Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Injector van cylinder 4 vervangen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Injector van cylinder 4 vervangen.

    Vlak voordat de M de Box inging had ie een raar probleem. Blok schudde heen en weer. Leek ook minder vermogen te hebben.

    Had geen zin meer om er naar te laten kijken. Toch maar een ODB reader gekocht.

    Eerst kreeg ik een lijst met wel 20 foutmeldingen waarna ik de motorcomputer maar gereset heb.

    Dit kwam er nu uit;

    18 Ignition Coil Cyl #4
    46 Misfire detected, catalyst damaging, Cyl #8
    4A Misfire detected, catalyst damaging, Cyl #12 (again? I only have 8 cylinders....)
    71 Camshaft position sensor, Cyl #1-4



    Van de Camshaft position sensor kan ik geen plaatje vinden...Wel dit : http://www.youtube.com/watch?v=itMXO56z1tw

    Ach internet...is toch een mooi iets:



    Ik heb een redelijke set met gereedschap. Is het vervangen heel moelijk? Of is het gewoon veel los schroeven....en later weer terugschroeven (zonder onderdelen over te houden). Vriend S kan het ook doen maar die is (gelukkig) altijd druk :-) (en leest mee.....)

    En gelukkig hebben we nog het M5Board : http://www.m5board.com/vbulletin/e39...on-sensor.html
    Last edited by Kleintje; 01-07-09, 22:35.

  • #2
    Hoe kom je erbij dat er iets met de injector is? Voorzover ik weet is een ignition coil(letterlijk ontstekingsspoel) een(van de 8?) bobine
    Every second of your life is a part of your song

    Comment


    • #3
      Eh....omdat het plaatje aangeeft dat dat het is.

      Ok; Stomme vraag: Een bobine geeft electriciteit af aan de bougie, zodat deze op zijn beurt een vonk geeft. Zou het niet kunnen dat de M er dus 8 stuks heeft en gecombineerd zijn? Dat dacht ik namelijk wel....dus....

      Comment


      • #4
        Volgens mij zijn het er ook 8. Sterker nog, het eerste plaatje is volgens mij de bobine, die blijkbaar bovenop het blok zit. Het geheel lijkt ergens in de verte inderdaad op een injector, maar daar zit normaal geen bougie aan gemonteerd. ;-)

        *klikt even rond*
        Sterker nog, ik weet niet of deze link werkt, maar ik krijg bij het plaatje wat jij toont de Nederlandse tekst op realoem.

        http://www.realoem.com/bmw/showparts...25&hg=12&fg=05

        Nr. Omschrijving Toevoeging
        1 Bobine
        1 Bobine BREMI
        2 Bougie stopcontact BREMI
        4 Zeskantige moer M6-ZNS
        4 Zeskantige moer M6-8-ZNNIV SI
        5 Bougie High Power NGK BKR6EQUP
        Last edited by MN-Power; 02-07-09, 08:55.
        Every second of your life is a part of your song

        Comment


        • #5


          Wat je hier ^^^ afbeeldt is een bobine-per-bougie (nr 1), een bobine heet in het Engels (zoals Mario al zei) een ignition coil. Nr 5 is de bougie.
          Oliestoken voor het goede doel

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
            Eh....omdat het plaatje aangeeft dat dat het is.

            Ok; Stomme vraag: Een bobine geeft electriciteit af aan de bougie, zodat deze op zijn beurt een vonk geeft. Zou het niet kunnen dat de M er dus 8 stuks heeft en gecombineerd zijn? Dat dacht ik namelijk wel....dus....
            Aan de afbeelding te zien dus heeft de M er 1 per bougie, niet ongebruikelijk op moderne motoren. En ze overlijden ook wel eens, ook niet ongebruikelijk.
            Oliestoken voor het goede doel

            Comment


            • #7
              Dus....ik had wel gelijk?

              :-)

              Comment


              • #8
                Nee....ik had dus niet gelijk maar het is de bougie (best lastig, Frans en Engels door elkaar...)

                Comment


                • #9
                  Het topic heet nog steeds Injector van cylinder 4 vervangen. ;-)

                  Ik vraag me trouwens af of beide onderdelen defect zijn of dat n van beide foutmeldingen een gevolg is van het andere(en dan enige) defect. In dat geval zegt mijn boerenverstand dat het handiger is eerst de bobine te doen aangezien hij specifiek die ene aangeeft en de nokkenassensor misschien een fout geeft, omdat er iets mis is in die cilinderrij. Andersom kan natuurlijk ook(alleen sensor stuk), maar dan is het in principe raar dat ie maar bij n bobine een fout geeft.

