Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(ont)koppelings pobleempje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • (ont)koppelings pobleempje

    Helaas begint de starlet een nieuw probleem te vertonen. Nadat afgelopen jaar (zo'n 20k km) de achterschokbrekers (na één maand, 2000km), remblokken (prima, onderhoud), handremkabel (ook onderhoud) en niet te vergeten tank (knalrot) zijn vervangen, wil nu de koppeling niet helemaal meer meewerken.

    Ik zou bijna vergeten te melden dat de remkrachtverdeler aan zijn einde is (APK afkeur) en het blokje graag olie neemt (liter per 2000km).

    Maar goed....sinds een tijdje hoor ik bij het op laten komen van het koppelingspedaal het veertje wat geluid maken. Verder geen aandacht aan gegeven. Nu begint helaas de koppeling steken te laten vallen.
    Het probleem komt zo nu en dan voor. Ik trap de koppelingspedaal in, de auto ontkoppelt niet helemaal goed (neigt te blijven rollen, schakelen gaat niet echt, ik 'voel' het aangrijppunt helemaal beneden in de vloer). Remedie: auto in de vrij zetten, koppeling op laten komen (voelt dan sponsig), koppeling intrappen het het probleem is opgelost: schakelen gaat weer naar behoren, aangrijppunt zit weer mooi in het midden.

    De koppeling voel ik niet slippen. Mag ook niet mogen kunnen want bij aankoop (jaar/20k km geleden) zou die vervangen zijn. ZOU, want ik neig mijn vertrouwen in de verkopende partij onderhand te verliezen.

    Waar wijzen deze problemen naar? Een versleten drukgroep oid (een keer extra pompen en het probleem is weg)? Is dat apart van de koppeling te vervangen, is dat een dure zaak?

    Wordt de koppeling mechanisch aangedreven? (draadje?) Bij fietsen is dit vaak de reden achter een niet functionerend derailleur....is dit een mogelijkheid gezien de symptomen?


    Autootje is 14 jaar oud. Niet geheel vreemd dat je er mankementen aan krijgt. Maar dit begint vervelend te worden.

  • #2
    Drukgroep / koppelingscylinder zeer waarschijnlijk lek. Het is een hydraulisch systeem dus (al sinds de 70'er jaren bij toyota volgens mij)

    20 euro materiaal en flink vloeken als een van die minileidingjes vervormt :-(

    1.3 motor neem ik aan ivm olieverbruik? Staan erom bekend. Schokdempers is ook een bekend Toyota euvel (bij mijn corolla net rondom vervangen).

    Maar idd lijst met dingen begint vervelend lang te worden.
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

    Comment


    • #3
      1.3 motor met een 2 en wat e's en ffen in de motorcode :-) (even geen zin om het op te zoeken). Ik heb al eerder gehoord dat deze blokjes deze hoeveelheid olie "mogen" gebruiken. Van de andere kant: Ik ken 2 dezelfde starletjes die bijna niks gebruiken.

      Met starletkennis is weer wat opgeschroefd :-) Ik ben blij te horen dat het geen major ingreep is. De termen "drukgroep" en "koppeling" hoor ik namelijk nogal vaak samen genoemd worden. Er is dus geen (absolute) noodzaak om beiden te vervangen begrijp ik. Het is dus blijkbaar meer een "ik neem de drukgroep ook maar meteen mee" verhaal? Typisch dat de verkopende partij dit achterwege heeft gelaten?

      Wat de dempers betreft: ook daarvan heb ik inmiddels gehoord dat het een veelvoorkomend probleem is. Wat ik niet accepteer is dat deze auto me is verkocht onder het mom van "100 %", en dat ik dan na een ritje naar Frankrijk ineens 0,000 demping meer heb vanachter. Is best een leipe situatie in de Ardéche :-( (overstuur!). Al in de openingspost, een dag ofzo na de aankoop zei ik dat de demping achter zo raar tikte (kloenkte). Dingen waren gewoon versleten :-( Na reparatie nooit meer gehoord. Het verhaal over de tank wil ik niet eens meer herhalen. Check de Wegenwacht / klokhuis crew op de camping in de ardéche!! :-)

      Mind you: ik rijd 96% autosnelweg, 200km per rit. Netjes 100-120. Ik haal zelfs 1 op 16-17 ermee. Geen autoplezier, puur goedkoop vervoer. Noem mij eens een manier waarop minder slijtage voorkomt?
      Last edited by OOPS; 17-06-08, 23:58. Reden: foto veranderd in link en een dubbele zin :-)

      Comment


      • #4
        Waarschijnlijk een drukgroepprobleem ja. En wat heb je te horen gekregen toen de koppeling vervangen is? Dat de drukgroep toen is meegenomen, of is dat in het midden gelaten?

