Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

slechte stationairloop i.c.m. tikken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • slechte stationairloop i.c.m. tikken

    Na een winter op stal gestaan te hebben dit weekend de Seven met Cosworth weer van stal gehaald. Na een dikke 20km weer even de spinrag uit de uitlaat geblazen. Kort daarna stond de auto stationair te tikken en draaide hij niet op 4 cilinders. Even later met rijden is het euvel geheel weg. Zondag weer hetzelfde liedje.
    Een kenner vertelde me dat een aantal klepstoters waarschijnlijk leeg waren na het rijden met de hoge toerentallen. De 10W60 waarmee gereden wordt is dan te dik om deze weer snel te vullen.
    Voordat ik nu weer de peperdure olie vervang vraag ik me af of dit logisch klinkt. Vorig jaar zomer heb ik dit probleem niet gehad.
    Iemand suggesties?
    Is de 10 graden C wellicht wat aan de lage kant voor deze olie?

    thanks!
    7

  • #2
    Ha, die Super 7;

    Ook 10W60 kan voldoende smeren bij 10 graden Celsius, maar het zal relatief lang duren voor de boel goed doorgewarmd is. Met 10km rustig rijden ben je er waarschijnlijk niet eens. 5W50 is misschien een overweging waard of 5W40 als je genoeg oliekoeling hebt.
    Scherven brengen gelul.

    Comment


    • #3
      Ik heb er verder nooit last van gehad. Misschien dat met de lagere buitentemperatuur de olie minder heet wordt. Ik neem aan dat de olie toch iets dunner is bij 80 gr dan bij 90 gr C.
      Of is dit verkeerd gedacht?

      Comment


      • #4
        Klinkt een klein beetje op wat ik laatst had.

        Nieuwe benzine en een keertje goed warmrijden scheelde direct (olie/filter + bougies had ik al vervangen). Hoe lang heeft jouw olie erin gezeten? Ik zou die gewoon met nieuwe 10w60 verversen met een nieuw filter. Tevens kan een beurtje met rotor/verdelerkap, bougies e.d. geen kwaad. Daarna een flink stuk (>200 km) rijden met injectorreiniger bijvoorbeeld.

        Comment


        • #5
          heeft de wagen een olie temperatuurmeter? druk meter?
          indien ja wat zijn de doorgaanse waarden en de uitschieters?

          turbo?
          oliekoeler?
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

          Comment


          • #6
            De olie zit er een jaar in echter heeft wellicht 2500 km gelopen. De motor heeft een turbo, geen oliekoeler en de oliedruk is gem tussen de 0,5 en 3,5 bar.
            In november heb ik de motor gedemonteerd en een nieuwe close-ratio bak gemonteerd, daarna nauwelijk meer gereden.
            Omdat ook echt alles eruit en eraf moet weet je niet of daar wat mee mis is gegaan.
            Met name het harde tikken en onregelmatige lopen wat ie dan opeens doet heb ik nooit eerder gehad, er zit "oude" benzine in van een maand of 5 oud.
            Misschien maak ik me zorgen om niets en zal een goede lange rit het euvel oplossen.
            Voor komende maand 5 april staat de eerste clubrit in Brummen op de lijst.
            Punt is dat je altijd met een vervelend onderbuik gevoel blijft zitten......

            Comment


            • #7
              Benzine verversen (tanken) en een olie + filter wissel kan dan echt geen kwaad. Bougies even schoonmaken of vervangen ook niet. Hoe is het met je luchtfilter? Zeker zo'n open geval? Daar hoef je dan niets aan te doen lijkt me. Verdelerkapje even controleren. Ik denk dat je dan al een heel end op weg komt.

