Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FietSTas defects thread

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • FietSTas defects thread

    Hé, die hadden we nog niet op het nieuwe forum!

    Even c/p uit mijn (her)voorsteldraadje:

    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Des te vervelender om dan blijkbaar een atypische Ford te hebben. :)

    Veel van mijn klachten zijn trouwens herkenbaar bij de Fiesta Club. Of zijn Fiesta's atypische Fords in vergelijking met Focussen en Mondeo's?
    Want uw Duts zit nu weer op kantoor, te wachten totdat de Ford Assistance Gold terugbelt. Oorzaak: Franse elektronica in de ST. :)

    Afgelopen woensdagochtend al een signaaltje 'Engine system fault', maar weggeklikt. 's Avonds geen problemen. Vanochtend weer, dus toen besloten om maandag maar even langs de dealert te rijden. Maar vanavond wil ik wegrijden, gaat de melding vergezeld van oranje knippers en 'Check owner's guide'. Daarin staat dat ik met zo'n oranje knipper ab-so-luut niet verder mag rijden.

    Aangezien dit nu niet een probleem is waarvoor je onder de motorkap duikt - eerder achter de laptop, en bovendien Duts + onder de motorkap duiken = critical error - dus maar het zekere voor het onzekere genomen.

    Alternatieve diagnose: het alternatieve ECU-programma van Dreamscience speelt op. Misschien was 't in dat geval verstandiger geweest om vanochtend het kastje er al aan te hangen en zelf de meldingen uit te lezen.

    Hoe dan ook, het zal wel een uurtje wachten worden, dus de Indonees mag weer op een bezoekje rekenen...
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Hoe dan ook, het zal wel een uurtje wachten worden, dus de Indonees mag weer op een bezoekje rekenen...
    Kan je alvast al de PB-tjes gaan sturen :-)

    (insert Johan Cruijf: elk nadeel hep se voordeel)

    Comment


    • #3
      LOL!

      You telepath...

      http://www.gummen.org/forum/showpost...&postcount=391
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

      Comment


      • #4
        *ringring*

        Zo, die is snel...
        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
          *ringring*

          Zo, die is snel...
          Ja daar gaat je Indonesisch eten! Lekker door je neus geboort..

          Comment


          • #6
            En dan ook nog met het resultaat dat de Wegenwachter niks kan vinden...

            Hij loopt goed, hij maakt geen rare geluiden en - vooral belangrijk in de 21e eeuw - hij geeft aan het diagnoseapparaat geen foutmeldingen af.

            Geen motorstoringscodes in ieder geval en alleen die krijgt de ANWB van Ford door voor zijn universele alle-merken-metertje.

            Advies: rij maar gewoon naar huis en zet 'm maandag bij de dealer neer. Kunnen ze daar hun dikke laptop eraan hangen. Zal wel een sensortje zijn dat verkeerde waarden afgeeft, etc.

            Man, pech krijgen is ook niet meer wat 't geweest is...
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
              Ja daar gaat je Indonesisch eten! Lekker door je neus geboort..
              Ja potver. Ach, ik ga gewoon wat meenemen naar huis. :)
              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

              Comment


              • #8
                Vandaag haalde de dealert er wat minimale storingen uit, die nu weer uit het geheugen zijn gewist. Niks ernstigs verder, maar de oorzaak van de meldingen was wel duidelijk: een klein lek in de uitlaat - en hop, meteen wijken er allerlei meetwaarden genoeg af om zo'n bel te laten afgaan.

                't Is meuk, hoor, die zooi van Milltek. :)
                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                Comment


                • #9
                  Ha, die Dutch;

                  Ik dacht dat dat Miltekspul van RVS was?
                  Scherven brengen gelul.

                  Comment


                  • #10
                    Ik moet er Jan Groot, de Ford-tunert, even naar laten kijken. Kan ook bij de overgang van kat naar middensectie zijn, want de uitlaat is al eens losgetrild en ook al een paar keer rechtgezet. Ding heeft z'n eigen wil omdat-ie eigenlijk scheef is. Maar krijg zo'n RVS-ding maar eens recht als je de spullen van EPS niet in huis hebt. Ik zei toch: 't is meuk...
                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                    Comment


                    • #11
                      Oh jij was het dus met die pauper-herrie-uitlaat de laatste tijd!

                      Comment


                      • #12
                        Ha, die Dutch;

                        Finest British craftmanship....
                        Scherven brengen gelul.

                        Comment


                        • #13
                          Aan de andere kant, bedenk ik mij nu: ik ben wel meegereden met de monteur, de laptop in mijn 'lap', maar volgens mij hebben ze 'm daarvóór niet op de brug gehad.

