Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duetto Defects

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Duetto Defects

    Maar even een apart draadje:

    Afgelopen maandag tijdens een toerrit wat problemen gehad met de Duetto: Na een hele tijd rijden, meer dan een uur, houdt de auto af en toe heel kort in. Ik heb het idee dat het meestal is als je weer optrekt nadat je hebt afgeremd en teruggeschakeld voor een scherpe bocht.
    Op een gegeven moment echter helemaal dood. Langs de kant gezet en gekeken of ik iets kon zien.
    Na 5 minuten wachten, startte de motor weer gewoon en kon ik verder, zo'n 2 kilometer... Weer dood.
    Ik werd meteen geholpen door andere deelnemers van de toerrit en we dachten aan een verstopt brandstoffilter. Die hadden ze ook bij zich, maar was helaas anders dan van mijn Duetto. Na een kwartier klooien en controleren, konden we eigenlijk niets. Weer proberen te starten, met succes, en de toerrit vervolgd. Na zo'n 30 km daarna gereden en 2 keer afgeslagen, maar vrij snel weer aan de gang gekregen.

    Achteraf had ik volgens mij zaterdag hetzelfde probleem. Tank was vrij leeg en ik besloot te tanken. Hij hield ook in vlak voor het tankstation en op het tankstation zelf sloeg hij af. Ik dacht toen, benzine is gewoon op, dus getankt, maar daarna niet meer aan de gang te krijgen. Na een half uur echter wel en daarna nog een klein uur zonder problemen getoerd. Wel met af en toe heel kort inhouden.

    Afgelopen zondag nog een stuk met Elentinos gereden. Ook een paar keer gevoeld, dat de motor heel kort inhield. Alsof de motor enkele tienden van seconden aan en uit ging.

    De hamvraag, wat zou het kunnen zijn?

    Brandstoffilter verstopt?
    Dan zou je toch een iets minder plotseling inhouden verwachten en eerst een periode van sputteren.
    Ontsteking?
    Het lijkt toch steeds vrij plotseling te zijn en volgens mij kan het weleens zo zijn, dat ontsteking kuren gaat vertonen als het flink warm is geworden. Wellicht zwakke bobine of zoiets.
    Vapor lock?
    Lijkt me erg onwaarschijnlijk, ook nog nooit van gehoord bij oude Giulia-achtigen.

  • #2
    Lijkt me ook dat je eerst eens in de richting van de ontsteking of brandstofroute moet gaan zoeken. Een kennis van me had vorig jaar een soortgelijk probleem met zijn Kever, toen bleek het echter de carburateur te zijn. Maar gezien een Duetto 2 carbs heeft zou hij dat nog op de andere carb door moeten draaien. :-s
    Vapor lock is wel degelijk mogelijk, had mijn oude Juul ook last van. Met warme motor altijd plankgas starten en dan met moeite aanslaan.
    Ik weet niet hoe lang de Duette van je stil heeft gestaan, maar 't kan zelf wat simpels zijn als vastzittende vlotters in je carbs.
    Giulia 1600 Super '65
    Abarth 595 Competizione '15

    Comment


    • #3
      Vastzittende vlotters? Openbaart zich dat dan pas na een lange rit?
      Is dat makkelijk te controleren?

      De auto heeft niet veel gereden de laatste tijd, maar het is wel allemaal klaargemaakt recentelijk, dus ik zoek het niet heel snel daar, maar het zou kunnen natuurlijk.
      Sowieso dus even weer een busje carburateurcleaner er door kiepen maar.

      De Duetto heeft natuurlijk 2 dubbele carburateurs, dus lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat ze beiden tegelijk vast zouden zitten.

      Comment


      • #4
        Ja, dat zou ik zeker doen dat cleaner-spul.
        Ik heb 't ook een keertje gehad met die vlotters. Na een langere rit kwam ik thuis de straat in rijden en op de hoek begon de motor te haperen en viel de motor uit. Kon me nog net tot voor de deur in het parkeervak laten rollen.
        Hamer gepakt en voorzichtig een paar tikken op de carbs gegeven en het probleem was verholpen...
        Hopelijk is het ook zo simpel te verhelpen bij jou. ;-)
        Giulia 1600 Super '65
        Abarth 595 Competizione '15

        Comment


        • #5
          Maar heb je al foto's gemaakt ???
          Veritatis simplex oratio est

          Comment


          • #6
            Dat hoop ik ook, alleen heb ik geen zin om over een paar weken stil te staan in de Gotthardt of zo :-(.
            En de motor hapert verder niet. Hij doet het, of hij doet het niet, niets er tussen in.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
              Maar heb je al foto's gemaakt ???
              Ja, maar geen internet thuis momenteel. En op het werk, kan ik de foto's niet oploaden helaas. Even geduld nog :-).

