Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

koelwater verlies

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • koelwater verlies

    begin sinds kort koelwater te verbruiken , op zich lijkt het niet zo veel maar heb het verlies eerst weer moeten aanvullen sinds ik het ontdekt heb
    het expantievat niveau is gemerkt om inzicht te krijgen in het verbruik

    aantal observaties :

    - heb de overstortslang in een flesje gehangen om kapotte overdrukklep in de expantievat dop uit te sluiten , hier wordt geen vloeistof verloren

    -systeem vertoont geen sporen van uitwendige lekkage , althans voor zover ik het kan zien , heb de auto nog niet op een brug gehad of extern onder druk gezet , ook heb ik een bodemplaat onder de motor zodat eventuele lekkage niet op de straat te zien is

    -slangen zijn tijdens draaiende motor 'gewoon" hard
    systeem blijft ook de eerste uren na afzetten motor een beetje onder druk
    zelfs dagen later een miniscuul sisje bij het opendraaien van de dop zoals altijd in het verleden

    -smeerolieniveau stijgt ook niet door inwendig verlies van koelwater in het carter

    - ook geen stoomwolken uit de uitlaat zoals bij kapotte koppakkingen/scheurende cilinder koppen

    nou moet ik mn auto nog laten keuren 1 deze dagen /weken dus dan gaat de auto nog op de brug of kan het systeem nog extern onder druk gezet worden

    maar ik heb een groot vraagteken boven mn hoofd waar het koelwaterverbruik door veroorzaakt wordt
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

  • #2
    Radiator met een lek(je)?

    Comment


    • #3
      tuurlijk zou kunnen , echter mn radiator zit helemaal weggewerkt tussen de condensor van de airco en kunstof omlijsting met alleen een ronde uitsparing om de viscofan optimaal zuigkracht te geven
      kan er dus niet zo maar even bij overal zonder fatsoenlijk gereedschap (bij vriendin)

      ...maaar , heb ooit een piep klein lekje gehad in het verleden in de radiator
      en dan ruik je de koelvloeistof , en je ziet de condensatiewolkjes

      heb ook ooit een miniscuul druppelende slang gehad en ook daar rook ik de koelvloeistof en zag condens wolkjes van de hete damp
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

      Comment


      • #4
        heeft je auto...
        - een watergekoelde turbo? een barst in een koelwaterkanaal kan leiden tot koelwaterverlies maar het wordt daar zo heet dat je geen water ziet wegdruppelen maar het verdwijnt als stoo
        - automaat met een ATF warmtewiselaar vast aan de radiateur? als zo'n warmtewisselaar intern kapot gaat kan er water in de automaat terecht komen (chocolademelk kleurige ATF)
        - een verwarming? vast wel ;-) deze verwarmingsradiator blokjes kunnen ook gaan lekken en dan lekt het keolwater achter het dashboard langs naar beneden en krijg je soppige vloerbedekking...

        zo maar enkele zoekrichtingen.

        Comment


        • #5
          Misschien een lekke koppakking zijn met verlies van koelwater richting de cylinder ? Had even wat gegoogled voor je ; http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=108442

          Comment


          • #6
            Als het ergens in de motorruimte lekt, *moet* je de volgende dag die witte of blauwe condensatieplekken zien. Ongeacht waar het lekt: je ziet die plekken altijd als de motor koud is.

            Zo niet, blijft eigenlijk alleen de kachelradiateur over? Of een gescheurde kop/koppakking inderdaad.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

            Comment


            • #7
              -geen watergekoelde maar oliegekoelde turbo

              -geen automaat

              -kachelradiateur is een interessante ...maarrrrr dat moet je ruiken , motroosje heeft door zn bureauwerk snachts wel eens koude voetjes en rijdt dan snachts met de kachel eventjes aan richting huis ,ik ruik niets
              echter omdat ik een airco heb en de verdamper vlakbij de kachel radiatoren zit kan eventueel gelekte koelvloeistof via de condensafvoer van de verdamper weglekken buiten de auto

              koppakking /gescheurde kop is opzich de hoofdverdachte

              warme start gaat de laatste tijd ietsjes moeizamer 15 minuutjes stilstaan is geen probleem maar na 2 uur moet ik ietsjes langer jengelen omdat het nog te warm is voor voorgloeien maar wellicht te "koud" icm met compressieverlies door kapotte kop/pakking

