Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwijderen CDV uit E39 540i?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Verwijderen CDV uit E39 540i?

    Sinds 1,5 week ben ik de gelukkige eigenaar van de BMW E39 540i touring van Pakkie. Echt een fantastische auto: tijdloos mooi (imho), praktisch, erg comfortabel en bedrieglijk snel. Ook de soundtrack bij het rijden is, met speciale dank aan Eisenmann, heerlijk. Aan alles is te merken dat de vorige eigenaren heel erg netjes met de auto zijn omgegaan, zijn 12 jaren zijn ‘m totaal niet aan te zien.

    En van de zaken die deze 540i redelijk bijzonder maakt is de handbak. Ik heb gisteren van Adwo (de eigenaar van de auto vr Pakkie) zelfs begrepen dat de auto jarenlang onverkocht bij een Duitse dealer heeft gestaan als gevolg van (waarschijnlijk) het ontbreken van een automaat (en leer). Dit was ook wel te zien aan het onderhoudsboekje: tussen de onderhoudsbeurt in 2000 en 2005 had de auto slechts 8000km gereden!

    Affijn, die handbak, meer specifiek de koppeling, is wel even wennen. Het viel me op dat het best moeilijk is om schokvrij door de versnellingen te gaan, en met name bij het schakelen van 1 naar 2 moet je met enige aandacht te werk gaan. Ik heb hierover contact gehad met Pakkie, en hij gaf aan dat bij de 540 een mechanisme is ingebouwd dat de koppeling vertraagd op laat komen, de CDV, wat staat voor Clutch Delay Valve. Er zit een soort ventieltje dat ervoor zorgt dat de koppelingsplaten niet onmiddelijk elkaar aangrijpen bij het loslaten van de koppeling, maar dat ze zachtjes elkaar raken. Waarschijnlijk door BMW gemonteerd om de van de aandrijflijn te behoeden tegen al te harde klappen. Nader onderzoek op internet laat zien dat heel veel handgeschakelde BMW’s vanaf 1997 zo’n CDV hebben, met als opvallende uitzondering de E39 M5. Hier is een linkje met meer info: http://www.zeckhausen.com/CDV.htm

    Op diverse BMW-fora is te zien dat er heel wat mensen zijn die deze CDV hebben laten verwijderen, met louter (erg) positieve reacties tot gevolg: iedereen ervaart dat zonder CDV de auto stukken prettiger schakelt, en daarnaast is het verwijderen ook nog eens een fluitje van een cent (kost ongeveer een kwartiertje met het juiste gereedschap).

    Nu heb ik nog geen negatieve ervaringen gevonden, maar ergens vind ik het toch moeilijk voor te stellen dat BMW een onderdeeltje monteert dat alleen maar het schakelen bemoeilijkt en grotere slijtage van de koppeling tot gevolg heeft. Is het puur ter bescherming van de aandrijflijn? Kortom, wie weet of en zo ja, wat hier de ‘catch’ is? Zijn er nog gummers met ervaring (rijden in een BMW met en zonder CDV)?

  • #2
    Ha, die Iep;

    Interessant; het zou voor mij wel een aantal "Ben ik nou gek?"-momenten verklaren.
    Scherven brengen gelul.

    Comment


    • #3
      Ik vermoedde al dat jij dit 'probleem' waarschijnlijk wel zou herkennen. Ik heb zojuist uit nieuwsgierigheid ook nog even met Jeroen Lekx (garage in Alphen ad Rijn) gebeld, die ik vwb BMW-kennis vrij hoog heb zitten. Hij had er echter nog nooit van gehoord.

      Hier is nog een draadje met E46-eigenaren, die allemaal razend enthousiast zijn over hun CDV-loos voertuig:
      http://www.bmwportal.nl/performance-...ing-t2273.html

      Comment


      • #4
        Ik zou 't ding er gewoon uithalen. Voegt toch niets toe?

        Waarschijnlijk zit het erin om harde klappen in de cardanas weg te halen. Maar wie goed en met gevoel kan schakelen, vermijdt die klappen zelf al wel.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

        Comment


        • #5
          Ik heb het 'ding' eruit gehaald, is een klusje van niets en daarna is je koppeling een gewone koppeling geworden.

          Aanrader!

          Schijnt erin te zitten voor domme amerikanen die niet kunnen koppelen. geeft een kleine vertraging in het aanpakmoment wat nodig is als je te bot het zaakje op laat komen. HEEEELLLL irritant als je wel weet hoe je moet koppelen.

          kortom: zelf even onder die bak liggen, half uurtje werk, daarna ben je blij.

