Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

start problemen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• start problemen

het lijkt erop dat de definitieve nekslag er aan zit te komen voor mn motortje ;-)

motor begint steeds slechter te starten sinds anderhalve maand
    het begon met gewoon goed koud starten , met na het aanslaan een kleine kortstondige onregelmatigheid in het toerental
    die onregelmatigheidjes werden steeds langer en op een gegeven moment een paar seconden langer de startmotor moeten laten ronddraaien
    de seconden zijn nu ruim een minuut geworden voordat de boel aanslaat

ik zat/zit aanvankelijk aan lucht in de pomp te denken
    maar het kan ook een voorgloei probleem zijn
    heb hetzelfde symptoom gehad bij kapotte gloeistiften en later bij lekke retourslangen verstuivers (lucht in leidingen pomp)

dus ben in de weer geweest om wat zaken uit te sluiten

-aanzettoerental moet ok zijn accu is ongeveer 1.5 jaar oud en draaid de motor onvermoeibaar rond lange tijd (startmotor is zwakke schakel door hittevorming en verhoogd derhalve de weerstand waardoor amperage theoretisch terugloopt) hoe sneller de compressie hoe minder warmteverlies in de cilinder
    -retourslangetjes lijken dicht te zitten geen diesellucht of verhard
    -gloeistiften doorgemeten en zijn in orde (moet ook haast wel zitten er pas 2 jaar in)
    -ecu uitgelezen komt met voorgloeitijd fout
    kon het nog niet checken omdat de motor warm was en er dan zowizo niet voorgegloeid wordt bij starten , nu bij vriendin thuis geen multimeter voorhanden om te zien of er spanning op de gloeistiften komt tijdens het contact omdraaien
    dat komt nog ....als ik een meter kan bemachtigen 1 dezer dagen

tijdens het lange starten kwam er wel een onverbrande witte dieselmist uit de uitlaat , wat wijst naar een gloei/inspuitvervroegings probleem en niet lucht in het systeem

aan de andere kant sloeg de "warme" motor na 1 uur stilstand ietwat moeizaam aan 5 seconden jengelen (voorgloeilampje lichte ook niet op) waarschijnlijk omdat de temp sensor van de gloei-automaat dat verhinderde
    laat ik em 3 uur stilstaan , dan is de motor ook nog "warm" maar "kouder" dan in het voorbeeld van 1 uur dan slaat het voorgloeilampje wel aan en slaat de motor direct aan

laat ik em een uur of 6 a 8 uit staan dan is het starten zeer problematisch terwijl het voorgloeilampje wel 5 sec aangaat

de tempsensor van de voorgloeiautomaat wordt ook door de dieselpomp gebruikt voor dynamische inspuitvervroeging
    echter het mechanische verstelmechanisme is wel een gevoelig slijtage onderdeel van de boschpomp

het punt bij zon bereden blok als dit is dat alle factoren bij elkaar een kritisch punt kunnen bereiken voor het start gedrag

-compressie verlies door hoge km stand verlaagd de temp van de compressie eind temperatuur
    - vervroegingsmechanisme dieselpomp dat niet meer optimaal werkt zorgt ervoor dat de diesel op een "kouder" lees later moment wordt ingespoten
    -slechter functionerende temp sensor die de gloeitijd (mogelijk) verkort
    -distributie ketting "rek" /slijtage dat ook de sturing van de brandstofpomp statisch verlaat
    -kouder weer dan in de zomermaanden

als het vervroegingsmechanisme kapot is kan de pomp op de schroothoop
    ik ga er ook geen nieuwe meer inzetten
    waarschijnlijk als het zomer was geweest had het waarschijnlijk geen grote problemen gegeven
    moet dus nog even kijken of er lang genoeg spanning op de stiften komt
    indien niet , kan de temp sensor nog losgemaakt worden zodat alles naar maximaal gaat
    echter als de vervroeging wel werkt dan is het niet echt ideaal , omdat je dan met warme hoog belaste motor ook maximale vervroeging hebt
    maar dat kan nog wel een paar maandjes
    motor roet "niet" en loopt als een zonnetje indien aangeslagen
    mocht er wel voorgegloeid worden en er dus en/of lucht /vervroeging niet in orde zijn
    - kan de inspuitvervroeging ook kunstmatig bereikt worden door cetaan getal verhoging door toevoegingen en of v-power diesel
    -aanzettoerental nog ietsjes verhogen met extra startbooster parallelgeschakeld met de accu

