Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Motor hapert bij accelereren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor hapert bij accelereren

    heren,

    dit zijn de verschijnselen die ik tot dusver heb kunnen vaststellen:

    -bij koude start. Motorblok lijkt te schudden, toerental blijft eerste halve minuut te hoog hangen, rond de 1200.
    -Eerste 200 meter met koude motor 'hikt' de auto alsof het een flintstone mobiel is. Gas wordt niet aangenomen en moet je veel dieper trappen dan eigenlijk nodig om hem überhaupt aan het rijden te houden.
    -Met warme motor hapert/stottert bij accelereren de aandrijving meerdere keren per seconde tot je boven de 4-4.5K rpm bent. Kan daarboven uiteindelijk wel vloeiend doortrekken. Edit: Bij volgas is dit erger dan bij half/driekwart gas.
    -Het vermogen is er nog wel, hij loopt op de Autobahn prima naar topsnelheid.
    -Hij 'kruipt' ook prima op stationair in de 1, zonder gas te geven.

    Roept u maar. Ik neig ernaar om als eerste de bougies de schuld te geven. Lijkt er op dat er 1 of 2 niet altijd braaf mee doen...
    Last edited by SchnitzelStephan; 27-07-09, 08:36.
    You know that reality is immaterial

  • #2
    Ik neig naar (valse)lucht.
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

    Comment


    • #3
      want? :)
      You know that reality is immaterial

      Comment


      • #4
        In volgorde van waarschijnlijkheid: luchtslangetje gescheurd, gaatje in uitlaat net naast de lambdasonde, lambdasonde kapot, gaskleppotentiometer kapot.

        Ik zou ook bougies of bougiekabels de schuld geven, als je niet had geschreven dat de auto nog prima stationair kruipt: slechte bougies voel je daarentegen juist vooral bij stationair.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

        Comment


        • #5
          In de Beamer? Eén van de bobines. Langs de Bosch garage of dealer: even aan de diagnose computer en je bent een stukje verder.
          Hubraum statt Spoiler

          Comment


          • #6
            Ok, dus valse lucht of bobines/bougies. Dat moeten ze bij de APK voor invoer dan wel vrij snel kunnen zien denk ik met uitlezen.

            Heeft het zin om stationair wat aan het slangenwerk te sjorren en te kijken of de motor daarop reageert? Met brandbare zooi spuiten ga ik niet zelf doen, dat zeg ik maar vast. :)
            You know that reality is immaterial

            Comment


            • #7
              Mijn eerste gedachte zou inderdaad valse lucht zijn, dit merk je vooral als de motor koud is en er nog extra brandstof word ingespoten, het 'choke moment' zeg maar, hierdoor schiet het toerental bij stationair omhoog.

              Lekker slangetjes voelen wordt dat. ;)

              Voorzover dokter klepel/klok.
              Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

              Comment


              • #8
                Hij ligt dan ook lekker te schudden, dat geeft mij het idee dat ie dan op vijf poten bezig is...
                You know that reality is immaterial

                Comment


                • #9
                  Als ze 'm even aan de testkast hangen, zien ze het inderdaad snel.

                  Valse lucht of kapotte uitlaat geven een verkeerde lambdawaarde (te veel zuurstof in uitlaatgas).

                  Kapotte bougies geven precies de andere omgekeerde waarde (te veel onverbrande brandstof, dus te weinig zuurstof in uitlaatgas).
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment


                  • #10
                    Ok, dank voor het meedenken!
                    You know that reality is immaterial

                    Comment


                    • #11
                      Begin van 't einde. Wegdoen die lamme schuit.
                      Mini Cooper Clubman
                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                      "Jasper val dood." - RH

                      Comment


                      • #12
                        Wanneer heeft dat hok voor 't laatst een beurtje gehad?

                        Comment


                        • #13
                          Kweenie, 5000 terug? 8000 terug? Zoiets.
                          You know that reality is immaterial

                          Comment


                          • #14
                            Met beurt bedoelen we dus niet wanneer je hem eens echt lekker de sporen hebt gegeven ;-)
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                            Comment


                            • #15
                              Weet ik, joh. Da's ook nog veel langer geleden.
                              You know that reality is immaterial

                              Comment


                              • #16
                                luchtmassameter?
                                Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                                Comment


                                • #17
                                  want? :)
                                  You know that reality is immaterial

                                  Comment


                                  • #18
                                    mijn alfa hield steeds rond de 4000 rpm in. het euvel bleek de lmm te zijn.