              Comment


              • #8
                als je nooit hiervoor problemen hebt gehad met die olie kwa tikken en onregelmatig lopen
                lijkt me dit niet de oorzaak van het probleem
                misschien zoals dennis suggereert dat het aan de brandstof ligt vanwege het lange stilstaan
                tank leeg rijden met een brandstof reiniger erin
                daarna een tank leeg blaffen met v- power met nieuw brandstoffilter

                ik ben in de regel geen fan van te dikke of zeer dunne olie , tenzij de omstandigheden dat vereisen

                het feit dat deze auto een turbo heeft zonder oliekoeler en doorgaans sportief wordt gebruikt , is 10w60 olie viscositeit een verstandige keuze
                heb je een olie temp meter? en hoe hoog loopt de temp op?
                carterinhoud ? grote koelribben op de carterpan?
                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                Comment


                • #9
                  De carterinhoud is 3,4 liter, een olietemperatuurmeter heb ik niet. Geen koelribben op het carter..
                  Klinkt allemaal niet echt overtuigend echter van een voortdurend sportief gebruik is geen sprake. "Het zit erin en hij kan het".... Daarbij heb ik de auto nu bijna 8 jaar en heb ik geen problemen gehad.
                  Wel heb ik altijd met dunnere olie gereden. 10W40 en zelfs na de revisie een tijd met 5W30, totdat ik een artikel las over de cosworth en daarin de 10W60 castrol Edge voorgeschreven werd. Deze olie heb ik er vorige zomer ingedaan en probleemloos gereden.
                  Echter nu bij de huidige temperaturen speelt het getik en onregelmatig stationair lopen de kop op.
                  Vraag is dan of dit nu aan de dikkere olie ligt gezien de verklaring van een Cosworth specialist dat er bij sommige (oudere) motoren problemen ontstaan met de hydraulische klepstoters. Deze zouden na flink gas geven leeg kunnen raken en door de dikke olie te langzaam vullen.
                  Er zit een open luchtfilter op welke ik heb gereinigd toen de motor eruit was. De bougies zijn max 10.000 km gebruikt echter zijn ze van het type dat 100.000 km mee kan en verklaren het heftige tikken niet. Verdelerkap is vorig jaar vervangen en verkeerd nog in nieuwstaat.
                  Lang verhaal, maar met de reacties van het forum komen we er wel....

                  Comment


                  • #10
                    ik dacht uit je verhaal op te maken dat ie altijd op 10w60 gereden had

                    even een paar opmerkingen en vragen
                    die ford motor zit ook in andere auto's heeft ie daar wel een oliekoeler?
                    en/of is er bij jou auto geen plek voor?

                    de vuistregel is dat turbo motoren oliekoelers/warmtewisselaar nodig hebben
                    omdat 1 je turbolager tussen je turbine en compressiewiel zeikheet is van de hydraulische wrijving in de oliestroom 100000rpm) en uitlaatgassen , die je oliestroom snel verhit
                    2 er kan door die turbo nog meer peut verbrand worden dan atmosferisch mogelijk is , in dezelfde motor inhoud wat ook van die kant meer warmte aan je koel en smeersysteem afgeeft door hogere verbrandingstemperaturen

                    en bij benzine turbo is het nog belangrijker dan een diesel turbo

                    een 5w30 is om deze reden ongewenst in zon motor en al helemaal zonder oliekoeler
                    als je 20km gereden hebt is je olie al best redelijk warm,zeker met een carterinhoud van maar ietsjes meer dan 3 liter , immers je turbolager helpt ook al aardig mee met opwarmen
                    daarom :olietemp stijgt stukken sneller en hoger bij een turbo motor dan een atmosferische
                    en ik denk dat je gerust kunt stellen dat die 10w60 bij bijv een graad of 60 dunner is dan een bijv een 5w40 bij 10 graden
                    dus ondanks je nieuwe feiten denk ik dat het niet aan de olie ligt , zeker weet ik het niet, dus zul je andere zaken eerst moeten uitsluiten
                    zoals al genoemd kwa brandstof en ontsteking
                    mocht dat niet helpen , kun je een dunnere olie proberen , maar toch zeker niet dunner dan 5w50 .. 5w30 is echt uit den boze bij zon motor
                    eigenlijk is 10w60 de beste keuze kwa viscositeit bij een turbo benzine motor zonder oliekoeler