de vraag is echter maakt dat nog wat uit zon startbooster met een goed werkende accu?
    ik bedoel ik moet nog even kijken hoeveel ampere de startmotor gezekerd is
    of ligt die begrenzing normaliter lager dan de zekering en bereikt een gewone accu dat amperage al?
    Last edited by motroosje; 15-10-09, 03:01.
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

http://autos.tweedehands.net/lexus/u...aaldienst.html
    Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Startmotor is nooit gezekerd - het amperage is veel te hoog (100 tot 150 ampère). Hij trekt met een dikke kabel z'n stroom direct van de accu.

Om je eigen oplossing even te herhalen - compressietest doen?

Anders even die temperatuursensor vervangen of doormeten. Mijn ervaring is dat elektrische onderdelen eerder de geest geven dan mechanische (zoals pompen).

Goedkope multimeters hangen voor een tientje bij de Gamma en Praxis.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

indien niet , kan de temp sensor nog losgemaakt worden zodat alles naar maximaal gaat
        echter als de vervroeging wel werkt dan is het niet echt ideaal , omdat je dan met warme hoog belaste motor ook maximale vervroeging hebt
        Dat is toch op te lossen door er een schakelaartje tussen te zetten (op/in/onder het dashboard)
        fka v164

Comment

Bij VAG 2.0 TDi's heb je dit symptoom ook, maar dat betekent dus terminale dood van de motorkop: er zitten haarscheuren in waardoor de motor koelvloeistof verbruikt, heb je last hiervan? Het is hetzelfde verhaal: een tijdje laten stilstaan, auto start ok. Langer dan 5 uur stilstaan, auto start moeilijk en toch echt een witte dieselpluim tijdens het starten...

Dit is geen "moeilijke" of "vreemde" gok: de x25tds motoren hebben wel vaker problemen met de kop zelf...

Trouwens je zegt zelf dat de auto een foutcode geeft voorgloeifout, los dat eerst helemaal op dan kan je vrijwel alles uitsluiten.

Comment

witte pluim is geen koelvloeistof echt pure diesel is duidelijk te ruiken
            verdwijnt ook meteen als de motor aanslaat

compressiemeting is bij een diesel wat lastig , de verstuivers moeten er dan uit en moet dan ook het inlaatspruitstuk uitbouwen
            ik heb geen carterdruk wat al een goede indicatie is
            compressieverlies zal "normaal" zijn

hamvraag is dan .. verhoogt de startboost het starttoerental nog marginaal?
            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
              hamvraag is dan .. verhoogt de startboost het starttoerental nog marginaal?
              Denk niet dat 't veel uitmaakt... als je accu goed vol is, krijgt de startmotor stroom genoeg. Zo'n startbooster is eigenlijk maar een klein accuutje, die voegt niks toe.
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

mee eens met bovenstaande

Doe eerst eens wat trouble shooting op het voorgloeisysteem. Aardige kans dat er een soort relais in zit dat de voorgloeitijd regelt en stroom zet op de gloeistiften. Kan best zijn dat het timergedeelte wel werkt (5sec lampje) maar het schakelgedeelte naar de stiften niet. Je zou kunnen meten of er uberhaupt stroom bij de gloeistiften aankomt tijdens het voorgloeien. (even een 2de persoon de contactsleutel laten verdraaien bij koude motor.) Zo nee, dan relais waarschijnlijk kapot. Zo ja, dan moet je het misschien in de gloeistiften zelf zoeken. Die dingen slijten ook.

een vroegere buurman had een Volvo 740 mt zo'n 6cil 2,4L TD blok erin Dat ding stond in de winter ook altijd warm te draaien op 4-en-een-halve cilinders, halve straat vol grijze rook.
                Had ook met de gloeiinstallatie te maken. Eenmaal 6 nieuwe gloeistiften erin, startte dat ding weer als vanouds.