        Ik snap op zich wel dat de marges op zo'n ding niet hoog zijn, maar als je dan TOCH de koppeling vervangt, is zo'n drukgroepje toch ook de kosten niet lijkt me.

        Veel succes!
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

        Comment


        • #5
          Ha, die Jasper;

          Wat is de stand van zaken met jouw koppeling; vol vertrouwen de bergen in?
          Scherven brengen gelul.

          Comment


          • #6
            Ja hoor, geen punt. Die is nog niet op hoor. Zit er wel een keer aan te komen, maar dat kan nog wel even duren.
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
              1.3 motor met een 2 en wat e's en ffen in de motorcode :-) (even geen zin om het op te zoeken). Ik heb al eerder gehoord dat deze blokjes deze hoeveelheid olie "mogen" gebruiken. Van de andere kant: Ik ken 2 dezelfde starletjes die bijna niks gebruiken.

              Met starletkennis is weer wat opgeschroefd :-) Ik ben blij te horen dat het geen major ingreep is. De termen "drukgroep" en "koppeling" hoor ik namelijk nogal vaak samen genoemd worden. Er is dus geen (absolute) noodzaak om beiden te vervangen begrijp ik. Het is dus blijkbaar meer een "ik neem de drukgroep ook maar meteen mee" verhaal? Typisch dat de verkopende partij dit achterwege heeft gelaten?

              Wat de dempers betreft: ook daarvan heb ik inmiddels gehoord dat het een veelvoorkomend probleem is. Wat ik niet accepteer is dat deze auto me is verkocht onder het mom van "100 %", en dat ik dan na een ritje naar Frankrijk ineens 0,000 demping meer heb vanachter. Is best een leipe situatie in de Ardéche :-( (overstuur!). Al in de openingspost, een dag ofzo na de aankoop zei ik dat de demping achter zo raar tikte (kloenkte). Dingen waren gewoon versleten :-( Na reparatie nooit meer gehoord. Het verhaal over de tank wil ik niet eens meer herhalen. Check de Wegenwacht / klokhuis crew op de camping in de ardéche!! :-)

              Mind you: ik rijd 96% autosnelweg, 200km per rit. Netjes 100-120. Ik haal zelfs 1 op 16-17 ermee. Geen autoplezier, puur goedkoop vervoer. Noem mij eens een manier waarop minder slijtage voorkomt?
              2E-FE dus ;-)
              Bij koppeling direct de drukgroep vervangen is nagenoeg standaard. Lekkage in het systeem kan trouwens ook in het koppelingsstuk op het schutbord zijn (en dat wordt in de regel niet vervangen).

              Maar ik heb ook eens een 100% corolla gehad die olie zoop (koprevisie op kosten van verkoper) en kloenkte (dempers ook vervangen, maar wat het nu was?), glad reservewiel en geen krik (en daar kom je achter als....). Bleef olie zuipen trouwens.

              Heb nu kloenkende dempers die nieuw zijn ??

              Ontopic: klinkt als een miskoop, maar of je de verkoper daarvan de schuld kan geven? Een demper kan snel van goed naar rot gaan. Een roestige tank kun je uiteraard wel zien.
              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

              Comment


              • #8
                Ligt het aan mij, of is Toyota toch niet zo goed als dat iedereen graag van de daken schreeuwt?

                Punt blijft wel dat Oops de "miskoop" bij een mede-Gummer heeft gedaan. Dat maakt het extra zuur, lijkt me.
                Auto's: veel...

                Comment


                • #9
                  Als echte toyota adept heb ik daar wel een mening over.

                  Toyota is motorisch zeer betrouwbaar (geweest). De K, M, R, T en A motorenseries hebben hun naam daarin gemaakt.

