Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto trilt boven 80 km/u na vervangen schijfen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Auto trilt boven 80 km/u na vervangen schijfen

Laatst heb ik de achterschijven + blokken laten vervangen van de Octavia (2.0 TDi + DSG van 2005).

Ik heb nu alleen een probleem, de auto vibreert licht (je kan het geen trillen noemen eigenlijk) boven de 80 km/u. Eerst heeft ie dat absoluut niet gedaan... Moet wel zeggen dat de vorige schijf echt behoorlijk vastzat, is volgens mij de eerste keer dat de achterschijven vervangen worden.

Waar kan dit aan liggen? Roest aan de naaf? Hebben ze schoongemaakt (zelf gezien) maar weet niet of dat genoeg was. Waar kan het nog anders aan liggen?

Is zeker geen troep wat gemonteerd is, schijven zijn van Brembo blokken zijn van TRW.

linkerband rechts en vice versa
    check de looprichting
    heb zelf recent zelfde (soort) akkefietje gehad
    :-)
    E
    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
      linkerband rechts en vice versa
      check de looprichting
      heb zelf recent zelfde (soort) akkefietje gehad
      :-)
      E
      Ik was zelf bij de vervanging van de banden, de banden zijn niet omgewisseld.

Of bedoel je nu dat ik juist wel de banden moet omwisselen?

Comment

Ik heb een trilling gehad en opgelost door banden voor / achter te verwisselen.

Zou het inderdaad zoeken in de balancering van de band/schijf. Laten balanceren op de auto dus.
        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
          Ik heb een trilling gehad en opgelost door banden voor / achter te verwisselen.

Zou het inderdaad zoeken in de balancering van de band/schijf. Laten balanceren op de auto dus.
          Bedoel je dat de banden op de auto moeten worden gebalanceerd? Kan dat wel?

Wanneer had jij die trilling dan gehad? Want het probleem is, ik heb dit nu terwijl alleen de achterschijven zijn vervangen. Best vage shit :s

Comment

Die schijven draaien met de wielen mee toch? Dus die moeten gebalanceerd zijn. Als ze dat net niet zijn, dan is het effect hetzelfde als het balansgewichtje van je band slopen. Trilling dus.

Je kunt idd de banden aan de auto zelf balanceren, wordt alleen niet veel gedaan.

Edit: mijn voorbanden waren niet geheel rond en op de voorwielen lag net te weinig druk om dat weg te duwen :-).
            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Er kan vuil tussen de naaf en de schijf zitten, of tussen de velg en het aanlegvlak op de schijf. Controleer dat eerst. Daar is het probleem mee begonnen.
              Daarna kun je andere zaken onder de lope nemen.

Suc7

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                Die schijven draaien met de wielen mee toch? Dus die moeten gebalanceerd zijn. Als ze dat net niet zijn, dan is het effect hetzelfde als het balansgewichtje van je band slopen. Trilling dus.

Je kunt idd de banden aan de auto zelf balanceren, wordt alleen niet veel gedaan.

Edit: mijn voorbanden waren niet geheel rond en op de voorwielen lag net te weinig druk om dat weg te duwen :-).
                Banden zijn 200% goed, want het is gewoon begonnen na vervanging van schijven!

Oorspronkelijk geplaatst door Super 7 Bekijk bericht
                Er kan vuil tussen de naaf en de schijf zitten, of tussen de velg en het aanlegvlak op de schijf. Controleer dat eerst. Daar is het probleem mee begonnen.
                Daarna kun je andere zaken onder de lope nemen.

Suc7
                Ik heb de wielen eraf gehaald, en heb niks spannends kunnen zien. Wel weer op de juiste manier vastgezet, vibreren blijft.

Nu heb ik gehoord dat nieuwe schijven ook een lichte slingering kunnen hebben die net binnen tolerantie is, maar genoeg is om de auto te laten vibreren. Je kan dan de schijven aan de auto laten afdraaien.