Comment

Oeh oeh uiteraard, relais kan ook.

Astra van me pa had dat ook, 4 nieuwe gloeikaarsjes derin, auto start nog steeds moeilijk met koude motor: relais stuk.

Jansnelheid: het zou toch ook kunnen dat de gloeikaarsjes iets te weinig stroom krijgen waardoor de auto behoorlijk wat moeilijker start? Volgens mij regelt dat relais gewoon hoeveel stroom naar de gloeiers gaat? Wat ik dus bedoel: ook al komt er stroom, misschien komt er te weinig stroom ?
                  Last edited by EG; 15-10-09, 22:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                    mee eens met bovenstaande

Doe eerst eens wat trouble shooting op het voorgloeisysteem. Aardige kans dat er een soort relais in zit dat de voorgloeitijd regelt en stroom zet op de gloeistiften. Kan best zijn dat het timergedeelte wel werkt (5sec lampje) maar het schakelgedeelte naar de stiften niet. Je zou kunnen meten of er uberhaupt stroom bij de gloeistiften aankomt tijdens het voorgloeien. (even een 2de persoon de contactsleutel laten verdraaien bij koude motor.) Zo nee, dan relais waarschijnlijk kapot. Zo ja, dan moet je het misschien in de gloeistiften zelf zoeken. Die dingen slijten ook.

een vroegere buurman had een Volvo 740 mt zo'n 6cil 2,4L TD blok erin Dat ding stond in de winter ook altijd warm te draaien op 4-en-een-halve cilinders, halve straat vol grijze rook.
                    Had ook met de gloeiinstallatie te maken. Eenmaal 6 nieuwe gloeistiften erin, startte dat ding weer als vanouds.

stiften zelf zijn al doorgemeten en goed (zitten er ook pas 2 jaar in)
                    relais zou kunnen echter relais wordt ook als afzonderlijke foutcode opgeslagen had em niet gezien
                    voorgloeitijd foutcode kan ook een 1 malige gebeurtenis zijn kon geen tijdstip achterhalen met de uitlees apparatuur
                    echter de kans is groot met de symptomen dat het toch daar aan ligt de verdachte is waarschijnlijk de temp sensor van de voorgloeiautomaat
                    spanning op de stiften wou ik al meten maar heb bij mn vriendin geen multimeter... probeer er morgen 1 op mn werk te scoren

Comment

mmm de boel doorgemeten met zon pen met een lampje erin klemmetje op de massa gezet en met de pen op de plus van de gloeistiften

3 random gloeistiften krijgen gewoon stroom tijdens voorgloei cyclus

de 4e meting (om zeker te weten dat allebei de groepen goed zijn )
                      een hele harde knetter en de helft van de pen weg ;-)

hoe kan dit? (de meting gaat gewoon parallel over het systeem)

edit: je komt er kut bij doordat het spruitstuk in de weg zit en bij deze stift de pen op het boutje (die de plusklem aandraaid) gezet
                      toch per ongeluk op de massa gehad waardoor de pen in serie is komen te staan?
                      Last edited by motroosje; 18-10-09, 17:43.

Comment

Dat laatste zal wel het geval zijn geweest.. ;-)
                        Veritatis simplex oratio est

Comment

na een paar dagen stilstand 1 van de retourleidinkjes losgetrokken
                          blop blop blop mooi er ZAT dus geen lucht in het systeem (want anders was de retourleiding al leeg geheveld in die paar dagen)

maar goed nu dus wel lucht ... accu zowat leeggestart niet aanslaan
                          wegenwacht gebeld voor starthulp
                          ding jengelt em in 10 sec aan met een aanzienlijk hoger toerental , wat blijkt ze gebruiken tijdelijk 18 volt ;-)
                          nu wist ik het zeker het MOET een voorgloei probleem zijn , en niet in het relais ,want ZELF spanning gemeten parallel met het voorgloeilampje

verkeert uitgangspunt genomen dat de gloeistiften "goed" waren gemeten bij de boschdienst

nou ja het blijkt dat dingen wel vaker na 2 a 3 jaar al verrot zijn
                          affijn stiften eruit , wat blijkt alle 6 verrot
                          6 nieuwe erin en hij start weer als een zonnetje

