Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veilige plaats benzinetank

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Veilige plaats benzinetank

    De discussie is in het museum al een paar keer latent voorbij gekomen.

    Wat is nu een veilige plek voor een benzine tank?
    En wat zeker niet?

    Casus:
    Bij een ascona A/Manta A zit de benzine tank onder de kofferbakbodem achter de achteras. Bij een grote klapper van achteren dus niet veilig.

    bij deze advertentie:
    http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=114175

    spreekt de verkoper van:
    ook is de benzinetank aangepast. (ivm veiligheid een b tank in de kofferbak).
    Een b-tank zit boven de achteras tegen de achterbank tussen de veerpoten.
    Alleen een a-tje is smaller dan een b, dus zit de tank vrijwel klem tussen de veerpoten. Lijkt mij dus ook niet veilig want bij schuiver zijwaards waarbij de veerpoot geraakt wordt, wordt de tank dus ook gekraakt.

    Meningen?

  • #2
    Gewoon in de kreukelzone achter! :)
    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

    Comment


    • #3
      Ha, die Ruud;

      Explosafe d'r in?
      Scherven brengen gelul.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
        Ha, die Ruud;

        Explosafe d'r in?
        Ha die Hansv,

        Que?

        Comment


        • #5
          Ha, die Ruud;;

          Explosafe. Een soort gaaswerk dat gasvorming in brandstoftanks tegengaat om explosiegevaar bij beschadiging ervan te voorkomen.
          Wordt in de racerij ook wel toegepast, dus ik nam aan dat je er weleens van had gehoord.
          Scherven brengen gelul.

          Comment


          • #6
            nee, nog nooit van gehoord.
            Rondje googlen levert vooral aviation toepassingen op.
            Belangrijk is in ieder geval dat het geen ruimte inneemt van de toch al beperkte benzinetank.

            Comment


            • #7
              Ha, die Ruud;

              Ehm, dat doet het natuurlijk wel....
              Procent of vijf, dacht ik. Kon ook wel eens reteduur zijn als particulier.
              Scherven brengen gelul.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                De discussie is in het museum al een paar keer latent voorbij gekomen.

                Wat is nu een veilige plek voor een benzine tank?
                En wat zeker niet?

                Casus:
                Bij een ascona A/Manta A zit de benzine tank onder de kofferbakbodem achter de achteras. Bij een grote klapper van achteren dus niet veilig.

                bij deze advertentie:
                http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=114175

                spreekt de verkoper van:



                Een b-tank zit boven de achteras tegen de achterbank tussen de veerpoten.
                Alleen een a-tje is smaller dan een b, dus zit de tank vrijwel klem tussen de veerpoten. Lijkt mij dus ook niet veilig want bij schuiver zijwaards waarbij de veerpoot geraakt wordt, wordt de tank dus ook gekraakt.

                Meningen?
                Veiligste plek is in het midden van de auto tussen de assen in onder de achterbank. Zo zit ie bij veel moderne auto's. Maar dat kan nu eenmaal niet altijd.
                Tussen de wielkuipen in de kofferbak vind ik een goed compromis omdat:
                - bij een zijwaardse impact de wielkasten zelf al best sterk zijn. gevormd staalplaat is sterker dan vlakke staalplaat.
                - er wielophangingsdelen onder de tank zitten die een grote hoeveelheid impact energie kunnen opnemen (denk aan de as, draagarmen, schokdempers, tractionarms, panhardstang)
                - het wiel zelf zal ook veel impact energie opnemen. (lees: verkreukelen)
                - bij een achterwaardse impact is de kofferbak een kreukelzone, als de kofferbakbodem(met reservewielbak + wiel! een belangrijk sterk stuk plaatwerk) eenmaal volledig is opgefrommeld is er al een zeer grote hoeveelheid energie geabsorbeerd, als je de tank tussen de wielkasten onder de hoedenplank plaatst dan is die hoedenplank-area ook weer een sterk stuk carrosserie die een hoop energie kan opnemen.

                Tussen de wielkasten is voor een C-Kadett/Ascona/Manta/BMW 2002/e21/Volvo240/Amazone/Ford Escort MK1 en2/AR Giulia/Veloce gewoon een prima oplossing.

                Vaak wordt bij race/rally auto's ook nog een laskooi ingelast en die lassen ze dan vaak ook tegen de binnenzijkanten aan van de wielkasten. De pijp wordt dan zover doorgetrokken dat ook de tank extra beschermd wordt. (dus: wielkast > pijp > tank < pijp < wielkast)

                Dat explosafe spul heeft nog een belangrijk voordeel: het gaat klotsen in de tank tegen. Als je nog weinig B in de tank hebt dan kunnen hoge G-krachten problemen veroorzaken met fuel-pick-up. De B gaat dan in een bocht naar 1 kant van de tank klotsen. Gevolg: motor stotters en trekt niet lekker weg uit de bocht. Eenmaal recht gaat 'ie dan weer prima.
                Last edited by janspeed; 20-10-09, 23:01.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                  Veiligste plek is in het midden van de auto tussen de assen in onder de achterbank. Zo zit ie bij veel moderne auto's. Maar dat kan nu eenmaal niet altijd.
                  dat is bij moderne auto's vast het geval, maar bij veel oude meuk dacht men daar kennelijk minder over na

                  Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                  Tussen de wielkuipen in de kofferbak vind ik een goed compromis omdat:
                  - bij een zijwaardse impact de wielkasten zelf al best sterk zijn. gevormd staalplaat is sterker dan vlakke staalplaat.
                  - er wielophangingsdelen onder de tank zitten die een grote hoeveelheid impact energie kunnen opnemen (denk aan de as, draagarmen, schokdempers, tractionarms, panhardstang)
                  - het wiel zelf zal ook veel impact energie opnemen. (lees: verkreukelen)
                  - bij een achterwaardse impact is de kofferbak een kreukelzone, als de kofferbakbodem(met reservewielbak + wiel! een belangrijk sterk stuk plaatwerk) eenmaal volledig is opgefrommeld is er al een zeer grote hoeveelheid energie geabsorbeerd, als je de tank tussen de wielkasten onder de hoedenplank plaatst dan is die hoedenplank-area ook weer een sterk stuk carrosserie die een hoop energie kan opnemen.

