Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veren/Dempers achter Starlet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Veren/Dempers achter Starlet

Met 180k op de klok is de achtervering/demping van de starlet weer aan de beurt. Ik voelde zelf al duidelijk dat de achterkant slapper werd, dus de aantekening "schokbreking achter" op mijn APK rapport verbaasde mij niks.

Nou interpreteer ik "schokbreking achter" als de dempers. Maar klopt dat wel? Ik vraag me dit af omdat ik de achterkant vooral slapper vind, niet echt overdreven deinend. Zo'n 50k geleden (bij aankoop) zijn de dempers vervangen. Toen heb ik heeeeel goed gevoeld hoe versleten/kapotte dempers aanvoelen :-). Ik heb dus nu het idee dat ik ook de veren mee zou moeten nemen...

Nu heb ik geen benul van hoe dat spul geleverd wordt. Koop je dempers en veren los, of wordt dat in een set geleverd?

De veren? Die zijn of stuk, of heel. Gewoon de dempers vervangen lijkt me.
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

OK het is een aantekening met goedkeuring? dan heb je nog een vol jaar om het op te lossen namelijk.

Het is los: losse veren / losse dempers. Het zal idd wel de demper zijn, veren kapot merk je echt wel. Demper is ws lek maar nog niet disfunctioneel.

Het losmaken is achter een kolere klus (reken op diverse schaaf/snijwonden), maar te doen. Veren en demper van elkaar losmaken is eenvoudig.
      Terugzetten vereist echter een SST (Special Service Tool), je moet namelijk de veer induwen tot de vereiste maat en dat gaat met de hand niet lukken.

Het weer vastzetten schijnt trouwens net iets vervelender te zijn dan losmaken ;-). Heeft alles met ruimte om binnen te werken te maken: kleine wielkasten e.d.

Dempers zijn via de dealer te bestellen, of wellicht zelfs via MP nieuw te vinden (als je even de tijd hebt). Je kunt ook vragen uiteraard wat het vervangen totaal kost, maar dat vinden wij minder leuk :-)))
      Ik zou zelf niet voor tweedehands gaan.

PS: Op het TACN forum zit vast wel iemand met een handboek.
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Nice! Thanx.

Denk dat ik niet voor orginele dempers ga dan...van de andere kant: de kans dat ik deze auto nog 50k km rij is niet heel groot denk ik. Maar eens kijken wat het prijsverschil is tussen orgineel en beter.

Het is inderdaad gewoon een goedkeuring. Maar ik merk het in het rijden. En sinds ik het GF verteld heb vind zij het ook ineens waardeloos rijden :-)))

Kunnen veren niet verslappen na verloop van tijd? Wat is normaal de levensduur van dempers? Aan de voorkant nl nog geen problemen gehad.

Comment

Volgens mij kunnen veren wel degelijk minder sterk zijn na verloop van tijd. Ze hoeven niet perse te breken om minder tegenstand te bieden. Zou een stukje metaalmoeheid kunnen zijn, maar ook door roest(en de dus afgenomen diameter het staal) kan de veerconstante kleiner worden(bergt zich nu al voor GH).

Als het gasdempers zijn dan kan het ook daaraan liggen. I.t.t. oliedempers veren deze namelijk ook(in ruststand zijn ze maximaal uitgeschoven, als je er kracht op zet komen ze vanzelf terug).
          Every second of your life is a part of your song

Comment

@OOPS: Was vast niet zo erg als de Sunny die we laatst in het centrum van Assen tegenkwamen. Ding kwam met een redelijke vaart aanzetten, ging vol in de ankers en de achterkant bleef een seconde of 10 nadeinen, waarbij in eerste instantie de achterwielen een centimeter of 10 van de grond kwamen. Dit(gas, beetje snelheid, weer in de ankers) deden ze daarna nog een keer dunnetjes over, dus ze deden het erom. Denk ook dat ie helemaal geen dempers had. Was wel humor(al kan het eigenlijk niet natuurlijk), maar een zuur kijkende papa met gezin dacht daar volgens mij heel anders over. :-)
            Every second of your life is a part of your song

Comment

MN, ik durf het te betwijfelen. Wij reden in de gorges du verdon met een komplete fiets-uitrusting en kampeerspullen. In de bochten brak de achterkant uit door het stuiteren! Bij remmen blokkeerden de achterwielen. Ik heb nog ergens een filmpje staan, zal ik eens opsnorren als ik eraan denk. Ik denk dat ik de 10 seconden nadeinen ook wel haal. Auto had ik 2weken eerder gekocht bij een toyota dealer.

