                Comment


                                • #17
                                  Voorlopig is er niets mee gebeurd. Het is niet mijn auto, m'n ouders gebruiken 'm als derde exemplaar en hij maakt op dit moment weinig kilometers. Ik ben daar niet veel en ik geloof ook dat ik het ze niet echt aan hun verstand krijg dat de auto veel beter kán rijden... Vind ik jammer, de auto verdient beter. Volgende wintersport pak ik m'n eigen Alfa wel, die is een stuk betrouwbaarder...:)

                                  Denk je dat Timen een dergelijk probleem kan oplossen? Wellicht heeft één en ander ook met de koppeling te maken, die voelt niet heel fris (moeilijk om 'm soepel aan te laten grijpen) en die zit er tenslotte ook al 480k km in...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Zo, de andere Volvo is aan de beurt...:(

                                    M'n vader rijdt al 2 maanden rond met een fluittoon in z'n MY 2001 V70 2.4T. Maandag naar de lokale garage geweest die hem heeft doorverwezen naar de dealer. Die heeft geconstateerd dat het niet om een lekke turboslang gaat maar om een turboschoep. We moesten maar aankijken of het veel erger werd...

                                    Wat nu te doen? Reinigingsspul erin gooien, eens een keer goed blazen? Want die ouwe rijdt echt als een bejaarde tegenwoordig en icm een automaat heb ik het idee dat de boel bijna nooit boven de 2500 r/min komt.
                                    Of is dit gewoon het begin van het einde en kan ik internet opstarten op zoek naar een mooie <2005 C70? :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Een turboschoep??

                                      Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, komt nooit voor bij Volvo, en maakt zeker geen fluittoon, maar een schrapend metallig geluid bij gas los (gehad bij mijn A4 TDI).

                                      Ik denk dat die dealer maar even wat beter moet gaan kijken naar wat het probleem is... Toevallig in de buurt van Groningen? Er zit een HELE goede specialist vlakbij.

                                      Ohja, warm rijden en een poosje flink schoonblazen kan nooit kwaad, en ik zou er persoonlijk GEEN een of andere schoonmaakgoedje ingooien.
                                      "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nee, niet Groningen en omgeving.
                                        We waren al niet onder de indruk van de plaatselijke Volvo-dealer, die scoort weer minpunten...

                                        Garage zei idd wel dat het bijna nooit voorkwam maar het klonk niet als een schraperig geluid en al helemaal niet bij gas los. Ik heb zondag even een klein stukje meegereden en het klonk iig niet zoals het hoort.

                                        Iemand een adresje van een turbo-specialist rond Rotterdam-Spijkenisse?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Niet echt daar in de buurt, maar ik hoor goede verhalen over dealer in Waddinxveen, op Coenecoop geloof ik, zijn naam ben ik effe kwijt.
                                          "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hooftman dus? Dank!
                                            Ik de vraag nogmaals uitstaan bij m'n vader wat er precies door de dealer gezegd is.
                                            En as. zaterdag neem ik dat apparaat wel even onder m'n hoede. Schoon wordt -ie wel denk ik...:)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Of Toncar te Berkel Rodenrijs
                                              fka v164

                                              Comment


                                              • #24
                                                als een turbo nooit wordt aangesproken kunnen de turbine en compressor wielen geleidelijk vervuilen.
                                                Die dingen zijn af fabriek gebalanceerd tot 100.000-150.000rpm
                                                Elke vervuiling op die (impellor)wielen maakt dat er enige extra onbalans ontstaat.

                                                Een keer flink trappen kan geen kwaad. Dan brandt de rommel er wel weer vanaf. En wordt de turbo weer stiller.
                                                Een beetje fluiten tijdens boosten mag. Mechanische aanloop geluiden mogen nooit.

                                                als het een sissend bijgeluid is en als je een verlies aan vermogen merkt dan kan het ergens een boost lek zijn.
                                                een verdacht onderdeel is dan de compressor bypass valve (CBV) die dingen die op door Volvo gebruikte veel Mitsubishi turbo's zitten willen nog wel eens lekken.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ik sluit mij aan bij de voorgaande spreker.


                                                  Overigens, staat Hooftman binnen de V850 redelijk hoog aangeschreven. Wat dat betreft zit je daar wel goed.
                                                  Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Dank voor de adressen en uitleg.

                                                    Ik de vraag nogmaals uitstaan bij m'n vader wat er precies door de dealer gezegd is.
                                                    Dit waren de woorden van/bevinden bij de Volvo-dealer:
                                                    - Slijtage, wellicht van het interne asje van de turbo; komt niet vaak voor. Gezien locatie is reparatie kostbaar.
                                                    - Er is mee gereden. Geconstateerd werd (op gehoor) dat er geen lekkage optreedt.

