het lijkt erop dat de definitieve nekslag er aan zit te komen voor mn motortje ;-)
motor begint steeds slechter te starten sinds anderhalve maand
het begon met gewoon goed koud starten , met na het aanslaan een kleine kortstondige onregelmatigheid in het toerental
die onregelmatigheidjes werden steeds langer en op een gegeven moment een paar seconden langer de startmotor moeten laten ronddraaien
de seconden zijn nu ruim een minuut geworden voordat de boel aanslaat
ik zat/zit aanvankelijk aan lucht in de pomp te denken
maar het kan ook een voorgloei probleem zijn
heb hetzelfde symptoom gehad bij kapotte gloeistiften en later bij lekke retourslangen verstuivers (lucht in leidingen pomp)
dus ben in de weer geweest om wat zaken uit te sluiten
-aanzettoerental moet ok zijn accu is ongeveer 1.5 jaar oud en draaid de motor onvermoeibaar rond lange tijd (startmotor is zwakke schakel door hittevorming en verhoogd derhalve de weerstand waardoor amperage theoretisch terugloopt) hoe sneller de compressie hoe minder warmteverlies in de cilinder
-retourslangetjes lijken dicht te zitten geen diesellucht of verhard
-gloeistiften doorgemeten en zijn in orde (moet ook haast wel zitten er pas 2 jaar in)
-ecu uitgelezen komt met voorgloeitijd fout
kon het nog niet checken omdat de motor warm was en er dan zowizo niet voorgegloeid wordt bij starten , nu bij vriendin thuis geen multimeter voorhanden om te zien of er spanning op de gloeistiften komt tijdens het contact omdraaien
dat komt nog ....als ik een meter kan bemachtigen 1 dezer dagen
tijdens het lange starten kwam er wel een onverbrande witte dieselmist uit de uitlaat , wat wijst naar een gloei/inspuitvervroegings probleem en niet lucht in het systeem
aan de andere kant sloeg de "warme" motor na 1 uur stilstand ietwat moeizaam aan 5 seconden jengelen (voorgloeilampje lichte ook niet op) waarschijnlijk omdat de temp sensor van de gloei-automaat dat verhinderde
laat ik em 3 uur stilstaan , dan is de motor ook nog "warm" maar "kouder" dan in het voorbeeld van 1 uur dan slaat het voorgloeilampje wel aan en slaat de motor direct aan
laat ik em een uur of 6 a 8 uit staan dan is het starten zeer problematisch terwijl het voorgloeilampje wel 5 sec aangaat
de tempsensor van de voorgloeiautomaat wordt ook door de dieselpomp gebruikt voor dynamische inspuitvervroeging
echter het mechanische verstelmechanisme is wel een gevoelig slijtage onderdeel van de boschpomp
het punt bij zon bereden blok als dit is dat alle factoren bij elkaar een kritisch punt kunnen bereiken voor het start gedrag
-compressie verlies door hoge km stand verlaagd de temp van de compressie eind temperatuur
- vervroegingsmechanisme dieselpomp dat niet meer optimaal werkt zorgt ervoor dat de diesel op een "kouder" lees later moment wordt ingespoten
-slechter functionerende temp sensor die de gloeitijd (mogelijk) verkort
-distributie ketting "rek" /slijtage dat ook de sturing van de brandstofpomp statisch verlaat
-kouder weer dan in de zomermaanden
als het vervroegingsmechanisme kapot is kan de pomp op de schroothoop
ik ga er ook geen nieuwe meer inzetten
waarschijnlijk als het zomer was geweest had het waarschijnlijk geen grote problemen gegeven
moet dus nog even kijken of er lang genoeg spanning op de stiften komt
indien niet , kan de temp sensor nog losgemaakt worden zodat alles naar maximaal gaat
echter als de vervroeging wel werkt dan is het niet echt ideaal , omdat je dan met warme hoog belaste motor ook maximale vervroeging hebt
maar dat kan nog wel een paar maandjes
motor roet "niet" en loopt als een zonnetje indien aangeslagen
mocht er wel voorgegloeid worden en er dus en/of lucht /vervroeging niet in orde zijn
- kan de inspuitvervroeging ook kunstmatig bereikt worden door cetaan getal verhoging door toevoegingen en of v-power diesel
-aanzettoerental nog ietsjes verhogen met extra startbooster parallelgeschakeld met de accu
de vraag is echter maakt dat nog wat uit zon startbooster met een goed werkende accu?
ik bedoel ik moet nog even kijken hoeveel ampere de startmotor gezekerd is
of ligt die begrenzing normaliter lager dan de zekering en bereikt een gewone accu dat amperage al?