                  Als je zekerheid wil kan je natuurlijk beide vervangen, zoveel kost het waarschijnlijk ook niet. Alhoewel... Ik zie net dat de sensor $130 kost, niet dat dat zo duur is(Mitsubishi is waarschijnlijk duurder :-)), maar per kop heb je er natuurlijk 2....
                  Every second of your life is a part of your song

                  Comment


                  • #10
                    Ha, die Sleutelaars;

                    Misschien de verdachte bobine van plaats verwisselen met een van de andere en opnieuw een OBD doen; als het probleem is meeverhuisd is het bingo. Is overigens niet uitzonderlijk, een kapotte bobine. Injectoren gaan volgens mij minder snel stuk. Die willen dan weer wel vervuild raken, maar dat kan vaak met ultrasoon badje worden opgelost.
                    Scherven brengen gelul.

                    Comment


                    • #11
                      Belangrijkste vraag is nog steeds; Langs de garage....of zelf doen daar ik wel de tools heb.

                      Comment


                      • #12
                        Ha, dat Kleintje;

                        Lijkt me een klus die met een goed handboek en het juiste gereedschap zelf te doen moet zijn. Wel goed stap voor stap werken en de losse spullen op orde houden natuurlijk. Lukt het, dan spaar je een leuke som centen uit, zo niet kun je'm altijd nog naar de specialist brengen.
                        Scherven brengen gelul.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                          Belangrijkste vraag is nog steeds; Langs de garage....of zelf doen daar ik wel de tools heb.
                          Wat Hans zegt: Zelf doen. En dan een de beoogde bobine naar de andere cilinderbank (ipv naastliggende cilinder op dezelfde bank) verplaatsen. Dat kon ook de melding van de nokkenas positie sensor wel eens doen meeverhuizen en dan kun je welhaast aannemen dat die sensor benvloed wordt door een haperende bobine en hij zelf dus niet stuk is.
                          Oliestoken voor het goede doel

                          Comment


                          • #14
                            Ha, die Gijs;

                            Exact; en als die test lukt kun je hem dus zelf ook daadwerkelijk vervangen.
                            Scherven brengen gelul.

                            Comment


                            • #15
                              En als Harrold hem nou even wast....krijg ik ook geen vieze handen :-)

                              Comment


                              • #16
                                Gooi wel ff de polen los van de accu ( of in ieder geval de sleutel uit het contact).

                                het is maar een tip.....
                                Veritatis simplex oratio est

                                Comment


                                • #17
                                  Zo gek ben ik ook weer niet (maar toch bedankt....)

                                  Comment


                                  • #18
                                    coil-on-plug

                                    neem eerst even de moeite om te checken of de betreffende bougie nog wel heel is! En ook de betreffende kabel/stekkerverbinding.

                                    Pas dan bobines wisselen van bank naar bank.

                                    Nogmaals OBD uitlezen.

                                    Pas dan conclusies trekken. Indien bobine kapot: vervangen.

                                    je moet goed beseffen dat de bougie samen met de bobine een systeem vormt. Aan de bougie kan de ECU niks meten. Wel aan de bobine. Dus als er iets kapot is in het systeem meet de ECU iets vreemds aan de bobine maar dat kan dan net zo makkelijk worden veroorzaakt door een kapotte/gescheurde/versleten bougie.

                                    Los van dit specifieke probleem nog even dit:
                                    deze zgn. coil-on-plug ontstekingen zijn gloednieuw ideaal want je kan met de ECU alle cilnders appart monitoren en aansturen. Maar je moet goed bedenken dat die bobines dicht bij het blok zitten en dus nog veel heter worden dan een enkele gewone bobine. Deze belasting is dan ook vaak de reden waarom ze kapot gaan.
                                    (Volkswagens V5 hadden er ook veel last van) en ALS er een kapot gaat is de kans groot dat kort erna de anderen ook een voor een kapot gaan...
                                    Duur grapje.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ook een bobine is een slijtage onderdeel, het lijkt wel niet zo, maar dat is het wel. Ik weet niet hoe veel kilometer de M gelopen heeft, en hoe oud of ze is, maar zo rond de tien jaar, en twee ton begint het feest.

                                      Een losse bobine per cilinder zit al op de E34 M5 3.8. Bij mij zitten dus al lang zes nieuwe. Net zoals zes verse injectoren. De prijs van dit soort onderdelen is een schijntje, afgezet tegen de schade die ze kunnen veroorzaken bij een M blokje.

