Er was hier laatst toch ook een draadje over iets wat éénmalig uit metaal moest worden gemaakt? Wel wat weinig ventilatie bij bovenstaande, lijkt me. En is aluminium niet wat te zacht als beschermplaat?
PS: niet vergeten schuimplastic tussen carter en beschermingsplaat te proppen, want anders is die plaat zinloos. :-)
(op rotsige wegen verzamelen zich anders stukken steen tussen plaat en carter, en zodra de eerste de beste grote kei tegen de plaat ramt, drukt ie die stenen alsnog door je carter)
((was DE grote aanbeveling in het rallyboek dat we voor onze Pekingtrip thuisgestuurd kregen, nadat bij tal van historische rally's over slechte wegen precies het bovenstaande was gebeurd))
Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
PS: niet vergeten schuimplastic tussen carter en beschermingsplaat te proppen, want anders is die plaat zinloos. :-)
(op rotsige wegen verzamelen zich anders stukken steen tussen plaat en carter, en zodra de eerste de beste grote kei tegen de plaat ramt, drukt ie die stenen alsnog door je carter)
((was DE grote aanbeveling in het rallyboek dat we voor onze Pekingtrip thuisgestuurd kregen, nadat bij tal van historische rally's over slechte wegen precies het bovenstaande was gebeurd))
met een oliekoeler is dat geen probleem als je de carterpan isoleert
maar zonder oliekoeler heb je geen rijwind meer langs het carter om te koelen
"ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
"Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper
Dank! Het is nog prematuur, maar het gaat om een grote Volvo :-)
Ik heb maten en tekeningen voor een 4cylinder, voor de 6cylinder zal het eea
aangepast moeten worden.
Er was hier laatst toch ook een draadje over iets wat éénmalig uit metaal moest worden gemaakt? Wel wat weinig ventilatie bij bovenstaande, lijkt me. En is aluminium niet wat te zacht als beschermplaat?
En er dan ook nog eens schuimzooi tussen proppen....
Ik signaleer het probleem en ga ervan uit dat jullie als ervaren klassiek rallyrijders bijdehand genoeg zijn om zelf zo'n simpele oplossing te bedenken, ja? ;-)
heeft ie nou een oliekoeler of niet?
indien ja is het schuim en plaat geen probleem natuurlijk
"ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
"Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper
Ik gaat niet naar Mongolië, maar ja ik heb wel een oliekoeler, indien nodig, en nog een voor de bakolie ook nog wel, maar dát lijkt me wat overdreven, bovendien, hoe pomp je dat rond?
Joh, met 20W30 in Siberië; ze mogen al blij zijn als die zooi überhaupt ooit dunner wordt dan stroop....
te langdurig te hoge temp doet ondanks dat de olie dik genoeg is de olie oxideren
"ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
"Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper
De Alfa Bertone Junior GT die ik heel lang geleden bezat had een originele carterbeschermer (zgn. keienvanger) van plat staalstrip als een traliewerk, dan houd je gewoon koeling en hebt toch bescherming
Een klant van mij in Den Bosch is zeer bedreven in de metaalbewerking, doet onder andere werk voor defensie. Regelt altijd leuke prijzen voor me. Als je iets nodig hebt en het lukt niet met Knutsel (afstand oid, ik weet het niet) geef maar een gil dan breng ik jullie in contact.
Is het geen optie om een paar ventilatiegaten in de carterbescherming te maken (aan de voorkant voor de grappenmakers) en dan heel fijn gaas dervoor zodat er geen stenen tussen de carter en bescherming kan komen ?
In rally's ondervangen ze dat vaak door piepschuim of iets dergelijks tussen carter en beschermplaat te drukken. Als het maar vult, veerkrachtig en hittebestendig is.
Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
Is het geen optie om een paar ventilatiegaten in de carterbescherming te maken (aan de voorkant voor de grappenmakers) en dan heel fijn gaas dervoor zodat er geen stenen tussen de carter en bescherming kan komen ?
Check, dat heb ik gedaan ( ik bedoel natuurlijk: laten doen) en het werkt.
Sleuven zijn heel smal, dus het gaas heb ik achterwege gelaten
Carterplaat voor onder een Volvo 740 hebben wij als volgt zelf gemaakt:
* auto op een brug
* van karton een template gemaakt met vouwen en montage gaten op de juiste plekken erin.
* oversize alu traanplaat gekocht
* vorm van het karton overgenomen op de traanplaat, montagegaten erin geboord. Met de flex en een snijdisk de vorm uitflexen.
Met lomp geweld de vouwen erin butsen. Een zetbank is beter maar hadden we niet.
* enkele versnellingsbakophangrubbers gebruikt tussen carrosserie en plaat.
(ze zien er uit als mini-motorsteunrubbers)
De hele plaat hangt met 6 moeren vast en kan er in 2min onderuit als je een electrische moersleutel gebruikt.
* testfit, daar waar materiaal af moest de flex er weer in.
Herhaal bovenstaande stappen voor brandstofpomp+filter 'kratje' (hangt bij een Volvo 740 onder de auto)
en benzinetank indien gewenst. Als een steen een gat in je benzinetank prikt sta je na een km ook stil.
Als het goed genoeg is voor een lompe snelheidsrally over onverhardt (KP ELE-Bakel....) dan is het zeker goed genoeg voor een lange afstandsrally.
wij hebben de oliekoeler vertikaal opgehangen naast de radiateur. Dit om de kans op beschadiging door stenen te minimaliseren. Werkt goed. Iedere 740 turbo heeft dat trouwens standaard ook op die manier. Voor elke andere oude Volvo zijn er ook oliekoeler adapterplaten te koop voor tussen filter en blok.
Wij hebben geen enkel koelgat in de carterbescherming zitten. Met een ruim bemeten externe oliekoeler is dat geen probleem. Zelfs niet bij volgas KP's in hoogzomer temps.
De bakolie wordt wel heet (en de slave koppelingscilinder met de remvloeistof erin ook!). Dit omdat we de carterbeschermingsplaat tot aan de achterkant van de bak hebben doorgetrokken. Gewoon zorgen dat je koppelingsvloeistof ook nieuw en goed ontlucht is en dat je bakolie hoge temps aan kan, dan is ook daar het probleem opgelost.
Als je een automaat hebt dan heb je al standaard een warmtewisselaar in je radiateur zitten die de ATF temperatuur stabiliseert, iedere automaat heeft een interne eigen oliepomp en de bak is met slangen gekoppeld aan de warmtewisselaar in je radiateur. De fan achter de radiateur koelt dus ATF en het koelwater.
Comment