Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Centraal]: motorolie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • [Centraal]: motorolie

    Start!

    Er schijnen hele volksstammen Amerikanen te zijn die denken dat je elke 3000 mijl je olie moet wisselen.

    http://autos.yahoo.com/articles/auto...awMzMDAwLW9pbA--

    Zo loop je als olieconcern niet alleen binnen op de brandstof. :-)

  • #2
    Ha, die Taeke;

    Moet daar ook wel; zoals die Yanks rijden komt hun olie namelijk nooit lekker op temperatuur....
    Scherven brengen gelul.

    Comment


    • #3
      Klopt. Ik zat een tijd terug te lezen op een AMI forum, waar ze ook de olie van de nieuwste generatie VAG motoren om de 3000 miles wilden vervangen.
      Culture of Fear, zullen we maar zeggen;-)
      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

      Comment


      • #4
        Denk dat ze zelfmoord gaan plegen bij 30.000 km intervallen (longlifeolie)... :/

        Comment


        • #5
          De rest van de auto laten ze volledig wegrotten, maar olie verversen doen ze wel ja.

          Comment


          • #6
            Ha, die Gummers;

            Twee weken geleden is voor een luttel bedragje een onderhoudsbeurt aan de Zwarte Beier (E39 530i, M54-motor dus) uitgevoerd waarbij onder andere de olie is gewisseld.
            Hierbij is er voor 1 scheet & 3 knikkers een plas Shell Helix 5W30 ingekieperd, een volsyntheet volgens mij. Het voorschrift voor mijn auto is 5W40, minimaal half-synhetisch.
            Nu verwacht ik met de aanstaande vakantie (Autobahn, Alpen en tamelijk volle belasting) dat dit dunnere sap wel eens iets sneller zou kunnen vervliegen dan ik gewend was (half litertje op 15Kkm zonder het oliepeil in het begin te hebben gemeten) met 5W40. Ik wil dus voor de zekerheid een litertje meenemen om bij te kunnen vullen. Ik kies altijd wel voor een fatsoenlijk merk (geen Aldi-huismeuk of zo) en kijk ook naar de AC-nogwatspecs, maar volgens mij moet ik eventueel ook best een goede kwaliteit 10W40 halfsyntheet bij kunnen gieten. IdeŽen?
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              Persoonlijk zou ik altijd mijn motor bijvullen met het goedje wat erin zit, dus de genoemde Shell Helix 5W30.

              Comment


              • #8
                Hansv,

                De Brezan heeft 5W40 volsyntheet van Kroon. Zit in een knalgele fles; 'Emperol 5W40'. Ik heb die olie ooit op z'n specificaties uitgezocht (vlampunt, viscositeit enzovoort). Een aanrader en een olie die goed tegen hoge belastingen kan. Is ook goedgekeurd voor jouw BMW, zie ik.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                Comment


                • #9
                  Maar die is daar nu uitverkocht omdat brun zonodig met de auto naar Berlijn moest. :)
                  You know that reality is immaterial

                  Comment


                  • #10
                    Ha, die Brun;

                    Bedankt voor de tip. Weet je per ongeluk een prijs?

                    SR: de olie die erdoor de dealer in is gegooid is strikt genomen niet de door BMW voorgeschreven olie. Een 5W40, zoals die Brun noemde, is dat wel en dat heeft dan toch mijn voorkeur. Niet dat ik bang ben voor motorschade of zo, maar dat Helix-spul is gewoon een stuk dunner en ik verwacht daardoor bij zwaarder gebruik wat olieverbruik (is nu nauwelijks waarneembaar).
                    Scherven brengen gelul.

                    Comment


                    • #11
                      Ik geloof iets van een tientje voor een liter. Goede olie is niet goedkoop tegenwoordig.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door SweetRyan Bekijk bericht
                        Persoonlijk zou ik altijd mijn motor bijvullen met het goedje wat erin zit, dus de genoemde Shell Helix 5W30.
                        Me too. Beter niet mengen. Heb wel eens 1 liter 5W40 bij 10W40 gedaan omdat het tankstation niets anders had en ik voor een Autobahnrit toch wel graag wilde bijvullen. Dat ging goed , maar ik vermijd 't liever.

                        Comment


                        • #13
                          Ha, die Taeke;

                          Als de soort en specificaties niet te ver uiteen liggen (dus geen minerale 15W40 bij een volsynthetische 0W30 kwakken) ben ik niet zo bang om te mengen.
                          Heb nu een liter Esso synthetische 5W40 gehaald. De Shell Helix die erin zit is een synthetische 5W30. Aangezien die allebei aan de BMW-voorschriften voldoen zie ik daar geen bezwaar in. Als ik de hele liter er al bij zou moeten gooien rij ik dan dus met synthetische 5W31,5 in het carter....
                          Scherven brengen gelul.

                          Comment


                          • #14
                            motor olie BMW motor N42 (316i 116PK)

                            Het wir-war bos van Olie waar je door de bomen het bos niet meer ziet.
                            Ik zit er ook in en heb vandaag op de site van Kroon Oil gekeken en daar raden ze een 5w40 specialsynth msp aan voor de e46. BMW deed in die tijd alles met Gastrol en mijn dealer komt voor de e92 320i met Shell Helix Utra.
                            Hoe zijn jullie ervaringen met Kroon is het goed spul of toch beter Shell of het oude Gastrol en dan welke Gastrol?
                            Het is bijna niet te volgen en de dealer schrijft met een vork als het over olie gaat?

                            Groet, Stinger

                            Comment


                            • #15
                              Castrol. Het is Castrol, met een C.



                              Mijn redenatie is dat de gebruikte olie moet voldoen aan de eisen die de fabrikant stelt. Dan is de olie 'goed genoeg'. Zo stelt Volkswagen een VW 507.00 normering verplicht voor bepaalde motoren. De dealers gebruiken daarvoor Castrol, maar Shell, Total of Kroon hebben bijvoorbeeld ook een geschikte olie.
                              Oliestoken voor het goede doel

                              Comment


                              • #16
                                Castrol met een C dus

                                A met een C dus je ziet ik hoef nooit bij te vullen. Dat doet de dealer.
                                Nu bij de 316 moeten we wel zelf dit regelen want prive en geen lease auto.

                                Comment


                                • #17
                                  Grappiger vind ik dat VW volgens mij Castrol aanbeveelt, terwijl Skoda Shell Helix aanraadt. Voor precies dezelfde motoren...

                                  Met andere woorden, maakt geen ene fluit uit. Laatst had ik Castrol gekocht omdat die (best wat) goedkoper was dan Shell. Als het maar aan de eis voldoet wat de fabrikant stelt voor de motor (in mijn geval, minimaal VW 505.01 voor vaste intervallen, of VW 507.00 voor 5w30 variabele intervallen).

                                  Comment

                                  Working...
                                  X