Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diesel motor zonder vermogen (storing)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Diesel motor zonder vermogen (storing)

Ik rij momenteel soms in een Mitsubishi Triton met een 2.5 4D56 commonrail diesel.
    (Auto van schoonzusje.)

141 pk/301Nm automaat, en meestal word er erg rustig mee gereden.

Nu verloor dat ding gister heel veel vermogen. Wou niet harder dan 50. Later weer iets beter.

Luchtfilter is redelijk vies maar niet overdreven. Olie is redelijk aan de donkere kant. (En nog niet lang geleden gewisseld kennelijk.)

Wat ik ontdekt heb is dat de slang vanuit de intercooler richting inlaatspruitstuk waarschijnlijk vol smurrie zit. Bij de aansluiting van twee slangen met een slangklem is de onderste slang helemaal vettig. Ik hoop dus niet dat de turbo stuk is.

Iemand een idee voordat ik er maandag een thai naar laat kijken?
    Last edited by Q4Jan; 26-09-09, 12:07.
    http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

turbo slang los?
    wat TSM zegt!!!!!

Comment

al de symptomen die je noemt zijn normaal (behalve het vermogen verlies)
      -olie hoort donker te zijn ,ook vlak na een wissel, betekent dat het goede olie is olie hoort namelijk vuil op te lossen
      -inlaatluchtslang die vettig is , ook niets abnormaals turbolager laat altijd iets olie door , en de carterventilatie komt erop uit

turbo kan in theorie stuk zijn, maar er liggen wat andere zaken meer voor de hand

-check of de turbodruk sensor geen losse luchtslang/stekker heeft
      zoek op het inlaatluchtspruitstuk vanaf de intercooler naar de motor naar een slangetje , en volg die naar een sensor , als je em niet kan vinden dan ligt het slangetje los aan de spruitstukzijde, kijk dan goed in de motorruimte of er iets los hangt

-check egr (uitlaatgas recirculatie) onderdruk stuurslang/stekker aansluiting
      zit ook tussen de intercooler en motor, meestal net voor de plek waar het inlaatspruitstuk verdeeld naar de cilinders

-check de stekker van de luchtmassameter (die is wellicht wat lastiger te vinden) hij zit tussen het luchtfilter en de turbo
      let op , mocht ie gewoon vast zitten
      maak em dan los en rij een stukje ,het kan zijn dat als de luchtmassameter stuk is en je em electrisch los maakt het motormanagement em bypassed
      dit is niet bij elke motor zo, bij een hoop motormanagementsystemen gaat de motor juist in noodloop als je em lostrekt
      echter bij een peug 1.9 hdi heb ik gezien dat ie daar juist de luchtmassameter bypassed

mocht dit alles niets opleveren , moet je em even laten uitlezen op foutcodes (kun je beter bij de japanner laten doen dan thai ;-))
      grote kans dat de luchtmassameter niet meer goed is
      Last edited by motroosje; 26-09-09, 20:31.
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Kan ook zijn dat door de rustige rijgedrag de schoepen van de turbo vastzitten. En als je pech hebt kan je die turbo weggooien, als je geluk hebt valt het nog "schoon te maken". En dan bedoel ik niet planken dermee maar je moet het ding fysiek schoonmaken...

Als de schoepen vastzitten kan de auto in noodloop gaan doordat de laaddruk overschreden word...

Maar dit geld alleen voor auto's met VNT turbo's (variable nozzle turbo: turbo met variabele geometrie). Ik denk wel dat zo een ding daarmee uitgerust is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
          Kan ook zijn dat door de rustige rijgedrag de schoepen van de turbo vastzitten. En als je pech hebt kan je die turbo weggooien, als je geluk hebt valt het nog "schoon te maken". En dan bedoel ik niet planken dermee maar je moet het ding fysiek schoonmaken...

Als de schoepen vastzitten kan de auto in noodloop gaan doordat de laaddruk overschreden word...

Maar dit geld alleen voor auto's met VNT turbo's (variable nozzle turbo: turbo met variabele geometrie). Ik denk wel dat zo een ding daarmee uitgerust is.

"paniek" zaaien heeft geen zin
          zonder zelf te kijken is het gokken ,deze klacht is in 95% van de gevallen een sensor fout , turbo's gaan niet zo snel stuk in diesels
          het kan natuurlijk altijd daarom is het zaak eerst de goedkope /makkelijke meest voor de hand liggende zaken te controleren
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Net een "oooh, mijn god" telefoontje gehad.

De eigenaresse. Die dus ook reed toen de auto niet harder wou belde net met de mededeling dat ze het had opgelost.