              aan de andere kant ik zie niets borrelen in het expantievat , ik zie ook geen regenboogkleur van residu dat op de koelvloeistof drijft , ruik ook geen verbrandingsgassen in het expantievat
              en als belangrijkste indicator GEEN rook/stoom uit de uitlaat
              pest is ,kan ook geen koolmonoxide snuffeltest doen in het expantievat , omdat diesels geen koolmonoxide produceren door het luchtoverschot in tegenstelling tot benzine motoren

              wat betreft de condensplekken in de motorruimte dat klopt idd vooral op vette plekken zie je de druppels als het ergens lek is , ik ga er eens op letten
              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

              Comment


              • #8
                Als je de koppakking verdenkt, of een gescheurde kop, kan dat natuurlijk op 2 manieren problemen opleveren.
                1. lek richting verbrandingskamer. Zou je eens kunnen laten testen door met zo'n snuffer in je expansievat of radiateur te 'ruiken'. Die ruikt of er verbrandingsgassen = verbinding met verbrandingskamer is
                2. Lek met oliekanaaltje. Dat heb ik eens gehad, maar dan moet je natuurlijk ofwel van die mayo in je olievuldup hebben, ofwel een olieachtige film op je koelvloeistof. Heb je een van die 2?

                Comment


                • #9
                  ehm. niet goed gelezen..... heb je net allemaaaaaaaaal al hiervoor gemeld. Denk ik eens slim te zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Als het de koppakking of een scheur in de kop is, dan *moet* het koelsysteem haast wel onder druk staan. Herken je eraan dat ie op warme dagen de stoom uit de overdrukklep in de vuldop drukt. En dat herken je weer aan de condenssporen die de volgende dag naast die vuldop op het expansievaatje zitten.

                    Als dat 't allemaal niet is, zou mijn eerste vermoeden een gescheurd slangetje of een zwetende radiator zijn. Maar het plekje waar die lekt, is soms verrekte lastig te zien...
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                    Comment


                    • #11
                      gevonden!

                      toch een uitwendige lekkage
                      notabene op ongeveer dezelfde plek als de lekkage vorig jaar (koelwater in het verstuivergat veroorzaakt door de pers van de koelwaterpomp van het vaste gedeelte naar de slang
                      nu aan de onderkant van de slang , moet wel uitkijken met aandraaien omdat de aansluitpijp al gecorrodeerd was met een hap eruit, als ik het stukdraai ben ik nog verder van huis
                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                      Comment


                      • #12
                        (koelwater in het verstuivergat veroorzaakt door de pers van de koelwaterpomp)

                        Ik zeg inruilen die handel ;-)
                        Chev's of the 50's.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Knutsel-ivl Bekijk bericht
                          (koelwater in het verstuivergat veroorzaakt door de pers van de koelwaterpomp)

                          Ik zeg inruilen die handel ;-)
                          nah niets meer waard
                          moet nog een klein half jaartje rijden


                          slechte nieuws is dat ik het toch kapot gedraaid heb :( (althans het was al bijna helemaal weggevreten en gescheurd)
                          goede nieuws is dat de aansluitpijp LOS in de kop geperst zat
                          slechte nieuws is dat het niet los bij de bmw dealer te bestellen is
                          goede nieuws is dat ik bij een metaalbewerkingsbedrijf in de buurt brutaal naar binnen ben gelopen met de vraag of ze zon bus van aluminium willen/kunnen draaien , werd zeer vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan dat het geen probleem is ,maar dat het tussen het andere werk door als er tijd is gedaan wordt (ze hadden me ooit al eens eerder uit de brand geholpen met engels schroefdraad tappen )

                          zit met het volgende: de buiten diameter van de bus is 34.8mm ik gok dat ie origineel 35 mm is geweest maar door de persing naar die 34.8 is gegaan
                          die jongen draait een bus van 35mm uitwendig voor me met een klein conisch randje aan het uiteinde
                          montage wou ik als volgt doen : het binnenhuis is ook niet meer maagdelijk glad , klein beetje opschuren met waterproof fijn schuurpapier
                          gedraaide bus paar uur in het vriesvak (voor wat krimp) zodat geweld wat minder nodig is
                          insmeren met locktite voor de smering bij invoeren en afdichting van eventuele oneffenheden

                          jullie nog suggesties of aanvullingen?
                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                          Comment


                          • #14
                            Ik bied 100 euro :)

                            Comment


                            • #15
                              misselijke ramptoeristen ;-)
                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                              Comment


                              • #16
                                Nee joh, hij geeft je 100 Euro als bijdrage in de kosten...
                                Veritatis simplex oratio est

                                Comment


                                • #17
                                  Zo zou ik het ook doen. Het pijpje is er bij BMW ingeramd, dus moet het met het vervangingspijpje ook lukken.