                  Daarnaast hadden toyota's rond de motoren zeer betrouwbare spullen zitten (startmotoren, dynamo's, waterpompen e.d.) en een zeer rigide onderhoudsstructuur (lampjes preventief vervangen).

                  Ook waren er zwakke punten: roest, olieverbruik bepaalde motoren en schokdempers.

                  In onderhoud zijn ze niet (echt) goedkoop, maar ongepland onderhoud is over het algemeen niet/nauwelijks noodzakelijk.
                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                  Comment


                  • #10
                    Steven,

                    Miskoop klinkt direct zo zwaar, het is een woord dat ik nog niet in mijn mond heb durven nemen. Ik begin inderdaad te balen van de sores.

                    Wat mij irriteert is het volgende. Wellicht val ik in de herhaling. Ik heb de auto bij een neven-vestiging van een gummer gekocht. De persoon die me de auto verkocht vertelde me daarbij een verhaal over een dame die de starlets bij hem te duur vond. Deze persoon kocht dus een handelaars-starlet. Die bleek, volgens het verhaal, niet goed te zijn en OA een rotte tank en versleten dempers (!!!) te hebben. Binnen een half jaar 1500euro aan reparaties, waardoor de goedkope starlet een duurkoop werd. Bottom line van het verhaal was dat starlets van deze dealer goed waren, anders verkocht hij ze niet (gingen ze naar de handel).

                    Zoals bekend heb ik precies díezelfde problemen aan mijn starletje gehad. En als je dan de gummer in kwestie belt (met hem heb ik uiteindelijk de deal rond gemaakt) en als antwoord krijgt dat die verkoper dat gewoon niet had moeten zeggen.......dán raak ik geïrriteerd. Ja het is een oud gebakje, JA het gaat niet om een vermogen, JA een auto kost geld. Maar zo'n verhaal gaat er bij mij gewoon niet in.

                    Wat betreft de tank: Ik heb nooit onder de auto gekeken, de plek waar de tanks doorrotten zit onder de vulslang, alleen zichtbaar als je weet waar je moet kijken. Voorheen had ik nog nooit van doorgerotte tanks gehoord.

                    "t is gewoon een vervelend verhaal.

                    Comment


                    • #11
                      Ik zeg niet dat jij het had moeten zien, maar de verkoper. Idd de aansluiting vulslang/tank is gevoelig.

                      En als zo'n verkoper het zegt, mag je daar vanuit gaan lijkt me (OK, ik zou tegenwoordig ook tegen zo'n verkoper zeggen 'zet hem maar op de brug').

                      Miskoop in de zin als je verwacht probleemloos te rijden, dan is dit teveel (met name benzinetank). Miskoop in de zin dat de verkoper je dat toch wel enigzins heeft beloofd. Tja voor een oud gebakje is de richtlijn dat je de aanschafprijs aan (achterstallig) onderhoud nogmaals betaalt.
                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                      Comment


                      • #12
                        Trouwens.....even ter nuancering: Mijn Mini is naar verhouding véél en véél duurder wat onderhoud betreft (vooral nu die al een tijd stil staat). Maar bij een fun-auto accepteer je dat op de een of andere manier :-)

                        Eens goed zeiken lucht wel op trouwens :-)

                        Comment


                        • #13
                          Obvious vervolgvraag:

                          Als dit (hydrolisch) onderdeel lek is zou ik ook daadwerkelijk vocht moeten zien. (jaja ik ben een slimmerik) Waar zou ik kunnen kijken?

                          Tim

                          Comment


                          • #14
                            Probleem is dat dit ding dus op pakweg 1 druppel al genoeg druk kan verliezen, en als hij lek is, alleen lekt bij intrappen van de koppeling.

                            Dus en paar keer flink stampen op de koppeling en dan in de buurt van de firewall controleren op druppeltjes. Er zit naast (links of rechts weet ik niet) je versnellingsbak een kleine cylinder. De leiding daarnaar toe of de cylinder zelf zijn de plekken waar ik zou beginnen.
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                            Comment


                            • #15
                              Je kunt hem vinden door vanaf het koppelingspedaal naar de versnellingsbak te werken. Volgens Haynes zit er inderdaad een koppelingsstukje tussen, die zeker niet vergeten. Lekkage kan ook bij de master cylinder zijn, dat is het eerste onderdeel dat je vindt vanaf het pedaal.
                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                              Comment


                              • #16
                                Nieuws:

                                Vandaag viel het me op dat het probleem zich voordoet als ik het koppelingspedaal lang ingetrapt houd. Bijv een stoplicht: bij stilstaan wil de auto na een tijdje gaan rollen, en heb ik geen slag meer over bij het wegrijden.

