Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

slijtage bij korte ritten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• slijtage bij korte ritten

Het is algemeen bekend dat een auto niet goed tegen veel korte ritjes kan, dus zeg 2 x 5 km per dag en dat een jaar lang.

Voor de accu is dat duidelijk ; die wordt veel ontladen en weinig bijgeladen.

Maar de rest .. hoe erg is dat nu , dat starten terwijl die motor zo koud is , bv in de winter.

En wat is wijsheid, toch even 1 minuut stationair laten lopen na de start om met zo min mogelijk belasting de motor even wakker te laten worden of toch 10 seconden na de start er gewoon direct mee gaan rijden (benzine max 2500 toeren tijdens eerste minuten).

We begrijpen allemaal dat een motor smering nodig heeft en binnen enkele seconden zou de olie dan ook rijkelijk overal overheen moeten lopen.

Stationair laten lopen is niet milieuvriendelijk en verbruikt natuurlijk benzine, maar dat boeit me niet, als dat de motor spaart om hem eerst op bedrijfstemperatuur te laten voordat je hem gaat belasten dan is dat het overwegen waard.

Verder ; wat slijt er precies ? Een koude zuiger heeft een kleinere omtrek dan een warme zuiger dus past 'beter' in het blok. De zuigerveren worden in het begin nog niet gesmeerd dus die kunnen de binnenkant van de cylinder flink afschrapen .. of was er niet al een continu aanwezige film tussen zuiger en cylinderwand ? Of wordt die film na de start opgebouwd en druipt weer weg binnen 1 dag . of 7 dagen.

Ben benieuwd hoe jullie daar over denken. Mijn normale ritueel is starten en dan zeker 1 minuut wachten voor ik wegrijdt, af en toe dotje gas naar de 2000 toeren zodat alles even lekker 'draait'. Tenslotte geef je bij het eerstvolgende kruispunt meer gas en kom je 20 seconden later toch wel boven dat toerental MET een belasting van 1500 kilo...

Misschien kunnen we wat hardnekkige fabeltjes uit de wereld helpen.

Ha, die M4;

Koud slijt je motor sowieso het hardst, of je nou rijdt of stlistaat. Koud stationair draaien is dus echt weggegooid geld, want het duurt tijden voor de temperatuur een beetje oploopt.
    Mijn koude start (met ingetrapte koppeling leerde oud-monteur pav me vroeger al) doe ik meteen na het instappen, doe daarna rustig de gordel om, de lichten aan, kijk of de spiegels, radio en de hond van de buren in de juiste stand staan en rij dan rustig weg. Een seconder of 10, 15 stationair is genoeg om de olie alvast onbelast wat rond te pompen, een minuut (of twee, of drie) is op geen einden na genoeg om warm te draaien. Rustig en met maximaal halfgas je eerste (in jouw geval dus alle....) kilometers maken is dan een stuk efficiënter.
    Vijf kilometer vind ik trouwens een jaloersmakende afstand waarbij zelfs ik zou overwegen te gaan fietsen....
    Scherven brengen gelul.

Comment

Wel, het zijn er 9 dacht ik en er zit een lastige brug over een rivier tussen. De 5 km is gekozen 'bij wijze van spreken'. Verder vind ik 't heerlijk om af en toe te rijden want soms wordt m'n auto maar eens per week wakker gemaakt om een boodschapje mee te doen.

En natuurlijk geen gekke fratsen totdat m'n koelvloeistof op de 90 graden is (default stand bij een VW als alles warm is) en gas er (eventueel) pas op als motor enkele minuten op die 90 graden is.

In de praktijk doe ik waarschijnlijk wat jij ook doet, instappen, motor aan, prutsen met gordels, zonnebril op, radiootje afregelen, de lokale katten in de gaten houden dat er geen bloedvlekken op de parkeerplaats ontstaan en dan vol gas de hoek om hoeken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
        Verder ; wat slijt er precies ? Een koude zuiger heeft een kleinere omtrek dan een warme zuiger dus past 'beter' in het blok. De zuigerveren worden in het begin nog niet gesmeerd dus die kunnen de binnenkant van de cylinder flink afschrapen .. of was er niet al een continu aanwezige film tussen zuiger en cylinderwand ? Of wordt die film na de start opgebouwd en druipt weer weg binnen 1 dag . of 7 dagen.
        Je komt al aardig in de buurt.