                          Dus als ze puur op 't gehoor zeggen dat de uitlaat lek is: ehm, zo hóórt-ie te klinken. :)

                          Waardoor de enig overgebleven theorie over het ontstaan van die foutmeldingen ook weer de prullenbak in kan.

                          Dat heb ik dan weer hè. Die esprit d'escalier waardoor ik niet meteen op dat moment al vraag waarom ze denken dat de uitlaat lek is...
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                          Comment


                          • #14
                            O ja, de foutmelding waar het om ging, kwam uit de gasklepsensor. Die gaf twee waarden af die niet met elkaar strookten. Dat kon volgens de monteur door de uitlaat kunnen komen.

                            Verder is alles goed, dus als de foutmelding terugkeert en de uitlaat is inmiddels dicht, moet die sensor worden vervangen.

                            Kan zo'n verhaal kloppen?
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                            Comment


                            • #15
                              Kan best, maar je zou dat het liefst willen uitsluiten natuurlijk.
                              Als die kapot is, moet dat toch te constateren zijn?

                              Comment


                              • #16
                                En ik maar denken dat Dutch hier de lolbroek uithangt...

                                Fietstas defects....

                                klittenband laat los? :)

                                Gaat het stiekem gewoon over een auto .....
                                Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

                                Comment


                                • #17
                                  Kan goed, Dutch.

                                  Al die computers laten tegenwoordig het motorlampje al oplichten zodra er ook maar één sensortje een waarde afgeeft die niet klopt.
                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                  Comment


                                  • #18
                                    O ja, vandaag ook nog tijd gehad om de tunert te bellen. Kul, zegt-ie, over de uitlaat als reden voor een foutmelding in de gasklepsensor. Dan had de melding uit de lambdasonde gekomen.

                                    Vanmiddag ook nog even m'n hand voor de uitlaat gehouden. Zit voldoende druk op, leek me zo, dus lek?

                                    Maar dan is 't weer de vraag waarom die gasklepsensor iets geks meet.
                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                    Comment


                                    • #19
                                      De gasklepsensor is een simpele potentiometer.

                                      Wat dat nu weer is? Een variabele elektrische weerstand. Hetzelfde ding als in je stereo achter de grote volumeknop zit. Draai de knop open (ofwel: duw de gasklep open) en de weerstand van het ding verandert. Zo weet je stereo hoe hard het geluid moet, en zo weet de ST-computer hoe ver de gasklep open staat. De computer houdt daarmee uiteraard rekening bij het calculeren van de hoeveelheid brandstof die op dat moment moet worden ingespoten.

                                      Kan zo'n potentiometer stuk? Zeker. Sterker nog: uiteraard. Het is een bewegend, elektromechanisch deel, en dat slijt altijd. Bij een oude stereo herken je dat aan het gekraak en geknetter in de luidspreker als je de volumeknop verdraait. Bij een auto herken je het eraan dat de computer onduidelijke waarden krijgt als de gasklep van positie verandert. Exact hetzelfde defect - slijtage - en exact hetzelfde effect - ruis.

                                      Hoe diagnotiseer je dat? De monteurs die in de jaren negentig zijn opgeleid, sluiten een multimeter aan op de gaskleppositiesensor (scrabble!) en kijken of de meter onrustig beweegt als je de gasklep langzaam opendraait. De monteurs van vandaag de dag zetten er een heel nieuw gasklephuis in en kijken dan of de computer nog een foutcode geeft.
                                      Last edited by brun; 23-06-09, 23:51.
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dat laatste was dan ook precies de oplossing die de 21e-eeuwse laptopmonteur van de hoofdstedelijke Ford-garage voorstelde. :)

                                        Nou goed, het bezoekje gisteren heeft tenminste één ding opgeleverd: dat die melding uit het geheugen is gewist. Want alleen de dealer heeft natuurlijk de software waarmee je die kunt wissen...
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                          De gasklepsensor is een simpele potentiometer.

                                          Wat dat nu weer is? Een variabele elektrische weerstand. Hetzelfde ding als in je stereo achter de grote volumeknop zit. Draai de knop open (ofwel: duw de gasklep open) en de weerstand van het ding verandert. Zo weet je stereo hoe hard het geluid moet, en zo weet de ST-computer hoe ver de gasklep open staat. De computer houdt daarmee uiteraard rekening bij het calculeren van de hoeveelheid brandstof die op dat moment moet worden ingespoten.

                                          Kan zo'n potentiometer stuk? Zeker. Sterker nog: uiteraard. Het is een bewegend, elektromechanisch deel, en dat slijt altijd. Bij een oude stereo herken je dat aan het gekraak en geknetter in de luidspreker als je de volumeknop verdraait. Bij een auto herken je het eraan dat de computer onduidelijke waarden krijgt als de gasklep van positie verandert. Exact hetzelfde defect - slijtage - en exact hetzelfde effect - ruis.

