Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rallymonteurs: uitlaatophanging?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Rallymonteurs: uitlaatophanging?

    Vaak zie je dat bij een rallyauto (of bij een vooroorlogse racer-waarmee-ook-nog-geraced-wordt) de uitlaat met een veer is bevestigd. Dus geen beugel om de uitlaatpijp, maar een trekveer of iets dergelijks. Dat is stevig en biedt tot voldoende ruimte voor het uitzetten en krimpen van de uitlaat.

    Heb het al tientallen keren gezien en er nooit op gelet. Maar nu ik zoiets bij onze auto wil toepassen, vind ik dus nérgens een fotootje. Volgens mij doen ze het met een gewone trekveer uit de ijzerwarenhandel, maar zeker weten doe ik het niet.

    Dus, heren rallypreparateurs van den ouden stempel: wie helpt me met een fotootje of een tipje?

    (ophanging van uitlaat met een rubber gaat in dit geval niet, trouwens)
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

  • #2
    Brun

    Wij maakten een schuifmof. De verbindende delen niet met een uitlaatklem vastzetten, maar op beide delen 2 moeren lassen en die verbinden met twee stevig veren. Daardoor blijft er beweging in zitten. Het is alleen niet gas- en lekdicht natuurlijk. Andere mogelijkheid die je kan toepassen (maar dit is afhankelijk van de diameter van de uitlaatpijp van de Lagonda) is een kogelgewricht. Dit zat bijvoorbeeld op de laatste Simca's 1100. De eerdere hadden flexibele voorpijpen maar die roesten op den duur en ging alsnog vastzitten, met afbreken als gevolg.


    EDIT


    Brun,

    Ik maak wel een schets, die ik dan zaterdag meebreng.
    Last edited by Ton van S; 22-03-09, 23:38.

    Comment


    • #3
      Ah, Ton, ik weet precies wat je bedoelt, maar dat bedoelde ik niet. :-)

      Nee, het gaat echt puur om de ophanging van de pijp aan de auto.

      Bij normale auto's zit er een haakje aan de pijp, en een haakje aan de carrosserie, en daartussen dan een rubberen oogje.

      Bij vooroorlogse racers zit er vaak een ronde beugel met twee bouten aan de carrosserie, en de uitlaat loopt aan de zijkant van de auto door die beugel. Zo zit het bij de Lagonda. Maar dat is een starre verbinding: je schroeft de beugel namelijk vast.

      Bij rallyauto's zag ik vaak een andere constructie: een trekveer of iets dergelijks die als een beugel om de uitlaatpijp wordt getrokken, en dan ergens aan de carrosserie wordt bevestigd. Maar ik weet niet of ik dat nu goed heb gezien? Anyway: zo'n soort constructie zoeken we dus.

      Het gaat dus hierom:



      De beugel aan de linkerkant. Dat moet geen beugel meer zijn, maar een veer die in de lengterichting wordt uitgerekt, één keer om de uitlaat wordt gewikkeld en dan met beide uiteinden aan de carrosserie bevestigd. Maar gebruiken ze daarvoor nu een doodnormale trekveer?

      Dom, dom, dom. Heb het zó vaak gezien en nu weet ik toch niet hoe het bevestigd zit.
      Last edited by brun; 22-03-09, 23:45.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

      Comment


      • #4
        Okee, duidelijk

        Heel simpel op te lossen. Even (met de schuifmaat op zak) bij de lokale automaterialenboer binnen lopen en vragen om een catalogus van de uitlatenfabrikant en nog mooier is het als je zelf even in het magazijn mag snuffelen. Ik weet nagenoeg zeker dat er bij "normale" auto's ook een dergelijke constructie wordt toegepast. 'k Weet echter niet zo uit te spuwen welke dat zijn.

        Comment


        • #5
          En als je hier nou eens een trillingsdemper tussen zet.
          (zoiets als een motorsteunrubber)
          Chev's of the 50's.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Knutsel-ivl Bekijk bericht
            En als je hier nou eens een trillingsdemper tussen zet.
            (zoiets als een motorsteunrubber)
            Daar zit ik aan te denken. Brun, duik eens onder de Amazon van Maarten en kijk eens naar de versnellingsbaksteun.............

