Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude brik ombouwen tot electra auto....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Oude brik ombouwen tot electra auto....

    In theorie....

    Stel je hebt een oud barrel. Lekker jaren 80/90 zonder al te veel electronica en/of airbags. Blok eruit. Electromotor er in. Stapel Varta's. Metertjes om accu spanning in de gaten te houden en een klein motortje achter-in (op LPG) om naast het Net ook de auto van electra te kunnen voorzien.

    Zonder ingewikkelde systemen en computers maar ouderwets met de hand bedienen.

    Wat zijn de valkuilen in deze opstelling?

    Laten we er van uitgaan dat de auto maximaal 70 a 80 km per dag hoeft te rijden en niet harder dan 130 hoeft....en dat de auto thuis en op kantoor aan het stroom net kan hangen...

    En qua gewicht niet meer dan wegen dan het orgineel met 4 volwassenen er in.

  • #2
    Valt best te doen. Komt wel een-en-ander bij kijken. Vergeet bijvoorbeeld een vacuum voor de rembekrachtiger niet. De controller en de electromotor lopen wel in de papieren. Verwarming is ook een probleem. En keuring door RDW(?)

    Is veel te vinden op het internet, er zijn hele webshops die er volledig op gericht zijn.
    Deze website hou ik een beetje in de gaten, een gast die een matra aan het ombouwen is. http://elektromurena.come2me.nl/

    Er zijn ook bedrijven die het voor je doen, maar dat is (te) kostbaar.
    Lijkt me best leuk om bijvoorbeeld een mr2 oid electrisch te maken.
    Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

    Comment


    • #3
      Ik dacht aan een oude E28 5 serie....

      Comment


      • #4
        cirkeltje: gewicht->accu's->nieuwe technologien->kostpijs->gewicht
        Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

        Comment


        • #5
          Er hebben hier op 't forum wel wat linkjes gestaan naar DIY ombouwprojecten voor zowel hybride als electro auto's.

          Welke mij 't meeste aansprak (qua aanpak) was iemand die gewoon jarenlang vanalles verzamelde voor zijn jaren '70 auto. Hij experimenteerde en o.a. een startmotor gebruikte als aandrijving, ik weet alleen niet meer of de startmotor nu uit een vliegtuig, tank of ander voertuig kwam, maar het ding was groot, had veel kracht verbruikte relatief weinig.

          Ik zal even kijken of ik 't linkje nog kan vinden.

          Comment


          • #6
            Ha, die Gummers;

            Ik denk dat de RDW-keuring hier de grootste belemmering zal blijken te zijn.
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              Daarom zou je dat moeten doorbreken. Dus oude vertrouwde huis tuin en keuken technologie. Motorblok uit 1981 2.8 of 3.0 weegt ook al snel 300 kilo + 70 liter benzine.

              Electro motor is ook niet licht maar zo alles bij elkaar zal het niet veel schelen.

              Anders versnellingsbak houden. Dan hoeft electromotor alleen maar aan....en uit....

              O nee....dat is een stom plan :-)

              Comment


              • #8
                http://www.diyelectriccar.com/
                http://www.gas2electriccar.com/

                Wat specs van ThoRR: http://www.thorr.eu/content/view/61/64/ wel handig om te zien wat je nodig kunt hebben en wat 't oplevert.

                http://autospeed.com/cms/title_The-D...3/article.html


                Het linkje wat ik zoek kan ik niet zo snel vinden.

                Comment


                • #9
                  RDW omzeilen kan via keuring in UK, waar je alles wel goedgekeurd krijgt.
                  Let vooral op je veiligheid, ivm rondspattend accuzuur bij een aanrijding. Dat is vrij simpel op te lossen.

                  Comment


                  • #10
                    Vriend S vond het maar niks. Idee van oude auto's is volgens hem toch het motorgeluid.....

                    Comment


                    • #11
                      http://www.gas2electriccar.com/

                      Die heeft hoog Tell Sell gehalte.... :-)

                      Comment


                      • #12
                        Waarom zou iemand dit onzalige idee tot uitvoer brengen?