          Comment


          • #6
            Dit betekent dus dat je ook niet snel kan dubbelklutchen met zo'n systeem? Maar als ik zo het lijstje modellen zie, heeft een 520i dus toch ook voordelen? :)

            De 523i had het trouwens ook niet, als ik het lijstje zo zie.
            You know that reality is immaterial

            Comment


            • #7
              Ha, die Iep;

              Ik had na de overstap uit mijn Mondeo inderdaad zo af en toe het gevoel alsof de koppeling lichtjes slipte. En bij stadsverkeer en manouvreren nog wel eens.
              Scherven brengen gelul.

              Comment


              • #8
                hhmmmmmzzz. Ik zie de E36 boven er niet tussen staan, in de tekst wl. Heb ik hem of heb ik hem niet?

                Comment


                • #9
                  Ik heb deze guide gevolgd:

                  http://www.bmw325i.net/cdv_removal.shtml

                  Lastige is dat je moet ontluchten, dus dat je het remvloeistofreservoir onder druk moet zetten. zijn hulpdingetjes voor te krijgen. Als je in de buurt van A'veen bent kun je die van mij wel lenen.

                  @SS: waarschijnlijk, dat ding werkt twee kanten op, is echt gewoon een beperking in de hydraulische leiding. doorstroomopening zal hooguit een mm zijn zo te zien.

                  twee plaatjes gemaakt van de mijne. Iemand koopeuh voor winug?

                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Hey Gerard,

                    Is het overwegen waard om het eraf te kiepen. Ik wist na een aantal maanden niet beter meer, maar fijn is anders. Merkte het met name als ik weer eens een week in n van mijn 205-jes had gereden.

                    Weet niet of je ook een account heb op driving-fun, maar daar zitten een hele stapel BMW-freaks dus wellicht dat daar ook nog wat extra info te halen valt.

                    Comment


                    • #11
                      Ik ken 3 mensen die allemaal de CDV verwijdert hebben (2x e39, 1x e46) en die zijn allemaal erg tevreden. De CDV is er idd om aandrijflijn te sparen, met name de 1e 12 maand. Dan is BMW immers nog 't bokje voor de garantie problemen. Wieberen dat ding. Krijg je geen spijt van.
                      Hubraum statt Spoiler

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt voor alle reacties! Lijkt me dus inderdaad wel de moeite waard om 'm weg te (laten) halen....ben zelf niet zo handig. Mijn E91 318i schakelt veel soepeler, wat dan waarschijnlijk ook verklaard wordt door het ontbreken van zo'n CDV op BMW's met kleinere motoren. Verder wel een heel listig ding hoor, zo'n 318i ;-).

                        Comment


                        • #13
                          Grappig zeg

                          Ik reed ooit een e46-318i en vond het een kutkoppeling omdat ik het idee had dat ie slipte als ik volle polle vertrok of snel schakelde naar 2 en 3

                          Een CDV dus

                          LOL

                          Weg met dat stumperhulpending zeg

                          Als ik dat toen had geweten zeg

                          :-)

                          E
                          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                          Comment


                          • #14
                            Clutch Delay Valve... Gewoon een ordinaire flowbegrenzer, wat een marketingnaam zeg :)
                            Oliestoken voor het goede doel

                            Comment


                            • #15
                              Zo, afspraak voor morgen bij de garage om de hoek gemaakt om de CDV te laten verwijderen. Om 't ze zo makkelijk mogelijk te maken heb ik op basis van de info op internet gelijk maar even een mooie beknopte werkinstructie gemaakt, inclusief plaatjes. Ze wisten nog niet helemaal zeker of ze er dan al tijd voor zouden hebben, maar wellicht gaat 't lukken. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

                              Comment


                              • #16
                                Bij wie laat je het doen? Ik denk dat Lekx het niet zal kennen, omdat ie alleen aan ouder BMW spul sleutelt.
                                ''Thank God for the internet experts''

                                Comment


                                • #17
                                  Hey Gerard,

                                  Ben benieuwd naar het resultaat!
                                  Hoe is het met de wissers? Hoop voor je dat ze het blijven doen in de tijden dat al die liters water uit de lucht komen vallen....

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik laat het bij een algemene garage doen: de opdracht lijkt me vrij duidelijk, en als (volgens internet) een beetje amateur-sleutelaar dit zelf moet kunnen, lijkt me niet dat je hier nou een (BMW) specialist voor moet zijn.

                                    De wissers hebben me gelukkig nog niet in de steek gelaten, Paskal! Ik vermoed dat het dan toch gewoon een slechte stekkerverbinding is geweest, en dat de regelunit verder prima is.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Helaas, de mannen van de garage hebben echt geen tijd vandaag. Nu maar een afspraak voor 20 oktober gemaakt. Ze vonden het geloof ik wel een beetje een vreemd verzoek, en we moesten ook duidelijk afspreken dat eventuele schade als gevolg van het verwijderen van de CDV niet hun verantwoordelijkheid was :-).

