Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spanning V-snaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Spanning V-snaar

    Hoe meet ik de juiste (maximale) spanning op een V-snaar?
    Te strak kost me mijn waterpomplager, te los laat de stuurbekrachtigingspomp slippen.
    fka v164

  • #2
    In het midden +/-1cm speling was zo'n oude regel toch?
    Oude auto = oude regels :-)

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Die kende ik Harry, maar dat moet toch beter kunnen
      fka v164

      Comment


      • #4
        waarom ingewikkeld doen als het zo prima werkt ;)
        Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
        A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
          In het midden +/-1cm speling was zo'n oude regel toch?
          Oude auto = oude regels :-)
          Was ook het eerste waar ik aan dacht. Probleem met deze vuistregel is dat een grotere afstand daarmee leidt tot een grotere spanning, wat in weze niet logisch klinkt.
          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

          Comment


          • #6
            Er zijn spanningsmetertjes voor snaren, maar volgens mij gebruikt iedereen de gevoelsregel van 1 cm...
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

            Comment


            • #7
              Mmm, ik ben 'uitgesteld' na het stellen van vanmiddag, de consructie zit op het eind. Eens kijken of dat voldoende is, spanning stond op 2cm, nu 1cm. Wat ook werkt overigens is het (handmatig) controleren va de weerstand van een poelie. Die moet door te slippen zijn, alleen met hoeveel kracht dan? :-)
              fka v164

              Comment


              • #8
                Ook nog zo'n ouwe stelregel''kijk tussen welke twee poelie's de afstand het grootst is,in het midden van de v-snaar moet je hem nu nog 90 graden kunnen kantelen'' (gewoon met de hand).
                Als je een poelie met de hand kan verdraaien dan staat de snaar echt te slap,heb trouwens nog nooit van deze controle gehoord.
                Chev's of the 50's.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Knutsel-ivl Bekijk bericht
                  Ook nog zo'n ouwe stelregel''kijk tussen welke twee poelie's de afstand het grootst is,in het midden van de v-snaar moet je hem nu nog 90 graden kunnen kantelen'' (gewoon met de hand).
                  Als je een poelie met de hand kan verdraaien dan staat de snaar echt te slap,heb trouwens nog nooit van deze controle gehoord.
                  +1, zo doe ik het ook. Als het voor de 940 is, ook even goed kijken naar de ophangrubbers van de dynamo. Als deze uigeslagen/versleten zijn kan je aan het stellen blijven. Vervangen kost niet zoveel.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Knutsel-ivl Bekijk bericht
                    Ook nog zo'n ouwe stelregel''kijk tussen welke twee poelie's de afstand het grootst is,in het midden van de v-snaar moet je hem nu nog 90 graden kunnen kantelen'' (gewoon met de hand).
                    Als je een poelie met de hand kan verdraaien dan staat de snaar echt te slap,heb trouwens nog nooit van deze controle gehoord.
                    Werkt dat ook bij die dunne V-snaren?

                    Ik gebruikte dit wel altijd bij de distributieriem. Langste stuk moet je nét 90 graden kunnen draaien tussen duim en wijsvinger zonder dat duim of wijsvinger zeer gaan doen.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                    Comment


                    • #11
                      Waar zitten die rubbers Jan?
                      fka v164

                      Comment


                      • #12
                        Op het schanierpunt van de dynamo.
                        Chev's of the 50's.

                        Comment


                        • #13
                          +1, zoals Knutsel schrijft.

                          Comment


                          • #14
                            Wanneer is de v riem voor het laatst vernieuwd ?

                            Als je een oude v riem hebt (geen multiriem dus) , die rekken door ouderdom ook iets op en worden hard en minder soepel.

                            V riem vernieuwen en daarna stelen lost het dan vaak op.
                            Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                            Peugeot 404 1961 (RWD)
                            BMW 3 touring (RWD) daily
                            VW POLO 1.6

                            Comment


                            • #15
                              Nog geen jaar oud die riem
                              fka v164

                              Comment


                              • #16
                                Op wat voortype / merk auto gaat het in dit geval ?
                                Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                                Peugeot 404 1961 (RWD)
                                BMW 3 touring (RWD) daily
                                VW POLO 1.6

                                Comment


                                • #17
                                  '95 Volvo 940 lpt

                                  Hoe kan ik zien/voelen of de rubbers 'op' zijn.
                                  fka v164

                                  Comment


                                  • #18
                                    V-snaar losgooien evenals de stelinrichting,als je de dynano meer kanten op kan bewegen dan naar het blok en er vanaf dan weet je dat je de rubbers kan vervangen.
                                    Of je pakt hem er even helemaal af dan kan je zien of de gaten ovaal zijn,of de rubbers versleten zijn.
                                    Chev's of the 50's.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Voelde me net een leerling op zoek naar bougievonkjes,
                                      in de stuurbekrachtigingspomp zitten geen rubbers in de ophanging nl. :-)
                                      Heb maar een originele v-snaar gehaald (dus zeker de juiste lengte, kon volgens de werkplaatschef eigenlijk de enige oorzaak zijn, we zijn benieuwd). Zag net wel dat het kleppendekselpakking en/of de 710 dop olie lekken, wat stank veroorzaakt. Die ook nog maar even halen en vervangen dus.
                                      fka v164

                                      Comment


                                      • #20
                                        Het vervangen van de snaar lijkt vooralsnog te voldoen. Wat een gepruts is dat weer met die best wel scherpe laden van de koelfan :-) Maar goed, het zit en piep niet meer. Of de pakking en/of ring de olielekkage ook verhelpt moet ik nog zien.
                                        fka v164

                                        Comment


                                        • #21
                                          We hadden het toch over de ophangrubbers van de dynamo,of mis ik nou iets ;-)
                                          Chev's of the 50's.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja de eerste post denk ik, ik las over 'dynamo' heen omdat ik het over de stuurbekrachtingspomp had :-)
                                            De 'oude' snaar was domweg de verkeerde maat...
                                            fka v164

                                            Comment

                                            Working...
                                            X