              Comment


              • #8
                Ik denk toch dat het de ontsteking is. Ik heb het tijdens het ritje één keer gevoeld, het is echt abrupt aan-uit-aan... Een probleem met de benzinetoevoer gaat het over het algemeen gepaard met sputteren en stotteren... Ik zou eens goed de bedrading nakijken van de ontsteking en contactslot.

                Comment


                • #9
                  Dat lijken me eigenlijk ook de 2 meest voor de hand liggende opties. Carbs of ontsteking. En wat Erwin zegt klopt eigenlijk ook wel, dat verschil met stotteren of een aan/uit-knop. Gewoon eens even alles snel nalopen dus. Meestal is dan gewoen iets stoms als een loszittend kabeltje ofzo.

                  Lennart, indien het je ontsteking is heb ik hier nog een electronische ontsteking liggen van een 75 2.0carbs. Compleet met bobine en module. Is de enige standaard-ontsteking die je zo op een oude Nord kunt prikken. (en lastig te vinden is ;-))
                  Giulia 1600 Super '65
                  Abarth 595 Competizione '15

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Veloce Bekijk bericht
                    Lennart, indien het je ontsteking is heb ik hier nog een electronische ontsteking liggen van een 75 2.0carbs. Compleet met bobine en module. Is de enige standaard-ontsteking die je zo op een oude Nord kunt prikken. (en lastig te vinden is ;-))

                    Klinkt interessant. Even via PB?

                    Nog iets: als het een brandstofprobleem is, dan slaat de motor daarna ook maar niet zomaar weer aan. Dan zul je eerst weer benzine in de kamers moeten pompen. Afgelopen weekend, was het na een tijdje wachten iedere keer gewoon starten en direct lopen.
                    Kan dus gewoon een rotte condensator zijn, die gaan het dan slecht doen ze warm worden, of een bobineprobleem.

                    @Erwin: fijn bakkie toch, die Duetto?

                    Comment


                    • #11
                      Volgens mij moet je nog een paar onderzoekjes doen want anders wordt het prijsschieten. De bobine kan i.d. te warm worden etc. De draad tussen de condensator en de onderbreker wil weleens aarde maken op het verdelerhuis etc.

                      Comment


                      • #12
                        Heerlijk, erg goed rijdend ding lennart!

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
                          Volgens mij moet je nog een paar onderzoekjes doen want anders wordt het prijsschieten. De bobine kan i.d. te warm worden etc. De draad tussen de condensator en de onderbreker wil weleens aarde maken op het verdelerhuis etc.
                          Vandaar dit draadje! Kabel even controleren, check.

                          Bobine kost 4 tientjes, condensator 2,5 euro, dus daar wil ik geen risico voor lopen.

                          Comment


                          • #14
                            Ik kwam net nog de vrijwaring tegen, en de verkoopfactuur.... ;-)

                            500 Euro, restauratie-object...
                            Veritatis simplex oratio est

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                              Vandaar dit draadje! Kabel even controleren, check.

                              Bobine kost 4 tientjes, condensator 2,5 euro, dus daar wil ik geen risico voor lopen.
                              Vervang dan meteen de rest van die oude (hoe oud, enig idee?) bende: contactpunten, rotor, verdelerkap en bougieskabels. Voor dat geld (<50 euro) kun je niet gaan lopen kloten lijkt me.
                              Oliestoken voor het goede doel

                              Comment


                              • #16
                                Zal toch wel vervangen zijn mag ik hopen, na de motorrevisie.

                                Anders is het zo'n jaar of 12 oud..... ;-)
                                Veritatis simplex oratio est

                                Comment


                                • #17
                                  Gisteren even gekeken of er Bosch of Marelli in zit. Bosch it is, maar ik bleek nog een gloednieuwe verdeler en rotor te hebben liggen, dus die heb ik meteen maar gemonteerd, ook al zag het oude spul er nog vrij nieuw uit. Alleen de puntjes en de condensator nog, die had ik niet meer liggen. De huidige condensator ziet er trouwens oud en roestig uit, dus het zou me niets verbazen als die inmiddels niet meer 100% is.
                                  Ik laat hem volgende gewoon even goed afstellen door een specialist, kunnen die dingen er gelijk inzetten. De bougies had ik ook al vervangen en voor de zekerheid vervang ik zelf ook wel even de bobine.