                    wat zowizo handig is , is een olietemp meter aanschaffen om eens te kijken hoe hoog de temp wordt (of met infrarood meter op de carterpan richten)
                    en indien nodig een carterpan met koelribben of beter een oliekoer (indien plek) te nemen
                    als die voorzieningen zijn getroffen kun je wellicht wat dunner met je olie

                    edit: heeft je blok wellicht een interne koelvloeistof/smeerolie warmtewisselaar?
                    Last edited by motroosje; 18-03-09, 10:54.
                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                    Comment


                    • #11
                      Ik zal: de bougies controleren, de bobinekabel vervangen, deze heb ik ingekort omdat hij was ingescheurd (is een silecone exemplaar) het klepje dat de luchtomloop regelt reinigen, de overige elektrische aansluitingen controleren. tevens zal ik een injectionreiniger toevoegen aan de benzine.

                      De 5w30 werd mij destijds geadviseerd door de plaatselijke garagist, dat was "Ford" olie en voorkwam klepverkleving. Ik hoop nog steeds dat dat geen schade heeft gebracht. De motor is ca 15.000 km geleden van nieuwe zuigerveren, klepgeleiders en drijfstanglagers voorzien.
                      Ik heb zeker een 7 a 8000 km met die olie gereden.

                      En dan maar eens een dagje toeren...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Super 7 Bekijk bericht
                        De 5w30 werd mij destijds geadviseerd door de plaatselijke garagist, dat was "Ford" olie en voorkwam klepverkleving. Ik hoop nog steeds dat dat geen schade heeft gebracht. De motor is ca 15.000 km geleden van nieuwe zuigerveren, klepgeleiders en drijfstanglagers voorzien.
                        Ik heb zeker een 7 a 8000 km met die olie gereden.

                        En dan maar eens een dagje toeren...

                        "klepverkleving" ja tuurlijk

                        geloel viscositeit staat in principe los van kwaliteit
                        die " ford" olie wordt tegenwoordig voor alles voorgeschreven omdat ze niet te veel meer op voorraad willen houden
                        en dus groot en voordelig kunnen inkopen en dan meer marge hebben
                        die pisolie wordt vanwege emissie eisen aan nieuwe auto's voorgeschreven
                        en ze donderen het ook rustig in een blok van 20 jaar oud met 3 ton op de teller omdat ze nix anders meer hebben
                        en vinden het dan raar dat er niet genoeg oliedruk meer is bij stationair na een snelweg rit
                        als de onwetende klant dan begint te piepen dat 5w30 niet in het instructieboekje staat van 20 jaar terug
                        dan ineens kan het toch ineens geen kwaad... vraag je waarom... weten ze het niet
                        die charlatans wapperen alleen met "voorschriften als het uitkomt
                        ik zou je auto niet meer naar die garage brengen ..pure onkunde
                        jouw auto vereist een dikke olie vanwege de turbo en ontbreken van een oliekoeler , en een garagist hoort dat te weten
                        "ford" olie dekt de lading hier niet
                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                        Comment


                        • #13
                          Ik vind de oliedruk van maximaal 3,5 bar niet erg hoog.
                          Zeker bij koude motor en die 10w/60 zou ik een hogere druk verwachten. Maar misschien is het normaal hoor bij deze motoren.

                          Hoeveel olie zit erin? Echt net genoeg of zelfs helemaal tot aan het max-teken op de peilstok?

                          Komt de tik echt uit de motor of kan het ook van iets anders komen? Ik lees namelijk dat je de motor hebt gedemonteerd. Kan het niet iets anders zijn?

                          Dat met die klepstoters zou je dan ook hebben bij koude motor lijkt me.

