Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij diagnose defecte koppeling gevraagd

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp bij diagnose defecte koppeling gevraagd

Er is iets met de koppeling van mijn zwarte Saab aan de hand.
    Ik reed schakelde in z'n achteruit en hoorde een knal alsof ik over een leeg pakje sap reed. KNAL en parkeerde de auto.

Later die dag reed ik gewoon door de stad. Er leek niet echt iets aan de hand.

Na een afspraak schakelde de auto opeens slecht en ik kon niet met de koppeling ingetrapt stil blijven staan. De auto wilde vooruit kruipen op de motor.

Met draaiende motor kon ik de auto lastig uit z'n 1 krijgen en ook weer moeilijk in 1 terugduwen toen ik weer wilde rijden.

Opschakelen op de snelweg was niet zo moeilijk, mits met een ferme beweging.
    Terugschakelen ging wel lastiger. Met dubbel clutchen wel te doen.

Diagnose:
    Ik vond toen direct via google dat 't de drukgroep was.
    Nu heb ik een paar mensen gesproken die zeggen dat 't ook nog iets anders kan zijn. Zoals een lekgeraakt slangetje.
    Of n of twee defecte koppelingcylinders.

Kortom, ik moet nog een goede diagnose stellen alvorens te gaan klussen, maar ik weet 't niet.

Voor ik een nieuwe drukgroep/koppeling/versnellingsbak koop, wat zouden jullie als diagnose stellen?

Klinkt inderdaad als drukgroep, maar daarbinnen zijn er zoals je zelf al zegt vele mogelijkheden. Volgens mij onmogelijk via het internet uit te pluizen, daar moet echt iemand naar kijken vrees ik.
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik durf enkel te beweren dat de koppeling onvoldoende ontkoppelt en hakkelt. Het geluid dat je hebt gehoord kan bijvoorbeeld ook op een gebroken veer van de koppelingscylinder duiden. Juist omdat het uitbouwen van de bak veel tijd en spierballen vraagt, is het verstandig om de hydrauliek eerst te inspecteren.

Comment

Heb wel eens meegemaakt dat er zo'n veer uit de drukgroep losgesprongen was en zo min of meer klem zat in het midden tegen het vliegwiel, waardoor de zaak niet goed ontkoppelde. Gaf wel een rot-geluid.
        Hoor je niks, zou ik eerst toch naar de hydrauliek kijken - bij lekkage zal het pedaal dieper gaan zitten en komt de plaat te weinig los.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Bekijk bericht
          Het geluid dat je hebt gehoord kan bijvoorbeeld ook op een gebroken veer van de koppelingscylinder duiden.
          Dat zou eerder een probleem geven bij terug opkomen van het pedaal dan bij het ontkoppelen, denk ik.

Comment

Zit er helemaal geen kabel in? Het kan anders zijn dat de kabel geknapt is, maar hij nog aan de helft van de draden hangt. Niet genoeg om volledig te ontkoppelen.

Comment

Ga maar uit van de drukgroep. Heb het al vaker gehad, en je hoopt altijd dat het de hydrauliek is, maar dat is het nooit.

Om de diagnose wat makkelijker te maken: als het tch de hydrauliek is, herken je 't eraan dat je de koppeling met een paar keer pedaalpompen om extra druk op te bouwen, wel eventjes helemaal vrij krijgt.
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                je hoopt altijd dat het de hydrauliek is, maar dat is het nooit.
                Ja, wat is het toch een geweldige hobby he :-)

Comment

Heb het zelfde gehad bij mijn E36 325i (ja, ik weet dat dat geen Saab is, maar techniek is WEL hetzelfde heren!), dacht ook de drukgroep maar bleek alleen een cilinder te zijn, te herkennen aan een steeds dieper liggende pedaal, en inderdaad met een paar keer koppeling-pompen kun je vaak nog wel schakelen. Reageert ie daar niet op dan is het waarschijnlijk de drukgroep.

Die beide cilinders zijn relatief goedkoop meen ik mij te herinneren, ik zou gewoon daar beginnen...
                  "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Dat van 't intrappen om druk op te bouwen klopt wel ja. Nog even testen voor de zekerheid.

Heb gisteren in mijn remvloeistof reservoir gekeken en zie geen niveaudaling, maar kan niet goed zien door de 't kunststof dat geel is geworden door ouderdom. Of dat in alle compartimenten zo is, weet ik dus niet. Misschien maar 't slangetje van het remvloeistofreservoir aan de bovenzijde losmaken om te zien of er nog vloeistof inzit?

Dat 't een afgebroken veer in de hoofdkoppelingscilinder of hulpkoppelingscilinder is, dat wil ik eerst zeker weten, want anders vervang of reviseer ik die en blijkt 't alsnog de drukgroep te zijn.

Revisiesetjes voor de hulpkoppelingscilinder kosten een paar euro, een tientje hooguit trouwens, dus 't is sowieso de moeite om dat eens te doen (weet ik 't meteen voor mijn andere Saab in de toekomst).

Ik krijg nog een drukgroep, dus dat scheelt ook. Kon er ook 1 kopen voor 100 euro, gebruikt (oplichter!), maar voor 't zelfde geld heb ik een compleet nieuwe koppeling mt drukgroep. Aangezien de koppelingsplaten nog goed aanvoelden vind ik 't niet nodig om de koppeling in zijn geheel te vervangen. Als 't moet, dan moet 't. 100 euro zijn de kosten niet.
                    Last edited by Dennis Cavallino; 08-09-09, 10:28.

Comment

Dennis,

Altijd de hele zooi in n keer vervangen: drukgroep, druklager, platen en de kleinzooi die erbij hoort. Want los moet de boel toch, en dat is al werk genoeg, dus wil je er graag weer voor 200.000 km vanaf zijn.

Niets zo frustrerend om over een jaar weer iets te moeten vervangen omdat je de vorige keer 100 euro wilde besparen. Geloof me. :-)

Als je een beetje rondshopt (korting bedingen bij de Brezan, of naar een andere generieke automaterialenzaak gaan), moet je wel een compleet koppelingssetje voor een redelijke prijs kunnen vinden.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Working...
                      X