                                  En die electronische ontsteking, die leg ik vast klaar als reserve.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Shit man. Electronische ontsteking is sowieso handig, dus die zou ik zeker overnemen van Veloce.
                                    Dat met die contactpuntjes is echt achterhaald namelijk en geeft vaak problemen.

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment


                                    • #19
                                      Tot nu toe nooit problemen mee gehad en al een paar keer met die rommel heen en weer naar Italie gereden. Ik wil het wel origineel houden zoveel mogelijk.
                                      Voordat ik naar Italie ga, moet ik nog een paar keer naar Groningen en dat is een prima test of het nu werkt. Van het weekend gaat hij naar Pennings en die gaat hem even netjes afstellen voor me.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Gisteren even een nieuwe bobine gescoord en de contactpuntjes + condensator, die ik niet meer in huis had. 47,50 was de schade en nu heb ik alles weer vers.
                                        Alleen nog even alles goed af laten stellen en dan is het motorisch af.

                                        Ik vond gisteren op de bodem van de auto ook nog de andere helft van een afgebroken beugeltje voor de hard-top. Kijken of ik die weer kan verenigen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          En zondag even de Duetto weggebracht. Alles wordt afgesteld en nagekeken en hopelijk zaterdag de auto weer terug en de probleempjes niet.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hoop ik ook!

                                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                            BMW 320Ci (van GF)



                                            Comment


                                            • #23
                                              Vanochtend de Duetto weer opgehaald.
                                              Hij loopt keurig netjes, alles wat met ontsteking te maken heeft, is nu vervangen en ook de carburateurs zijn netjes afgesteld.
                                              Je merkt het verschil echt. De motor loopt iets minder rauw. Misschien stond de onsteking te vroeg eerst.

                                              Morgen nog een generale repetitie voor de reis naar Italie, want dan staat de Nimega 100 Miglia op het programma. Als het probleem dan niet terug komt, heb ik er alle vertrouwen in dat het weg is en blijft.

                                              Comment


                                              • #24
                                                En je internetverbinding werkt ook weer ???



                                                FOTO'S !!! ;-)
                                                Veritatis simplex oratio est

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mooi man! En hij reed al zo lekker...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Foto's! Oh ja, maar niet in dit draadje :-)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nee, natuurlijk niet.....

                                                      Ze rijdt weer he. ;-)
                                                      Veritatis simplex oratio est

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Zo, vandaag de hele dag gereden met de Duetto en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Dat is mooi dus.
                                                        Alleen is het afstellen nog niet helemaal naar mijn wens gebeurd. De motor liep eerst 1500 toeren stationair, dus dat moest anders dus. Nu loopt hij 2000 toeren stationair :-).
                                                        Ik heb alleen geen gelegenheid om er mee terug te gaan voordat ik naar Italie ga, dus zal ik hem zelf wel even naar beneden schroeven.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vanavond even zitten klooien om het stationair toerental af te stellen.
                                                          In eerste instantie wilde ik de stelschroef wat terugdraaien, zodat het toerental omlaag zou gaan, maar dat hielp niet.
                                                          Het palletje dat die schroef moet raken, raakte de schroef niet. Met de hand kun je hem er wel tegenaan duwen, dus het lijkt erop of de veer gewoon te zwak is.
                                                          Dit gebeurt pas als de motor warm is en metaal gaat uitzetten en waarschijnlijk het hele mechanisme stroever gaat lopen.
                                                          Ik heb hiertoe de stelschroef voor de speling in het stangenstelsel wat losser gedraaid, waardoor hij wel tegen de schroef kwam.
                                                          Vervolgens het stationair toerental gesteld. En nu hopen dat het goed blijft!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            O jee hij gaat nog sleutelen vlak voor de megatrip naar IT. :-)

                                                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                            BMW 320Ci (van GF)



                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Nou ja, sleutelen :-).
                                                              Maar verder, what's new!
                                                              Vorig jaar stond ik vrijdag 2 uur voor vertrek nog bougies te wisselen en een lekkage aan de carburateurrubbers dicht te kitten.
                                                              Het is gewoon irritant als het stationair toerental zo hoog ligt, ondanks dat het verder geen kwaad kan. Aan de afstelling zelf heb ik natuurlijk niets veranderd..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X