Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stationair toerental zakt weg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Stationair toerental zakt weg

    Veel duidelijker dan de titel kan ik het helaas niet maken.

    Vorige maand heb ik de contactpunten vervangen, die waren duidelijk ingebrand. Eergisteren had ik willen starten (wekken uit de winterslaap) maar toen zag ik dat het middelste contact in de verdelerkap (grafietstaafje, toch?) tot op het plastic weggesleten was. D'r waren zelfs slijtsporen zichtbaar in het kunstof van de kap. Niet goed. Mogelijk ook de oorzaak van de ingebrande punten geweest.
    Gisteren bij Bella Macchina een nieuwe kap en rotor gekocht en die geplaatst en starten. De auto slaat (ook na een dik uur rijden en een tank vol frisse benzine later op de avond) heel moeizaam aan, je moet lang doorstarten en dan helpen met het gaspedaal en dan komt ie al sputterend tot leven. Eenmaal boven de, zeg 2000 rpm is er niets aan de hand, zo lijkt het. Maar stationair blijft de motor even, een seconde of 5 a 10 draaien en dan zakt ie weg, totdat hij stil valt. Dan weer lang doorstarten en met behulp van het gas pas weer op gang te krijgen.

    Ik ben een beetje ten einde raad: contactenpunten (netjes op 0,4mm), verdelerkap, bougies (NGK B7 ES) en rotor zijn nieuw... De buik vol frisse benzine. Wat kan dit zijn? Wellicht (toch) nog de codensator? Omdat de vorige contactpunjtes waren ingebrand? Die condensator heb ik vorige week niet vervangen.

    De overige ontstekingsdelen (kabels, bobine, condensator) zijn medio 2007 vernieuwd.
    Last edited by Gijs; 01-04-09, 07:19.
    Oliestoken voor het goede doel

  • #2
    Redelijk gelijke (maar niet zo extreme) situatie was bij mij redelijk opgelost door een verse accu. Oude bleek net niet deaud.
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

    Comment


    • #3
      Ik las vanmiddag iets waarvan ik dacht "verrek, helemaal vergeten": bij het plaatsen van nieuwe contactpunten moeten deze even ontvet worden met bijvoorbeeld wasbenzine. Dus een stukje schuurpapier er tussendoor gehaald en vervolgens schoongemaakt met wasbenzine. En het maakt zowaar verschil. We zijn er nog niet, maar de motor starte veel sneller en bleef (koud) op de choke gewoon prima lopen, eigenlijk.
      Mijn accu is nu net een jaar oud en heeft de afgelopen 3 maanden binnenshuis aan de druppelaar gestaan. Die verdenk ik in ieder geval niet.
      Morgen gaat de specialist naar de ontsteking kijken.
      Oliestoken voor het goede doel

      Comment


      • #4
        Nog nooit contactpunten ontvet of zoiets. Een tijd stilstaan met carburateurs en moderne benzine is nooit lekker. Doe er even carburateurreiniger bij als je tankt (petrol +) en even een paar kilometer lekker rijden. Kijk dan eens hoe het dan gaat. Mogelijk is het nu een beetje verstopt met vergumde benzine.
        Ik heb overigens dezelfde bougies en het loopt perfect allemaal.

        Comment


        • #5
          Nog iets, ik vind het wel vreemd dat je verdeler zo beschadigd is. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wat ik wel heb meegemaakt, dat de verkeerde ontstedingsdeling net niet passen op elkaar. Verschillend imitatiespul is er leverbaar. Soms zijn die rotors net iets te groot. Zorg dus dat je de juiste combinatie rotor en verdeler hebt.

          Comment


          • #6
            Denk toch dat je het in de brandstof / brandstoftoevoer moet zoeken.
            Chev's of the 50's.

