In het midden +/-1cm speling was zo'n oude regel toch?
Oude auto = oude regels :-)
Was ook het eerste waar ik aan dacht. Probleem met deze vuistregel is dat een grotere afstand daarmee leidt tot een grotere spanning, wat in weze niet logisch klinkt.
Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein
Mmm, ik ben 'uitgesteld' na het stellen van vanmiddag, de consructie zit op het eind. Eens kijken of dat voldoende is, spanning stond op 2cm, nu 1cm. Wat ook werkt overigens is het (handmatig) controleren va de weerstand van een poelie. Die moet door te slippen zijn, alleen met hoeveel kracht dan? :-)
Ook nog zo'n ouwe stelregel''kijk tussen welke twee poelie's de afstand het grootst is,in het midden van de v-snaar moet je hem nu nog 90 graden kunnen kantelen'' (gewoon met de hand).
Als je een poelie met de hand kan verdraaien dan staat de snaar echt te slap,heb trouwens nog nooit van deze controle gehoord.
Ook nog zo'n ouwe stelregel''kijk tussen welke twee poelie's de afstand het grootst is,in het midden van de v-snaar moet je hem nu nog 90 graden kunnen kantelen'' (gewoon met de hand).
Als je een poelie met de hand kan verdraaien dan staat de snaar echt te slap,heb trouwens nog nooit van deze controle gehoord.
+1, zo doe ik het ook. Als het voor de 940 is, ook even goed kijken naar de ophangrubbers van de dynamo. Als deze uigeslagen/versleten zijn kan je aan het stellen blijven. Vervangen kost niet zoveel.
Werkt dat ook bij die dunne V-snaren?
Ik gebruikte dit wel altijd bij de distributieriem. Langste stuk moet je nét 90 graden kunnen draaien tussen duim en wijsvinger zonder dat duim of wijsvinger zeer gaan doen.
Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
V-snaar losgooien evenals de stelinrichting,als je de dynano meer kanten op kan bewegen dan naar het blok en er vanaf dan weet je dat je de rubbers kan vervangen.
Of je pakt hem er even helemaal af dan kan je zien of de gaten ovaal zijn,of de rubbers versleten zijn.
Voelde me net een leerling op zoek naar bougievonkjes,
in de stuurbekrachtigingspomp zitten geen rubbers in de ophanging nl. :-)
Heb maar een originele v-snaar gehaald (dus zeker de juiste lengte, kon volgens de werkplaatschef eigenlijk de enige oorzaak zijn, we zijn benieuwd). Zag net wel dat het kleppendekselpakking en/of de 710 dop olie lekken, wat stank veroorzaakt. Die ook nog maar even halen en vervangen dus.
Het vervangen van de snaar lijkt vooralsnog te voldoen. Wat een gepruts is dat weer met die best wel scherpe laden van de koelfan :-) Maar goed, het zit en piep niet meer. Of de pakking en/of ring de olielekkage ook verhelpt moet ik nog zien.
Ja de eerste post denk ik, ik las over 'dynamo' heen omdat ik het over de stuurbekrachtingspomp had :-)
De 'oude' snaar was domweg de verkeerde maat...
Comment