Comment

Het zijn olie-dempers trouwens. Een fransman heeft er volgens mij Monroe onder gezet....

Comment

Monroe is het standaard merk van Toyota. Koni geel en rood de voor de hand liggende opgrades.
                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Thnx Steven.

Ik hobbel nog steeds rond met deze dempers. Moet nu wel een keer vervangen worden. Ik bedenk me alleen dat dezen er pas 40k km onder zitten....is dat niet een beetje kort?
                    Heb jij een idee van de prijzen voor Koni demperts Steven? Monroe zit rond 130-150e per set geloof ik.

Comment

Het goedkoopste adres voor Koni dempers wat ik ben tegengekomen is www.carpartsprovider.com
                      (Koni geel achterdempers 99eu p/s, voordempers 130p/s)

Gele Koni dempers voor de voorzijde (typenr 8641-1214) heb ik liggen, tevens Eibach verlagingsveren voor de P8 Starlet.
                      Mail maar voor de prijzen mocht je interesse hebben.

Comment

Ik koop dat spul altijd op voorhand (heb volledige veren en dempers voor de rolla op die manier voor onder de 150 euro kunnen kopen). Heb voor de celica al een volledige set dempers liggen (voor 40euro). Haast kost geld :-).

40k is wel erg kort -rolla deed 140k, supra bijna 180k, picnic na bijna 400k nog niet vervangen- , is het dan niet de ophanging die begint uit te scheuren?

Comment

Thanks Daniel voor de link! Ik denk dat ik gewoon voor het oplappen ga. Gewoon Monroe eronder en vooral niet veel geld steken in een beter onderstel. De kans dat ik binnen een jaar deze ato eruit schop is vrij groot.

De huidige dempers zijn in Frankrijk gemonteerd, en bij mijn weten orgineel Monroe. Wij rijden 80% van de tijd met een fietsdrager, maar dan nog vind ik inderdaad 40k km wel érg weinig. Ik hoor ook het "gekloink" nog niet dat ik hoorde toen de vorige dempers de geest gaven, dus ik ga hem eerst op een brug zetten voordat ik iets bestel. Feit is dat hij een stap opzij zet op dwarsrichels en een keertje extra doordeind. Versleten maar nog niet stuk zoals de vorige keer.

Comment

Twee fietsen en een twinnyload moet zelfs een Starlet wel kunnen hebben zonder overmatige demperslijtage! 't Is niet alsof je mij permanent op de achterbank hebt of zo. :)
                            Mini Cooper Clubman
                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
                              De huidige dempers zijn in Frankrijk gemonteerd,
                              "pour moi, c'est magnifique"
                              "hoor je dat? Hij zei magnifiek"

Passende toyotadelen zijn schaars in Frankrijk, of wellicht moet ik zeggen dat ze in Frankrijk niet vaak moeite willen doen voor een niet-Franse auto?

Comment

Jah, maar ik heb er een keer monroe stickertjes op ontdekt :-)

Comment

Gisteren voor het eerst achter de starlet aangereden. Aangezien ik sinds gisteren een andere auto heb gekocht heb ik aan de starlet nog steeds niks gedaan. Wat mij opviel is dat de (starre) achteras continue vibreerde. Is dat een typisch gevalletje kapotte dempers, of wijst dat duidelijk op iets anders?

Ik ga de starlet trouwens zsm verkopen, maar ik denk dat ik die dempers toch vervang. Misselijk worden tijdens de testrit zal het koopgedrag niet echt positief beïnvloeden vrees ik :-) Ook zal ik de voorbandjes nog vervangen denk ik.

Comment

Als die starre as niet vibreert, doet de togus van de bestuurder het. :)

Kortom, DAT op zich duidt niet op kapotte dempers... die ik zeker niet meer zou vervangen op zo'n oud ding, haal je er toch niet uit bij verkoop...
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Ehhm,
                                      het 'vibreren' viel nogal op :-) Je zou het ook schudden kunnen noemen....Ik denk niet dat ik de auto verkocht krijg in deze staat. 'T is dus ietsje erger dan 'vibreren' :-)
                                      Daarom vraag ik me dus ook een beetje af of het wel de dempers zijn. Toen ze de vorige keer echt versleten waren lieten ze zich horen, nu niet...

Comment

Ha, die Oops;

Misschien vind je op de sloop nog een soortgelijke Starlet met iets minder beroerde dempers (en banden). Scheelt gauw een zooi knaken.
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                        X