                                                    Moet ik hier blij van worden?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                      Dank voor de adressen en uitleg.



                                                      Dit waren de woorden van/bevinden bij de Volvo-dealer:
                                                      - Slijtage, wellicht van het interne asje van de turbo; komt niet vaak voor. Gezien locatie is reparatie kostbaar.
                                                      - Er is mee gereden. Geconstateerd werd (op gehoor) dat er geen lekkage optreedt.

                                                      Moet ik hier blij van worden?
                                                      LOL!
                                                      Op gehoor beoordelen of er een lek is of niet? In een rijdende auto? Haha!
                                                      "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        bij een TD04-15G turbo zoals die op de 850 T5 zit mag het turbine asje enige laterale speling wel hebben (het is immers een glijlagering die ook nog met hitte uit moet kunnen zetten) maar niet zoveel dat de boel zichtbaar beweegt of aanloopt. axiale speling moet ook minimaal zijn.
                                                        Ben het eens met bovenstaande reactie: een boostlek al rijdend op gehoor beoordelen is nogal dubieus.
                                                        Beter zou het zijn om het hele inlaatkanaal met perslucht op overdruk ze zetten (bv 1 bar overdruk) met de motor uit.
                                                        Dan kan je er naast staand het lek beter localiseren. Want dan hoor je het wel sissen waar de druk weglekt.

                                                        Dat kan op vele plaatsen zitten:
                                                        - een lekkende CBV membraan (trouwnens ook zelf te checken! op de alu compressorzijde van de turbo zit een chrome dekseltje met 3x 10mm boutkoppen vastgeschroefd, haal die los en je pakt het membraan er zo uit. Als dat gescheurd is heb je de fout gevonden. Komt vaker voor.)
                                                        - een lekkende of loszittende drukslang ( knijp eens in de turbo slangen en check of er scheuren in zitten die je anders niet makkelijk ziet. schroef alle slangklemmen eens een stukje strakker aan.)
                                                        - een lekkende gescheurde intercooler. (tsja, da's duur maar niet onmogelijk als er bv een steentje doorheen is geslagen)
                                                        - lekkende inlaatspruitstukpakking ( dit kan je checken bij draaiende motor door er remreiniger op te spuiten terwijl de motor draait. Stijgt het toerental kortstondig? Lek gevonden! Gebeurt er niks: geen lek)

                                                        het kan ook een gebrek aan boostCONTROL zijn:
                                                        - lekkend of losgevallen boostcontrol slangwerk ( dit zijn hele dunne signaal slangetjes, als je iets loshaalt eerst van te voren labelen waar je wat vanaf trekt! zodat je nog weet hoe het weer terug moet)
                                                        - kapotte boostcontrol solenoid klep. (dit is een electromechanisch bediende klep die door de ECU wordt aangestuurd en wordt gebruikt voor boostcontrol. als deze kapot is kan het zomaar zijn dat je nooit meer boost dan base-line krijgt. Dat niveau wordt bepaald door de wastegate actuator veer )
                                                        - losgevallen wastegate actuator stang (eenvoudig te voelen/zien bij koude(..) motor.

                                                        Tot slot kan het ook nog zijn dat er niet genoeg uitlaatgasdruk de turbo bereikt:
                                                        - lekkende uitlaatspruitstukpakking (motor maakt dan bij stationair een geluid als een tractor)
                                                        - loszittend lekkende turbine<>spruitstuk verbinding ( moeren/bouten checken of ze vast zitten)
                                                        - lekkend/loszittende downpijp<>turbo verbinding (kan ook Lambda fouten opleveren.) check moeten/bouten)

                                                        Een gezonde T5 hoort vanaf ongeveer 2200rpm fors hard van kiet te gaan. Doet ie dat niet dan is er echt iets mis.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Dank je wel voor je uitgebreide antwoord janspeed!
                                                          Ik zal er stap voor stap op reageren.

                                                          bij een TD04-15G turbo zoals die op de 850 T5 zit mag het turbine asje enige laterale speling wel hebben (het is immers een glijlagering die ook nog met hitte uit moet kunnen zetten) maar niet zoveel dat de boel zichtbaar beweegt of aanloopt. axiale speling moet ook minimaal zijn.
                                                          Ik heb zelf voor de onduidelijkheid gezorgd door geen nieuw draadje te starten maar het betreft hier de turbo van een V70 2.4T uit 2001 met nu 225.000 km op de teller. De turbo uit de 850 T-5 met 480.000 km op de teller maakt nog geen enkele herrie. Wellicht weet je of de turbo uit de V70 2.4T ook dat kleine beetje laterale speling mag hebben?