                                Dus wegvallende druk is volgens mij een logische conclusie. Van't weekend eens onder de kap kijken.

                                Comment


                                • #17
                                  Dat is op zeker inderdaad het hydraulische systeem.

                                  Vervangen zijn de kosten niet, gereedschap is ook eenvoudig (twee/ drie steeksleutels), erbij kunnen kan lastig zijn. Volgens Haynes zit hij idd links op de versnellingsbak, dat is tussen de bak en de ventilator in (ik heb tot nu toe alleen bij RWD naar die dingen gekeken, daar hangen ze in de buurt van het gaspedaal :oops: ).

                                  Nu is alleen de vraag waar het lekt:
                                  Master cylinder -> bij het pedaal
                                  Drukgroep -> bij de bak
                                  Koppelstukje (er tussenin -goh)

                                  En of het in het ding zelf zit (ze zijn zelfs te reviseren) of dat het in de aansluitingen zit.
                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hydrolisch lekje kan ik helaas niet vinden. A.S. weekend gaat de starlet daarvoor naar een garage.

                                    Remdruk/kracht -verdeler kost orgineel 225 euro....Heb jij toevallig goedkope adresjes daarvoor Steven? En is zo'n verdeler gemakkelijk te vervangen? Remmen ontluchten e.d. is peanuts, dus dat vind ik geen probleem om te doen. Waar zit die verdeler eigenlijk?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Die verdeler zit waarschijnlijk tegen de firewall.

                                      Ik zou Deijne in Volkel of Car Nijkerkerveen eens proberen (sloperijen gespecialiseerd in..) Zij weten wat het nieuw kost, dus ....

                                      Vervangen is niet lastig, mits je het juiste gereedschap (steeksleutels) hebt, en je het eerst even goed in de WD40 hebt gezet om te voorkomen dat je het dol draait.
                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                      Comment


                                      • #20
                                        En ?..
                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vanwege het geklus en ge-verhuis heb ik geen tijd gehad om zelf aan de slag te gaan. Auto staat nu dus in Meerssen bij de garage waar mijn zus werkt. Via onderdelenlijn ofzo heeft zij een remkrachtverdelertje voor 20 euro geregeld, die ze voor mij gaan monteren. De monteurs verwachten dat verder de eerste hulpkoppelingspomp (ofzo) stuk is. Die bij het pedaal iig. Dat heb ik Steven ook ergens zien schrijven geloof ik.
                                          Waarschijnlijk gaan ze morgen aan de slag (als ze tijd ervoor hebben). I'll keep you posted. Ik rij nu tijdelijk in een '92 1.6 Corolla 3deurs hatchback van mijn moeder. Damn, dat rijdt wel een stuk lekkerder dan de starlet.....Ma rijdt alleen héééle kleine stukjes, ik snelweg. Wellicht dat we eens gaan ruilen :-)
                                          Ik heb 1 op 14,7 gemeten met die corolla....valt me alles mee!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ik kan weer koppelen!

                                            Eerste hulpkoppelingspomp (oid) bij het pedaal bleek lek en is dus vervangen. Blijkbaar een hel om daarbij te komen? :-)
                                            Verder is de remkrachtverdeler vervangen voor een sloop-exemplaar. Nieuw was zo'n ding dik 200 euro, het sloopverhaal was 20 euro. Remprobleem is hiermee opgelost.

                                            Eens kijken hoe lang ik niet meer hoef te zeiken over mijn starletje :-)

                                            Nogmaals bedankt voor de hulp Steven!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ja dat ding zit niet bepaald makkelijk :-)

                                              Geen dank joh.
                                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                              Comment


                                              • #24
                                                Er zijn vast ook wel haynes manuals te verkrijgen voor een starlet.....maar waar?

                                                Comment

                                                Working...
                                                X