Maar even een apart draadje:
Afgelopen maandag tijdens een toerrit wat problemen gehad met de Duetto: Na een hele tijd rijden, meer dan een uur, houdt de auto af en toe heel kort in. Ik heb het idee dat het meestal is als je weer optrekt nadat je hebt afgeremd en teruggeschakeld voor een scherpe bocht.
Op een gegeven moment echter helemaal dood. Langs de kant gezet en gekeken of ik iets kon zien.
Na 5 minuten wachten, startte de motor weer gewoon en kon ik verder, zo'n 2 kilometer... Weer dood.
Ik werd meteen geholpen door andere deelnemers van de toerrit en we dachten aan een verstopt brandstoffilter. Die hadden ze ook bij zich, maar was helaas anders dan van mijn Duetto. Na een kwartier klooien en controleren, konden we eigenlijk niets. Weer proberen te starten, met succes, en de toerrit vervolgd. Na zo'n 30 km daarna gereden en 2 keer afgeslagen, maar vrij snel weer aan de gang gekregen.
Achteraf had ik volgens mij zaterdag hetzelfde probleem. Tank was vrij leeg en ik besloot te tanken. Hij hield ook in vlak voor het tankstation en op het tankstation zelf sloeg hij af. Ik dacht toen, benzine is gewoon op, dus getankt, maar daarna niet meer aan de gang te krijgen. Na een half uur echter wel en daarna nog een klein uur zonder problemen getoerd. Wel met af en toe heel kort inhouden.
Afgelopen zondag nog een stuk met Elentinos gereden. Ook een paar keer gevoeld, dat de motor heel kort inhield. Alsof de motor enkele tienden van seconden aan en uit ging.
De hamvraag, wat zou het kunnen zijn?
Brandstoffilter verstopt?
Dan zou je toch een iets minder plotseling inhouden verwachten en eerst een periode van sputteren.
Ontsteking?
Het lijkt toch steeds vrij plotseling te zijn en volgens mij kan het weleens zo zijn, dat ontsteking kuren gaat vertonen als het flink warm is geworden. Wellicht zwakke bobine of zoiets.
Vapor lock?
Lijkt me erg onwaarschijnlijk, ook nog nooit van gehoord bij oude Giulia-achtigen.
Afgelopen maandag tijdens een toerrit wat problemen gehad met de Duetto: Na een hele tijd rijden, meer dan een uur, houdt de auto af en toe heel kort in. Ik heb het idee dat het meestal is als je weer optrekt nadat je hebt afgeremd en teruggeschakeld voor een scherpe bocht.
Op een gegeven moment echter helemaal dood. Langs de kant gezet en gekeken of ik iets kon zien.
Na 5 minuten wachten, startte de motor weer gewoon en kon ik verder, zo'n 2 kilometer... Weer dood.
Ik werd meteen geholpen door andere deelnemers van de toerrit en we dachten aan een verstopt brandstoffilter. Die hadden ze ook bij zich, maar was helaas anders dan van mijn Duetto. Na een kwartier klooien en controleren, konden we eigenlijk niets. Weer proberen te starten, met succes, en de toerrit vervolgd. Na zo'n 30 km daarna gereden en 2 keer afgeslagen, maar vrij snel weer aan de gang gekregen.
Achteraf had ik volgens mij zaterdag hetzelfde probleem. Tank was vrij leeg en ik besloot te tanken. Hij hield ook in vlak voor het tankstation en op het tankstation zelf sloeg hij af. Ik dacht toen, benzine is gewoon op, dus getankt, maar daarna niet meer aan de gang te krijgen. Na een half uur echter wel en daarna nog een klein uur zonder problemen getoerd. Wel met af en toe heel kort inhouden.
Afgelopen zondag nog een stuk met Elentinos gereden. Ook een paar keer gevoeld, dat de motor heel kort inhield. Alsof de motor enkele tienden van seconden aan en uit ging.
De hamvraag, wat zou het kunnen zijn?
Brandstoffilter verstopt?
Dan zou je toch een iets minder plotseling inhouden verwachten en eerst een periode van sputteren.
Ontsteking?
Het lijkt toch steeds vrij plotseling te zijn en volgens mij kan het weleens zo zijn, dat ontsteking kuren gaat vertonen als het flink warm is geworden. Wellicht zwakke bobine of zoiets.
Vapor lock?
Lijkt me erg onwaarschijnlijk, ook nog nooit van gehoord bij oude Giulia-achtigen.
Comment