Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koppeling / bak probleem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Koppeling / bak probleem?

    Ik maak nog even geen "E21: the defects thread" aan, maar ik heb nu wel m'n eerste serieuze probleem met de E21 te pakken.

    Net een stukje wezen rijden en het viel me op dat de koppeling weinig weerstand bood. En heel snel aangreep. Dus toen maar weer terug en het werd steeds erger. Op een gegeven moment wilde hij niet helemaal meer ontkoppelen en kroop in de eerste en tweede versnelling vooruit. Terwijl ik maximaal het pedaal intrapte. Schakelen lukte vanaf dat moment ook niet meer, het was duidelijk aan het geknars en geratel te horen dat de tandwielen in de bak bleven draaien.

    Nu ik terugdenk, ik hoorde vanaf dag 1 dat ik 'm heb al wel iets gezoem tijdens het rijden. Ik gokte op slijtage van het differentieel.


    Koppeling naar de haaien? Of toch een bakprobleem??

  • #2
    Even gegoogled. En op bmwe21.net gekeken. Waar ik iets zie staan wat verdacht lijkt op mijn probleem. Kapotte koppelingscylinder. Kan dit?

    Comment


    • #3
      Ha, die Streamz;

      Klinkt aannemelijk. Kostte destijds bij mijn Alfa 164 geen kapitalen en maar een halfuurtje arbeidsloon.
      Scherven brengen gelul.

      Comment


      • #4
        Lijkt ook mijn idee en het gebeurt regelmatig. Dat geratel krijg je natuurlijk als de koppeling niet loskomt. Je kan wel rijden, maar dan moet je de kunst van het dubbelklutsen wel goed beheersen. Probleem is denk ik niet zo ernstig als jij misschien denkt. Geen retourtje Mannessen dus.

        En verder graag ff afkomme met die defects-thead, want dat is het.

        Comment


        • #5
          D'r valt nu niet meer mee te rijden. Ik krijg de versnellingen er gewoon niet meer in. Hij staat nu voor de deur en gelukkig zit er een garage om de hoek. Normaal gesproken mijdt ik die lui graag, maar als het zoiets simpels is, durf ik het wel aan.

          Comment


          • #6
            Kijk eerst eens ff naar het niveau van de koppelingsvloeistof alvorens naar de garage te rennen.
            Chev's of the 50's.

            Comment


            • #7
              Eh, geen idee waar ik dat kan zien. Ik was ervan uitgegaan dat dit gekoppeld zit aan de remvloeistof (zie ook dit draadje) http://www.bmwe21.net/forum/viewtopi...&highlight=bak

              En remmen deed hij nog gewoon.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                Eh, geen idee waar ik dat kan zien. Ik was ervan uitgegaan dat dit gekoppeld zit aan de remvloeistof (zie ook dit draadje) http://www.bmwe21.net/forum/viewtopi...&highlight=bak

                En remmen deed hij nog gewoon.
                Doet me denken aan de 2002 van PaRohl, die remde ook nog maar koppelen deed ie niet meer.

                Volgens mij vertelde Pa mij toen (aan de telefoon toen we de voor en tegens van hydrauliek versus kabel bespraken) dat de aansluiting voor de remmen onderin het reservoir zat en die van de koppeling aan de zijkant. Kennelijk is remmen belangrijker dan koppelen... :-)

                Comment


                • #9
                  Dus zou het ook een kwestie van vloeistof bijvullen kunnen zijn? Even naar het reservoir kijken.

                  <edit> vloeistofniveau staat laag. Te laag eigenlijk. En ik zie inderdaad een slangetje vanuit de zijkant van het reservoir lopen. Het niveau staat iig een halve cm onder het punt waar het slangetje zit.
                  Eerst maar eens bijvullen.
                  Last edited by Streamz; 05-04-09, 18:14.

                  Comment


                  • #10
                    Kijk! Dat klinkt goed.
                    Bijvullen en je kunt weer even rijden.
                    Grote kans dat je hulpcilinder lekt of dat er elders iets lek is uiteraard.

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Waarschijnlijk moet je na het bijvullen wel ontluchten. Dat gaat niet in je eentje. Een persoon moet de koppeling intrappen, de tweede het nippeltje op de koppelingscilinder bedienen.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                      Comment


                      • #12
                        Bij de starlet heb ik ook een kapotte koppelingscilinder gehad. Als ik hem indrukte verloor die simpelweg steeds sneller druk.....dus voor het stoplicht ging het sletje langzaam rollen...Ik had wel genoeg druk om gewoon te kunnen schakelen...

                        Comment


                        • #13
                          Klopt Ruud,bij pa waren de wielremcilinders lek niet zo erg dat hij alle vloeistof kwijt was maar de toevoer naar de koppeling cilinder zit hoger in het resvoir en ben je eerder je koppeling kwijt.
                          Chev's of the 50's.

                          Comment


                          • #14
                            Dat heb ik inderdaad ook gehad. Als je bij een stoplicht stond te wachten, ging hij na een tijdje rollen. In de vrij zetten was de work-arround.
                            Koppelingcilinder was ook lek toen, af en toe bijvullen.

