Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Celica Sunchaser Defects Thread

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Celica Sunchaser Defects Thread

    Tja het moet er toch eens van komen.

    Gerepareerd is al:
    - beugels en rubbers tussendak
    - afdichting achterdak
    - binnenverlichting (bleek een aarde probleem in de zin van de vorige eigenaar had de draad doorgeknipt en niet opnieuw aangesloten)

    Maar op benzine blijft hij onregelmatig lopen. Eigenlijk is onregelmatig niet het juiste woord, het lijkt meer op een soort van inhouden bij gelijkblijvende snelheid. Bij optrekken of afremmen op de motor lijkt er geen probleem, maar bij gelijkmatige snelheid is het net of hij af en toe een ontbranding mist zeg maar. Boven de pakweg 3000 toeren is dat weg - maar dat is een toerengebied wat niet prettig is voor constante snelheid (>100 km/u).

    Nu liep hij op gas veel prettiger. Wel wat nukkiger bij lage toerentallen (onder de 2000 een beetje bokken bij optrekken). Maar constante snelheden boven de 2000 toeren geen centje pijn. Niet met stopwatch gecontroleerd, maar ook optrekken en afremmen op de motor lijkt even snel. Wel een gekke nuk: na lang stationair toerental lijkt de motor niet meer toeren te willen oppakken, lijkt of hij verzuipt als je wil optrekken, soms een knal uit de uitlaat, soms afslaan. Na starten is het weer ok.

    Maar nu dan: recentelijk weer eens benzine getanked, en eens een wat langer stuk op benzine gereden. Pa opgehaald voor de SCSR en onderweg na ongeveer 40/50 km op gas in de Swalmentunnel eens ff optrekken vanaf 70. Begint de celica dus opeens te bokken, terwijl het toerental prima is. En vanaf dat moment vaker bokneigingen op gas, zowel bij constant rijden als - maar minder - bij optrekken. We dachten dat het lag aan combinatie warme motor (had al een uurtje gereden tegen die tijd, inclusief de tunnelbak voor Swalmen met 70 dus weinig koeling voor de verdamper).

    Hele weekend op benzine gereden. Zowiezo beter voor de kleppen om de SCSR op benzine te doen. Op terugweg op zondag begon de celica rond 80 te bokken daarboven (>2500 toeren) eigenlijk niet. Het lijkt vooral rond dat toerengebied te zijn. Het bokken is niet constant: Soms twee keer kort achter elkaar, dan weer een tiental km helemaal niet. In mijn paranoia lijkt het ook wel eens als vroegtijdige detonatie (maar ik zie nog geen kleppendeksel door de motorkap verschijnen).

    Aangezien dit bokken niet prettig is voor de aandrijving rijdt ik nu vooral op benzine rond. Maar het hoort dus niet.

    Vraag aan de deskundigen hier, waar zou het aan kunnen liggen? Ik heb zelf de volgende suggesties:
    - op de een of andere manier krijgt de carburateur een klein beetje benzine binnen terwijl hij op lpg staat. Verklaart wel het vreemde effect bij stationair en wellicht ook het bokken, en verklaart ook waarom het bokken niet constant is. Verklaart niet het inhouden (mini bokgedrag?) bij benzine.
    - de timing staat verkeerd. Zou dat dit gedrag kunnen veroorzaken?
    - de dubbele carburateur staat niet goed afgesteld/gesynchroniseerd. Ik zie eigenlijk niet waarom het bij optrekken dan wel goed aanvoelt bij benzine? De carbs schijnen wel onderling verbonden te zijn.
    - Er is iets niet goed met de kop. Waarom zou het optrekken dan wel redelijk aanvoelen? De motor klinkt niet als lopend op drie cylinders?

    Kortom, ik weet het echt niet meer. Maar ik heb ook geen zin om de - goedbedoelende - garage te laten zoeken naar iets waar ze toch weinig verstand meer van hebben (carburateurs bijvoorbeeld).

    Suggesties, tips, alles is welkom (fotoshop ook :-) )
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

  • #2
    Gecombineerd LPG/benzine-storingszoeken is altijd leuk...