In een koude motor kloppen de toleranties niet, doordat zuigers, cilinderkop, onderblok en lagers in diverse bewegende delen meestal van verschillende materialen zijn gemaakt. Die zetten elk in hun eigen tempo uit als ze warm worden. Dat is niet erg natuurlijk, zolang ze bij 90 graden maar keurig op elkaar passen. Maar bij een koude motor klopt 't allemaal van geen kant, overdreven gezegd.

Die intoleranties veroorzaken slijtage als het om bewegende delen gaat.

Daarnaast is de olie nog erg dik en nog niet meteen op alle noodzakelijke plaatsen aanwezig. Bij stilstand zakt het immers omlaag naar het carter. Weliswaar zitten in de motor wat klepjes die voorkomen dat alles omlaag sijpelt, maar het is toch behoorlijk wat.

Vroeger (voor de oorlog) gold het adagium dat je de motor beslist een tijdje stationair moest laten warmlopen. Het lage toerental hield de slijtage binnen de perken, zo was de gedachte.

Tegenwoordig is de stelregel dat je zo snel mogelijk wegrijdt, met een voorzichtig gasvoetje uiteraard. Dat bevordert namelijk de smering en, wat nog belangrijker is: een motor die belast wordt, wordt sneller warm. Het ding moet zich immers met z'n eigen warmte opwarmen. Het is eigenlijk de minst kwade keus, om het zo uit te drukken.

Overigens zie je in de paddock bij races altijd een derde methode: auto starten, maar niet wegrijden. In plaats daarvan steeds korte gasstootjes geven. Dat is eigenlijk ideaal: de motor loopt onbelast, dus de slijtage aan bewegende delen is minimaal, maar het voortdurende gasgeven genereert wel snel warmte. Bovendien krijgt de auto door de stilstand geen enkele koeling, wat altijd helpt. Bij sommige auto's meer dan bij andere, overigens: dat hangt af van de plek van de koelwaterthermostaat.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Arnhem South Central? :-)

Ik start, kijk in mijn spiegels en rij heel rustig weg met weinig gas en schakel de eerste keer al bij 1500rpm op en bouw het vervolgens langzaam op.
          Stationair draaiend wachten heeft erg weinig zin, sterker nog, het is af te raden. Stationair is te langzaam om je olie voldoende rond te pompen. Bepaalde delen van de olie worden warm en andere blijven nog koel.

Comment

Ha, die Brun;

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
            Overigens zie je in de paddock bij races altijd een derde methode: auto starten, maar niet wegrijden. In plaats daarvan steeds korte gasstootjes geven. Dat is eigenlijk ideaal: de motor loopt onbelast, dus de slijtage aan bewegende delen is minimaal, maar het voortdurende gasgeven genereert wel snel warmte. Bovendien krijgt de auto door de stilstand geen enkele koeling, wat altijd helpt. Bij sommige auto's meer dan bij andere, overigens: dat hangt af van de plek van de koelwaterthermostaat.
            Leuk voor de buren ook! Maar in de racerij gaat het natuurlijk natuurlijk niet in eerste instantie om een lange levensduur, maar vooral om de ideale bedrijfstemperatuur. Slijtage is daar relatief van minder belang.
            Scherven brengen gelul.

Comment

Sinds die DSG kun je goed zien hoe je fabrikant het wil. De eerste 30 meter niet overschakelen naar II onder 2000 RPM, maar daarna gewoon wel. 1200RPM geen probleem.

Ik start, en rijd gelijk weg zonder gasgeven, schakel naar II zonder gasgeven en laat de auto stationair de straat uitrollen. Dan een 30km zône in. De eerst 3 km komt de motor eigenlijk niet boven de 1500 RPM.

Wel valt me 1 ding op: woonwerk is 22km. Vandaag absoluut weer een drama op de A20, maar toch gemiddeld 1:16 met 25km/h gemiddeld. Met de GTI was 1:8 dan het best haalbare.