                        Comment


                        • #13
                          Voor de leuk?

                          Comment


                          • #14
                            Ze gaan daar uit van 1 motor i.p.v. de orginele motor met dezelfde versnellingsbak, dif etc etc.

                            Zou toch veel mooier zijn om elk achterwiel rechtstreeks met 1 motor (dus 2 totaal) aan te drijven?

                            Scheelt veel gewicht en je zou hetzelfde systeem krijgen als een X6. :-)

                            Je kan meer power sturen naar het buitenste wiel waardoor je snellere bochten kan maken.....

                            Zo....even verder dromen.

                            Comment


                            • #15
                              Nou met een normaal diff en een sterke electromotor kun je altijd nog 100% vermogen dankzij het diff op een van de twee wielen zetten. Met twee kleine motoren die elk maximaal 50% vermogen leveren (er van uitgaande dat dat ook de helft in gewicht, prijs en verbruik scheelt) kan je maar maximaal 50% vermogen op een wiel zetten.

                              In bochten waar het binnenwiel weinig grip heeft kom je dan minder snel vooruit.

                              Verder heb je redelijk wat pittige electronica nodig om het juiste vermogen wat naar de motoren moet gaan te balanceren. Doet een diff gratis en voor niets voor je.

                              Natuurlijk zijn 4 losse kleine electromotoren waarschijnlijk efficienter zeker als je ook rem-energie via die dingen kan terugwinnen (niet direct in de accu ; die kan niet in 3 seconde een berg energie opnemen, maar in speciale zeer zware condensatoren die je weer kan aanspreken bij optrekken e.d.).

                              Comment


                              • #16
                                Ondertussen flink aan het informeren geweest voor de Voyager. Komt er op neer dat er een bedrijf is wat electronica kan leveren voor RWD auto's met automaat.

                                Ze hebben ook dealers buiten Amerika. Maar wat ik nodig zou hebben....leveren ze niet buiten Amerika (?).

                                Comment


                                • #17
                                  Logisch, de markt daar is tenslotte groot genoeg (zeker sinds de new enviromental deal).
                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                  Comment


                                  • #18
                                    Waarom hebben ze dealers buiten Amerika als ze daar niet naar leveren?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                      Ondertussen flink aan het informeren geweest voor de Voyager. Komt er op neer dat er een bedrijf is wat electronica kan leveren voor RWD auto's met automaat.

                                      Ze hebben ook dealers buiten Amerika. Maar wat ik nodig zou hebben....leveren ze niet buiten Amerika (?).
                                      RWD met automaat? Jammer dat je geen RWD hebt. :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Volgens mij moet je gewoon de startmotor van een jet zien te vinden, die aansluiten op wat accu's die voldoende power leveren voor langetijd. En die startmotor aansluiten op je cardanas en je diff achter laten zitten. Dan is RWD + automaat/koppelomvormer inderdaad wel logisch ja. Een handbak gaat nooit werken, is ook niet nodig.

                                        Een Dafje is wel leuk om mee te experimenteren... RWD, variomatic, startmotor van een Jet past makkelijk voorin. Achter de voorstoelen en in de kofferbak is wel wat plek voor accu's. Auto zelf weegt niets, kost niets. Die accu's zijn 't grootste probleem.

                                        Ow ja, en je moet op één of andere manier Vaccuum opwekken voor de werking van de Vario. Dat moet ook op te lossen zijn.

                                        Comment


                                        • #21

                                          Hier zie je een startmotor (ingebouwd in een jet motor) die wat meer kracht lever dan een normale auto startmotor.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Had je dit wel eens gezien? Oude Datsun dragster...
                                            http://www.youtube.com/watch?v=BrHXdM9f13k

                                            Comment


                                            • #23
                                              Cool ding zeg.

                                              Aerobatteries.com staat er op de zijkant. En ik zie ook Genisis. Daar heb ik ook een lichte gelaccu van in mijn 325. Scheelt je een hoop gewicht.