    Begin bij de ontsteking. Dat is altijd de meest voorkomende bron van misfires. Dus check bougies, kabels enzovoort en vervang onderdelen waarover je twijfels hebt. Het zijn immers geen grote kosten en je moet het bij de volgende grote beurt waarschijnlijk sowieso doen.

    Als ie dan nog bokkig loopt, begin dan bij de benzine-instelling. Ofwel: rijd de LPG-tank leeg, zodat er geen restjes gemengde brandstof het storingszoeken verpesten, en stel dan de carburateurs goed in. Wat voor carburateurs zitten erop?

    Hij hoort dan eigenlijk op benzine weer prima te lopen.

    Daarna LPG afstellen. Als je zover bent: hier even roepen, dan verzinnen we daar ook een trucje voor.
    Last edited by brun; 07-04-09, 21:29.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

    Comment


    • #3
      Kabels e.d. zijn al vervangen. Het kan natuurlijk geen kwaad de bougies eens te bekijken. Maar toch de carburateur dus....
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

      Comment


      • #4
        De motor springt dus wel goed aan. Het is altijd verstandig om de carburateurs synchroon te (laten) stellen. Controleer je (electronische?) ontsteking op tijdstip en werking. De ontsteking heeft het vrij zwaar bij rijden op LPG. Controleer gelijk even of je inlaatspruitstukpakking geen valse lucht aanzuigt.

        Als dit alles nauwelijks effect oplevert, kun je bijvoorbeeld controleren of de benzinefilter vr de benzineafsluiter is aangebracht,waardoor mogelijk restant benzine kan verdampen en alsnog in de carburateurs terechtkomen maar ik sluit mij aan bij de voorgaande suggestie om eerst carburatie-/ontsteking te controleren alvorens verder te gaan.

        Comment


        • #5
          Man, koop toch gewoon een BMW! :D
          You know that reality is immaterial

          Comment


          • #6
            Eh, ja, maar koop hem dan niet van Firefox :)
            Good. Bad. I'm the guy with the gun.

            Comment


            • #7
              Massaprobleem. Uit voorzorg ook even de vervroeging gesmeerd.
              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

              Comment


              • #8
                Steven, stond jij gisteren in Bennekom bij de Shell om 17.15?

                Zo niet, dan rijdt er nog zo'n poepbruine sunchaser rond :-).

                Comment


                • #9
                  Daar stond de auto inderdaad (is mijn garage).
                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                  Comment


                  • #10
                    mijn garage als in: daar doe ik onderhoud of daar heb ik een stalling of ik heb eigenaar van die tent?

                    Comment


                    • #11
                      Die doen het onderhoud (voorlopig iig wel, zie blogs over verbouwing:-))
                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                      Comment


                      • #12
                        Een massaprobleem is wel een zeer summiere uitleg maar mooi dat het weer als vanouds ronkt.

                        Comment


                        • #13
                          Heb de motorkap nog niet opengetrokken, maar de massakabel naar de bobine was het geloof ik.
                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                          Comment


                          • #14
                            Weer stuk? ;-)

                            Ik zag 'm vanmorgen staan bij de Shell in Bennekom iets na half 7 's ochtends.

                            Comment


                            • #15
                              Nee, picnic apk. Dus ff met de familiecontainer de sunchaser daar neergezet. Met hele familie naar huis (in de container dus). Picnic vanochtend weggebracht en met sunchaser naar werk.
                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                              Comment


                              • #16
                                Ach so :-).

                                Comment


                                • #17
                                  FF Lennart voor zijn: er komt een trekhaak onder.


                                  ;-)
                                  Last edited by Steven; 16-06-09, 07:15.
                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                  Comment


                                  • #18
                                    En gisteravond met de regenvoorspelling toch maar even het randje afgekit. Het lijkt te werken, want ondanks de hoosbui was het vanochtend gewoon droog binnenin. :-))
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                    Comment


                                    • #19
                                      Waarom stond hij dan weer bij de Toyota in Bennekom vanmiddag? :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                        FF Lennart voor zijn: er komt een trekhaak onder.


                                        ;-)

                                        LOL, ik was zelfs mezelf voor :-).