                                          Hoe diagnotiseer je dat? De monteurs die in de jaren negentig zijn opgeleid, sluiten een multimeter aan op de gaskleppositiesensor (scrabble!) en kijken of de meter onrustig beweegt als je de gasklep langzaam opendraait. De monteurs van vandaag de dag zetten er een heel nieuw gasklephuis in en kijken dan of de computer nog een foutcode geeft.
                                          keurige uitleg ;-)
                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                          Comment


                                          • #22
                                            Met als toevoeging ; soms zit er stof op contactvlak en kun je dat met busje perslucht wegblazen. Kost paar euro en als 't werkt scheelt 't je een nieuwe sensor. Ligt erg aan ontwerp van de sensor natuurlijk. Bij (audio)mengpanelen is dit een gebruikelijke 'jaarlijkse' beurt.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tja, de enige reden waarom ik nog naar de officiële Ford-dealert ga, is omdat-ie om de hoek zit en veel korting geeft op gewone beurtjes. Maar anders...
                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                              Comment


                                              • #24
                                                Zo, vanochtend met de Beemer naar DH, want de foutmelding kwam weer terug. Niet alleen dat, het gas gaat nu ook schokkerig en dat rijdt niet zo fijn. Dus toch de gasklepsensor, lijkt me. Zo maar even bellen voor een nije...
                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vandaag was de Fiesta opnieuw bij de dealer. Nee, het was toch echt niet de gasklepsensor. Doorgemeten? Ja. Nou ja, dat moet ik dan maar geloven.

                                                  Dus waar ben ik mee op pad gestuurd? PCM-update, die niet veel zin heeft, want de Dreamscience-tune gaat er toch weer overheen, en wat extra olie, want hij stond een beetje droog. (Ja, van die mini-tunnelrunnetjes gaat-ie zuipen, zo merkten we vorig jaar ook al rond Monaco.)

                                                  Tja, nee, dat zijn ook wel de eerste dingen die je doet bij dergelijke klachten. :/
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    En geheel volgens verwachting: het oranje uitroepteken floepte weer vrolijk aan...

                                                    Drie maal is scheepsrecht, dus morgen is de laatste keer voor Ford A'dam.
                                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Update maar weer.

                                                      Deze week toch even doorgereden om uit te sluiten dat 't door de Dreamscience-software komt. Dus teruggezet naar standaard. (De nieuwe standaardtune is wel iets beter dan de oude.) En dan wachten maar. Duurde tot vandaag tot het lampje weer aanging, kennelijk zijn de Dreamscience-tunes minder tolerant jegens afwijkingen. Maar intussen voelde ik bij elke rit het gas bibberiger worden. Vanavond, terug uit Den Haag, was 't eigenlijk niet meer echt prettig rijden. Als dat dus 't gasklephuis niet is...

                                                      Vanmiddag geprobeerd Ford A'dam te pakken te krijgen, maar daar namen ze dus gewoon niet op. Tja. Dat beschouw ik dus maar als drie keer scheepsrecht. Ik ga nu maar met de auto naar de ouderwetse garagist, ook zit die een eind verderop.

                                                      Wel typisch hoor, dat de auto vanaf een maand na het verstrijken van de twee jaar garantie kuren is gaan vertonen, met die drie kapotte pompen en nu het gasklephuis.

                                                      Ik heb zo'n idee dat de volgende auto v/d zaak geen Ford wordt. :)

                                                      (En aangezien ik die nu toch niet meer privé rijd, kan dat net zo goed een nette jonge occasion worden - wat straks de mogelijkheden eindeloos vergroot.)
                                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Zullen we anders volgende week eens de Brun-multimeter aan de gasklep hangen, Dutch?
                                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja, ik heb ook geen goede ervaringen met Ford.
                                                          We hebben er 2 gehad en met beide overdreven veel problemen. Als je een Ford koopt van een paar jaar oud, verwacht je niet dat je regelmatig beurtjes hebt van 1000 euro. (zonder banden etc).
                                                          Dat die van mij steeds helemaal kapot ging, kwam door de LPG-installartie uiteraard. Dus dat telt misschien niet mee.

                                                          "Des te dichter bij Ford, des te rotter het wordt."

                                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)



                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Fietstas staat zeker bij de garage ???

                                                            BMW stond niet voor de deur..... ;-)
                                                            Veritatis simplex oratio est

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ha, die Gummers;

                                                              [zet Richard Burton-stem op] Big Brother's watching you....
                                                              Scherven brengen gelul.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Tja, gaat niet goed he, 2 dagen de Osdorperweg onveilig maken....
                                                                Veritatis simplex oratio est

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X