Comment

Motroosje krijgt de diesel weer aan 't lopen. Waar doet me dat toch aan denken?

http://www.youtube.com/watch?v=BZpRj...hl=nl#t=04m00s

:-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                              Motroosje krijgt de diesel weer aan 't lopen. Waar doet me dat toch aan denken?

http://www.youtube.com/watch?v=BZpRj...hl=nl#t=04m00s

:-)
                              lol spaanse na synchronisatie ;-)
                              is natuurlijk heiligschennis bij deze film , duits moet het zijn desnoods met ondertitels

@brun

ik zag dat je in kan springen in het fragment met een tijdsaanduiding
                              weet je ook de syntax om een fragment te laten beginnen en eindigen in een origineel fragment op youtube?

Comment

In ieder geval kun je de starttijd bepalen door de volgende toevoeging aan de URL:
                                Code:
                                #t=XXmXXs
                                Waar je de x-tekens vervangt door de starttijd uit te drukken in minuten en seconden.
                                Een stoptijd instellen zie ik niet zo snel.
                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                  In ieder geval kun je de starttijd bepalen door de volgende toevoeging aan de URL:
                                  Code:
                                  #t=XXmXXs
                                  Waar je de x-tekens vervangt door de starttijd uit te drukken in minuten en seconden.
                                  Een stoptijd instellen zie ik niet zo snel.
                                  starttijd syntax had ik gezien had wat gevogeld met een stoptijd erachter maar dat werkte niet :(

Comment

Stoptijd gaat geloof ik niet bij Youtube? In elk geval weet ik het niet...

Comment

Schopje. De 106 van GF start niet meer, symptomen:

-Startmotor geeft geen kik na omdraaien sleutel. Onder de kap hoor ik ook geen klik van een startrelais.
                                      -Verlichting/vergrendeling doen het gewoon
                                      -Auto startte probleemloos tot nu , na 2 dagen stilstaan.
                                      -Controlelampjes branden bij aanzetten contact als normaal.

Denk niet dat het de accu is, misschien zekering startmotor?

Comment

Mogelijk een defect startslot, geen spanning op het relais van de startmotor?
                                        Is de relaisaansluiting van de startmotor toegankelijk kijk dan of er spanning op komt wanneer de sleutel helemaal omgedraaid wordt.
                                        Is er geen spanning dan kan het ook aan de startonderbreker/alarm liggen als die aanwezig zijn.

Kun je bij de startmotor komen met een hamer oid?
                                        Vriendin houdt de sleutel helemaal omgedraaid zoals bij starten, geef dan een ferme tik op de startmotor.
                                        Komt er dan leven in de auto dan is de startmotor aan vervanging of revisie toe.

Dit deel van de auto electriciteit heeft vrijwel nooit zekeringen.

Comment

Dat zullen we eens proberen als het weer licht is, dank!

Comment

Kan nog steeds de accu zijn, maar dat de spanning pas inzakt als er grotere stroom wordt gevraagd. Is zo getest met een multimeter of met startkabels.

Startkabels direct op de startmotor is ook een optie die wat elementen in de keten overslaat.

Een 106je kun je met 2 mensen ook nog wel aanduwen (alleen lukt ook). Als dat lukt weet je dat je het in ieder geval niet hoeft te zoeken in ecu of brandstofrelais.

Succes

Comment

Ik heb toevallig nu vergelijkbare symptomen met de V50, geen idee of de oorzaak dezelfde is. Ik heb zelf een nieuw contactslot besteld, aangezien dat een bekend zwak punt van de V50 blijkt te zijn.

Als ik de sleutel doordraai gebeurt er in eerste instantie niks, maar na een variabel aantal seconden begint de startmotor en slaat het blok netjes aan. Soms loopt de startmotor maar een fractie van een seconde en moet ik overnieuw 'starten' en dus wachten. Dat kan ruim 20'seconden zijn. Ik ben er even mee langs de garage gereden en die sloot gelijk het relais en de accu uit: duidelijk een contactprobleem. Contactslot kost trouwens 175 euro voor de V50. Montage doe ik zelf want daarvoor moet het halve dash eruit.

