Van 't weekend even mijn E30 gestart en opgewarmd. De auto wordt érg weinig gebruikt, dus af en toe laat ik hem even draaien, warm worden en rijd ik rustig een rondje over het terrein (of vroeger door de straat). Robin had ooit een draadje gepost over lekkende kleppen, "kleppende tekken" en ik denk dat ik ook een klep heb die niet helemaal meedoet. Waarom?
- er zit een tik in de auto. Dat heb je wel vaker bij de M20 motoren, door de ingesleten nokkenassen, maar dit lijkt anders te klinken.
- boven de 4000 rpm gaat de auto 'borrelen in de uitlaat' en inhouden/haperen. Ik durf dus eigenlijk niet even flink gas te geven, bang dat ik iets goed kapot rijd. En gas geven, dat is wel de bedoeling van deze auto. Kortom ik heb even wat informatie en tips nodig wat ik het beste kan doen.
De bougies zijn vrij nieuw, de auto start altijd na 1 draai aan de sleutel. Ik ga voor de zekerheid de verdelerkap/rotor controleren en vervangen als dat nodig is. De bougiekabels zijn volgens mij 4 jaar oud. Moet ik even teruglezen in het logboek, dus ik verdenk de kleppen voorlopig.
Aangezien de auto weinig wordt gebruikt zou 't ook kunnen zijn dat de klepseals vervangen moeten worden?
Of er kan een klep verband zijn omdat ik er vrijwel niet in rijd en stilstaand warm draaien wellicht helemaal niet zo goed is?
Een koprevisie is wellicht wel een keertje nodig, aangezien de auto vrijwel uitstluitend op circuits wordt gebruikt. Lijkt me wel fris: gepolijste kleppen, nieuwe klepseals, tuimelaars, nokkenas en koppakking. Dure grap die ik liever pas wil doen als de kop is overleden... maar als nu het moment is om het preventief uit te (laten) voeren, dan moet 't maar.
Schiet maar raak! :)
- er zit een tik in de auto. Dat heb je wel vaker bij de M20 motoren, door de ingesleten nokkenassen, maar dit lijkt anders te klinken.
- boven de 4000 rpm gaat de auto 'borrelen in de uitlaat' en inhouden/haperen. Ik durf dus eigenlijk niet even flink gas te geven, bang dat ik iets goed kapot rijd. En gas geven, dat is wel de bedoeling van deze auto. Kortom ik heb even wat informatie en tips nodig wat ik het beste kan doen.
De bougies zijn vrij nieuw, de auto start altijd na 1 draai aan de sleutel. Ik ga voor de zekerheid de verdelerkap/rotor controleren en vervangen als dat nodig is. De bougiekabels zijn volgens mij 4 jaar oud. Moet ik even teruglezen in het logboek, dus ik verdenk de kleppen voorlopig.
Aangezien de auto weinig wordt gebruikt zou 't ook kunnen zijn dat de klepseals vervangen moeten worden?
Of er kan een klep verband zijn omdat ik er vrijwel niet in rijd en stilstaand warm draaien wellicht helemaal niet zo goed is?
Een koprevisie is wellicht wel een keertje nodig, aangezien de auto vrijwel uitstluitend op circuits wordt gebruikt. Lijkt me wel fris: gepolijste kleppen, nieuwe klepseals, tuimelaars, nokkenas en koppakking. Dure grap die ik liever pas wil doen als de kop is overleden... maar als nu het moment is om het preventief uit te (laten) voeren, dan moet 't maar.
Schiet maar raak! :)
Comment