                                        Comment


                                        • #21
                                          In het weekend ging opeens het schuifje voor de kachel helemaal naar koud (was eerst ergens op geblokkeerd). Dus ik denk "kabel gebroken". Maar nee, hij doet het nog gewoon, kan alleen nu ook echt koude lucht blazen.

                                          Ben benieuwd wat er dan wel stuk is gegaan ..... ;-)
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                          Comment


                                          • #22
                                            Schop.

                                            Hey, ouwe klusser ben je in je middeleeuwse put gevallen? :)

                                            Tijd niet gezien...
                                            You know that reality is immaterial

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vandaag Steven nog gespot op de A12 bij Driebergen in die Zonnenjager !!
                                              Hij en dat hok van hem ben nog niet dood ;-)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tja, ff druk met verbouwen begroten begeleiden en ruzie schoppen met andere afdelingen...
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                  .....Begint de celica dus opeens te bokken, terwijl het toerental prima is. En vanaf dat moment vaker bokneigingen op gas, zowel bij constant rijden als - maar minder - bij optrekken. ...
                                                  Verrassend wat een nieuwe dynamo doet trouwens :-)
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                    ...Maar op benzine blijft hij onregelmatig lopen. Eigenlijk is onregelmatig niet het juiste woord, het lijkt meer op een soort van inhouden bij gelijkblijvende snelheid. Bij optrekken of afremmen op de motor lijkt er geen probleem, maar bij gelijkmatige snelheid is het net of hij af en toe een ontbranding mist zeg maar. Boven de pakweg 3000 toeren is dat weg - maar dat is een toerengebied wat niet prettig is voor constante snelheid (>100 km/u).

                                                    Nu liep hij op gas veel prettiger. Wel wat nukkiger bij lage toerentallen (onder de 2000 een beetje bokken bij optrekken). Maar constante snelheden boven de 2000 toeren geen centje pijn. Niet met stopwatch gecontroleerd, maar ook optrekken en afremmen op de motor lijkt even snel. Wel een gekke nuk: na lang stationair toerental lijkt de motor niet meer toeren te willen oppakken, lijkt of hij verzuipt als je wil optrekken, soms een knal uit de uitlaat, soms afslaan. Na starten is het weer ok.....
                                                    Bobine vervangen deed echt wonderen. Is allemaal weg nu.
                                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Repareren van de strip die er af gewaaid is: 16,95
                                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                        Repareren van de strip die er af gewaaid is: 16,95
                                                        Is John er toch mee over de brug gekomen ja?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                          Repareren van de strip die er af gewaaid is: 16,95
                                                          Die auto blijft maar bakken met geld kosten, zeg...
                                                          Auto's: veel...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nu dan toch het eerste echte probleem.

                                                            Het membraam van de vacuum vervroeger is stuk. En ondanks dat er echt honderdduizenden van die blokken zijn gemaakt met allemaal dus ongeveer even oude membramen (van 1972 tot en met 1984 is dit motorblok in de carina's, celica's en duurdere corolla's geleverd), is er geen nieuw of aftermarket exemplaar te verkrijgen. Ik krijg ze althans niet gevonden. 2e hands zijn ze ook op (op het reserveblok was de vacuum vervroeger ook al op).

                                                            Er zijn wel ombouwkitjes naar electronische ontsteking, maar die hebben de vacuum vervroeger ook nodig om de timing bij optrekken goed te krijgen.

                                                            Heb nu maar een 'universal' exemplaar besteld, dat dus met veel huisvlijt passend gemaakt moet worden op het oude staafje (frotwerk dus, en dat vind ik geen fijn idee) met wellicht hele andere vacuum karakteristieken.

                                                            Tips?

                                                            NB 2T-B motor, zelfde ontsteker als de 2T motor.
                                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Steven, de figuur achter http://myoldtoys.org/ heeft hier ook een account en is een prima monteur/knutselaar en rommelt ook graag aan vintage Toyota's. Je zou 'm een berichtje kunnen sturen: http://www.gummen.org/forum/member.php?1242-web
                                                              Well Brian... I'm opening a boutique!

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                @steven: japoto in wirdum ook geprobeert?
                                                                wat TSM zegt!!!!!

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X