Mooie is dat je 40km/h stationair kunt rijden in V, bij 2,5l/100km.

Ik had altijd gigantisch de pest in dat die Golf 1:6 reed in dat soort situaties. Zo'n diesel gebruikt gewoon een 1/3 van de brandstof in een langzaam rijdende file. Niet dat ik nu met plezier in de file sta, maar het is een stuk draaglijker.
              Last edited by NoTVR; 24-06-09, 17:35.
              Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Aiai, dus jij rijdt met die Touran in plaats van je vrouw... :-)

Comment

Idd, NoTVR, DSG schakelt anders bij koude motor dan met warme motor, heb zelf een Octavia 2 met 2.0 TDi en DSG.

Trouwens in de handleiding van die wagen staat ook dat met koude motor de slijtage het hoogst is en het vermeden moet worden om met koude motor ritten korter dan 4 km te rijden....

En dat is een auto van 2005, modern genoeg lijkt me.

Koude motor is gewoon altijd slecht, voor welke wagen dan ook. En als je vaak korte ritjes doet, moet je gewoon een kleine koekblik met kleine koekblikkenmotor derin kopen. Liefst een Japje want die zijn meestal warm als je de hoek omrijdt.

Als je veel korte ritten wilt rijden met andere wagens gewoon de warmst mogelijke thermostaat derin gooien, dus eentje die pas opengaat boven de 90 graden. Lijkt mij logisch?

Comment

veel koude starts per gereden km's , da's niet gunstig, klopt zondermeer.
                    Maar ik doe dit al 10j waarvan 4j met mijn huidige auto. Ik doe in de winter iets dunnere olie in de auto dan in de zomer. Dat scheelt veel.

Motor heeft nu bijna 260kkm op de teller, voelt nog steeds fris aan, zuipt ookgeen olie. Dus het zal mij m'n spreekwoordelijk reet roesten of het harder slijt. Boeiuh! Had dat ding maar geen automotor moeten worden.

Comment

En natuurlijk geen gekke fratsen totdat m'n koelvloeistof op de 90 graden is (default stand bij een VW als alles warm is) en gas er (eventueel) pas op als motor enkele minuten op die 90 graden is.
                      Default bij VW is dat als de koelvloeistof 90 graden is, dat dan alles warm is?

Bij die Paashaas van mij niet hoor, ik sukkel 3 km. naar de snelweg met maximaal 2000 toeren (DSG inderdaad), en als ik de A9 op schiet staat die meter echt al op 90 graden. No fucking way dat die motor dan al warm is. Pech gehad, hij moet dan toch echt aan 't werk want 't is een 1.6 FSI en die kun je echt niet veilig laten invoegen met maximaal 2000 toeren. :)
                      Mini Cooper Clubman
                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                        ...ik sukkel 3 km. naar de snelweg....

ik 300 m.....daarna niet planken daarna maar wel gewoon doorrijden als er geen file richting A'dam staat ;)
                        gaat íe echt niet kapot van en des te eerder is de motor warm
                        Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                        A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Met het Italiaantje ben ik iets voorzichtiger trouwens, die komt de eerste 15 km. echt niet boven de 3.000 toeren. Waarmee je nog prima 120 rijdt trouwens.

Niet dat ik die Passat aftrap trouwens, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen ook al is het een leaser. Maar met 115 PK en 1400 kilo ex bestuurder moet je toch echt een beetje gassen op de oprit. :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harold Bekijk bericht
                            ik 300 m...
                            Idem voor mij. En met 2500 toeren in z'n 5 rij je in de Fietstas nog steeds maar 80 ofzo. Schiet niet echt op, op de snelweg. Eerste 15 km c.q. eerste kwartier rij ik weliswaar niet harder dan 110/120, en daarna gaat pas het gas er echt op, maar 120 is in dat ding nog steeds bijna 4000 toeren...
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                              Default bij VW is dat als de koelvloeistof 90 graden is, dat dan alles warm is?

