Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BPR7HIX Iridium vs BPH7S in een oude Volvo

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• BPR7HIX Iridium vs BPH7S in een oude Volvo

vs

Is het de moeite waard (qua optimale ontsteking) om de de conventionele bougies (al 1 puntje kouder dan origineel ivm lpg) bij de volgende wisseling te vervangen door dergelijk supersonische? De ontsteking is reeds elektronisch en de kabels zijn van de dikkere soort van Magnecor
    fka v164

* wacht geinteresseerd op een inhoudelijk antwoord *
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ik vrees voor veel uiteenlopende ervaringen en meningen maar ik zie geen enkele reden om af te wijken van het normaal voorgeschreven type bougie dat om de 10.000 wordt vervangen boven het monteren van dure NGK's.

Comment

*denkt terug aan de tijd dat brun juichende brochures schreef (moest schrijven) over het nut van iridiumbougies*

Citeer daar nog eens uit, geachte conifrère? :)
        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Maar Eric, in 1970 bestonden dergelijke moderne bougies niet, en deze konden dus ook niet voorgeschreven worden :-) Vraag blijft dan ook of de meer recente ontwikkelingen op dit gebied ook voor oude brikken voordeel oplevert en zo ja welk voordeel.
          fka v164

Comment

Ha, die V164;

Ik denk ook dat bougies nou een van de weinige onderdelen (samen met banden waarschijnlijk) zijn waarbij de jongste ontwikkelingen (mits in de juiste soort leverbaar) op klassiekers probleemloos kunnen worden toegepast en altijd een verbetering inhouden. Gewoon in de juiste warmtegraad monteren dus en een setje old-school mee als backup voor als'ie na 10.00+ km's toch gaat sputteren.
            Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
              *denkt terug aan de tijd dat brun juichende brochures schreef (moest schrijven) over het nut van iridiumbougies*

Verdomd, heb er zelf ook voor zitten pennen! Hierzo wat USP's uit een foldertje voor de tuningmarkt:

Iridiumelektrode van 0,4mm
              De voordelen? Snellere acceleratie, gemakkelijk startende motor onder alle omstandigheden.
              Waarom? Door de dunste elektrode ter wereld toe te passen, is [merknaam] in staat met een lagere spanning een hogere elektrische lading te produceren.

U-vormig uitsnede in de taps toelopende aarde-elektrode
              De voordelen? Hogere prestaties bij hoge toerentallen.
              Waarom? Verbeterde ontsteking, minder verhitting en minder blootstelling aan vibratie dankzij grotere vonkruimte en kleiner ontstekingsoppervlak.

Superlegering van iridium en rodium
              Het voordeel? Robuust gebruik van edelmetaal uit de ruimtevaart.
              Waarom? In een mal gieten van vloeibare iridium maakt verfijnde toepassing in bougies mogelijk. Unieke legering met rodium verhoogt antiroesteigenschappen.

Stabiel stationair toerental
              Het voordeel? Rustige en stille motor.
              Waarom? Door lagere spanning en de verhoogde ontstekingsgraad blijft de ontsteking op peil.

Hoger vermogen, minder brandstofverbruik
              Het voordeel? Motor die snel reageert op het gaspedaal en toch minder brandstof verbruikt.
              Waarom? Betere verbranding in de cilinders en dus hoger motorvermogen bij dezelfde hoeveelheid brandstof.

Bestaande bougies probleemloos vervangbaar
              Het voordeel? Uw klanten kunnen morgen al overstappen op [merknaam]!
              Waarom? Alle [merk]-bougies zijn compatibel met vergelijkbare bougies in Japanse en Europese auto's. Geen aanpassing in het motormanagement vereist.
              Uit 2001 al, hè? ;)

Of deze uit 2002, in populairdere taal, speciaal voor Sjonnie Eindgebruiker, waar u vast de hand van brun in herkent:

[merknaam]-bougies: een hit in de auto- en motorsport. Bougies die garant staan voor een betere acceleratie, meer prestaties bij hogere snelheden, minder slijtage en een maximaal vermogen. Onder alle omstandigheden, in elk weer. En er is goed nieuws, want [merknaam] is nu beschikbaar voor iedere autorijder. Zodat ook jouw auto beter start, optimaal presteert en zuiniger loopt. Voor elk type auto is de ideale bougie verkrijgbaar. Just ask for it – je verkoper weet er alles over.