            Comment


            • #7
              Koude start: choke open, 2x trappen op het gas, *tik* vroem... Het gekke ding slaat wél in 1x aan... :)

              Anyway:

              De contacthoek was keurig (55 graden) en dus stonden de contactpunten prima. De boordspanning was ook in orde, de dynamo laadt keurig bij. De ontsteking, die stond véél te vroeg. Bij stationair toerental had ie al maximale vervroeging. Dus die kon een heel stuk terug. Het starten was daarmee al stukken beter, de motor pakte veel sneller aan. Maar, toch viel hij na een tijdje stationair draaien alsnog langzaam stil. Wat bleek, de carburateurs stonden niet meer synchroon.... Het is me een raadsel hoe dat zo gekomen is, maar dat was tesamen met de veel te vroege ontsteking de reden. De Giulia loopt nu weer als vanouds :D
              Oliestoken voor het goede doel

              Comment


              • #8
                Da's mooi..

                En niet synchroon staan komt wel meer voor, het ene schroefje is net iets gevoeliger dan het andere.. ( heb het bij de Duetto ook gehad, zelfde symptomen)
                Veritatis simplex oratio est

                Comment


                • #9
                  Iets om op te letten dus ;-).

                  Comment


                  • #10
                    En weer een probleem opgelost.
                    Chev's of the 50's.

                    Comment


                    • #11
                      * moet toch ook de synchronisatie van de carb's laten controleren *

                      Van de Grinten?
                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                        * moet toch ook de synchronisatie van de carb's laten controleren *

                        Van de Grinten?
                        Ja, Fiete himself.

                        Ik ga trouwens nog een keer terug om ze écht te laten synchroniseren en het CO van alle 4 de venturi's te laten afstellen: wij zijn er namelijk bíjna, zo heel af en toe wil ie nog wegzakken, hij loopt na een middag en avond rijden toch nog nét niet helemaal zoals het hoort.
                        Oliestoken voor het goede doel

                        Comment


                        • #13
                          Pm me eens zijn gegevens. Ik heb wel een vd Grinten gevonden, maar die neemt categorisch zijn telefoon niet op. En om maar op de gok naar Enschede te rijden vind ik ook een beetje (200km ongeveer) teveel van het goede.
                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                          Comment


                          • #14
                            Steven, no need to be discrete, wat mij betreft: http://www.vandergrinten.nl/

                            Maaruh, moet jij voor het fatsoenlijk laten synchronisren van jouw carburateurs werkelijk 200km rijden? Is er geen vakman dichterbij?
                            Last edited by Gijs; 07-04-09, 13:21.
                            Oliestoken voor het goede doel

                            Comment


                            • #15
                              Synchroniseren is toch niet zo moeilijk bij die dingen?

                              Gewoon ouderwets op het gehoor met een slangetje: ene uiteinde telkens in een aanzuigopening van een carburateur houden, andere uiteinde in het oor en zo de sisklanken vergelijken. Bijstellen tot het sissen in het slangetje bij elke carburateur hetzelfde is.

                              Daarna CO op identieke waarden instellen.

                              Toch? Of gaat dat bij die carburateurs anders?
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                              Comment


                              • #16
                                Sisklanken vergelijken? LOL Nee, meen je dat serieus? Voor een indicatie wellicht aardig, maar wat ik Van der Grinten heb zien doen ging toch echt met een vacuümmeter, per venturi (4 bij mijn auto). Die sloot de venturi in z'n geheel af. Met zoiets, ongeveer:



                                CO ging vervolgens met de CO-meter in de uitlaat.
                                Oliestoken voor het goede doel

                                Comment


                                • #17
                                  Ja, ik praat geen poep. :-) We kregen het op Goodwood uitgelegd van een oud carburateurspecialistenmannetje, die daar een standje had. En hebben het daarna uitgeprobeerd.

                                  Het gaat echt geweldig, als je een beetje muzikaal gehoor hebt én als je het slangetje bij elke venturi op dezelfde plek legt.

                                  Met zo'n metertje is het natuurlijk nog net wat nauwkeuriger, maar ik herinner me dat ik het eerst met mijn slangetjesmethode deed, en daarna nog eens een vacuummeter nam, en dat beide carburateurs toch écht goed bleken te staan.
                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X