                                  En anders vaseline... :-)
                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lagerpers nodig?
                                    fka v164

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                      Lagerpers nodig?
                                      dank voor het aanbod sander
                                      maar de auto staat nu bij een collega in de buurt van mn vriendin
                                      ver weg van kennemerland
                                      trouwens wat voor soort lagerpers heb je? de werk ruimte is erg beperkt
                                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                        Zo zou ik het ook doen. Het pijpje is er bij BMW ingeramd, dus moet het met het vervangingspijpje ook lukken.

                                        En anders vaseline... :-)
                                        beter wat loctite, vloeibaar smeert dat genoeg en gestold werkt het verlijmend en als pakking.
                                        bus maximaal koelen, werkstuk misschien een beetje verhitten? (met alu heel makkelijk te doen)Tot 100C moet kunnen want zo heet wordt het koelwater ook.
                                        Krimppassing is echt een super fraaie methode van bevestigen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          vandaag telefoontje gehad dat de bus klaar is . ik ernaartoe ,ik vraag wat krijg je van me ?
                                          man .... niets is goed zo
                                          ik... nee zo werkt het niet, ik ben er enorm mee geholpen(portomonee trekkende )
                                          man.... je kan iets voor de koffie geven ... maar ga maar eerst kijken of het allemaal goed past , mocht het toch niet goed zijn kunnen we nog even kijken

                                          ik was een beetje perplexed van het vertrouwen en oprechte goodwill naar een onbekende toe die ze" van het werk houdt"
                                          tuurlijk was het geen enorme klus , maar ik heb de spullen niet en ze HOEVEN het niet te doen , zeker niet als het lastig begint te worden als veel mensen binnen zouden komen lopen met dat soort vragen
                                          dus ervan uitgaande dat de boel goed gaat passen .ga ik er morgenvroeg langs met een taart , en probeer de persoon in kwestie onder dwang wat in zn broekzak te stoppen


                                          @jan


                                          verhitten van het blok wordt wat lastiger.
                                          ja ik zou de motor kunnen laten lopen maar dat wordt een zooitje met de rest van het koelwater nog in het blok
                                          ik denk dat met een ijskoude bus en opgeschuurd huis met loctite ,het prima moet lukken de bus is ook van puur alu ipv een legerimg met magnesium dus is al wat zachter en beter vervormbaar
                                          mocht het nog niet lukken kan altijd de brander nog op het huis ;-)
                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                          Comment


                                          • #22
                                            "en probeer de persoon in kwestie onder dwang wat in zn broekzak te stoppen "

                                            Dat kan wel eens fout aflopen, denk ik.... ;-)
                                            Veritatis simplex oratio est

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                              "en probeer de persoon in kwestie onder dwang wat in zn broekzak te stoppen "

                                              Dat kan wel eens fout aflopen, denk ik.... ;-)
                                              dat moet je niet te letterlijk zien he. ik ben geen broekzakfethisist ;-)

                                              bus ging erin als een jongenslul in een weduwe ;-)
                                              ingesmeert met locktite ,rustig aankloppen , kopje koffie binnen bij de collega gedaan om de koude bus te laten "zetten"

                                              bijgevuld

                                              motor laten draaien , keurig dicht!
                                              meteen naar het metaal bedrijf gegaan met een vlaai en de draaier wat geld toegestopt
                                              collega's mompelde iets over "alweer gebak " "dichtgroeien"
                                              blijkbaar doen ze het vaker voor andere mensen

                                              al met al weer wat vertrouwen in de mensheid zo

                                              collega die me een auto had geleend voor de 2 dagen en me in eerste instantie naar een bmw dealer had gereden om te vragen of het onderdeel te bestellen was
                                              en onbekenden die aanvankelijk je belangeloos je uit de brand willen helpen