Ze is nogal klein, en doordat ik nu soms in de auto rij zet ze de stoel steeds terug naar voren. (Ze is 1.50 lang, gebruikt twee kussentjes om achter het stuur te zitten. ;-) )

De laatste keer dat ze dit deed heeft ze de vloermat onder het gaspedaal geschoven....
            Net terug gelegd, auto rijdt als vanouds. Proest!

Ik had er zelf tussendoor nog niet in gereden, zag alleen een vettige slang bevestiging, wat kennelijk niet zo belangrijk is.

Sorry voor de paniek jongens, blijkt reuze mee te vallen. Hartelijk bedankt voor het mee denken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Q4Jan Bekijk bericht
              Net een "oooh, mijn god" telefoontje gehad.

De eigenaresse. Die dus ook reed toen de auto niet harder wou belde net met de mededeling dat ze het had opgelost.

Ze is nogal klein, en doordat ik nu soms in de auto rij zet ze de stoel steeds terug naar voren. (Ze is 1.50 lang, gebruikt twee kussentjes om achter het stuur te zitten. ;-) )

De laatste keer dat ze dit deed heeft ze de vloermat onder het gaspedaal geschoven....
              Net terug gelegd, auto rijdt als vanouds. Proest!

Ik had er zelf tussendoor nog niet in gereden, zag alleen een vettige slang bevestiging, wat kennelijk niet zo belangrijk is.

Sorry voor de paniek jongens, blijkt reuze mee te vallen. Hartelijk bedankt voor het mee denken.
              wijven ;-)

"zag alleen een vettige slang bevestiging, wat kennelijk niet zo belangrijk is."

ik dacht dat je in de slang had gekeken
              als er vettigheid ter hoogte van de bevestiging uitkomt even de slang controleren op een lek of de klem juist aandraaien

Comment

Duurde ook erg lang voordat ze kon vertellen welke diesel er in de auto lag.
                Aangezien er meerdere versies van die 2.5 diesel zijn. Staat gewoon common rail achterop, dus toen wist ik het. ;-)

Ik had de slang niet losgemaakt, omdat er waarschijnlijk nog gewoon garantie op alles zit.
                Er staat pas 40.000 km op de klok en ik geloof dat de auto nog geen 3 jaar oud is.

Was wel even de slangen langsgelopen, die leken allemaal vast te zittne.

Slang aanluiting geloof ik wel, mogen ze bij de eerste beurt naar kijken.

Comment

[email protected] :)

Comment

Als je nog harder wilt lachen dennis->

Verder is de auto afgeladen met Doraemon spullen. En ja ze is ruim volwassen.

Van die mooie hoezen over de stoelen, en zijn hoofd over beide hoofdsteunen voor.

Google het maar. ;-)

Maar ik ben wel erg blij dat ik er gebruik van kan maken, scheelt me het huren van een auto.
                    En het ding heeft airco, plaats voor 5 en een hele grote laadbak.

Comment

Als je nog harder wilt lachen dennis->

Verder is de auto afgeladen met Doraemon spullen. En ja ze is ruim volwassen.

Van die mooie hoezen over de stoelen, en zijn hoofd over beide hoofdsteunen voor.

Google het maar. ;-)

Maar ik ben wel erg blij dat ik er gebruik van kan maken, scheelt me het huren van een auto.
                      En het ding heeft airco, plaats voor 5 en een hele grote laadbak.
                      doet gewoon pijn aan de ogen ;-)

maar je hebt gelijk hoor al laat je vriendin scheten tijdens het neuken gewoon doorgaan ;-)

Comment

Zolang ik op die stoelen zit ben in niet degene die ze ziet. :-P

Past wel bij de cultuur hierzo. (stickers, blauwe lampjes, buddha beeldjes, bloemetjes aan de binnenspiegel, sportwielen op pick-ups, sportuitlaten onder alles, neon in autobus motorruimtes, meer nep dan echte mitsu-evos, nep grote remklauwen op kleine remschijven, enz.enz..)

Dus ik kan er best mee leven. No-way dat het in Nederland in mijn autos komt!

Comment

Zolang ik op die stoelen zit ben in niet degene die ze ziet. :-P

Past wel bij de cultuur hierzo. (stickers, blauwe lampjes, buddha beeldjes, bloemetjes aan de binnenspiegel, sportwielen op pick-ups, sportuitlaten onder alles, neon in autobus motorruimtes, meer nep dan echte mitsu-evos, nep grote remklauwen op kleine remschijven, enz.enz..)

Dus ik kan er best mee leven. No-way dat het in Nederland in mijn autos komt!
                          ach als die plaatjes alles is

das klein bier vergeleken met herrie uitlaten dumpvalve mp3 flashkaarten
                          en het gebruikelijke plastic ;-)

Comment

Working...
                          X