Comment

Gelukkig heb ik trouwens bij een nieuw contactslot geen nieuwe sleutels nodig....ook 'inleren' van de sleutels hoeft niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Noobie Bekijk bericht
                                                  Kan nog steeds de accu zijn, maar dat de spanning pas inzakt als er grotere stroom wordt gevraagd. Is zo getest met een multimeter of met startkabels.

Startkabels direct op de startmotor is ook een optie die wat elementen in de keten overslaat.

Een 106je kun je met 2 mensen ook nog wel aanduwen (alleen lukt ook). Als dat lukt weet je dat je het in ieder geval niet hoeft te zoeken in ecu of brandstofrelais.

Succes
                                                  Om vast te stellen of het de accu is heb je geen multimeter of startkabels nodig.
                                                  Doe de binnenverlichting aan en kijk of die zwakker gaat branden tijdens het starten.
                                                  Van Taeke begreep ik dat de dashboard lampjes gewoon blijven branden, dat wijst niet op instortende accuspanning.

Met startkabels rechtstreeks op de startmotor zou ik voorzichtig zijn.
                                                  Een goede accu kan makkelijk 600 Ampere leveren bij kortsluiting.
                                                  Dan staan de meeste startkabels roodgloeiend.

Comment

Defect electrisch deel van het contactslot is een PSA kwaaltje, heb ik al bij 3 van die producten gehad. Gewoon slopertje halen, oude slot er uit, electronisch deel overzetten en weer inbouwen.

Maar het kan ook je secundaire draad zijn, check even of die nog goed contact maakt.

Het feit dat er helemaal niets "klikt" kan ook nog duiden op een weigerend startrelais (bendix), check d.m.v. de tik met de hamer.
                                                    Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                                    Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

Er zijn twee kansen wanneer het probleem zich concentreert op de startmotor.
                                                      Het startrelais of de koolborstels van de startmotor.
                                                      Startrelais is te vervangen. Wanneer het aan de koolborstels ligt wordt het een revisie.
                                                      Door de klap met de hamer laat je de koolborstel die net geen contact maken trillen waardoor de startmotor voldoende spanning krijgt om te gaan draaien.
                                                      De bendix heeft niets met deze klacht te maken.

Comment

Ik heb ook startproblemen met de Punto 1.2 8v uit 2002:
                                                        - Accu lijkt oké want alles brandt bij het naar contact draaien;
                                                        - Bij starten gebeurt er werkelijk niets behalve dat de boordcomputer gereset wordt, boordspanning wordt dus 0;
                                                        - Auto is beetje bij beetje slechter gaan starten;
                                                        - Accu is 2 jaar oud (Varta, dit exemplaar is nooit leeggelopen).

Toch de accu weer naar zijn vaantjes? Of iets van andere aard (startmotor, spanningsregelaar van dynamo)?

Krijg hem dus echt niet meer aan de praat dus kan geen laadspanning meten.

Comment

En als je met de multimeter de accuspanning meet tijdens het starten ???
                                                          Tijdens het starten mogen de Voltjes niet onder de 10 zakken.

En als je twijfelt of ie leeg/defect is..

Goede accu in rust levert rond de 12,8 V, een lege accu rond de 11,9 V

Comment

Wellicht startkabels proberen? Dan helpt bij de 106 niet, dus accu denk ik te kunnen uitsluiten. Update na een weekendje weg (mijn auto) is dat ik helaas niet bij de startmotor kan komen om er een ram op te geven, dan moet ik eerst het luchtfilter uitbouwen. Ik wil eerst de WW langs laten komen, helaas blijkt GF "woonplaatsservice" niet te hebben aangevinkt. :-). Dus die komt over een paar dagen als dat is ingegaan. Tot die tijd mag ze lekker fietsen, heel gezond!

Comment

Sleepkabeltje en de polder in... ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                                Sleepkabeltje en de polder in... ;)
                                                                Daar dacht ik ook al aan ja. We wonen 300 meter van de gemeentegrens. :)

Comment

Working...
                                                                X