Er is iets met de koppeling van mijn zwarte Saab aan de hand.
Ik reed schakelde in z'n achteruit en hoorde een knal alsof ik over een leeg pakje sap reed. KNAL en parkeerde de auto.
Later die dag reed ik gewoon door de stad. Er leek niet echt iets aan de hand.
Na een afspraak schakelde de auto opeens slecht en ik kon niet met de koppeling ingetrapt stil blijven staan. De auto wilde vooruit kruipen op de motor.
Met draaiende motor kon ik de auto lastig uit z'n 1 krijgen en ook weer moeilijk in 1 terugduwen toen ik weer wilde rijden.
Opschakelen op de snelweg was niet zo moeilijk, mits met een ferme beweging.
Terugschakelen ging wel lastiger. Met dubbel clutchen wel te doen.
Diagnose:
Ik vond toen direct via google dat 't de drukgroep was.
Nu heb ik een paar mensen gesproken die zeggen dat 't ook nog iets anders kan zijn. Zoals een lekgeraakt slangetje.
Of één of twee defecte koppelingcylinders.
Kortom, ik moet nog een goede diagnose stellen alvorens te gaan klussen, maar ik weet 't niet.
Voor ik een nieuwe drukgroep/koppeling/versnellingsbak koop, wat zouden jullie als diagnose stellen?
Ik reed schakelde in z'n achteruit en hoorde een knal alsof ik over een leeg pakje sap reed. KNAL en parkeerde de auto.
Later die dag reed ik gewoon door de stad. Er leek niet echt iets aan de hand.
Na een afspraak schakelde de auto opeens slecht en ik kon niet met de koppeling ingetrapt stil blijven staan. De auto wilde vooruit kruipen op de motor.
Met draaiende motor kon ik de auto lastig uit z'n 1 krijgen en ook weer moeilijk in 1 terugduwen toen ik weer wilde rijden.
Opschakelen op de snelweg was niet zo moeilijk, mits met een ferme beweging.
Terugschakelen ging wel lastiger. Met dubbel clutchen wel te doen.
Diagnose:
Ik vond toen direct via google dat 't de drukgroep was.
Nu heb ik een paar mensen gesproken die zeggen dat 't ook nog iets anders kan zijn. Zoals een lekgeraakt slangetje.
Of één of twee defecte koppelingcylinders.
Kortom, ik moet nog een goede diagnose stellen alvorens te gaan klussen, maar ik weet 't niet.
Voor ik een nieuwe drukgroep/koppeling/versnellingsbak koop, wat zouden jullie als diagnose stellen?
Comment