Een straatlengte voorsprong
              [merknaam]-bougies vormen de absolute top. Waarom? We zetten het op een rij.

als eerste weg: betere acceleratie
              blablabla...

de duw in de rug: meer trekkracht
              blablabla...

lange levensduur
              blablabla...

direct starten in elk weertype
              blablabla...

en toch minder vaak tanken
              Het is eigenlijk simpel. Met [merknaam]-bougies levert de motor meer prestaties. Dus hoef je het gas minder ver in te trappen voor dezelfde sprint. Het verschil wordt duidelijk aan de pomp.
              Geweldig. :)
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht

Daar moest ik ook aan denken. :-)

Ik heb die bougies destijds zelf geprobeerd.

Maakten echt HELEMAAL geen DROL verschil. Nul. Noppes. Nada. Denk dat je er alleen in een hypermoderne motor iets aan hebt. Voor onze klassiekers met hun grove motoren leveren ze geen nut.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Echt?

Oke, ze kosten nl. niet maar een klein beetje meer
                  fka v164

Comment

Kortom, niet alles geloven wat broodschrijvers in een foldertje zetten.

Wel wat ze op een forum schrijven natuurlijk. :)

Comment

Ligt er natuurlijk aan of het (een) vermogen kost of vermogen oplevert :-)
                      fka v164

Comment

De moderne motoren hebben alleen al een geheel andere vonktijd, vonkspanning en ontsteekspanning. Het is waar dat de bougie harder moet werken vanwege de grotere electrische weerstand voor het ontsteken van een lucht/LPG mengsel en de temperaturen zijn wat hoger> ik zie dat echter als versnelde slijtage van een bougie en een reden om hem eerder te vervangen. Maar er zijn veel aanhangers van de moderne NGK bougies dus laat de discussie maar losbranden.

Comment

Ik heb een paar maanden terug in de Fulvia toch ook maar 's een setje gedraaid. Op eBay ongeveer de helft van de winkelprijs (set was 37,- incl. porto). Qua rijgedrag geen enkel verschil, ook niet beter lopen bij koude motor, maar wel duidelijk zuiniger - 1:13 i.p.v. 1:11 en bij normaal met de meute mee kachelen zelfs 1:14. Dit is echt structureel en zo verdien ik ze beslist terug! En nee, ik ben niet opeens rustiger gaan rijden. De Lancia is er voor de lol en ik heb al heel wat keren de achterlichten van een Vivaro of Transit gezien bij een wederom dapper gepoogd doch vergeefs stoplichtsprintje.

;-)
                          Clio Mexx 1.4 '97
                          Fulvia Coupe 1.3 Rallye S '69

Comment

Je zou eens moeten bekijken in wat voor auto's deze iridium bougies standaard worden geleverd.
                            Auto's die ik ken zijn b.v. de Evo's van Mitsubishi.
                            Deze auto's hebben een hoog specifiek vermogen en zijn als turbomotor toch vrij kritisch als het op ontsteking aan komt.
                            Maar als je kijkt naar de service intervallen voor die (straat)auto's dan zijn die toch best lang.

In zo'n geval is de iridium bougie in het voordeel. Kijk maar eens naar de eigenschappen van dat metaal:
                            - het metaal is zeer goed geleidend >> weinig verlies, alle energie uit de bobine wordt gebruikt voor de daadwerkelijke vonk.
                            - het metaal is ook nog eens knetterhard >> erg slijtvast waardoor de bougies langer binnen de veilige tolleranties kunnen worden gebruikt. Electrode afstand blijft langer hetzelfde.
                            DAT maakt dan weer langere service intervallen mogelijk.
                            Nadeel: ze zijn DUUR, 4 tot 5x de prijs van een gewone coppercore.

