Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

The E21 323i defects thread ;-)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• The E21 323i defects thread ;-)

Bij deze dan maar. Starten, rijden, het gaat allemaal goed. Maar bij gemiddeld gebruik rookt 'ie nogal.

Ik weet het nog niet precies, maar voornamelijk bij gas los en acceleratie blijken er best wel dikke donkere pluimen uit de uitlaat te komen.

Wat kan het zijn en hoe kan het verholpen worden? Afstelling? Klepstoters lam?

'Maar bij gemiddeld gebruik rookt 'ie nogal.'

LOL, volle polle door een tunnel is geen gemiddeld verbruik Streamz.
    BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Ik ben niet zo'n techneut, maar is toch een bekend BMW kwaaltje ?
      Klepgeleiders die lekken..........of heb ik last van klok en klepel? :-)
      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Ha, die Streamz;

Ik vind "dikke donkere wolken" een tikje sterk uitgedrukt, maar hij pluimt inderdaad wel wat, ja.
        Als het vooral bij gas afsluiten is zijn de klepsteelrubbers toch meestal prime suspects bij BMW?

EDIT: Pa is wakkerder dan ik vanochtend, maar die heeft dan ook niet getunnelrund....
        Scherven brengen gelul.

Comment

Nou ja, dat gemiddelde gebruik was niet helemaal correct ;-)

Maar goed, ook bij niet vol gas accellereren is er wel wat rookontwikkeling.
          Via Google kom ik tegen dat dan de klepzetels vervangen moeten worden. MAar het lijkt me dat het daar dan niet bij blijft?

Comment

Yep, bekend probleem bij BMW's. Zeker als een auto lang heeft stil gestaan of gewoon wat ouder is.

Volgens mij is dat ook alles wat gedaan hoeft te worden hoor.
            behalve als er meer problemen zijn natuurlijk.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Problemen zat. Remschijven zijn krom, blokken versleten, achterbanden te oud, wat roest, dashboardkastje at niet dicht wil, remvloeistof te oud etc.

O, en het differentieel zingt, denk ik.

Genoeg te doen dus.

Nog even over het blok: bij gas los vertraagt de auto niet geheel geleidelijk.

Comment

blauwe? rook ontwikkeling is verbrande smeerolie

er komt ook bij goede motoren altijd een heeeele kleine hoeveelheid smeerolie in de verbrandingskamer
                echter bij blauwe rook is het te veel (waarschijnlijk zie je dit ook terug bij het olie peilen dat de motor aardig wat verbruikt )

vooral bij het gas loslaten ,als de motor al redelijk op toeren is ontstaat er grote onderdruk tijdens de inlaatslag in de verbrandingskamer omdat de gasklep gesloten is (door het gas loslaten) die onderdruk trekt smeerolie door de zwakke plekken
                er zijn 2 verdachte zwakke plekken gebroken/versleten zuigerveren of niet goed afsluitende /versleten klepsteel rubbers

doe als eerste een compressiemeting om (mogelijk) de zuigerveren uit te sluiten
                als de meting goed is dan zijn het niet je zuigerveren en dus mogelijk je klepsteel rubbers
                als de meting niet goed is , dan kunnen het je zuigerveren zijn maar dat hoeft niet
                dan moet je de meting opnieuw doen met een beetje geinjecteerde smeerolie in de cilinder
                wordt de meting beter of goed dan zijn het je zuigerveren die versleten /gebroken zijn

blijft de meting slecht dan zijn je klepzittingen/kleppen gebroken/niet goed

de klepsteel rubbers zelf kun je niet controleren zonder de boel uit elkaar te halen
                en mochten de kleppen/zittingen niet goed blijken tijdens de compressietest
                dan kun je zowizo het beste de kleppen /zittingen/rubbers meteen vervangen

ik weet niet wat je voor de auto wilt uitgeven , maar wellicht kun je (na uitsluiting met de compressietest het waarschijnlijk je klepsteel rubbers zijn) zon weekmaker van forte (of ander merk proberen) http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+pr...nditioner.html
                ik heb er geen ervaring mee en dicht er ook geen wonderen aan toe ,
                volgens mij kan het niet echt heel veel kwaad
                althans koolresten in de verbrandingskamer van de olie is ook niet goed
                vervangen is natuurlijk het beste maar kostbaarder
                blijven keuzes .....

"Nog even over het blok: bij gas los vertraagt de auto niet geheel geleidelijk."

kan zijn dat er een soort tijdelijke "miniverbranding" heerst van de binnengetrokken smeerolie die daardoor zorgt dat het afremmen van de motor wat minder wordt
                Last edited by motroosje; 21-06-09, 10:50.
                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

!!!
                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Nou Streamz, een prachtig stappenplan !

Comment

Rijd de auto weer eens goed warm en laat hem dan een minuut of wat stationair doorlopen. Daarna even het gas kort intrappen. Als de auto dan een grote grijze wolk uitblaast, zijn het je klepsteelrubbers en klepgeleiders - bij stationair sijpelt de olie langs de geleiders naar de cilinders namelijk.

Mijn Coup had dat vroeger ook. Die begon afgrijslijk te walmen in de file.

Wanneer ie in de file niet gaat walmen, zijn het eerder de zuigerveren.

Kan trouwens ook een combinatie van beide zijn h.

Ik heb destijds mijn cilinderkop er zelf afgehaald en die ter revisie weggebracht. Dat viel me enorm mee: ik was voor die revisie iets van driehonderd gulden kwijt. Alle kleppen en klepzittingen opnieuw ingeslepen, nieuwe klepgeleiders en nieuwe klepsteelrubbers.