                                              dat compenseert gelukkig weer de misantropische balans van poeppratende gladjanussen die hun moeder nog zouden oplichten
                                              Last edited by motroosje; 02-09-09, 10:08.
                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                                vandaag telefoontje gehad dat de bus klaar is . ik ernaartoe ,ik vraag wat krijg je van me ?
                                                man .... niets is goed zo
                                                ik... nee zo werkt het niet, ik ben er enorm mee geholpen(portomonee trekkende )
                                                man.... je kan iets voor de koffie geven ... maar ga maar eerst kijken of het allemaal goed past , mocht het toch niet goed zijn kunnen we nog even kijken

                                                ik was een beetje perplexed van het vertrouwen en oprechte goodwill naar een onbekende toe die ze" van het werk houdt"
                                                tuurlijk was het geen enorme klus , maar ik heb de spullen niet en ze HOEVEN het niet te doen , zeker niet als het lastig begint te worden als veel mensen binnen zouden komen lopen met dat soort vragen
                                                dus ervan uitgaande dat de boel goed gaat passen .ga ik er morgenvroeg langs met een taart , en probeer de persoon in kwestie onder dwang wat in zn broekzak te stoppen


                                                @jan


                                                verhitten van het blok wordt wat lastiger.
                                                ja ik zou de motor kunnen laten lopen maar dat wordt een zooitje met de rest van het koelwater nog in het blok
                                                ik denk dat met een ijskoude bus en opgeschuurd huis met loctite ,het prima moet lukken de bus is ook van puur alu ipv een legerimg met magnesium dus is al wat zachter en beter vervormbaar
                                                mocht het nog niet lukken kan altijd de brander nog op het huis ;-)
                                                Kijk, deze man heeft dus perfect begrepen wat echte public relations is! Dit is tegenwoordig erg zeldzaam. Ik heb het laatst nog meegemaakt met HEBU in 040 (specialist in hydraulica systemen). Ik ben bezig met de inbouw van een M106 turboblok in mijn BMW e9 en hiervoor had een kort stukje(15cm) slang nodig voor de olieretour van de turbo, kreeg ik gratis mee. Je snapt natuurlijk wel dat ik voortaan altijd eerst met hun zaken probeer te doen als ik slangen of slangkoppelingen nodig heb. Het helpt ook dat ze daar ook een motorsport hart hebben.

                                                suc6 met de klus!

                                                Jan

                                                Comment


                                                • #25
                                                  *kuch

                                                  het zit niet helemaal dicht na nauwkeurig meten
                                                  tis een klein plasje na een paar dagen
                                                  maar die bus ga ik er niet meer uithalen, dat doet meer schade dan goed
                                                  ik denk dat een "pil" het af moet kunnen dichten..
                                                  iemand suggesties voor een goed merk?
                                                  ik wil het zonder korrels en puur vloeibaar
                                                  zag iets van valma voor weinig is dat wat of is er beter?
                                                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    * dubbelkuch*
                                                    Forté Stop Leak erin, niet verkrijgbaar in de automaterialenzaak.
                                                    Wordt uitsluitend aan garagebedrijven/dealers geleverd.
                                                    TOP spul

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door axirally Bekijk bericht
                                                      * dubbelkuch*
                                                      Forté Stop Leak erin, niet verkrijgbaar in de automaterialenzaak.
                                                      Wordt uitsluitend aan garagebedrijven/dealers geleverd.
                                                      TOP spul
                                                      ik geloof je onmiddelijk maar daar kan ik dus niet aan komen
                                                      moet toch een goed alternatief voor zijn?
                                                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Volgens mij betekent die dubbelkuch iets Motroos!