Bij die Paashaas van mij niet hoor, ik sukkel 3 km. naar de snelweg met maximaal 2000 toeren (DSG inderdaad), en als ik de A9 op schiet staat die meter echt al op 90 graden. No fucking way dat die motor dan al warm is. Pech gehad, hij moet dan toch echt aan 't werk want 't is een 1.6 FSI en die kun je echt niet veilig laten invoegen met maximaal 2000 toeren. :)
                              Wel mijn temp meter staat altijd strak op 90 als ie daar eenmaal gekomen is. En eerlijk gezegd heb ik em nog nooit 1 graad hoger of lager gezien, ook niet bij ritten van 100+ km. Superstrakke thermostaat-aansturing.

Maarre je motor verwarmt je koelvloeistof, dus als je koelvloeistof 90 graden is, dan is je motor toch warm ? En afaik is 85 graden de optimale bedrijfstemperatuur dus warmer dan dat hoeft ie ook niet te worden, right ?

Zou een olie-temperatuurmeter nuttiger/effectiever zijn om te weten of een motor warm genoeg is (voor aktie) dan een koelvloeistoftemperatuurmeter (ding, 3 x woordwaarde) ? Gewoon een beetje semi-retorisch prevelen, 't is niet echt een vraag waar ik een antwoord op zoek, gewoon wat witte-boorden-monteur-gezwam.

Comment

Ha, die M4;

Wat je al zegt; een betrouwbare olietemperatuurmeter geeft pas een goede indicatie van de bedrijfstemperatuur van je motor. Eigenlijk is de koelvloeistoftemperatuur pas echt interessant als de motor dreigt te oververhitten en dan heb je altijd nog de optie om de kachel vol open te zetten en met draaiende motor en geopende motorkap de boel rustig af te laten koelen. De olietemperatuur is van veel groter belang; te koud én te warm de motor te zwaar belasten betekenen beiden verhoogd risico op verhoogde slijtage en motorschades.
                                Scherven brengen gelul.

Comment

Wel mijn temp meter staat altijd strak op 90 als ie daar eenmaal gekomen is. En eerlijk gezegd heb ik em nog nooit 1 graad hoger of lager gezien, ook niet bij ritten van 100+ km. Superstrakke thermostaat-aansturing.
                                  *kuch*

Ik weet uit zeer goede bron dat bij VAG, of in elk geval bij VW, de temperatuurmeters al heel lang gewoon door wat bytes software in de computer worden aangestuurd, in de zin van

IF motor is al 10 minuten aan
                                  THEN temperatuurmeter strak op 90 graden zetten

De computer zet de meter alleen op een hogere temperatuur als de motor daadwerkelijk te warm wordt (110 graden of meer).

Hebben ze gedaan omdat de gemiddelde Homer Simpson toch maar allerlei rare conclusies aan temperatuurmeters verbindt (echt, hoe vaak ik al mensen in de auto heb gehad die zeiden "Oh, jouw auto staat in de file al op 100 graden, dat is veel te heet toch?")

Maarre je motor verwarmt je koelvloeistof, dus als je koelvloeistof 90 graden is, dan is je motor toch warm ? En afaik is 85 graden de optimale bedrijfstemperatuur dus warmer dan dat hoeft ie ook niet te worden, right ?
                                  Op zich wel, maar de olie wordt vaak wel wat langzamer warm dan de koelvloeistof. Dus als de koelvloeistoftemperatuur net op 90 graden is gekomen, is de olie vaak nog tientallen graden kouder.

Zou een olie-temperatuurmeter nuttiger/effectiever zijn om te weten of een motor warm genoeg is (voor aktie) dan een koelvloeistoftemperatuurmeter (ding, 3 x woordwaarde) ? Gewoon een beetje semi-retorisch prevelen, 't is niet echt een vraag waar ik een antwoord op zoek, gewoon wat witte-boorden-monteur-gezwam.
                                  Ja dus. Pas als je olie een graadje of 80 is, kun je serieus gaan planken.
                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

[email protected] VAG Basic. ::):)

Dat vermoedde ik eigenlijk al, dat ding tikt ineens van nul naar 90 in een minuut of zo. TE snel om realistisch te zijn.