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            10w/60 lijkt me ook goede olie voor dit blok idd!

                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)



                            Comment


                            • #15
                              [QUOTE=Harry;69871]Ik vind de oliedruk van maximaal 3,5 bar niet erg hoog.
                              Zeker bij koude motor en die 10w/60 zou ik een hogere druk verwachten. Maar misschien is het normaal hoor bij deze motoren.

                              QUOTE]

                              piekdruk van de olie veranderd niet ongeacht de viscositeit die in het blok zit
                              omdat de overdrukklep in het smeerolie circuit de bovendruk begrenst

                              de drukverschillen zie je op lagere toerentallen waaronder stationair
                              dus bijv 0,7 bij koud stationair ipv bijv 0,5 bar met een dunnere olie
                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                              Comment


                              • #16
                                Vraagje aan die 'kenner': heeft de motor in jouw Seven überhaupt hydraulische klepstoters? Ze zijn toch ook met gewone mechanische stoters geleverd?

                                En zelfs al heeft ie die: ik heb al veel motoren met hydraulische stoters horen ratelen als naaimachines, maar nog nooit eentje vanwege 'lege' stoters op te weinig cilinders zien lopen. Dus het verhaal over olie, ik weet niet. Zou kunnen, maar het is niet de meest voor de hand liggende verklaring.

                                Hoe dan ook: mijn aanbeveling zou zijn om 'm vol te tanken met goede verse benzine, daarna een lang stuk te rijden. Vervolgens de auto op een parkeerplaats nog een tijd stationair laten draaien, zodat de motor nog eens extra heet wordt, en daarna weer een stuk rijden met flink hoge toeren. Daarna is in elk geval al het condensvocht wel uit de olie verdwenen.

                                Als hij daarna nog steeds tikt en beroerd loopt, is er structureel iets fout. En anders was 't gewoon een kwestie van wakker worden na de winterslaap.
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                Comment


                                • #17
                                  Dat er hydraulische klepstoters in zitten is een feit, ik heb ze bij de revisie in mijn handen gehad.
                                  Feit is nog wel dat ie het goed deed voor de winterslaap, laten we dus maar hopen dat het met een stevig ritje en nieuwe benzine is opgelost.
                                  Zoals m'n vrouw al zei: "ga nou maar eerst een eindje rijden voordat je weer van alles uit elkaar haalt" . Vooralsnog de goedkoopste maatregel. :-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    [QUOTE=motroosje;69884]
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht

                                    piekdruk van de olie veranderd niet ongeacht de viscositeit die in het blok zit
                                    omdat de overdrukklep in het smeerolie circuit de bovendruk begrenst

                                    Ja maar 3.5 bar is toch geen hoge druk waarbij de overdrukklep in actie treedt? Ik zou dit eerder bij 5 of 6 bar verwachten.
                                    Maar misschien is het bij dit blok wel normaal hoor. Ik vond het alleen aan de lage kant, maar zo te zien ben ik de enige. :-)

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment


                                    • #19
                                      Bij oliedruk heb je te maken met variabelen: warme of koude motor, toerental etc.
                                      Wat zijn de uitgangspunten?

                                      Comment


                                      • #20
                                        geen idee
                                        dat hangt per blok af , vaak zijn richt waardes te vinden in werkplaatshandboeken
                                        maar je eigen oliedrukmeter geeft ook inzicht in de verschillende olieen die je hebt gebruikt
                                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                        Comment