                            Comment


                            • #15
                              Ah, een lekke koppeling. Heb juist bij de Giulia 2 weken geleden de hulpcilinder + slang vernieuwd. De Alfa heeft, in tegenstelling tot de oudere BMW's en ook Mercedessen een apart reservoir voor de koppelingsvloeistof. Bij de gecombineerde reservoirs zit er een schotje dat op een gegeven moment als het ware 2 reservoirs creëert, anders zou een lekkende koppeling ook alle olie van de remmen wegnemen. Bijvullen kan/zal je even helpen, vervangen van de (meestal, 9 van de 10 gevallen) hulpcilinder onder de auto bij de koppeling is de oplossing. Vervang ook gelijk die rubberslang die daar bij zit.
                              Oliestoken voor het goede doel

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                Ha, die Streamz;

                                Klinkt aannemelijk. Kostte destijds bij mijn Alfa 164 geen kapitalen en maar een halfuurtje arbeidsloon.
                                Hoe uitte zich dat? Bij mijn 164 moet ik het koppelingspedaal echt helemaal tot op de bodem intrappen om kraakvrij te kunnen schakelen. Heb echter niet het idee dat de plaat slecht is. Heb 'm iig nog op enig slippen kunnen betrappen, ook niet bij het doorschakelen bij hoge toerentallen. Zat zelf te denken dat het wel eens aan de hydrauliek zou kunnen liggen.
                                Auto's: veel...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                  Hoe uitte zich dat? Bij mijn 164 moet ik het koppelingspedaal echt helemaal tot op de bodem intrappen om kraakvrij te kunnen schakelen. Heb echter niet het idee dat de plaat slecht is. Heb 'm iig nog op enig slippen kunnen betrappen, ook niet bij het doorschakelen bij hoge toerentallen. Zat zelf te denken dat het wel eens aan de hydrauliek zou kunnen liggen.
                                  Wellicht een idee om de koppeling van nieuwe schone olie te voorzien en daarbij goed te (laten) ontluchten. Kon er maar zo eens voor zorgen dat het aangrijpingspunt wat hoger komt te liggen in de pedaalslag.
                                  Oliestoken voor het goede doel

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                    Hoe uitte zich dat? Bij mijn 164 moet ik het koppelingspedaal echt helemaal tot op de bodem intrappen om kraakvrij te kunnen schakelen. Heb echter niet het idee dat de plaat slecht is. Heb 'm iig nog op enig slippen kunnen betrappen, ook niet bij het doorschakelen bij hoge toerentallen. Zat zelf te denken dat het wel eens aan de hydrauliek zou kunnen liggen.
                                    Ha, die Red205;

                                    Ik trapte mijn pedaal toen gewoon in één keer naar de bodem toe. Geen enkel signaal vooraf gehad, de koppelingscilinder begaf het gewoon direct.
                                    Scherven brengen gelul.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                      Hoe uitte zich dat? Bij mijn 164 moet ik het koppelingspedaal echt helemaal tot op de bodem intrappen om kraakvrij te kunnen schakelen. Heb echter niet het idee dat de plaat slecht is. Heb 'm iig nog op enig slippen kunnen betrappen, ook niet bij het doorschakelen bij hoge toerentallen. Zat zelf te denken dat het wel eens aan de hydrauliek zou kunnen liggen.
                                      Ging ook zo bij de Lancia. Pedaal ging diep, plaat kwam nauwelijks vrij.
                                      Die cilindertjes zijn iets van 25 eur per stuk. Er was er eentje lek, maar die andere zal ook 16 jaar oud zijn dus meteen maar 2 erop laten zetten.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nou, dit cylindertje was wel iets meer dan 25 euro helaas. De cylinder bij de bak bleek onlangs al eens vervangen. Nu was kennelijk de hoofdcylinder aan de beurt. Morgenochtend ophalen, hij staat al weer klaar.

                                        Comment


                                        • #21
                                          SKUP.

                                          De 106 van GF heeft dezelfde symptomen als de E21 van Streamz hierboven. Koppelingspedaal ligt zo goed als op de bodem, inleggen van welke versnelling dan ook lukt niet meer. Het is mij een raadsel hoe ze uberhaupt naar huis heeft kunnen rijden. Het zou dus een defecte koppelingscylinder kunnen zijn.

                                          Nu zit er op 500m afstand een universele garage. Is het verstandig om het ding daarheen te slepen, cylinder te laten bijvullen en door te rijden naar een Peug specialist voor een nieuwe koppeling? Of kan de Wegenwacht dat ook doen?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Dat kan de WW inderdaad ook doen.
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Valt weinig bij te vullen: koppeling werkt bij een 106 met een kabel. Je kunt onder de kap dus eenvoudig zien of dat (een gebroken kabel) het probleem is, of dat de hele handel uit elkaar zal moeten...

                                              Comment


                                              • #24
                                                OK laten we eerst maar eens onder de kap kijken dan. :) thanks!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                  Valt weinig bij te vullen: koppeling werkt bij een 106 met een kabel. Je kunt onder de kap dus eenvoudig zien of dat (een gebroken kabel) het probleem is, of dat de hele handel uit elkaar zal moeten...
                                                  Dat wou ik zeggen ja: kabelbediening.
                                                  Oliestoken voor het goede doel

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X