Kijk, de mechanische meter in de Spider is ook onbetrouwbaar, maar dan in de zin dat-ie iets onderschat. Maar hij is wel consequent en enigszins gerelateerd aan de daadwerkelijke temperatuur van het blok.

Maar goed, een oliemeter is inderdaad eindeloos beter.
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

'k. Had al zo'n idee dat er vorm van "demping" in de meetresultaten van de temp-meter zat. itt tot de m'n oude peugeootje waarbij de meter amper stil kon staan (incl wat hikjes die em af en toe +/- 5-10 graden heen en weer lieten schieten, raar ding).

Kortom als je dicht bij de snelweg zit zou je bij wijze van spreken er goed aan doen om eerst nog een extra stukje dorp mee te pakken.

Comment

Ha, die M4;

Een echt goede olietemperatuur meter zou dan ook gewoon ouderwets rechtstreeks door een temperatuursensor in het blok moeten worden aangestuurd en niet, zoals de meeste moderne koelvloeistoftemperatuurmeters, als een soort geanalogiseerde waarschuwingslamp.

"Kortom als je dicht bij de snelweg zit zou je bij wijze van spreken er goed aan doen om eerst nog een extra stukje dorp mee te pakken."

Dat zou ik niet doen, want dan slijt je motor ook gewoon door. De eerste paar kilometer op de snelweg gewoon meetokkelen in de hoogste versnelling kan heus geen kwaad als je maar niet meteen volgas geeft of de boel zwaar beladen belast. Een kilometer of 100, 120 constant in de hoogste versnelling kan weinig kwaad en warmt de motor sneller op dan een extra rondje om het plein.
                                        Last edited by Hansv; 24-06-09, 23:25.
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                          *kuch*

Ik weet uit zeer goede bron dat bij VAG, of in elk geval bij VW, de temperatuurmeters al heel lang gewoon door wat bytes software in de computer worden aangestuurd, in de zin van

IF motor is al 10 minuten aan
                                          THEN temperatuurmeter strak op 90 graden zetten

De computer zet de meter alleen op een hogere temperatuur als de motor daadwerkelijk te warm wordt (110 graden of meer).

Hebben ze gedaan omdat de gemiddelde Homer Simpson toch maar allerlei rare conclusies aan temperatuurmeters verbindt (echt, hoe vaak ik al mensen in de auto heb gehad die zeiden "Oh, jouw auto staat in de file al op 100 graden, dat is veel te heet toch?")

Op zich wel, maar de olie wordt vaak wel wat langzamer warm dan de koelvloeistof. Dus als de koelvloeistoftemperatuur net op 90 graden is gekomen, is de olie vaak nog tientallen graden kouder.

Ja dus. Pas als je olie een graadje of 80 is, kun je serieus gaan planken.

Jasper en Brun dit is wel een ietsiepietsiewietsie ongenuanceerd verhaal hoor.

Mijn 2.0 TDi word pas na een tijdje warm hoor, en het ding laat weldegelijk kleine temperatuurschommelingen zien toen mijn fan stuk was zag ik dat zeer duidelijk...

Een benzinemotor kan ook heel snel opwarmen hoor Jasper, gewoon thermostaat uitschakelen en dan zit je temperatuur om de hoek van de straat al bij max, ook bij de SpaceWagon was dat zo, daar is niks onrealistisch aan. Waarschijnlijk een goedwerkende thermostaat... Vergeet niet, bij mijn 2.0 TDi is dat helemaal niet zo, je moet echt wel meer dan 7-8 km rijden om hem op 90 graden te krijgen...

Het klopt overigens WEL dat de boordcomputer temperatuur meter anders werkt dan de echte. De echte geeft de gegevens aan de motor door en aan de teller, en de teller laat het waarschijnlijk gedempt zien... Dit is ook zo met de brandstofmeter, zodat de brandstofmeter niet zenuwachtig als een imbeciel loopt te dansen.

