Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olie verversen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Olie verversen

Kon zo gauw geen oud draadje vinden over dit onderwerp, maar ik heb zoiets jaren geleden al gelezen: http://www.logist.be/index.php/olie-...mythe-239.html
    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Tsja, er zal best een kern van waarheid in het verhaal zitten, maar het verversen kost me relatief zo weinig geld, dat ik het altijd maar braaf doe.
    Voor de Alfa's: 25 euro 20W50 en 10 euro voor het filter.

Comment

Het hele verhaal stond volgens mij op 't oude gummen.

Zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Veel automobilisten rijden op 50% van 't kunnen van hun auto. Zeker de auto's die gebruikt worden voor huis-tuin-en-keukenritjes doen 't prima met oude olie, zolang 't maar smeert.

Je ziet ook al lange intervallen door de huidige kwaliteit van motorolie bij diverse nieuwe auto's.

Iemand die vaak loopt te trappen, of de bergen in moet, of de lange vakantie richting zuid frankrijk met 40 graden buitentemperatuur en veel files, die zal imho toch echt regelmatig olie moeten verversen.

Comment

Toen we bij Mannessen waren, vertelde hij juist het tegendeel: dat door die longlife-intervallen veel moderne motoren juist helemaal vol oliekoek zitten, en dus relatief vaak de geest geven.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Zit wat in. Ik vraag me trouwens af; zouden de oliefilters die langere intervals wel aankunnen?

Vandaag maar eens olie en filters gaan verversen ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
            Zit wat in. Ik vraag me trouwens af; zouden de oliefilters die langere intervals wel aankunnen?

Vandaag maar eens olie en filters gaan verversen ;-)
            makkelijk,
            hoofdstroom filters , filteren helemaal niet zo veel af
            bypass filters verzadigen sneller , maar filteren er ook meer schadelijke kleinere deeltjes en water uit
            olie op tijd bijvullen en je hoeft nooit meer te verversen met een bypass filter

olie kan op zich heel lang mee , zolang de dopes maar niet verzadigd raken (maar dat lost het bijvullen door normaal verbruik wel op), en er gefiltreerd wordt op fijne en grote deeltjes
            heb ooit een nissan primera gezien met een helemaal afgesleten nokkenas omdat de olie sproeileiding van de nokkenas verstopt zat door opgehoopt vuil na een jaar of 4 of 5 geen olieverversen en veel rijden
            Last edited by motroosje; 03-05-09, 14:28.
            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Ik heb wel eens gelezen dat je met name bij oudere blokken helemaal geen olie hoeft te verversen. Een motorblok verliest wat meer olie dus met regelmatig bijvullen is de olie na verloop van tijd automatisch ververst cq vervangen door nieuwe...
              Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                Ik heb wel eens gelezen dat je met name bij oudere blokken helemaal geen olie hoeft te verversen. Een motorblok verliest wat meer olie dus met regelmatig bijvullen is de olie na verloop van tijd automatisch ververst cq vervangen door nieuwe...
                een blok dat veel olie verbruikt , kun je idd wat langer wachten met verversen , omdat er tijdens de gebruiks duur al een paar carters olie bijgevuld is
                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Is 't niet zo (theorie dus, achtung) dat net zoals bij het bakken van een stukkie vlees je stukjes olie krijgt die hard worden (verkolen) die dan altijd achterblijven terwijl de dunne 'schone' olie wordt uitgezweten ? Als dat zo zou zijn kun je wel 10 liter bijvullen in 2-3 jaar, maar zit je onderin je carter opgescheept met een halve liter rollade-bakresten.

Ik neem aan dat de aanzuiging van de olie , door de pomp , niet vanaf de bodem van het carter gaat maar een stukje hoger, net zoals een benzine tank niet van onder af aanzuigt maar via een vlotter (imho) en zo de rommel (bezinksel, a la ongefilterd belgisch bier) mooi onderin laat liggen (wat ook meteen de reden is om nooit je tank helemaal leeg te rijden zodat je de minste kans hebt dat je pomp zooi opzuigt en er 'iets' zou kunnen verstopt raken .. )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                    Tsja, er zal best een kern van waarheid in het verhaal zitten, maar het verversen kost me relatief zo weinig geld, dat ik het altijd maar braaf doe.
                    Voor de Alfa's: 25 euro 20W50 en 10 euro voor het filter.
                    Lenny, wat voor 20w50 doe jij in je Alfa's?
                    Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                      Is 't niet zo (theorie dus, achtung) dat net zoals bij het bakken van een stukkie vlees je stukjes olie krijgt die hard worden (verkolen) die dan altijd achterblijven terwijl de dunne 'schone' olie wordt uitgezweten ? Als dat zo zou zijn kun je wel 10 liter bijvullen in 2-3 jaar, maar zit je onderin je carter opgescheept met een halve liter rollade-bakresten.

Ik neem aan dat de aanzuiging van de olie , door de pomp , niet vanaf de bodem van het carter gaat maar een stukje hoger, net zoals een benzine tank niet van onder af aanzuigt maar via een vlotter (imho) en zo de rommel (bezinksel, a la ongefilterd belgisch bier) mooi onderin laat liggen (wat ook meteen de reden is om nooit je tank helemaal leeg te rijden zodat je de minste kans hebt dat je pomp zooi opzuigt en er 'iets' zou kunnen verstopt raken .. )
                      dat was vroeger wellicht zo
                      ten eerste oxideert (verbrand/verkoolt) synthetische olie niet zo snel
                      en als het al gebeurt , dan lossen de dopes de koolresten het op zodat het vermengt met de olie en dus mee verbruikt wordt
                      en zolang er maar een ruime toevloed is van verse olie verzadigen de dopes niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                        Lenny, wat voor 20w50 doe jij in je Alfa's?
                        Kendall neem ik aan?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                          Kendall neem ik aan?
                          Geen idee :) Dat deed ik tot nu toe wel namelijk, maar de levering aan huis (niet-TPG Post) vind ik niet altijd even makkelijk, vandaar.
                          Oliestoken voor het goede doel

Comment

Kendall inderdaad via Willem. Voor mij natuurlijk erg makkelijk, want noviol is 5 minuten bij mij vandaan en levert altijd weer een leuk praatje op.
                            Het is erg budgetvriendelijk en een gratis en echt deskundig advies is altijd welkom.

Comment

Working...
                            X