Wie weet een adresje in de buurt van Amsterdam? Mag ook iets verder zijn mits ze normale prijzen vragen. TSM jij hebt dat een keer laten doen toch?

Comment

Je kan ook even je banden met krik eraf halen en binnenkant velg en buitenkant schijf goed schoonmaken. Eerst met ruwe borstel en eventueel met staalborstel (zolang je maar geen nieuwe bramen maakt). Kan je zelf doen.

Zijn de banden na de update soms te hard opgepompd ? Kan ook invloed hebben.

Ipv afslijpen kun je natuurlijk ook 2 nieuwe schijven kopen, kosten weinig (zeg 60 euro voor 2 voor) zeker als je even zoekt op Ebay, die monteren (kan je ook zelf als je wilt) en als 't dan nog steeds trilt weet je vrijwel zeker dat 't wat anders is. Indien trillen weg ; lag 't aan de vorige schijven en geef je die terug (geld terug dank u wel).

Bij 't monteren van nieuwe (2e hands) velgen heb ik ze eerst een tijdje rond laten draaien (met de hand) terwijl ik de velg tegen de naaf drukte ; hierdoor werd vuil e.d. beetje "afgeslepen". Daarna velg er weer af, contactoppervlakken met normale borstel even schoongemaakt en dan pas wielbouten erin en aandraaien et voila.

Tip ; ander wiel moet wel op de grond blijven staan anders draait alles mee ;)
                  Last edited by Gast; 12-06-09, 18:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                    Je kan ook even je banden met krik eraf halen en binnenkant velg en buitenkant schijf goed schoonmaken. Eerst met ruwe borstel en eventueel met staalborstel (zolang je maar geen nieuwe bramen maakt). Kan je zelf doen.

Zijn de banden na de update soms te hard opgepompd ? Kan ook invloed hebben.

Ipv afslijpen kun je natuurlijk ook 2 nieuwe schijven kopen, kosten weinig (zeg 60 euro voor 2 voor) zeker als je even zoekt op Ebay, die monteren (kan je ook zelf als je wilt) en als 't dan nog steeds trilt weet je vrijwel zeker dat 't wat anders is. Indien trillen weg ; lag 't aan de vorige schijven en geef je die terug (geld terug dank u wel).

Bij 't monteren van nieuwe (2e hands) velgen heb ik ze eerst een tijdje rond laten draaien (met de hand) terwijl ik de velg tegen de naaf drukte ; hierdoor werd vuil e.d. beetje "afgeslepen". Daarna velg er weer af, contactoppervlakken met normale borstel even schoongemaakt en dan pas wielbouten erin en aandraaien et voila.

Tip ; ander wiel moet wel op de grond blijven staan anders draait alles mee ;)

Ok dit is een heel duidelijk verhaal, ik ga morgen naar het garage en ik zal dit ook doorgeven, ze hebben het wel schoongemaakt, maar denk dat het gewoon neit goed is gebeurd. Denk dat het eens flink en grondig schoongemaakt moet worden.

Comment

Er zijn niet veel zaken die (nog) het wiel aan de wagen balanceren, maar in Utrecht zit er op Kanaleneiland een Profile Tire Center die het doet.

Je kunt ook een wiel een kwart (of een vijfde als je 5gaats hebt) slag verder op de naaf monteren, en dan weer rijden. Is het weg, fijn, is het er nog, wee een kwart slag etc,etc. Kost best even tijd...
                      Last edited by Joshua; 12-06-09, 19:37.

Comment

Het probleem is grotendeels opgelost: zeer waaschijnlijk vuil tussen velg en naaf van de schijf.

Ik heb de velgen eraf gehaald, en de binnenkant van de wielnaaf bekeken, was allemaal neit zo spannend (niet gek ook het ding is van 2005).

