Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vaag elektronica probleem

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vaag elektronica probleem

Medegummers, de Buick heeft een erg vreemd probleem met de elektriek waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.

Gisteren heb ik anderhalf uur gereden en hij draait prima. Bij een tunnel aangekomen heb ik de lichten aangezet en daarna ben ik vergeten ze weer uit te zetten. Verder onderweg niet veel stroom gebruikt want de radio was uit (heb je niet nodig) en de raampjes open. Aangekomen op de bestemming heb ik geparkeerd en de motor uitgezet. Toen ik het raampje vervolgens dicht wou doen ging die wel erg langzaam.

Conclusie, Accu leeg!!

Na anderhalf uur gereden te hebben nota bene. Dat is volgens mij onmogelijk maar goed. Na de wettelijk toegestane twee biertjes in de zon met startkabels en de Audi van een maat van me de Buick weer aangeslingerd en huiswaarts gegaan. Klein uurtje zonder licht aan nu. Thuis gekomen weer uitgezet en geprobeerd te starten en dit ging nu dus zonder probleem. De accu was gewoon bijna vol gebleven dus. Mmm, vreemd...

Vervolgens de motor laten lopen en de pluspool van de accu eraf gehaald om te kijken of de Dynamo voldoende stroom levert. Geen probleem want hij bleef gewoon pruttelen. Toen maar even het licht aangezet en meteen kreeg ie het moeilijk. De lampen begonnen vanzelf te dimmen en weer op te lichten als een gek. Dus moet ie wel meer stroom trekken met licht aan dan dat ie kan leveren.

De dynamo zelf is nagekeken en zou volgens de garage goed zijn. Wat kan het verder nog zijn? Corrosie van de kabels van/naar de dynamo? Maken de lampen sluiting? Ik snap dr niet veel van.
    Last edited by JC; 06-04-09, 12:52.
    BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

vaag electrisch probleem dus.

Electronica zit er niet in die Amerikaanse slee toch?

[end-off-topic]
    ;-)

Comment

On topic:
      klinkt als massa probleem.

Comment

Ruud man, dr zitten elektrische ramen in, Radiootje met FM, ruitenwissers en een heuse ventilator op de achteruit.
        Je zou het ook eens moeten proberen in plaats van al die ouwe afgekeurde Duitse Slopel meuk.
        :o)

Maar vertel, massa probleem? (leasedrol met beperkte sleutelervaring in tha house)
        BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Storing toch in de dynamo? Andere mogelijkheid: het lampje van de dynamo in het dashboard is stuk, of de verbinding van dat lampje naar de dynamo is gecorrodeerd. Dat is het dunne draadje dat achterop de dynamo geschoefd zit.

Uitleg? Een wisselstroomdynamo heeft een startstroompje nodig om hem 'aan te zwengelen'. Dat stroompje loopt vanaf de accu via het lampje in het dashboard naar de startspoel in de dynamo. Die spoel wordt magnetisch en met dat beetje magnetisme bouwt de dynamo z'n grote magneetveld vervolgens op. Zodra dat magneetveld is opgebouwd (draaiende dynamo) werkt het de startspoel als het ware tegen, waardoor daar geen stroom meer doorheen vloeit en het acculampje uitgaat.

Je voelt 'm al aan: als het lampje stuk is, of het draadje tussen lampje en dynamo onderbroken, of het aansluitinkje op de dynamo verroest is, dan vloeit er geen startstroom en begint de dynamo niet met laden. Maar dat zie je niet, want het laadlampje gaat niet branden...

Diagnose?

Eerst lampje controleren. Is het lampje goed? Dan de auto op contact zetten zonder te starten: het lampje moet gaan branden. Doet het dat niet? Dan is de verbinding onderbroken OF de dynamo zelf kapot.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ok Brun, duidelijk verhaal. Maar opzich zou dat probleem er moeten zijn zowel met als zonder het licht aan? Enuh, ik heb volgens mij geen lampje voor mn Dynamo op mn dashboard.

Comment

Ontsteking vraagt vaak bij oude auto's niet zo veel stroom.
              Dynamo is goed zeg je.

Zodra er meer gevraagd wordt, wordt het een probleem.
              Warm starten is vaak ook relatief weinig belasting.

Dus massa ergens niet goed, lijkt me.

Ik had een keer om aan de radio te klussen de min pool van de accu eraf gegooid. Toen ik klaar was even snel erop gedrukt en niet vastgezet.

Problemen die ik toen kreeg leken heel erg op die van jou...

Comment

Okee ga de minpool van de accu checken, dan zou het ook ergens in de kabels kunnen zitten dus. Gebrek aan massa.

Comment

Een beetje Jankees heeft een GEN-lampje in het dashboard....
                  Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                    Een beetje Jankees heeft een GEN-lampje in het dashboard....
                    Dat komt me wel bekend voor inderdaad...

Comment

Overigens snap ik in het kader van Ruud zn verhaal dan ook waarom de startmotor zo beroerd rond gaat als ik m koud wil starten. Te weinig power (qua stroom dan he)....

Comment

Het belangrijkste is, afgezien van de spanning
                        die de dynamo levert, of er ook laadstroom naar de
                        accu gaat. Dat kan je eigenlijk maar op één manier goed
                        meten en dat is met een amperemeter. Op zelfs de meest
                        eenvoudige multimeters zit een 10 ampere gelijkstroom
                        meetbereik. Als je deze in serie zet met de pluspool van
                        de accu, kan je precies aflezen hoeveel stroom er naar
                        de accu gaat bij de verschillende toerentallen. Dan kan
                        je wellicht ook zien, dat bij stationair toerental de dynamo niet
                        voldoende stroom levert. Ik weet niet eens, of je een wisselspanning, of
                        een gelijkspanningsdynamo hebt maar ik ga ervan uit dat een Amerikaan uit de jaren 60/70 ruim voldoende ampere levert, dus dan laadt de accu ook bij stationair toerental.