                                              Wat voor 'motor' gebruikt hij nou precies (heb hier geen geluid, dus kan niet horen wat 'ie zegt daarover).

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                RWD met automaat? Jammer dat je geen RWD hebt. :)
                                                Heb ik wel.....en FWD....samen.

                                                Zouden Nederlands zich hier ook mee bezig houden?
                                                Last edited by Kleintje; 12-07-09, 11:20.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Las ergens anders op dit forum dat Eneco omgebouwde VW's heeft. Zal wel in D omgebouwd zijn. Waren ook erg duur.
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ik heb een dealer gevonden in de buurt van....Schotland. Ze zijn erg vriendelijk en geven veel info.

                                                    Zij kunnen i.d.d. de hardware leveren maar niet de controlle unit. Die wordt niet ge-exporteert. Gelukkig heb ik familie in Amerika. Unit is zo groot als een klein laptopje (althans...zo ziet her eruit op de plaatjes).

                                                    Heb nu de vraag neergelegd wat het zou kosten puur alleen aan hardware.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      http://www.evalbum.com/2098

                                                      Let even niet op de prijs.....

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Als die electramotor die 1600 kg tot 35mph kan krijgen, dan moet een motorloze rolla (800kg incl bestuurder) toch tot wel 60 mph te bewegen zijn toch?

                                                        * kijkt teleurgesteld omdat er geen 9000 euro op de rekening staat *
                                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          motorloze rolla

                                                          Tis da?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            een corrosie (corolla dus) waar je de motor uitgehaald hebt. Weegt met motor 1050 kg. Motorblok (en tank e.d.) samen goed voor ongeveer 300kg.
                                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Met een 12 of 24V startmotor werken is waardeloos natuurlijk. die dingen zijn niet eens geschikt voor continugebruik, hebben koolborstels die daar niet op zijn uitgelegd, en gaan veel te warm worden. En dan een motorregelaar voor 12Volt gelijkspanning en 3000 Ampere of zo. Succes ermee; 5km om je heen heeft niemand meer radio-ontvangst ;-)

                                                              De enige goede manier is starten met een zo hoog mogelijke spanning, bijvoorbeeld 96Volt, met 8 accu's in serie. Dan heb je 8 keer zo weinig stroom en veel minder verliezen.
                                                              Deze spanning 'opkrikken' via een static inverter naar 500VDC of zo, en toevoeren aan een standaard 3 fasen motorregelaar. Die laatste kost weinig, en een 400Volt motor kun je bij iedere ijzerboer voor de koperprijs ophalen.

                                                              Heb je een motor die van 0..3000 toeren loopt dan kom je een heel eind zonder versnellingsbak, en dat scheelt ook weer gewicht. Je hebt ook elektromotoren die 14000 toeren kunnen draaien. Dan wordt het leuk.

                                                              Keuren in NL wordt onmogelijk lijkt me, en besef hoeveel accu's je nodig hebt, zeker als je loodaccu's gaat gebruiken. Dat weegt ook nogal trouwens.
                                                              Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Het hoge voltage spreekt mij erg aan, vanwege de kleinere verliezen. Volgens mij werkt de prius 'maar' op 42Volt

                                                                Just for the sake of argument, de volgende zaken moeten dus ontwikkeld / geregeld worden:

                                                                - Goede electramotor voor de aandrijving. Idealiter RWD, zodat de motor zonder versnellingsbak rechtstreeks op de aandrijfas gezet kan worden (ipv de versnellingsbak, gewichtstechnisch ook fijn).
                                                                - Voldoende accucapaciteit. Op de plek van de motor.
                                                                - Remsysteem upgraden met dynamo per wiel als primaire rem, originele rem als noodbackup.
                                                                - Oplaadsysteem voor 'tanken' tussendoor. In eerste instantie kan daar een 'standaard' acculader voor genomen worden, maar met de benodigde capaciteit gaat die er een paar dagen over doen om die hele batterij op te laden.

                                                                Welke onderdelen kunnen we 'off the shelf' kopen en welke niet? En wat kost dat dan?
                                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X