Effe een paar keer gewoon lekker de wiel op de schijfnaaf laten draaien zodat het zooi zich goed zet. De bouten op de juiste manier zo goed mogelijk vast gezet:

Als ik bij 160 rem, voel ik geen enkele vorm van trilling in het pedaal, probleem voor mij goed genoeg opgelost. Paar keer flink hoge snelheden gereden (160 aangetikt) en voel weinig vibraties, denk dat die hele kleine gedeelte aan de weg zelf zit, moet dat nog bij andere wegen proberen uiteraard.

Als er iets is waar ik een bloedjehekel aan heb, is het een auto die bij hoge snelheden vibreert/trilt. Ook de remmen mogen niet trillen. Een auto moet altijd vertrouwen geven, ook als je 200+ rijdt. Helaas door de zachte schokbrekers valt dat wat tegen bij de Octavia (zeker t.o.v. Golf 5) maarja dat kan je zo oplossen met plattere banden + betere schokdempers.

Comment

Wielbouten/moeren wel ff op moment vastzetten! Is ook belangrijk!
                          Chev's of the 50's.

Comment

Goed te horen dat 't zo simpel opgelost kon worden.

De veren van de 'luxere' VW's en Skoda's zijn extreem zacht. Met een setje verlagingsveren zou dat opgelost moeten worden, maar ik wil 't ding helemaal niet verlagen, geen behoefte aan die "look" en ook niet aan de ellende met drempels.

Stuggere veren met standaard hoogte zou dus prettig zijn, maar die worden volgens mij aftermarket niet gemaakt... (Of ze verzuipen tussen het enorme aanbod aan verlagingsveren omdat die een kwart miljard keer worden aangeboden op interweb)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                              Goed te horen dat 't zo simpel opgelost kon worden.

De veren van de 'luxere' VW's en Skoda's zijn extreem zacht. Met een setje verlagingsveren zou dat opgelost moeten worden, maar ik wil 't ding helemaal niet verlagen, geen behoefte aan die "look" en ook niet aan de ellende met drempels.

Stuggere veren met standaard hoogte zou dus prettig zijn, maar die worden volgens mij aftermarket niet gemaakt... (Of ze verzuipen tussen het enorme aanbod aan verlagingsveren omdat die een kwart miljard keer worden aangeboden op interweb)
                              Nou de Octavia 2 is gebaseerd op de Golf V, dus misschien een keertje Golf V vering + schokdempers deronder. Qua gewicht verschilt het bijna niets, dus daar kan het niet aan liggen. Maar dat komt pas wanneer de huidige zooi overleden is.

Comment

Mooi, de oorzaak zat hem dus toch in een slordige uitvoering van de reparatie.

Comment

Nou het is niet helemaal goed helaas.

Ik heb het gevoel dat de wagen bij 110 op de teller behoorlijk trilt.

Boven de 80 voel je het licht, bij 110 echt veel. Daarboven gaat het weg? Heb tot 180 ofzo gereden en dan voel je het niet echt, best vreemd?

Ik ga zowiezo 2 nieuwe voorbandjes derop laten gooien, huidige zijn bijna op, en dan laat ik de achterbandne opnieuw balanceren. Denk dat een balanseer loodje misschien eraf is gevlogen/gevallen ofzo. Maarja dat horen jullie wel binnenkort.

Comment

Probleem is helemaal opgelost trouwens.

Ik denk dat het aan de voorbanden lag.

Ik heb 2 nieuwe Michelin voorbanden erop laten pleuren, gelijk ook achterbanden laten balanceren (die hebben nog minimaal 6mm profiel).

Trilling in de auto is nu voor 100% weg. Ik blij want binnenkort flink stuk planken in D en dan wil ik geen enkele vorm van trilling hebben.

Comment

Ik was zelf bij de vervanging van de banden, de banden zijn niet omgewisseld.

Of bedoel je nu dat ik juist wel de banden moet omwisselen?

Dus de banden waren niet vervangen!!!
                                      Tja....dan kunnen we wel een poosje raden :-).
                                      Chev's of the 50's.

Comment

Working...
                                      X
                                      😀
                                      🥰
                                      🤢
                                      😎
                                      😡
                                      👍
                                      👎