Ooit zijn deze bougies ontwikkeld voor heavy duty toepassingen bv in de offshore of de luchtvaart of voor moeilijk toegankelijke apparatuur.

Ik heb ze ook overwogen voor mijn getunede LPG turbo Volvo maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik zelf toch minimaal 1x per jaar even de bougies eruit draai om te kijken naar de kleur en om de electrode afstand even goed te zetten. Dan was dat buitensporig grote kostenverschil hetgene dat me deed besluiten om maar hele gewone bougietjes te gebruiken. Ik kan je dus helaas geen gebruikservaringen geven.
                            Ik gebruik gewone bougies maar wel kwalitatief GOED: NGK BPR7ES
                            Last edited by janspeed; 09-04-09, 18:42.

Comment

mm, zuiniger? Dat spreekt dan wel weer aan, dat het eens zuiniger wordt dan 1 op 5, maar 1 op 6 scheelt wel 20% maar eigenlijk is dat nog niet niks natuurlijk :-)
                              fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                Ik gebruik gewone bougies maar wel kwalitatief GOED: NGK BPR7ES
                                Grappig, die gebruikte ik ook in de Lancia. Niks mis mee inderdaad. BPR7EIX is de corresponderende Iridium-aanduiding, mocht je je bedenken...
                                Clio Mexx 1.4 '97
                                Fulvia Coupe 1.3 Rallye S '69

Comment

Jan, wat is het voordeel van de BPR7ES tov van de BP7HS?
                                  fka v164

Comment

Janspeed maakt een aantal zeer goede punten. Je verwijdert de bougie's minimaal jaarlijks ter controle en kan je ze net zo goed tegelijkertijd vervangen.Daarnaast is het type bougie helemaal niet zo kritisch voor een motor van Volvo met een laag specifiek vermogen, die is ontwikkeld voor maximale souplesse en niet optimale efficiency, en een bougie van een goede fabrikant kan volstaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                      Maakten echt HELEMAAL geen DROL verschil. Nul. Noppes. Nada. Denk dat je er alleen in een hypermoderne motor iets aan hebt. Voor onze klassiekers met hun grove motoren leveren ze geen nut.
                                      Maar net zo gemakkelijk wel even een paar rooien toucheren voor die ronkende brochureteksten. Stelletje HOEREN! En nu staat het allemaal op Internet, haha. Dus als brun straks in 2017 eindelijk wordt genomineerd voor de AKO voor zijn verhalenbundel "Een Vleugje Pleeruft", en de Kommissie gaat even googlen, dan is het met vier muisklikken zonneklaar hoe 't staat met 's mans artistieke integriteit. HA!

:)
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Lol.

Oef, ja, die verhalenbundel moet er toch nog maar eens van komen. :-)
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Vergeet ook die anecdote over het flippen om een obscuur soort ijsje in een Duitse supermarkt niet. :)
                                          Mini Cooper Clubman
                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Eiskonfekt!

*flipt meteen weer*

Comment

*vindt dat er toch ECHT haast moet worden gemaakt met het online krijgen van Het Oude Gummen*

Dat campingdraadje, prijsloos. :)
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Jaaaa, maar er is voor de doelgroep - ricerboys met jappenbakken die bulken van hoog specifiek vermogen - natuurlijk geen wóórd van gelogen! :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                                  Jan, wat is het voordeel van de BPR7ES tov van de BP7HS?
                                                  NGK BPR7ES gebruik in de W123 280E, de NGK BP7ES in de oude Alfa's.
                                                  De R staat voor radio-ontstoort volgens mij en zijn ook iets duurder. Voor de Alfa's heb ik dat niet nodig, want die hebben geen storingsgevoelige electronica.

Voor de Benz heb ik ze een aantal weken terug vervangen, en de oude bougies waarin niet ontstoord. De radio functioneert nu inderdaad beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                    Voor de Alfa's heb ik dat niet nodig, want die hebben geen storingsgevoelige electronica.
                                                    Haha, die gaan we nog vaak terugzien :D
                                                    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Working...
                                                    X