Comment

Naar een goede garage, of accuboer, gaan en even door laten meten. Die gasten hebben apparaatjes waarmee ze precies kunnen zien, of de dynamo correct werkt, ook onder last, en de staat van de accu. Is meestal nog geen twee minuten werk.

Even een extra massadraad van de accu naar het blok kan inderdaad geen kwaad.

Comment

Gisteravond ff gaan kijken en het GEN lampje brandt gewoon als ik de sleutel omdraai. Het moet dan dus in de Dynamo zitten of te weinig massa. Ikzelf denk dat laatste.

Heren, bedankt voor alle tips. Ik ga zaterdag weer ff kijken of ik het probleem kan achterhalen.

Comment

Even een korte update.

Ik heb dit weekend eens even wat doorgemeten. De accu zelf is goed. Als ik de motor laat lopen meet ik op de accu ruim 14 volt dus de dynamo werkt ook goed. Pas toen ik alles aanzette (licht, ventilator, radio e.d.) ging de meter terug naar 12,5 volt. Wel te weinig maar dat moet op zich nog niet genoeg zijn om de accu leeg te trekken in een uurtje rijden.

Er loop een korte mindraad van de accu naar de Dynamo. Die zit goed bevestigd en er is ook geen sprake van corrosie of zoiets.

Het lijkt toch iets anders te zijn. Waar ik nu aan zit te denken is dat iets af en toe sluiting maakt waardoor de accu in één keer leeg is. Het vreemde is dan wel dat ie vervolgens met startkabels wel gewoon start. Heb zaterdag wat kleine stukjes gereden en hij bleef gewoon zonder problemen starten.

Wordt nog een lastig verhaal dit.... :(

Comment

Slipt de riem van de dynamo niet een klein beetje?
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

mooi he die kennis, Brun rijdt zelf ook in zo'n wrak dus die heeft alles al een keer gezien wat er mis kan zijn! Hulde voor het oplossend vermogen.
                                  Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Op mijn oude laptop had ik de onderdelencatalogus van VAG geïnstalleerd. Kon ik meteen zien hoe duur het deze keer weer werd terwijl ik nog rokend uitrolde op de vluchtstrook. :-)

Comment

Overigens zou ik, als het de riem niet is, toch de dynamo vermoeden hoor. Misschien is het alleen de spanningsregelaar, dan wordt het nog goedkoop ook, want die dingen koop je los bij de Brezan voor 15 tot 25 euro.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                        Slipt de riem van de dynamo niet een klein beetje?
                                        Zover ik kon zien zat ie zeker niet te los en slipte niet. De meter heeft er een tijdje opgezeten en de waardes bleven tussen de 13,5 en 14,5 volt liggen.

Ik denk dat ik inderdaad voor de zekerheid op zoek moet naar een nieuwe (gereviseerde) dynamo. Het is een vrij gangbaar model dus dat moet niet te moeilijk (lees duur) zijn opzich. En zelfs deze leaserijder kan een dynamo vervangen.

Comment

Het gaat erom of er stroom uit de accu wordt getrokken zonder dat dat gewenst is. Heb je lekstroom gemeten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
                                            Het gaat erom of er stroom uit de accu wordt getrokken zonder dat dat gewenst is. Heb je lekstroom gemeten?
                                            Nee, hoe meet ik dat?

Comment

Lekstroom is alleen een probleem als de motor uitstaat. Maar in dit geval liep de accu leeg terwijl de motor liep. Dus dat kan de oorzaak niet zijn.

Je meet het trouwens door de motor uit te zetten en een ampèremeter in serie met de accu te plaatsen, zodat je kunt zien of er nog iets is dat stroom trekt.

Comment

Ik heb m fulltime op een druppellader staan. Ga dus altijd met volle accu weg.

Comment

Is de accu nog echt goed?
                                                  Heb laatst een accu weggedaan die niet meer opgeladen wilde worden. Maar bij stroommeting was hij wel goed.
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

De druppellader heeft een indicatie voor bijladen (oranje lampje) en ook als ie vol is (groen lampje). Vaak als ik m neerzet geeft ie eerst een oranje lampje en dan een paar uur later een groen lampje. Verder is de accu net een jaar oud dus daar zou het echt niet aan kunnen liggen volgens mij.

Comment

Het is toch belangrijk om lekstroom uit te sluiten. Je hebt de pluspool verwijderd en de motor blijft lopen dus op zich moet de dynamo goed functioneren. Brun had het eerder over het laadstroomlampje en heb je gecontroleerd of het lampje gaat branden bij een zwakke laadstroom?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
                                                        Het is toch belangrijk om lekstroom uit te sluiten. Je hebt de pluspool verwijderd en de motor blijft lopen dus op zich moet de dynamo goed functioneren. Brun had het eerder over het laadstroomlampje en heb je gecontroleerd of het lampje gaat branden bij een zwakke laadstroom?
                                                        Het lampje brandt als je de sleutel erin doet. Als je start gaat ie uit. Met zwakke laadstroom bedoel je stationair draaien toch?

Comment

Okee, ze heeft dr nukken. Maar wat is ze mooi he...
                                                          :)
                                                          Attached Files

Comment

U komt in aanmerking voor 1000 Euro slooppremie....
                                                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                                                              Okee, ze heeft dr nukken. Maar wat is ze mooi he...
                                                              :)
                                                              Kom op zeg, het is géén Italiaan, een buick moet het gewoon doen. :-)
                                                              "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                              BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

De afgunst druipt er weer af hier zeg...

Comment

Working...
                                                                X