                                                        Ws meer dan alleen een mededeling...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          het kwartje valt volgens mij ;-)
                                                          ik zie nu ook in zn profiel dat axirally een garagebedrijf heeft

                                                          ik weet niet of het dichtbij is. als ik het halve land er voor moet doorrijden is het ook niet echt de moeite
                                                          in ieder geval als het niet dichtbij is dank voor het vermoedelijke aanbod ;-) (ik zie het al ..limburg das niet echt om de hoek)
                                                          of het moet op te sturen zijn das ook nog een optie of nog een goede 2e keus als advies
                                                          Last edited by motroosje; 11-09-09, 22:22.
                                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                                            het kwartje valt volgens mij ;-)
                                                            ik zie nu ook in zn profiel dat axirally een garagebedrijf heeft

                                                            ik weet niet of het dichtbij is. als ik het halve land er voor moet doorrijden is het ook niet echt de moeite
                                                            in ieder geval als het niet dichtbij is dank voor het vermoedelijke aanbod ;-) (ik zie het al ..limburg das niet echt om de hoek)
                                                            of het moet op te sturen zijn das ook nog een optie of nog een goede 2e keus als advies
                                                            Ongetwijfeld zijn in jouw omgeving bedrijven die met Forté werken, gewoon even vragen. Zo'n flesje van 500ml kost 19,12 € trouwens. Kwaliteit heeft zijn prijs. Opsturen kan altijd nog.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              afgelopen weekend 900km door Duitsland geknald met de Volvo.
                                                              Gelukkig heb ik de gewoonte om tijdens dit soort lange reizen altijd tussendoor even de vloeistoffen te checken: iedere 450km 2L koelvloeistof bijvullen... damn! bummer... dat rijdt gewoon niet lekker!!

                                                              Thuis gekomen maar eens goed rondgekeken:
                                                              kalk afzetting op een slangaansluiting van de radiateur. Dat hoort er dus niet te zitten. Bewijs dat er op die plek koelvloeistof ontsnapt uit het systeem.

                                                              Mijn theorie:
                                                              kalk is poreus, de kalk zet zich af tussen slang en aansluiting,
                                                              bij warme motor komt er flinke druk op te staan, heet water wurmt zich door de poreuze kalk naar buiten, verdampt instantly, waarbij nog meer kalk wordt afgezet, waardoor het probleem gaandeweg steeds groter wordt...
                                                              En al rijdend verlies je gaandeweg koelvloeistof. Je kan ook geen druk op het systeem houden hetgeen een verlaging van het kookpunt betekent.

                                                              Dus dan de slang er maar even afgenomen, goed schoon gemaakt, droog gemaakt en maar weer netjes en strak gemonteerd. Bijgevuld met anti-vries en proberen maar. even met stift het niveau aangegeven op het expansietankje. Over een week maar eens kijken of het systeem nog steeds koelvloeistof verliest.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                                                afgelopen weekend 900km door Duitsland geknald met de Volvo.
                                                                Gelukkig heb ik de gewoonte om tijdens dit soort lange reizen altijd tussendoor even de vloeistoffen te checken: iedere 450km 2L koelvloeistof bijvullen... damn! bummer... dat rijdt gewoon niet lekker!!

                                                                Thuis gekomen maar eens goed rondgekeken:
                                                                kalk afzetting op een slangaansluiting van de radiateur. Dat hoort er dus niet te zitten. Bewijs dat er op die plek koelvloeistof ontsnapt uit het systeem.

                                                                Mijn theorie:
                                                                kalk is poreus, de kalk zet zich af tussen slang en aansluiting,
                                                                bij warme motor komt er flinke druk op te staan, heet water wurmt zich door de poreuze kalk naar buiten, verdampt instantly, waarbij nog meer kalk wordt afgezet, waardoor het probleem gaandeweg steeds groter wordt...
                                                                En al rijdend verlies je gaandeweg koelvloeistof. Je kan ook geen druk op het systeem houden hetgeen een verlaging van het kookpunt betekent.

                                                                Dus dan de slang er maar even afgenomen, goed schoon gemaakt, droog gemaakt en maar weer netjes en strak gemonteerd. Bijgevuld met anti-vries en proberen maar. even met stift het niveau aangegeven op het expansietankje. Over een week maar eens kijken of het systeem nog steeds koelvloeistof verliest.
                                                                @jan

                                                                kun je gedachten lezen?
                                                                heb een extra slangenklem achter de andere gezet , omdat ik vermoede dat er rotzooi aan de binnenkant slang zat
                                                                (loshalen had gekunt maar dan ligt er meteen weer een liter koelvloeistof op straat)
                                                                even afkloppen maar het lijkt dicht nu, had van dat valma vloeibaar dichtings spul gekocht maar dat hoeft er hopelijk dan niet in
                                                                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X