motor begint steeds slechter te starten sinds anderhalve maand
het begon met gewoon goed koud starten , met na het aanslaan een kleine kortstondige onregelmatigheid in het toerental
die onregelmatigheidjes werden steeds langer en op een gegeven moment een paar seconden langer de startmotor moeten laten ronddraaien
de seconden zijn nu ruim een minuut geworden voordat de boel aanslaat
ik zat/zit aanvankelijk aan lucht in de pomp te denken
maar het kan ook een voorgloei probleem zijn
heb hetzelfde symptoom gehad bij kapotte gloeistiften en later bij lekke retourslangen verstuivers (lucht in leidingen pomp)
dus ben in de weer geweest om wat zaken uit te sluiten
-aanzettoerental moet ok zijn accu is ongeveer 1.5 jaar oud en draaid de motor onvermoeibaar rond lange tijd (startmotor is zwakke schakel door hittevorming en verhoogd derhalve de weerstand waardoor amperage theoretisch terugloopt) hoe sneller de compressie hoe minder warmteverlies in de cilinder
-retourslangetjes lijken dicht te zitten geen diesellucht of verhard
-gloeistiften doorgemeten en zijn in orde (moet ook haast wel zitten er pas 2 jaar in)
-ecu uitgelezen komt met voorgloeitijd fout
kon het nog niet checken omdat de motor warm was en er dan zowizo niet voorgegloeid wordt bij starten , nu bij vriendin thuis geen multimeter voorhanden om te zien of er spanning op de gloeistiften komt tijdens het contact omdraaien
dat komt nog ....als ik een meter kan bemachtigen 1 dezer dagen
tijdens het lange starten kwam er wel een onverbrande witte dieselmist uit de uitlaat , wat wijst naar een gloei/inspuitvervroegings probleem en niet lucht in het systeem
aan de andere kant sloeg de "warme" motor na 1 uur stilstand ietwat moeizaam aan 5 seconden jengelen (voorgloeilampje lichte ook niet op) waarschijnlijk omdat de temp sensor van de gloei-automaat dat verhinderde
laat ik em 3 uur stilstaan , dan is de motor ook nog "warm" maar "kouder" dan in het voorbeeld van 1 uur dan slaat het voorgloeilampje wel aan en slaat de motor direct aan
laat ik em een uur of 6 a 8 uit staan dan is het starten zeer problematisch terwijl het voorgloeilampje wel 5 sec aangaat
de tempsensor van de voorgloeiautomaat wordt ook door de dieselpomp gebruikt voor dynamische inspuitvervroeging
echter het mechanische verstelmechanisme is wel een gevoelig slijtage onderdeel van de boschpomp
het punt bij zon bereden blok als dit is dat alle factoren bij elkaar een kritisch punt kunnen bereiken voor het start gedrag
-compressie verlies door hoge km stand verlaagd de temp van de compressie eind temperatuur
- vervroegingsmechanisme dieselpomp dat niet meer optimaal werkt zorgt ervoor dat de diesel op een "kouder" lees later moment wordt ingespoten
-slechter functionerende temp sensor die de gloeitijd (mogelijk) verkort
-distributie ketting "rek" /slijtage dat ook de sturing van de brandstofpomp statisch verlaat
-kouder weer dan in de zomermaanden
als het vervroegingsmechanisme kapot is kan de pomp op de schroothoop
ik ga er ook geen nieuwe meer inzetten
waarschijnlijk als het zomer was geweest had het waarschijnlijk geen grote problemen gegeven
moet dus nog even kijken of er lang genoeg spanning op de stiften komt
indien niet , kan de temp sensor nog losgemaakt worden zodat alles naar maximaal gaat
echter als de vervroeging wel werkt dan is het niet echt ideaal , omdat je dan met warme hoog belaste motor ook maximale vervroeging hebt
maar dat kan nog wel een paar maandjes
motor roet "niet" en loopt als een zonnetje indien aangeslagen
mocht er wel voorgegloeid worden en er dus en/of lucht /vervroeging niet in orde zijn
- kan de inspuitvervroeging ook kunstmatig bereikt worden door cetaan getal verhoging door toevoegingen en of v-power diesel
-aanzettoerental nog ietsjes verhogen met extra startbooster parallelgeschakeld met de accu
de vraag is echter maakt dat nog wat uit zon startbooster met een goed werkende accu?
ik bedoel ik moet nog even kijken hoeveel ampere de startmotor gezekerd is
of ligt die begrenzing normaliter lager dan de zekering en bereikt een gewone accu dat amperage al?
Comment