Iets anders: je diff zingt inderdaad, dat hoorde ik toen ik gisteren met gas los naast je reed. Hoeft op zich niet erg te zijn; je kunt de olie eens verversen en met een beetje mazzel houdt het diff het nog jaren uit.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Kijk, DAAR heb ik wat aan. Allemaal dank voor de adviezen. Binnenkort maar eens aan de slag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                          Rijd de auto weer eens goed warm en laat hem dan een minuut of wat stationair doorlopen. Daarna even het gas kort intrappen. Als de auto dan een grote grijze wolk uitblaast, zijn het je klepsteelrubbers en klepgeleiders - bij stationair sijpelt de olie langs de geleiders naar de cilinders namelijk.

.
                          klopt idd ook bij stationair is de gasklep gesloten en dus grotere onderdruk dan bijv constant 120 op de snelweg

en op het moment je weer gas geeft wordt de hele boel in 1 keer verbrand ;-)

combinatie van versleten zuigerveren /klepstelen is idd bij deze auto ook mogelijk gezien de leeftijd

Comment

Houd ons op de hoogte, Streamz. Het is een hele mooie, originele auto, en dan ook nog in zo'n kleur. Schitterend ding. Ik heb er gisteren vaak naar gekeken (en geluisterd).
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Eerst maar eens kijken oftie morgen een beetje goed doorkomt. Morgenmiddag even goed het oliepeil in de gaten houden.

Maar ik begrijp dat een koprevisie dus niet de hoofdprijs kost? Mooi.

Een diff vervangen, als het nodig blijkt te zijn, is ook niet zo'n issue. Genoeg te vinden en ik kan er dan ook een 3.64 van een 320/6 opzetten ipv de huidige 3.91.

Comment

Net even de auto nagelopen voor Zandvoort.

Olieverbruik viel mee, 1-2mm op de peilstok. Van iets andere orde was het koelvloestofverbruik. Er ging een paar liter in...

Nu kon ik me ineens weer herinneren dat ook op het laatste Belgische keurrapport er een opmerking over werd gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                                  Net even de auto nagelopen voor Zandvoort.

Olieverbruik viel mee, 1-2mm op de peilstok. Van iets andere orde was het koelvloestofverbruik. Er ging een paar liter in...

Nu kon ik me ineens weer herinneren dat ook op het laatste Belgische keurrapport er een opmerking over werd gemaakt.

Lekker 't kopje reviseren dus en alles regelmatig checken en vullen, vooral tijdens zo'n circuitdagje.

Waarom een langer diff trouwens?

Comment

Damn, verkeerd getypt. De 323i heeft een 3.45 diff, de 320/6 een 3.64.

Acceleratie dus, de topsnelheid laat ik graag aan me voorbijgaan. 160 op Zandvoort was al uitdagend genoeg ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Streamz Bekijk bericht
                                      Het verbaasde me inderdaad dat je auto zo heet liep op Zandvoort. Het was weliswaar warm, maar z zeer gaf je 'm toch ook weer niet op z'n donder.

Is dat trouwens origineel bij de E21, dat slangetje vanaf de vuldop van het expansievaatje? Of is het er later ingezet?

Comment

Klein kickje. Ik heb inmiddels een nieuw dashboardkastje geregeld. Helaas met het verkeerde sluitmechanisme, maar dat wordt geregeld.
                                        Dit weekend gaat de auto richting garage voor de APK. Wanneer 'ie daar zonder al te grote problemen doorheen komt gaat 'ie direct nagekeken worden.
                                        Ik ga ervan uit dat APK niet zo'n issue is. Ruitewisserkopjes vervangen en een gat in de uitlaat dichtlassen, zoiets zal het wel worden.

Als eerste een compressietest. Benieuwd wat daar uit komt. Tevens wordt de remmerij aangepakt. Nieuwe schijven, blokken en olie.

Vwb het diff: ik stelde revisie of een ruildiff voor, garagehouder stelde voor eerste de olie te verversen (en een ander type olie) en kijken hoe het dan gaat.
                                        Kijk, zo'n kerel heb je wat aan. Mocht iemand nog op zoek zijn naar een (kleine dorps) APK garage met zeer schappelijke tarieven op de Veluwe, laat het me weten.

Daarna nieuwe achterbanden en dan istie weer helemaal goed.

En brun, ik gaf 'm zeker wel op z'n donder. 2/3 van het circuit volgas. Alleen het remmen was k*t, ik kon ze niet eens laten blokkeren...
                                        Dat slangetje is trouwens origineel.

Dank allen voor de adviezen!

Comment

En we zijn een stap verder. De reden van het koelwaterverlies was een scheur in een slang. Nieuwe slang zit er inmiddels op.

Toen de compressietest en die was prima! God nieuws dus.
                                          Ik kijk het dus even aan. Blijft 'ie een beetje roken, dan kan er zo'n weekmaker in die motroosje voorstelde.

Nu worden de remmen aangepakt. Gegroefde schijven aan de voorzijde, Ferodo's rondom en de remvloeistof wordt vervangen.

Comment

Da's inderdaad goed nieuws.

Mocht die weekmaker niet helpen, dan kun je altijd nog de kop (laten) reviseren. Het klinkt als een enorme klus, maar het valt best mee, als je maar de tijd hebt.

Comment

aan de andere kant..... als je een beetje olieverbruik hebt kun je je olieverversings termijn weer wat oprekken , genoeg aanvoer van verse dopes

en knal meteen een radio magneet of uit een harddisk of oude crt onderop de carterpan , houdt mooi metaaldeeltjes vast (ook degene die je niet ziet) wel magneet weghalen voor de verversing
                                              Last edited by motroosje; 11-11-09, 11:49.

Comment

Working...
                                              X