Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bandenspanning versus over/onderstuur

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Bandenspanning versus over/onderstuur

Ik vind mijn 100 de laatste tijd nogal ondersturen. Dat is merkwaardig, want de auto had vroeger een veel neutraler karakter. Op z'n winterbanden had hij op gladde wegen zelfs een prettig overstuurkarakter: je kreeg 'm vaak leuk dwars.

Zomerbanden zijn rondom nieuw en dus gelijk (die Falkens van Deni) en hebben op zich ook genoeg grip. Dus ik vermoed dat het aan de bandenspanning ligt. Nu heb ik zitten googlen, maar websites spreken elkaar tegen.

Dus de logische vraag: als ik het onderstuur wil verminderen, moet ik dan de bandenspanning van de voorwielen verlagen of verhogen? Mijn intuïtie zegt: verlagen, maar er zijn genoeg sites die zeggen: verhogen.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Ha, die Brun;

Jij als deskundoloog en germanist hebt "Autos sneller machen" van Gert Hack toch wel op de plank staan? Daarin werd dit onderwerp perfect behandeld. En anders wordt het experimenteren; alle vier flink (te) hard oppompen, bandenspanningsmetertje mee en het industrieterrein op. Of misschien dinsdag op CPZ.
    Scherven brengen gelul.

Comment

Ken het boekje, maar heb het niet...

Denk inderdaad dat ik op Zandvoort wat ga experimenteren.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Bij hoge spanning kunnen vaak overstuurde reacties ontstaan.
        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Ha, die Brun;

Maar de Falkens op zich bevallen dus wel? Welk type heb je eronder?
          Scherven brengen gelul.

Comment

Weet het even niet uit het hoofd, maar laten we vanavond er even een blik op werpen, Hans...

Comment

Logica zegt dat zachtere banden meer grip hebben en voorwielen met meer grip zou dan minder overstuur betekenen. Vice versa hebben harder opgepompte banden achter meer overstuur tot gevolg (daarom pomp je de achterbanden op een driftbak ook op tot 4 bar).

Maar hoe dat dan weer samenwerkt met je 4x4 is idd even pielen.
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik had onder mijn e30 ook Falkens en ik was blij dat ze op waren... Voor had ik FK451 en achter FK452, oid. Van beide geen fan...
                Hubraum statt Spoiler

Comment

te zacht = dweilen. Iedere maand even op spanning brengen! Dan; Te hard voor = onderstuur. Te hard achter = overstuur. Ik begin altijd vanuit een basissetup. Zeg 2.4 voor, 2.6 achter, geen onderstuur, tikkie overstuur in 9 vd 10 auto's op 15 inch straatbanden. Indien dat niet klopt, Dan lucht eruit of erbij voor/achter. Verschil per doel, dag, temp., asfalt, ect. Gewoon gevoelskwestie. Met straatbanden vind ik tijd niet belangrijk. Met (semi) slicks telt de klok ook mee in afstelling.

Comment

Dank, Dennis.

Heb de banden vanmiddag eens met een goeie meter gemeten, niet met zo'n onnauwkeurig baggerding van het pompstation. Dat bracht inzicht: ze waren rondom 2,0 bar en dat is te weinig. Nu voor 2,2, achter 2,4.

Vanavond tijdens de Haagse Tunnel Run (waar was je trouwens!) ging 't dan ook al een stuk beter. Ik zal dinsdag op Zandvoort eens zien wat ze doen.

Comment

Ben iedere avond aan m'n huis aan t klussen, wist van geen tunnelrun, heb ook geen tunnelrunner. ;) op z'veurt zou ik nog 0.2 a 0.3 bar erbij doen. Leeg laten lopen is dan makkelijker dan vullen. Als t al nodig is...

Comment

Hi Brun,

Ik weet niet welke banden je eerst onder de auto had, maar Falken(/Ohtsu) staat in bandenland niet echt bekend om z'n fenominabele grip...

Falken probeert marketingtechnisch gezien hun producten behoorlijk op te waarderen de laatste tijd, maar productietechnisch gezien gaan ze daar nog niet helemaal in mee.

Prijs/kwaliteitverhouding is goed, maar verwacht er geen wonderen van.
                        Falken wordt hier geïmporteerd door TTI in Numansdorp, die tevens Hankook, Kingstar en Firenza importeert. Dat is het marktsegment qua product...