                                      Bobines verwisselen is een eitje, daar krijg je geeneens vieze vingers van :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Op Passat forum komt 'de defecte bobine' helaas vaak voor, gewoon op het lijstje tussen de andere normale gebruikelijke defecten.

                                        Zou een warmte probleem zijn waardoor ik aan 't denken ging ; stel dat je nou zelf een koel-systeempje maakt, bv door een flexibele buis te monteren die lucht hapt aan de voorkant en de lucht te laten geleiden over de bovenkant van je blok. Daarmee voer je de hitte direct af (wordt naar schutbord verplaatst) en worden de onderdelen zoals de pen-bobine minder heet. Misschien dat ze dan 90 ipv 100 graden worden (?) maar dat dat wel de levensduur enorm verlengd.

                                        Met PC's en servers is afvoer van warmte en toevoer van koude lucht de normaalste zaak van de wereld, zo verbeter je stabiliteit en verleng je levensduur en kun je , bij tunen , vaak een stapje verder gaan dan normaal.

                                        Estetisch is zo'n extra buis niet , al dan niet voorzien met een extra 12v fannetje erin voor continue afvoer van lucht, maar 't werkt natuurlijk wel. Of is dat echt veel te beperkt gezien de schaal van de motor ?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eindelijk vandaag begonnen. Wat een werk om alles er uit te halen....

                                          Comment


                                          • #22
                                            En dan nu wat homo erotische foto's....



                                            Zeg eens AAAAA



                                            Komt een Alien bij de dokter....



                                            Op volgorde...



                                            En nog wat "Left overs"...

                                            Comment


                                            • #23
                                              maar heeft het geholpen?

                                              is de storing er nu uit?
                                              wat TSM zegt!!!!!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Dit was gister avond. Nu 8 bobines scoren en misschien gelijk de CPS censoren maar vervangen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  wie zijn die 2 binkies?
                                                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    volgende keer ook een echte camera, met flitser, mee :)
                                                    Forza!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                                      volgende keer ook een echte camera, met flitser, mee :)
                                                      Tja....Blackberry.....ik weet het....ik weet het....

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        lees dit nu pas :

                                                        Dit was gister avond. Nu 8 bobines scoren en misschien gelijk de CPS censoren maar vervangen.
                                                        Hallo goofy , er kunnen dus nooit 8 bobines kapot zijn want dan doet geen enkele cylinder het.

                                                        Sowieso kosten die dingen snel 50 piek per stuk en die sensor is ook niet gek want die registreert maar 1 foutje en niet dat alles fout is.

                                                        Kortom nadat je die bobines eruit had gehaald had je ze meteen er weer in kunnen prikken (#4 omwisselen met een willekeurige andere) en daarna weer met OBD uitlezen.

                                                        PS moet wel lachen worden als je 8 bobines besteld bij de dealer, die denkt dan meteen dat je een BMW monteur bent die een 30-tal M5's in onderhoud heeft oid.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Op het M5 Board wordt vaak gesproken over de levensduur van die dingen. Ligt meestal bij de 200.000. Dus dit is preventief vervangen van allemaal. 268.000 op de klok.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tja 't is mijn geld niet maar misschien kunnen die andere 7 nog wel 50k mee. En zoveel werk is 't niet, afdekplaat eraf, kabels los, bobine eruit schroeven, nieuwe erin, kabel vast, plaat erop en gaan.

                                                            Enne ga je d'r nog wel 50k mee rijden, de komende .. 10 jaar ? Straks verkoop je em over 10k en heb je voor de volgende eigenaar 7 nieuwe bobines gekocht. Ook leuk natuurlijk.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Nee je kunt beter nu wat geld besparen en straks onderweg naar wintersport (oid) stil komen te staan. En 4 maanden daarna als je net onderweg bent naar die bruiloft van die goede vriend van je.....

                                                              Alles gelijk vervangen lijkt me goedkoper dan 1 ritje afsleepwagen...

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Het is echt een tering werk om alles los te halen. Niet een klusje wat je even doet. Luchtfilters, lucht toevoer naar het interieur moet er uit (die zijn hardplastic en breken snel). Afdekplaat met twee schroeven op een niet zichtbare plek. Covers links en rechts zijn ook moeilijk te bereiken.

                                                                Ik wilde zelfs gelijk de Cam Shaft Censoren vervangen (die zitten achter het motorblok wat nu dus al deels open ligt) maar dat vond Vriend S weer een beetje overdreven.....
                                                                Last edited by Kleintje; 30-11-09, 09:47. Reden: F7

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X