Het is algemeen bekend dat een auto niet goed tegen veel korte ritjes kan, dus zeg 2 x 5 km per dag en dat een jaar lang.
Voor de accu is dat duidelijk ; die wordt veel ontladen en weinig bijgeladen.
Maar de rest .. hoe erg is dat nu , dat starten terwijl die motor zo koud is , bv in de winter.
En wat is wijsheid, toch even 1 minuut stationair laten lopen na de start om met zo min mogelijk belasting de motor even wakker te laten worden of toch 10 seconden na de start er gewoon direct mee gaan rijden (benzine max 2500 toeren tijdens eerste minuten).
We begrijpen allemaal dat een motor smering nodig heeft en binnen enkele seconden zou de olie dan ook rijkelijk overal overheen moeten lopen.
Stationair laten lopen is niet milieuvriendelijk en verbruikt natuurlijk benzine, maar dat boeit me niet, als dat de motor spaart om hem eerst op bedrijfstemperatuur te laten voordat je hem gaat belasten dan is dat het overwegen waard.
Verder ; wat slijt er precies ? Een koude zuiger heeft een kleinere omtrek dan een warme zuiger dus past 'beter' in het blok. De zuigerveren worden in het begin nog niet gesmeerd dus die kunnen de binnenkant van de cylinder flink afschrapen .. of was er niet al een continu aanwezige film tussen zuiger en cylinderwand ? Of wordt die film na de start opgebouwd en druipt weer weg binnen 1 dag . of 7 dagen.
Ben benieuwd hoe jullie daar over denken. Mijn normale ritueel is starten en dan zeker 1 minuut wachten voor ik wegrijdt, af en toe dotje gas naar de 2000 toeren zodat alles even lekker 'draait'. Tenslotte geef je bij het eerstvolgende kruispunt meer gas en kom je 20 seconden later toch wel boven dat toerental MET een belasting van 1500 kilo...
Misschien kunnen we wat hardnekkige fabeltjes uit de wereld helpen.
Voor de accu is dat duidelijk ; die wordt veel ontladen en weinig bijgeladen.
Maar de rest .. hoe erg is dat nu , dat starten terwijl die motor zo koud is , bv in de winter.
En wat is wijsheid, toch even 1 minuut stationair laten lopen na de start om met zo min mogelijk belasting de motor even wakker te laten worden of toch 10 seconden na de start er gewoon direct mee gaan rijden (benzine max 2500 toeren tijdens eerste minuten).
We begrijpen allemaal dat een motor smering nodig heeft en binnen enkele seconden zou de olie dan ook rijkelijk overal overheen moeten lopen.
Stationair laten lopen is niet milieuvriendelijk en verbruikt natuurlijk benzine, maar dat boeit me niet, als dat de motor spaart om hem eerst op bedrijfstemperatuur te laten voordat je hem gaat belasten dan is dat het overwegen waard.
Verder ; wat slijt er precies ? Een koude zuiger heeft een kleinere omtrek dan een warme zuiger dus past 'beter' in het blok. De zuigerveren worden in het begin nog niet gesmeerd dus die kunnen de binnenkant van de cylinder flink afschrapen .. of was er niet al een continu aanwezige film tussen zuiger en cylinderwand ? Of wordt die film na de start opgebouwd en druipt weer weg binnen 1 dag . of 7 dagen.
Ben benieuwd hoe jullie daar over denken. Mijn normale ritueel is starten en dan zeker 1 minuut wachten voor ik wegrijdt, af en toe dotje gas naar de 2000 toeren zodat alles even lekker 'draait'. Tenslotte geef je bij het eerstvolgende kruispunt meer gas en kom je 20 seconden later toch wel boven dat toerental MET een belasting van 1500 kilo...
Misschien kunnen we wat hardnekkige fabeltjes uit de wereld helpen.
Comment