Betreffende het spanningsadvies: welke afmeting heb je gemonteerd?

Comment

Hmm ik heb rondom Falken FK452's en ben er juist erg over te spreken. Ik heb hiervoor Toyo T1R's en Dunlop SP9000's gehad en vind de Falken absoluut de betere band! Overigens zijn de Falkens de eerste banden waarmee ik zonder wielspin de volledige 250pk op de voorwielen vanaf de 1e versnelling kan gebruiken (op droog dan). En ook grip is echt prima, slijtage is alleen niet zo best. De voorbanden hebben zo'n 10.000km gehad en gaan denk ik nog max 5k mee.

Comment

Ha, die Angelojb;

Ik hoor en lees ook over de Falken FK452 en diens iets meer comfortgerichte broeder ZE912 juist hele goede berichten; eigenschappen die de meer gerenommeerde merken evenaren of soms zelfs overtreffen tegen een veel scherpere prijs. Niet dat dit per sé als een aanbeveling geldt, maar in de Joe Naait't Steeds wordt Falken al jaren tot de A-merken gerekend, net als ooit Bridgestone toen dat hier nog een randverschijnsel was.
                            Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                              Ha, die Angelojb;

Ik hoor en lees ook over de Falken FK452 en diens iets meer comfortgerichte broeder ZE912 juist hele goede berichten; eigenschappen die de meer gerenommeerde merken evenaren of soms zelfs overtreffen tegen een veel scherpere prijs. Niet dat dit per sé als een aanbeveling geldt, maar in de Joe Naait't Steeds wordt Falken al jaren tot de A-merken gerekend, net als ooit Bridgestone toen dat hier nog een randverschijnsel was.
                              Ha die Hans,

Pure marketing. Falken/Ohtsu is onderdeel van de japanse Sumitomogroep die vervolgens weer grotendeels gesponsord word door de Goodyear organisatie. Laatstgenoemde zal wel uitkijken dat ze hun eigen marktaandeel niet gaan ondermijnen in hun thuisbasis met een japans merk dat ze zelf ondersteunen in de financiën en van de nodige technologie voorzien. Heb vorig jaar zelf tijdje gereden met de door jou genoemde ZE912. (die dacht ik de opvolger van de 452 is? not sure about that...) Erg beroerd op nat, o.a. aquaplanning en remweg. Droog was prima. Te kort mee gereden (ongeveer 1000km) om alle eigenschappen te beoordelen, maar lang genoeg om 'm niet te willen kopen. Geen ervaring met andere types van Falken, maar ik denk inderdaad dat de prijs/kwaliteit wel goed zit, maar je mag er geen wonderen van verwachten.

Keuze is natuurlijk heel persoonlijk, want ik wil zelf nooit een compromis doen op remweg en bochtvastheid, terwijl iemand anders weer andere eigenschappen zoals comfort wenst...

En niet te vergeten, ons wordt vanuit de overheid aangepraat dat banden tegenwoordig stil moeten zijn! Dat zat bij de 912 ook wel goed.

Falken komt ook in tests wel eens bovendrijven... Geloof NOOIT een bandentest van welke organisatie dan ook... (hooguit één uitzondering die redelijk betrouwbaar is: duitse ADAC in samenwerking met TUV) Alle tests zijn gesponsord. Zelfs onze eigen ANWB is niet onafhankelijk...

Terug on topic: Brun, wat is je bandenmaat ivm de spanning? Of heb je de juiste verhouding voor/achter al gevonden?
                              Last edited by angelojb; 28-06-09, 09:54.

Comment

De ZE912 is zeker geen opvolger van de FK452. De FK452 is de sportband van het merk en volgens mij ook de enige die de moeite waard is om te hebben. De ZE912 is zo'n 'stille band' en dus absoluut niet bedoeld voor mensen die van sturen houden. Overigens heb ik met de FK452 op nat geen enkel probleem, vanaf de 2e versnelling alle pk's op het asfalt zonder doorspinnen. Buiten de reviews (lees ik nooit) krijgt deze band juist vanuit de mensen die er mee rijden erg positieve reacties. Enige minpunt is dat ze zeker niet stil zijn en slijten vrij snel. Maar voor dat geld kan ik er mee leven!