                                                          Ben het eens met bovenstaande reactie: een boostlek al rijdend op gehoor beoordelen is nogal dubieus. Beter zou het zijn om het hele inlaatkanaal met perslucht op overdruk ze zetten (bv 1 bar overdruk) met de motor uit. Dan kan je er naast staand het lek beter localiseren. Want dan hoor je het wel sissen waar de druk weglekt.
                                                          Dit ga ik dan ook zeggen dat er moet gebeuren. M'n vader heeft weinig kaas gegeten van techniek en dus kan de garage hem alles wijs maken. Maar mijn gevoel zegt, na een ritje van 4 km door de woonwijk, dat het meer fluiten dan sissen is wat de turbo doet. Ik heb er dit weekend niet in kunnen rijden (wel even in de T-5, wat een roffel, zo lekker!)

                                                          Ik weet dus niet of je technisch advies ook van toepassing is op de V70 of dat dit alleen een 850 T-5 betreft.
                                                          Anders geef ik dat ook door wanneer de auto naar de garage gaat.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                            Dank je wel voor je uitgebreide antwoord janspeed!
                                                            Ik zal er stap voor stap op reageren.


                                                            Ik heb zelf voor de onduidelijkheid gezorgd door geen nieuw draadje te starten maar het betreft hier de turbo van een V70 2.4T uit 2001 met nu 225.000 km op de teller. De turbo uit de 850 T-5 met 480.000 km op de teller maakt nog geen enkele herrie. Wellicht weet je of de turbo uit de V70 2.4T ook dat kleine beetje laterale speling mag hebben?


                                                            Dit ga ik dan ook zeggen dat er moet gebeuren. M'n vader heeft weinig kaas gegeten van techniek en dus kan de garage hem alles wijs maken. Maar mijn gevoel zegt, na een ritje van 4 km door de woonwijk, dat het meer fluiten dan sissen is wat de turbo doet. Ik heb er dit weekend niet in kunnen rijden (wel even in de T-5, wat een roffel, zo lekker!)

                                                            Ik weet dus niet of je technisch advies ook van toepassing is op de V70 of dat dit alleen een 850 T-5 betreft.
                                                            Anders geef ik dat ook door wanneer de auto naar de garage gaat.
                                                            Beide auto's geldt globaal hetzelfde voor.
                                                            Ik moet echter een voorbehoud maken voor de turbo van de V70. Ik weet niet welk merk/type daar op zit en of deze ook een membraan CBV heeft. Ik denk niet dat er een ballbearing turbo op zit ( duur!) dus voor de turbo lagering geldt hetzelfde als voor de 15G van de 850.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Met even googlelen kom ik op een 13G turbo uit: http://www.swededemon.com/turbo/turbolist.html en http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine.

                                                              Dank voor je meedenken iig.

                                                              Wat betreft de symptomen: is er een verschil in wanneer (lees: bij welke gaspedaalstand of r/min) de turbo zal fluiten bij een slanglek of een slijtage van dat interne asje waar de dealer het over heeft?
                                                              Ik dacht nl. dat een turbo pas vanaf een bepaald toerental gaat meedoen en dus echt geluid kan gaan maken? Of is dat meedraaien zonder belasting ook al voldoende om ´m te laten fluiten?

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                                Met even googlelen kom ik op een 13G turbo uit: http://www.swededemon.com/turbo/turbolist.html en http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine.

                                                                Dank voor je meedenken iig.

                                                                Wat betreft de symptomen: is er een verschil in wanneer (lees: bij welke gaspedaalstand of r/min) de turbo zal fluiten bij een slanglek of een slijtage van dat interne asje waar de dealer het over heeft?
                                                                Ik dacht nl. dat een turbo pas vanaf een bepaald toerental gaat meedoen en dus echt geluid kan gaan maken? Of is dat meedraaien zonder belasting ook al voldoende om ´m te laten fluiten?
                                                                een frisse turbo maakt alleen een prettig soort blaas/fluitgeluid als hij moet boosten. (= flink gas geven.)

                                                                als je bijgeluiden hoort bij gewoon meedraaien dan is inderdaad de kans groot dat de turbine-as overmatig veel speling heeft en dat de schoepenwielen toch wel degelijk aanlopen. ALs dat het geval is is het einde turbo. Dit moet dan goed te zien zijn aan het compressorwiel ( een slang eraf schroeven en in de turbo kijken, kan je meteen ook voelen of de turbineas overmatige laterale speling heeft)

                                                                Wat ook nog kan is dat de wastegatepoort (in het turbinehuis) gescheurd is. Komt vaker voor bij dit soort turbo's van Mitsubishi. Hierdoor kan de WG nooit goed sluiten en kan er uitlaatgas door de scheur weglekken , uitlaatgas die dan natuurlijk niet de turbine in gaat. gevolg: lager boost, bij lage toeren, groter turbogat.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X