                                      Comment


                                      • #20
                                        gelijk een andere garage zoeken
                                        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                          gelijk een andere garage zoeken
                                          Dat wou ik net zeggen... dan maar een paar km rijden (wat geen straf is in die auto) en naar een bedrijf die hun afspraken nakomen en wel weten wat ze doen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mwah, het ligt iets genuanceerder....ik belde gisteren pas aan het einde van de middag, en degene die ik toen aan de lijn kreeg zei dat hun planning voor vandaag wel behoorlijk vol zat, en dat ze niet konden beloven aan mijn auto toe te komen. Heel misschien kon ik er nog tussendoor. Toen ik vandaag daar kwam zei een baliemedewerker dat het zeker niet ging lukken vandaag, dus ja, dan maar even een nieuwe afspraak maken. Garage ligt op ongeveer 2 minuten lopen vanaf mijn huis, dus dat is wel weer erg makkelijk.

                                            Dat het verzoek enigszins bijzonder is, en hun disclaimer hierbij, kan ik me ergens wel voorstellen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Zo bijzonder is dit verzoek toch niet?

                                              Als ik bij m'n garage moest tekenen voor werkzaamheden aan m'n auto zodat het niet hun schuld is mocht het fout gaan, dan zou toch ik een garage verder zoeken.
                                              Forza!

                                              Comment


                                              • #24
                                                LOL, inderdaad zeg!

                                                "Zeg, we hebben een setje nieuwe remmen onder die krokante Spider geschroefd. Willu hier effe tekenen voor vanwege dat wij dan zeg maar niet aansprakelijk zijn als die remmen het niet blijken te doen?" :)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                "Jasper val dood." - RH

                                                Comment


                                                • #25
                                                  dat ze geen tijd hebben ala
                                                  maar die disclaimer
                                                  gtfoh
                                                  laat hen dan voortaan ook een disclaimer tekenen als zij regulier onderhoud verrichten ?
                                                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nou ja, d'r hoeft niks getekend te worden, hoor. In plaats van een reparatie vraag ik nu om een onderdeel uit de auto te laten verwijderen dat de fabrikant ooit gemonteerd heeft. De vergelijking met vervanging van remmen of regulier onderhoud gaat mi dus enigszins mank. Kijk, als je zou vragen om de remmen te laten verwijderen, tja, dan zou ik als garagehouder ook tegen de klant zeggen dat de hiermee verbonden risico's voor eigen rekening zijn :-).

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Zo, het kreng is er vandaag uit gegaan. Wat een verschil! De koppeling werkt nu veel soepeler en ik kan nu schokvrij schakelen zonder dat ik veel aandacht moet geven aan het koppelen/ontkoppelen. Het lijkt hierdoor of je veel makkelijker de beschikking en controle hebt over het vermogen van de auto. Super modificatie!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ha, die Iep;

                                                        Goed te horen. Hoeveel tijd was hiervoor nodig en wat heeft je dat gekost?
                                                        Scherven brengen gelul.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Gister een E39 520i (traag als shit, maar dat is een ander verhaal :) ) gereden maar wat een irritante koppeling zeg. Komt waarschijnlijk door de CDV idd. Zelfs mijn Golf 2 schakelde (verleden tijd: want verkocht) makkelijker/beter.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hey Gerard,

                                                            Goed om te horen dat het een goede modificatie is. Was gelukkig dus toch niet zo'n slechte tip van mij n.a.v. je mail ;) Die mod had ik ook al eerder moeten doen, maar met drie wagens kun je ook niet alles tegelijk. Hopelijk bevalt hij verder ook nog goed!

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                              Ha, die Iep;

                                                              Goed te horen. Hoeveel tijd was hiervoor nodig en wat heeft je dat gekost?
                                                              De garage schatte vooraf dat ze er ongeveer een uur voor nodig zouden hebben. Omdat dit nog zo'n garage is die pas 1 of 2 weken later een factuur naar je huisadres stuurt, weet ik nog niet precies wat het heeft gekost, maar uitgaande van hun uurtarief denk ik zo'n EUR 70,- kwijt te zijn.

                                                              De auto bevalt verder prima, Paskal! Echt een alleskunner. Inmiddels heb ik ook het putje in de motorkap en kleine portierdeukjes laten verwijderen, dus de auto staat er nu nog strakker bij. Na de eerste tankbeurt kwam ik wel op een verbruik van 1:7......da's natuurlijk iets minder, maar goed, dat wist ik van tevoren.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X