Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M20B25 kleppende tekken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• M20B25 kleppende tekken

Van 't weekend even mijn E30 gestart en opgewarmd. De auto wordt érg weinig gebruikt, dus af en toe laat ik hem even draaien, warm worden en rijd ik rustig een rondje over het terrein (of vroeger door de straat). Robin had ooit een draadje gepost over lekkende kleppen, "kleppende tekken" en ik denk dat ik ook een klep heb die niet helemaal meedoet. Waarom?

- er zit een tik in de auto. Dat heb je wel vaker bij de M20 motoren, door de ingesleten nokkenassen, maar dit lijkt anders te klinken.
    - boven de 4000 rpm gaat de auto 'borrelen in de uitlaat' en inhouden/haperen. Ik durf dus eigenlijk niet even flink gas te geven, bang dat ik iets goed kapot rijd. En gas geven, dat is wel de bedoeling van deze auto. Kortom ik heb even wat informatie en tips nodig wat ik het beste kan doen.

De bougies zijn vrij nieuw, de auto start altijd na 1 draai aan de sleutel. Ik ga voor de zekerheid de verdelerkap/rotor controleren en vervangen als dat nodig is. De bougiekabels zijn volgens mij 4 jaar oud. Moet ik even teruglezen in het logboek, dus ik verdenk de kleppen voorlopig.

Aangezien de auto weinig wordt gebruikt zou 't ook kunnen zijn dat de klepseals vervangen moeten worden?

Of er kan een klep verband zijn omdat ik er vrijwel niet in rijd en stilstaand warm draaien wellicht helemaal niet zo goed is?

Een koprevisie is wellicht wel een keertje nodig, aangezien de auto vrijwel uitstluitend op circuits wordt gebruikt. Lijkt me wel fris: gepolijste kleppen, nieuwe klepseals, tuimelaars, nokkenas en koppakking. Dure grap die ik liever pas wil doen als de kop is overleden... maar als nu het moment is om het preventief uit te (laten) voeren, dan moet 't maar.

Schiet maar raak! :)
    Last edited by Dennis Cavallino; 11-03-09, 12:13.

Ow ja, speciaal voor Harry en Motroosje: De olie is 10w60. De oliedruk is goed. Olietemperatuurmeter zit nog niet ingebouwd.

Comment

Was dit niet tikkende klekken? (sorry voor OT).
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ik dacht klikkende teppen.
        Forza!

Comment

Tippende klekken!

:-)
          Every second of your life is a part of your song

Comment

Tippelende plekken?
            Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

jullie hebben allemaal gelijk! :)

Klippende tekken

whatevah, hij was toen leuk.

Comment

Plaats nou eerst eens een begrijpbaar onderwerp:

BMW E30 tikkende kleppen?
                ;-)
                Nico

"Great thinkers have always encountered opposition from mediocre minds." - Albert Einstein

Comment

D'r bleek niets aan de hand. Verse benzine deed m goed. Tikgeluid zijn de injectoren. Damn wat is deze auto snel. Heerlijk om weer even in te rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                    Van 't weekend even mijn E30 gestart en opgewarmd. De auto wordt érg weinig gebruikt, dus af en toe laat ik hem even draaien, warm worden en rijd ik rustig een rondje over het terrein (of vroeger door de straat). Robin had ooit een draadje gepost over lekkende kleppen, "kleppende tekken" en ik denk dat ik ook een klep heb die niet helemaal meedoet. Waarom?

- er zit een tik in de auto. Dat heb je wel vaker bij de M20 motoren, door de ingesleten nokkenassen, maar dit lijkt anders te klinken.
                    - boven de 4000 rpm gaat de auto 'borrelen in de uitlaat' en inhouden/haperen. Ik durf dus eigenlijk niet even flink gas te geven, bang dat ik iets goed kapot rijd. En gas geven, dat is wel de bedoeling van deze auto. Kortom ik heb even wat informatie en tips nodig wat ik het beste kan doen.

De bougies zijn vrij nieuw, de auto start altijd na 1 draai aan de sleutel. Ik ga voor de zekerheid de verdelerkap/rotor controleren en vervangen als dat nodig is. De bougiekabels zijn volgens mij 4 jaar oud. Moet ik even teruglezen in het logboek, dus ik verdenk de kleppen voorlopig.

Aangezien de auto weinig wordt gebruikt zou 't ook kunnen zijn dat de klepseals vervangen moeten worden?

Of er kan een klep verband zijn omdat ik er vrijwel niet in rijd en stilstaand warm draaien wellicht helemaal niet zo goed is?

Een koprevisie is wellicht wel een keertje nodig, aangezien de auto vrijwel uitstluitend op circuits wordt gebruikt. Lijkt me wel fris: gepolijste kleppen, nieuwe klepseals, tuimelaars, nokkenas en koppakking. Dure grap die ik liever pas wil doen als de kop is overleden... maar als nu het moment is om het preventief uit te (laten) voeren, dan moet 't maar.

Schiet maar raak! :)

met een compressietest weet je het zo of de kleppen goed afsluiten of niet
                    indien compressie laag , paar druppeltjes olie in de cilinder, als de compressie dan nog steeds laag blijft zijn het je kleppen , als de compressie beter wordt de zuigerveren

als het je kleppen zijn , kun je met een cilinder lektest vaststellen of het je in of uitlaatklep is

edit: het is al in orde ....las weer niet goed
                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                      D'r bleek niets aan de hand. Verse benzine deed m goed. Tikgeluid zijn de injectoren. Damn wat is deze auto snel. Heerlijk om weer even in te rijden.
                      Kan ik me ook een keer herinneren van een zandvoortritje. Zit je toch ook ff in de rats dat de motor iets permanents heeft opgelopen....
                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

@Motroosje: compressie test ga ik nog even doen om de huidige staat te inspecteren, kleine moeite en dan gebruik ik dat apparaatje ook weer eens.

Comment

Huidige benzine kan niet goed tegen lange opslag.

Fuel stabilizer toevoegen doet wonderen Cav...
                          Veritatis simplex oratio est

Comment

Working...
                          X