Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Drexler sperdifferentieel op een BMW E90

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Drexler sperdifferentieel op een BMW E90

Gummers,

Ik heb een vraag over een sper differentieel van Drexler. Ik heb BMW E90 325D met 197 pk en 400 nm. Nu heb ik begrepen dat een sper differentieel veel meer rijplezier biedt omdat de aandrijfkrachten dan voor een groter deel naar het wiel met de meeste grip (buitenkant in een bocht) worden geleid. Door een vriend werd ik gewezen op Drexler.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met een Drexler sperdifferentieel op een BMW 3 serie (bij voorkeur E90), en wat het je precies brengt. Ik vraag me voornamelijk af bij gewoon straatgebruik. Misschien een enkele keer op een circuit, maar dat is meer uitzondering.

Uiteraard sta ik ook open voor andere merken of suggesties.

Volgens mij zijn er op Driving-fun wel wat mensen die een Drexler onder hun BMW hebben laten schroeven. Wellicht dat je daar wat meer info kan krijgen, want ik kan me niet herinneren dat we hier nog mensen (over) hebben die dat ook gedaan hebben.

Groet
    GJ

Comment

Hét voordeel van een sperdiff is meer tractie. Vooral op natte/loss ondergrond, maar ook op bochtig droog asfalt bij een fiks tempo. Het nadeel (of een voordeel!) is dat je een wat meer 'ervaren' bestuurder moet zijn wanneer beide wielen (bij sperwerking) hun grip alsnog verliezen en de auto met zijn staart zwaait. Je moet je denk ik afvragen of je bij jouw rijstijl een sper nodig hebt. Heb je vaak last van een doospinnend wiel, en dat wordt als irritant ervaren? Dan is een sper een mooie oplossing. Ben je dol op controleerbaar een auto langer in overstuur houden? Dan is een sper ideaal. Heb je nooit dit soort situaties, dan zou ik m'n goeie geld ook niet uitgeven aan een sperdiff.

Geen ervaring met E90's of met Drexler hier. Hoe het DSC van BMW samenwerkt met een Drexler of een ander sper is me onbekend. Vroeger was het simpel, geen DSC, en een sper was een optie af fabriek. Ik kom dan ook uit de tijd van de E30's, en rij zelf al een aantal jaren met een sperdiff.
      ''Thank God for the internet experts''

Comment

Mijn voorzichtige inschatting zou zijn dat het niet zoveel brengt op een 325d. Denk dat je minimaal een 335d/330i/335i moet hebben wil je minder last hebben van bijvoorbeeld een doorspinnend binnenwiel bij driftacties. (of heb je daar met je 325d ook last van?)

Reken daarnaast op een nogal forse kostenpost (nieuw diffhuis + opsturen + montage binnenwerk door Drexler + montage door dealer)

Op driving-fun.com kun je deze vraag echter aan Andre voorleggen, die heeft/had een Drexler onder zijn 130i.

Alternatief zou een Quaiffe sper kunnen zijn, maar is niet 100% te vergelijken met een Drexler diff.

Comment

Drexler stelt sperdiffs voor straatauto's zo af dat DSC er geen 'last' van ondervindt.

Ik schaar mij achter Jeroen's verhaal en deels achter ĝlle's standpunt. Ook op een 320i kun je een hoop profijt en schik hebben van een goed werkend sper. Het geeft je te allen tijde meer controle en vaak meer grip.

De meerwaarde van Drexler tov van Quaife is naar mijn mening bij straatgebruik beperkt. Een Quaifesper spert niet bij afremmen en doet het met één wiel in de lucht (bijvoorbeeld als je over 'n kerb klapt) niet. Er zijn verhalen van mensen die een zelfde gebrek aan werking ondervinden bij rijden op megagladde ondergrond, bijvoorbeeld op spiegelglad ijs. Kort gezegd: het Quaife diff moet enige weerstand ondervinden om te werken. Het kost ongeveer 1/3e van zijn Drexler concurrent. Prima oplossing.
          Last edited by FreudeamFahren; 16-06-09, 09:26.
          Hubraum statt Spoiler

Comment

Bedankt voor deze waardevolle informatie tot nu toe.

Toevallig was ik net aan het kijken voor een Quaife sper. Scheelt aanzienlijk in de kosten, en is voor de manier waarop ik de auto gebruik waarschijnlijk beter. Een spinnend binnenwiel heb ik eigenlijk zelden vanwege de DTC die dan ingrijpt. Ik zet het ook wel eens uit, of half uit, en dan gaat stapt de auto redelijk makkelijk opzij. Vooral op nat wegdek. Ik ben dus ook benieuwd of een sper mij in zo'n geval meer grip biedt.