Voordeel van snelle bandenslijtage is dat je iedere 15.000km weer eens wat nieuws kunt proberen. Ik heb tot nu toe de volgende gehad:
                                - Goodyear Eagle F1, fijne band maar veel te duur voor wat je krijgt. Begint ook veel lawaai te maken naarmate de slijtage toeneemt.
                                - Pirelli P-Zero assym, de standaard band op de Coupe. Belachelijk duur, maar wel echt allround. Meer 200 euro per bandje voor een 16" velg gaat nergens over.
                                - Dunlop SP9000, heel erg veel tractie en grip zelfs op nat! Maar slappe zijwang zorgt voor beroerde stuureigenschappen. Komt er nooit meer op.
                                - Toyo T1R, voor het geld een prima band. Wel matig op nat en slijt hard.
                                - Falken FK452, minstens zo fijn als de Toyo en beter op nat asfalt. Kost ook nog net iets minder. Voorlopig gaat de volgende band gewoon weer een setje Falkens worden.

Comment

Ha, die Angelojb;

Goed om ook eens een ander geluid te horen. Ik meen dat Brun ook op ZE912 rondrijdt en daar tot nu toe erg tevreden over is. Op DF heb ik ervaringen met de FK452 gelezen die deze ook hoog aansloegen. Overigens is de ZE912 geen vervanger, maar een iets meer comfortgerichte band naast de FK452.
                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Schopje.

Nee, de volgende keer worden het toch geen Falkens meer.

In het voorjaar, toen ze er nieuw opzaten, was ik aardig tevreden. Op Zandvoort twijfelde ik weliswaar, maar goed, dat was natuurlijk ook extreem.

Sindsdien heb ik, zo realiseer ik me nu, heel veel in droog weer gereden. Welnu: sinds een paar weken is het HERFST, en 't Nederlandse asfalt is dus serieus nat. De Falkens stellen in dit weer zeer teleur. Het is eigenlijk wat angelojb in dit draadje al zegt.

Eigenlijk wil de 100q alleen maar rechtuit.

Nu is de balans van de auto in beginsel ondersturend, maar zó ondersturend als vanavond in de regen is hij nu ook weer niet. Van mijn escapades in de sneeuw van afgelopen winter herinner ik me dat hij veel neutraler is, en op goede winterbanden eerder over vier wielen of zelfs over de achterwielen gaat glijden.

Ik heb het gevoel dat ik met mijn FWD-Coupé op Bridgestone veel harder door vochtige bochten kon. Okee, die was natuurlijk 300 kilo lichter, maar had een veel ongunstiger gewichtsverdeling (70/30 vooras/achteras, meen ik).
                                    Last edited by brun; 05-10-09, 23:46.

Comment

Ha, die Brun;

Jammer. Ben nu extra blij met mijn Dunlops. Dat dan weer wel.
                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Weer iemand die ontdekt dat de reputatie van Falkens op fora beter is dan de band zelf ;-)
                                        Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                                        Ik snap niet waarom mensen zo wild zijn over die Falken 452s. Ik had ze onder de e30 (zaten eronder toen ik hem kreeg) en ik vond 't troep. Slechte natte grip vooral. Rookte wel goed op droog. (...)
                                        Hubraum statt Spoiler

Comment

Wat is er in die maat nog aan keus over dan? De spoeling wordt steeds dunner als het gaat om sportieve banden voor 15". Ik heb bijvoorbeeld 225/55 R15 om de kroonkurkjes onder de biemert. Niets meer in te vinden. Ik mag zo'n beetje aan de nieuwe velgen als mijn Pilots op zijn...
                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ha, die Dutch;

Ik denk dat jij met 225/50-15 weinig verschil zult merken in tellerafwijking of uiterlijk, zeker met jouw onderstel. Maar dat is wel een maat waarin nog behoorlijk keuze is.
                                            Scherven brengen gelul.

Comment

Ah, kijk. Misschien is er op dezelfde manier ook nog meer keus te vinden voor brun?
                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                Maar dat is wel een maat waarin nog behoorlijk keuze is.
                                                Eens kijken. Falken, GT Radial, Hankook, Fulda. :)

Dus dan wordt 't kiezen uit twee: Dunlop SP Sport 9000 of Toyo Proxes T1-R. Houdt ook nog niet over...