                                        • #21
                                          Feit is wel dat ie met de 5W30 een veel lagere oliedruk had bij stationair toerental. We zijn ermee door de Alpen gereden en bij die warmte was de oliedruk dan erg laag(allen stioanair). Scheelt met de 10W60 een half bar.
                                          In de boeken (autodata) staat voor deze motor 5W40 voorgeschreven. Ik snap best dat we met z'n allen "gummen" aspiraties koesteren echter wordt er doorgaand gewoon mee gereden. Welk nut heeft de speciale Castrol edge 10W60 dan? Mij lijkt het dat de olie niet gebruikt wordt waarvoor hij bedoeld is. Langdurig hoge toeren en zeer hoge temperaturen bereiken.
                                          Zeker met de huidige buitentemperaturen wordt de olie echt niet zo heet.
                                          Betekent dat dan dat hij niet in z"n goede werktemperatuur zit en ik bijvoorbeeld beter de 5W40 kan gebruiken?
                                          Een bijkomend effect van de 10W60 was dat het veel langer duurde voordat de turbo op zijn volledige werkdruk kwam. Wat ik bedoel is dat ik een aantal keren vol gas moest accelereren en dan pas de 0,8 bar aantikte. Met de 5W30 was dat al direct bij de eerste keer. Remt de 10W60 meer af?

                                          Comment


                                          • #22
                                            10W60 is inderdaad een stuk dikker dan 5W30, dus dat kan flink afremmen. De laatste lijkt me overigens weer iets dun, voor een motor waarin de olie flink heet kan worden.

                                            Ik denk dat je de eigen auto het best kent. Als je het gevoel hebt dat hij op 10W60 bij deze buitentemperaturen niet fijn loopt, dan is dat gevoel waarschijnlijk juist. Ga dan terug naar een hele goede 10W40 of 5W40.

                                            Als het midden in de zomer is, en het buiten 25 tot 30 graden warmer is dan nu, is de motortemperatuur natuurlijk ook automatisch hoger. De olie kan dan al gauw 20 graden warmer worden dan in de winter, en dat scheelt natuurlijk een stuk. Dus dan kun je altijd nog een dikkere olie kiezen. Eventueel die 5W50 van Willem, die hier al zo vaak aanbevolen is.
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                            Comment


                                            • #23
                                              je motor is in verschillende auto's gebruikt.. en ik weet niet hoe universeel je handleiding is , als je door ruimtegebrek geen oliekoeler hebt , en die andere auto's wel dan is het olieadvies ook niet goed
                                              je zei zelf ook al dat 10w60 werd geadviseerd specifiek voor jou auto door een bepaald blad, dat zou best eens kunnen zijn door het ontbreken van een oliekoeler
                                              meten is weten
                                              voordat je dunnere olieeen gebruikt , is een olietemp meter een handig iets
                                              je hebt ze zelfs die je aan de peilstok kunt bevestigen
                                              of een infrarood meter op de carterpan richten
                                              als de olietemp structureel over de 120 graden gaat (iets wat mij niet zou verbazen) dan is die 10w60 noodzakelijk)
                                              eigenlijk zou je dan moeten overwegen een oliekeoeler te plaatsen omdat je olie anders ook snel oxideerd en verbrand , en dan kun je vanzelf een dunnere olie nemen
                                              Last edited by motroosje; 20-03-09, 10:43.
                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ik kan van iemand zo'n infra rood meter lenen. Zal binnenkort na een ritje eens meten.
                                                Hoe kan ik Willem bereiken/vinden? Ben zijn naam al eens eerder tegen gekomen.
                                                Ook zal ik de oliedruk e.d. opschrijven zodat ik de volgende keer wat concreter kan zijn.
                                                Een oliekoeler wordt door Donkervoort toegepast en hangt dan naast/tegen de auto, probleem is dat in de auto geen ruimte (meer) is.
                                                De kenner/oud chef werkplaats Ford welke ik heb geraadpleegd is de Cosworth specialist binnen de Sevenclub. Hij herkende het probleem net het tikken en onregelmatig stationair lopen meteen. Het heeft ook te maken met de km stand van de motor. Hij adviseerde me de 10W60 te vervangen voor 5W40. De oude olie kan ik opvangen en hergebruiken als het geen oplossing geeft.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Stuur mij even een PM met je mailadres en ik zal vragen of hij je mailt.