Ik las elders dat een sper dif ook invloed heeft op het klimmen in de toeren en gasrespons. Hebben jullie daar ook nog iedeeen over?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
              Ik las elders dat een sper dif ook invloed heeft op het klimmen in de toeren en gasrespons. Hebben jullie daar ook nog iedeeen over?
              Het sper op zich zelf niet!
              Maar dat ding zit in het differentieelhuis gemonteerd op dezelfde drager waar ook het kroontandwiel aan vast zit.

Het groen deel is waar het sper zou zitten.

het aantal tanden van het kroontandwiel en het pignon vormen samen een bepaalde overbrengings verhouding. En als je dus dat sper laat inbouwen heb je het diff toch al open liggen en dan is de inbouw van een andere overbrengingsverhouding ( = andere kroontandwiel/pignon-set) een kleine extra klus geworden. Ik denk dat dat bedoeld werd.

stel je auto had eerst 3,54:1 in het diff en je laat er een verhouding 4,10:1 in zetten dan draait de auto meer toeren bij gelijke snelheid in gelijke versnelling. Hij zal iets makkelijker wegkomen in 1 en iets sneller klimmen in toeren maar je moet ook eerder schakelen. Zal beter oppakken bij tussen acceleraties in dezelfde versnelling. Hij wordt er ook onzuiniger van. Is een kwestie van keuze.

In een rallyauto is een nog veel kortere overbrenging (bijv 5,28:1) gebruikelijk.
              Vanwege de korte sprintjes is topsnelheid niet zo relevant ( 180-200km/h is meer dan ZAT) maar wel de tijd die je er over doet om daar te komen, kortom acceleratie is ALLES. Voor dagelijks gebruik is dat natuurlijk totaal onacceptabel. Je wil onderweg naar de Alpen echt geen 7000-8000 toeren draaien bij 180 in 5.
              Last edited by janspeed; 16-06-09, 19:13.

Comment

Hoi

Ik rijd met een aangepaste final drive waarbij hij van 3,54 naar 4,444 is gebracht, zowel op de vooras als de achteras (AWD). Tevens is er achter een platensper ingewipt en voor een torrsensper. Extra kosten vielen reuze mee, boel lag toch al open.

Ook is er een speciale bak ingehangen met langere 1e versnelling en de rest close ratio erachteraan, toerenval per versnelling rond de 1200-1000rpm............

120kmh = 4000rpm

gas=gaan

Een ander -niet benoemd voordeel- van een grote FD ratio is dat de bak veel minder te verduren krijgt, dat effect is in real life veel groter dan papier doet vermoeden. De vertraging (potentiaalverschil) wordt daar opgenomen worden waar de kracht goed weg kan worden omgezet van richting: het diff

Ik rijd met top van ca 200 echte kmu bij 6800rpm, kan hem ook doortrekken naar de 7400rpm maar dat is nergens voor nodig natuurlijk

E
                يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oh ja mijn torrsen sper (wokkelsper) doet het ook alleen met enige weerstand.

Met de hand draaien als 1 wiel in de lucht staat is gewoon mogelijk.

Grtn

Erik
                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Janspeed, goed & duidelijk stukje info! Zie je wel dat we daar geen DF voor nodig hebben :-)
                    ''Thank God for the internet experts''

Comment

Heldere info.

Kan iemand ook nog wat zeggen over hoeveel sper de verschillende opties bieden en hoeveel wenselijk is?

100% (vastgelast) is natuurlijk niet wenselijk. Hoeveel wel, als we uit gaan van voornamelijk straatgebruik, zoals Scuderia ook aangeeft?
                      * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                      * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Ik ben jullie zeer dankbaar voor de waardevolle info! Voor mij bovendien erg leerzaam.

Waarschijnlijk ga ik voor een Quaife sper. Goedkoper, levenslange garantie, torsensper (dus geen lamellen die kwetsbaarder zijn), variabel, kortom: beter passend op mijn behoefte.

Ik houd jullie op de hoogte.

Comment

Helaas. Dit is de reactie die ik kreeg van Drexler:

"Helaas heeft de 325d niet het achterdifferentieel wat wij in eerste instantie dachten. Het probleem is dat dit differentieel het kroonwiel vast gelast heeft aan het differentieel. Dit beperkt de mogelijkheden. We kunnen helaas geen los aanbieden differentieel, alleen een complete achteras waar we dan een Drexler Sperdifferentieel inbouwen."

Comment

Leuk Filmpje!!!!!!!

Edit: Ik word steeds beter in het recyclen van draadjes :-)

Comment

Working...
                            X