Comment

grappig dat vag verhaal, heb heel wat kilometers gemaakt in golf4 tdi en herken de symptomen. c-klasse cdi uit 2000 werd eigenlijk nooit 90 graden, ja als je vollenbak ging trappen, maar ritje den haag - driebergen nie.

in de 320is zit een olietemp- en watertempmeter. je schrikt je rot hoe lang het duurt eer de olie op temperatuur is. eenmaal door de 50graden heen hoef je je niet meer zo in te houden is mijn idee, de olie heeft dan al zijn volledige smerende werking.

overigens is de slijtage van een warme motor nihil, niks dus, mits juiste olie en hoeveelheid. immers, als er altijd slijtage is gaat een blok niet zo lang mee. dus alle slijtage ontstaat tijdens de opwarmperiode. overigens kun je je afvragen hoe groot de slijtage daadwerkelijk is. hele volkstammen trappen em gelijk open en dat gaat soms ook best lang goed. koud is er slijtage maar hoeveel daadwerkelijke invloed je daar op kunt uitoefenen is de vraag.

bij sommige blokken speelt er nog wel iets anders.. dat is materiaalwerking. bijvoorbeeld een gietijzeren onderblok en aluminium kop. doordat de materialen sneller/minder hard uitzetten/krimpen kan dat nare gevolgen hebben bij direct mokeren. e30 325i koud trappen = koppakking eruit
                                            http://www.retrorides.nl

Comment

Ha, die Gummers;

Laten we bij al die wijze lessen over warmrijden ook de cooldown niet vergeten; als je auto lekker warm (of erger) is na een flinke lange of snelle rit is het net zo belangrijk om de laatste paar kilometers kallempies aan te doen om zo de overtollige warmte te kunnen afvoeren. Met name bij een tussenstop op een lange snelle of zware rit is het zaak om de motor korte tijd stationair te laten draaien voor je hem uitzet. In de rij staan bij een tankstation op zwarte zaterdag is daarvoor uitgevonden....
                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Mijn Celica heeft een oliedruk meter en daarmee kun je ook zien wat de vloeibaarheid (lees temperatuur) van de olie is, want deze zakt bij warmer worden langzaam naar de middenstand bij 2500-3000 toeren.

Ik rij 10km naar de oprit, vloeistof is na zo'n 5 km op temperatuur.
                                                Pas na 10km snelweg (20km afgelegd dus) is ook de olie op bedrijfstemperatuur.

* gaat ooit ook nog een olietempmeter inbouwen *
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ik rijd ook met olietemp en oliedruk en idd is het verband tussen temp en druk (viscositeit) wel af te leiden.

Thermostaat oliekoeler gaat binnen 5km open, dan is 4l olie al op 85grd. Binnen de 10km is de hele bak olie op temp (kleine 5 liter in mijn geval).

Water wordt tijdens opstarten omgeleid middels enkele thermostaten, koelwater is bizar snel op temp door oa omleiden bij koude start alleen om de koppen en de turbo die het water razendsnel op temp brengen maar ook de olie, want..................

je motorolie temp is onlosmakelijk verbonden aan je watertemp, zit bij alle merken een warmtewisselaar tussen. Eea om koude startschade zoveel mogelijk te beperken.

Als je DIE ertussenuit haalt duurt het 25km voor je olie een beetje op temp komt.

Ik heb nu TSL (tri star lube) in de olie gekieperd, ik dacht, eens kijken wat dat doet. Oliedruk stationair iets gezakt (3/10b) op toeren onveranderd (7b), temp is wel 5grd lager..................

E
                                                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                                    Thermostaat oliekoeler gaat binnen 5km open, dan is 4l olie al op 85grd. Binnen de 10km is de hele bak olie op temp (kleine 5 liter in mijn geval).
                                                    Ik heb nu TSL (tri star lube) in de olie gekieperd, ik dacht, eens kijken wat dat doet. Oliedruk stationair iets gezakt (3/10b) op toeren onveranderd (7b), temp is wel 5grd lager.
                                                    Ha, die TSM;

Komt lekker vlot op temperatuur, wat voor olie zit er in? En dat TSL, is dat een STP-achtige toevoeging? Is dan een andere olie geen betere optie?
                                                    Scherven brengen gelul.

Comment

Nee joh, geen duurdere olie. Gewoon 1 keer modaal olie in een 1 keer modaal auto.