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Super 7 Bekijk bericht
                                                    Ik kan van iemand zo'n infra rood meter lenen. Zal binnenkort na een ritje eens meten.
                                                    Hoe kan ik Willem bereiken/vinden? Ben zijn naam al eens eerder tegen gekomen.
                                                    Ook zal ik de oliedruk e.d. opschrijven zodat ik de volgende keer wat concreter kan zijn.
                                                    Een oliekoeler wordt door Donkervoort toegepast en hangt dan naast/tegen de auto, probleem is dat in de auto geen ruimte (meer) is.
                                                    De kenner/oud chef werkplaats Ford welke ik heb geraadpleegd is de Cosworth specialist binnen de Sevenclub. Hij herkende het probleem net het tikken en onregelmatig stationair lopen meteen. Het heeft ook te maken met de km stand van de motor. Hij adviseerde me de 10W60 te vervangen voor 5W40. De oude olie kan ik opvangen en hergebruiken als het geen oplossing geeft.

                                                    als je toch bij willem besteld neem de 5w50 net even wat dikker op hoge temperaturen
                                                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Afgelopen weekend alles nog eens goed nagelopen en wat stekkertjes gereinigd. Rustig ritje van een km of 60 gemaakt. Motor liep mooi en goed stationair. Todat ik weer eens flink op het gas had doorgetrokken. Bij het volgend stoplicht: tikkende kleppen en onrustig stationair lopen.
                                                      Weer een stukje rustig gereden en alles loopt weer mooi en rustig.
                                                      Vandaag even een mail naar Willem verzonden en het probleem voor gelegd.
                                                      Bijgaand een kopie van zijn antwoord:
                                                      "Een 10w/60 is alleen aan te bevelen op het circuit. Jouw verhaal klopt
                                                      wel, de klepstoters kunnen zich niet zo eenvoudig vullen en zullen
                                                      daardoor meer tikken en ook een kleinere lifthoogte aanhouden."

                                                      Ik heb hem gevraagd wat hij me adviseerd en naar een prijsopgave.
                                                      Wordt vervolgd...........
                                                      7

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oke!

                                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)



                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olie 5W50 en filter zijn besteld. Heb me ook maar meteen ingeschreven voor de Limburg junior rally! Lekker een weekendje gummen door Limburg en Belgie (Teuven).
                                                          Wel een leuk idee, een rally met een kind als navigator tot maximaal 18 jaar oud.
                                                          Ben benieuwd hoe ie het doet...........

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hallo,

                                                            Ik zelf heb ook een lotus 7 met cosworth motor,340 pk.
                                                            Zelf rij ik al jaren 10w60 castrol dit is goede olie voor straat en circuitgebruik.

                                                            Groeten,

                                                            Robert

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              O.K. Ik had eigenlijk ook het idee dat ik hierin (10W60) een goede keuze had gemaakt. Maar meer als 300 pk???
                                                              Met wat voor turbodruk rij je dan? Welke stage is dat?
                                                              Zelf rij ik stage 1 , 0,8 bar en ca 240 pk. Er zit meer in maar dan gaat er ook meer kapot. Ben altijd benieuwd naar hoe anderen het wel heel kunnen houden, zo'n woeste rijder ben ik niet.
                                                              Ik ga de 5W50 gewoon proberen, ben toch aan een oliewissel toe en ga er dit jaar veel mee rijden. Voor de zomer staat de route van de Mille Miglia op de planning.
                                                              Ik hoor het wel.

                                                              Groet 7

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ha, die Super7;

                                                                Natuurlijk, extra peekaas uit een motor peuren levert per definitie meer risico op defecten en verhoogde slijtage op, maar ik denk dat die kans bij zulke lichte auto's als die van jullie een stuk kleiner is dan wanneer je een Cosworth die een complete Sierra moet versjouwen flink gaat opvoeren.
                                                                Scherven brengen gelul.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X