            Comment


            • #7
              Nee Ton jij dacht eerst aan iets anders :-))
              Chev's of the 50's.

              Comment


              • #8
                Aan het rempedaal van mijn brommers zaten sterke korte veren die op jouw uitlaat wel zouden passen.

                Comment


                • #9
                  Ok, dank heren!
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment


                  • #10
                    Brun: http://www.cmsnl.com/honda-c50z2_mod...slist/F16.html
                    http://www.cmsnl.com/products/spring...l_46514086720/

                    Onderdeel #5 en #9. Dit is van een Honda C50. Die kun je overal ter wereld kopen, want die brommers rijden simpelweg nog overal rond, vooral in (zuid oost) Azie en 't Gooi. :)

                    Comment


                    • #11
                      LOL als ik google op "Vintage Exhaust Spring" dan kom ik dus dezelfde soort veertjes tegen:
                      http://images.google.com/images?hl=n...exhaust+spring

                      Zo te zien vooral motoren en snowmobiles maken er gebruik van:
                      Ik dacht zelf dat het meer om de ophanging ging, maar je kunt je tussendempers dus ook zo aan elkaar bevestigen...
                      Last edited by Dennis Cavallino; 23-03-09, 11:23.

                      Comment


                      • #12

                        En een exhaust spring puller tool.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Knutsel-ivl Bekijk bericht
                          Nee Ton jij dacht eerst aan iets anders :-))

                          Eerst wel, ja ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht

                            Ik dacht zelf dat het meer om de ophanging ging, maar je kunt je tussendempers dus ook zo aan elkaar bevestigen...

                            Dennis,

                            Dit is de schuifmofconstructie, zoals ik hierboven beschreef

                            Comment


                            • #15
                              Beschreef je iets dan? :)

                              Comment


                              • #16
                                schop

                                tbv TinoJee en PaRohl

                                Comment


                                • #17
                                  Okay, ziet er ook goed uit Ton, maar ik bedoel meer echt een stuk flexibel metalen pijp.
                                  Kan ff geen plaatje vinden, maar weet jij wat ik bedoel ?
                                  "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                  BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                    Okay, ziet er ook goed uit Ton, maar ik bedoel meer echt een stuk flexibel metalen pijp.
                                    Kan ff geen plaatje vinden, maar weet jij wat ik bedoel ?

                                    ja, paar weken terug bij de Saab nog vervangen. Die heeft er trouwens 2 en nummer 2 zit er ook aan te komen :-(


                                    edit.

                                    Comment


                                    • #19
                                      http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...9OOu9GwiYDFHnR

                                      Vond ik ook zojuist :-)
                                      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                      Comment


                                      • #20
                                        Leuk, dit oude draadje :-) Dat flexibele stuk is 't uiteindelijk ook op de Lagonda geworden. Bij EPS hadden ze die flexdingen in alle soorten en maten.
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Wat wij vroeger altijd gebruikten was zo'n flexibel stuk bij aansluiting op het spruitstuk, de rest gewoon met klemmen aan elkaar. Complete uitlaat in de normale rubbers hangen, maar wel op 3 of 4 punten een staalkabel door de koets en om de uitlaat heen. Mocht er dan een rubber uitpikken of scheuren, raak je niet gelijk je uitlaat kwijt. Toch wel belangrijk als je flink over onverhard boendert.....

                                          grt,
                                          paulvh

                                          Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Dat van die staalkabel is dan wel weer een wereldidee natuurlijk !
                                            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                            Comment


                                            • #23
                                              Wel iets ruimer houden dan, dat ie pas in de staalkabel hangt als het rubber los gaat of scheurt, anders krijg je een enorm irritante resonantie in de koets van de auto, dat wil je ook weer niet..... Heeft ons diverse malen geholpen om geen complete uitlaat te verliezen..

                                              grt,
                                              paulvh

                                              Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

                                              Comment

                                              Working...
                                              X