Een auto waarvan ik verwacht dat 't ooit een klassieker zal worden, daar ben ik vrij zuinig op met warmrijden etc. Dan doe ik iets meer mijn best dan normaal. Een auto die gewoon na anderhalve ton uit elkaar valt, dan wel economisch afgeschreven is, daarvan is de motor zelfs met hooligangedrag nog 't meest in goede staat. Op wat olieverbruik na. Als je dan gewoon normaal doet, dan is er niets om je schuldig over te voelen.
                                                      Last edited by Dennis Cavallino; 25-06-09, 10:53.

Comment

Heeft ook wel met het type motor te maken natuurlijk. Bij een 1.2 met 60pk zal het niet zoveel boeien hoe je ermee omgaat, ding blijft het wel doen. Een 2 liter turbo met 300pk bijvoorbeeld staat onder heel wat meer stress. Daarmee moet je echt niet koud gaan planken (kost je ook nog eens je turbo). En een S2000 moet je koud ook niet gelijk naar de 9000tpm halen lijkt me :-)

Ik ben er zelf in ieder geval vrij netjes mee. Gewoon minimaal de eerste 10km onder de 3000tpm (120km/h is 2750tpm, dus snelweg gaat prima). En voor mij is ook de oliedruk meter de meter die aangeeft wanneer de boel goed warm is. Bij koude start geeft de Fiat overigens zelf een stootje gas bij naar zo'n 2000tpm (vermoedelijk om gelijk de olie rond te pompen).

Comment

Ik wilde weleens een additief gebruiken omdat het bij grote machines meetbaar minder trillingen, lagere olietemp en langere standtijden teweeg brengt (heb het zelf mogen meten).

Alleen die additives zijn nagenoeg allemaal PTFE based (teflon) en dat wil ik niet door een kokend hete turbo heenjagen, PTFE kan verbranden namenlijk.

TSL is een oplossing die anders werkt, maar waar ik mn vingers niet achter heb. Het is een hars achtige vloeistof................. ik heb bij een klassieker gestaan die er stationair 300rpm sneller van ging lopen..............tijdens het toevoegen. Het eerste WTF momentje...........

Tijdens ingieten ind e subaru (250cc in 1x) met lopende motor begin de motor zichtbaar minder te schudden en het getik van de kleppentrein nam hoorbaar af. Het tweede WTF momentje..............

Denk dat het idd een oilupgrade is. Rijd nu (al jaren) met 10W40 van Castrol, de magnatec (oid).

Verbruik is gezakt van 1liter per 3000km naar 0,5liter per 3000km. Tevens wordt de olie minder snel zwart, olie zit er nu alweer 5000km in, en heeft nog steeds de "verse kleur".................Derde WTF momentje..........

Heb het ook in de bak gegooit, had problemen met synchro in IV, die problemen zijn er nog steeds, alleen is het gekraak enorm veel minder.

Lange termijn effecten nog niet bekend.

E
                                                          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Ha, die TSM;

Gezien de state of tune van jouw Ipm zou ik me voor kunnen stellen dat een wat zwaarder belastbare olie, zoals de bij BMW M3's vaker genoemde 10W60 misschien ook wel een goed idee is. Maar misschien is dat taboe bij die dikke Japanse boxers, hoor....
                                                            Scherven brengen gelul.

Comment

Ik zit wat dat betreft qua woon-werk-afstand ook in de gevarenzone, circa 4 km.

Gek genoeg merk ik dat de ene Opel er meer moeite mee heeft dan de andere, terwijl de ze toch ook weer niet zo veel anders zijn.

De Senator vindt het niet leuk, terwijl de B-ascona het probleemloos lijkt te verteren. Beide CIH, de een 6 pitter injectie en de andere 4 pitter carborateur. Wellicht dat het carbs vs injectie zit.

Comment

Een carb gaat in principe niet rijker lopen, tenzij je de choke aanzet.
                                                                Injectie gaat gewoon meer inspuiten.
                                                                Zelf gebruik ik bij die nord-blokken de choke alleen voor het starten en als ik eenmaal de 2de versnelling heb ingelegd, gaat hij er weer af.

Comment

Working...
                                                                X