Comment

Ha, die Dutch;

Oeps, dat valt dus vies teugen. Op de Dunlopsite wordt deze maat al helemaal niet meer vermeld, dus die SP9000 zal wel uitloop zijn.
                                                  Yokohama moet ook nog iets hebben, maar dat zullen dan waarschijnlijk semi's zijn.
                                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Ik heb nu 205/55 R15. Originele maat is 205/60 R15. Maar in beide maten was weinig keus.

De Coupé had RE720 in 195/50 R50. Smallere band dus, maar die had écht meer grip, ook op nat wegdek. Pas toen ze helemaal waren versleten, brak ie een keer uit.

Comment

Als je nou naar 16 of 17inch gaat is er opeens genoeg keuze.

Comment

Ha, die Brun;

205/60-15 is voor Dutch natuurlijk ook nog een optie, want dat was de standaardmaat; wel iets smaller, maar (ja, echt!) veel meer keuze.
                                                        Anders wordt het echt 16" of 17".
                                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeneas Bekijk bericht
                                                          Als je nou naar 16 of 17inch gaat is er opeens genoeg keuze.
                                                          Dat zeg ik, Gamma. :)

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                                          Ik mag zo'n beetje aan de nieuwe velgen als mijn Pilots op zijn...
                                                          En dat terwijl die 15"-kroonkurkjes zo mooi passen bij de zorgvuldig gecultiveerde Originalausstattung. :(

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht

En dat terwijl die 15"-kroonkurkjes zo mooi passen bij de zorgvuldig gecultiveerde Originalausstattung. :(
                                                            waardeloze dilemma's zijn dat...

Comment

Sinds 2007 houdt ik me bezig met bandendruk.
                                                              Toen heb ik de formule bemachtigd die de auto-fabrikanten in europa ook gebruiken omd e adviesdrukken te bepalen.
                                                              Heb me speciaal zelf Excell aangeleerd om Spreadsheets te maken voor bandendruk.
                                                              http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive...uk%20omrekenen
                                                              Dit Spreadsheet is om adviesdrukken om te rekenen bij buitenstandaard banden. In deze map altijd de nieuwste pakken.
                                                              Van daar uit kun je ook verder navigeren naar mijn "grote serieuse bandendruk en aslasten spel"waarin ik ook de grip-factor zelf heb geintroduceerd.
                                                              En dat is wat je nodig hebt om onder- en overstuur te beinvloeden.
                                                              Eerst dan de laagste druk berekenen voor de actuele aslasten ( wegen is het best) Dan hebben de banden de optimale grip.
                                                              Wil je onderstuur dan doe je de voorbanden hogere druk dan berekent, en andersom de achter druk omhoog voor overstuur.
                                                              Hoeveel, dat is nog aan jezelf om uit te zoeken, maar ik denk dat je in de orde van 0.2 a 0,3 bar moet denken.

Het komt allemaal aan, volgens mij, op de temperatuur van het bandoppervlak. Is die ideaal ( denk zelf 60gr Celcius) dan is de grip optimaal.
                                                              Hoe kouder hoe minder grip, maar hoe snel dat terugloopt en welke overdruk daarvoor nodig is, daar is nog veel onderzoek voor nodig.

Comment

Effe een oud draadje omhooghalen.

Ik heb een tijdje terug mijn wielen van mijn 100q naar de urquattro overgezet. Dunlop SP Sport, 15 inch, 205/60. Beide auto's zijn echt serieus goed uitgelijnd. Bandenspanning rondom op 2,4 bar.

De 100 weegt iets van 1330 kg leeg. Die gedraagt zich op die banden heel neutraal, onderstuur als je 'm mishandelt. Maar zelden piepende bandjes in krappe snelwegbochten.

De urquattro weegt 1200 kg leeg. Heel stuk lichter dus. Maar hij laat diezelfde wielen direct gillen in een snelle bocht. Ze gaan zelfs zo snel piepen, dat het pijnlijk wordt.

Maak ik ergens een denkfout? Moet ik flink zakken met de bandenspanning omdat de auto veel lichter is? Voorgeschreven waarde voor beide auto's is 1,9 tot 2 bar, maar dat zijn waarden van 30 jaar oud, en de 100 gaat echt walsen op die lage spanning.

Comment

Working...
                                                                X