                                    Om wat voor auto gaat het ?
                                    Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                                    Comment


                                    • #19
                                      Bmw
                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                      Comment


                                      • #20
                                        Veel stotterende en haperende auto's de laatste tijd, zeg. Fiesta was dus ook ongeveer zo, maar daar bleek het dus (voorlopig) een 'softwareprobleem'. Hoeveel nullen en enen zitten er al in die roeiboot?
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                        Comment


                                        • #21
                                          komt vaak door die coil-on-plug bobines. die zijn sterk onderhevig aan hitte (ze zitten immers in/op de kop) en daardoor gaan ze uiteindelijk kapot. (vaak door doorslag waardoor de high voltage puls niet de bougie kan bereiken maar direct naar massa overslaat. Wat ook voorkomt is dat het isolerende gietsel rondom de coil uithard en kapot gaat. Gevolg ook hier, overslag, kapot)
                                          Ik ken het van VAG motoren (V5's) van Volvo 24V 6cilinders en er zijn er vast wel meer.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ok. Vanmorgen nog even uitgebreid getest. Als je vanaf 2000 rpm de toeren met halfgas begint en langzaam opbouwt naar volgas vanaf 4.500 rpm, merk je helemaal niks. Begin je eerder met volgas, dan 'verslikt'' ie zich een paar keer. En dat *lijkt* vooral te gebeuren als je in een combinatie van versnelling/snelheid rijdt waarbij volgas ook nog wel kantelen van de motor tot gevolg kan hebben. Bij 70 in de V (ongeveer 2000 rpm) gaat het goed met volgas, want dan versnelt er bijna niks. Want de aandrijflijn is nou niet echt onder de indruk van volgas bij 70 in de V. :)
                                            Indien volgas bij 2000 rpm in de II is het bok-bok-bok in het vooronder tot je de 4000 rpm voorbij bent.

                                            Verbruik is in orde.

                                            Stationair kruipen in de 1 gaat ook perfect.
                                            Last edited by SchnitzelStephan; 30-07-09, 14:59.
                                            You know that reality is immaterial

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kan nog steeds LMM zijn. Maar ook zoiets als vervuilde injectoren.
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                              "Jasper val dood." - RH

                                              Comment


                                              • #24
                                                Testkast. Dan weet je meer. De rest is voer voor een forum, maar geen bijdrage aan de oplossing.
                                                Hubraum statt Spoiler

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Zou een gebrek aan bougievonkjes kunnen zijn. Even langs Halfords zou ik zeggen...
                                                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Klopt, FaF. Maar met jullie inbreng heb ik nu een verhaal erbij en moet ik ook verhaal van de werkplaats wel op waarde kunnen schatten. :)
                                                    You know that reality is immaterial

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Snap ik SS. Het was gewoon even een eenmalige snijdt-hout opmerking. Ik zoek er zo wel even een advertentie bij van een liefhebber voor een bijzondere prijs ;-) Dan is 't weer business as usual.
                                                      Hubraum statt Spoiler

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ik denk benzine toevoer.
                                                        Ik heb een tijd geleden zoiets gehad met de Duc. Rustig gas open draaien geen probleem, maar met ineens volgas verzoop ie (tenminste daar leek het op). Bleek de tank vacuum te trekken en kwam er niet genoeg benzine bij de injectors.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ben je nu nog niet bij de garage langsgeweest schraper? ;-)
                                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En als ie kabeltje regel en laptoppie en wat smoftmware kan ie 't zelf uitlezen. Aanschafkosten liggen wellicht lager dan betaald laten uitlezen bij garage (en de lol van prutsen aan je motormanagement in je eigen garage/oprit.)

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Bij Bas Roos kost uitlezen nog geen 35 euro. Dat MOET er vanaf kunnen.
                                                              Hubraum statt Spoiler

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Kan er NET van af. Nu nog tijd. :)
                                                                You know that reality is immaterial

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X