                  Tussen de wielkasten is voor een C-Kadett/Ascona/Manta/BMW 2002/e21/Volvo240/Amazone/Ford Escort MK1 en2/AR Giulia/Veloce gewoon een prima oplossing.
                  Helder, echter bij een B-Ascona is de ruimte tussen de veerpoten zo ruim dat de tank niet direct geraakt wordt, een B-tank in een A zit zo goed als klem tussen de veerpoten.


                  Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                  Vaak wordt bij race/rally auto's ook nog een laskooi ingelast en die lassen ze dan vaak ook tegen de binnenzijkanten aan van de wielkasten. De pijp wordt dan zover doorgetrokken dat ook de tank extra beschermd wordt. (dus: wielkast > pijp > tank < pijp < wielkast)
                  Ik vraag me af hoeveel zin dat heeft bij zijdelingsimpact. Hefboomwerking zal te groot zijn denk ik om de pijp zin te laten hebben.
                  Veerpootbrug lijkt me dan nuttiger, echter die past niet meer, want de tank zit in de weg.


                  Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                  Dat explosafe spul heeft nog een belangrijk voordeel: het gaat klotsen in de tank tegen. Als je nog weinig B in de tank hebt dan kunnen hoge G-krachten problemen veroorzaken met fuel-pick-up. De B gaat dan in een bocht naar 1 kant van de tank klotsen. Gevolg: motor stotters en trekt niet lekker weg uit de bocht. Eenmaal recht gaat 'ie dan weer prima.
                  Kan je ook voorkomen met een catch-tank. Die heeft dan nog als voordeel dat de inhoud vergroot wordt ipv verkleind.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                    Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                    Tussen de wielkuipen in de kofferbak vind ik een goed compromis omdat:
                    - bij een zijwaardse impact de wielkasten zelf al best sterk zijn. gevormd staalplaat is sterker dan vlakke staalplaat.
                    - er wielophangingsdelen onder de tank zitten die een grote hoeveelheid impact energie kunnen opnemen (denk aan de as, draagarmen, schokdempers, tractionarms, panhardstang)
                    - het wiel zelf zal ook veel impact energie opnemen. (lees: verkreukelen)
                    - bij een achterwaardse impact is de kofferbak een kreukelzone, als de kofferbakbodem(met reservewielbak + wiel! een belangrijk sterk stuk plaatwerk) eenmaal volledig is opgefrommeld is er al een zeer grote hoeveelheid energie geabsorbeerd, als je de tank tussen de wielkasten onder de hoedenplank plaatst dan is die hoedenplank-area ook weer een sterk stuk carrosserie die een hoop energie kan opnemen.

                    Tussen de wielkasten is voor een C-Kadett/Ascona/Manta/BMW 2002/e21/Volvo240/Amazone/Ford Escort MK1 en2/AR Giulia/Veloce gewoon een prima oplossing.
                    Helder, echter bij een B-Ascona is de ruimte tussen de veerpoten zo ruim dat de tank niet direct geraakt wordt, een B-tank in een A zit zo goed als klem tussen de veerpoten.
                    Dat begrijp ik niet helemaal. Ik snap dat de ruimte wat kleiner is. Maar met dit tanks wordt het toch altijd maatwerk? Gewoon de tank, binnen veilige grenzen, zo groot mogelijk ontwerpen. Dat dat voor een A net wat kleiner uit zou vallen is dan gewoon jammer, maar verder weinig aan te doen lijkt me.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                    Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                    Dat explosafe spul heeft nog een belangrijk voordeel: het gaat klotsen in de tank tegen. Als je nog weinig B in de tank hebt dan kunnen hoge G-krachten problemen veroorzaken met fuel-pick-up. De B gaat dan in een bocht naar 1 kant van de tank klotsen. Gevolg: motor stotters en trekt niet lekker weg uit de bocht. Eenmaal recht gaat 'ie dan weer prima.
                    Kan je ook voorkomen met een catch-tank. Die heeft dan nog als voordeel dat de inhoud vergroot wordt ipv verkleind.
                    Kijk, dat vind ik nu een goed idee. Stotterend de laatste bochten rijden is mij ook een paar keer overkomen.
                    Combineren met explosafe lijkt me een optimale combinatie.
                    Is trouwens al duidelijk wat dat spul moet/mag kosten?
                    Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                    Comment


                    • #11
                      Je kunt het stotteren ook ondervangen door een tank te nemen met zo'n kuiltje in de bodem, waar een plasje benzine in blijft liggen en waar de leiding naar de motor in uitmondt. Dat hebben vrijwel alle auto's vandaag de dag.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
                        Dat begrijp ik niet helemaal. Ik snap dat de ruimte wat kleiner is. Maar met dit tanks wordt het toch altijd maatwerk? Gewoon de tank, binnen veilige grenzen, zo groot mogelijk ontwerpen. Dat dat voor een A net wat kleiner uit zou vallen is dan gewoon jammer, maar verder weinig aan te doen lijkt me.
                        De insteek is hier dat je een bestaande tank van een B-Ascona/Manta in een A monteert, zie de advertentie in de eerste post.

                        Edit:
                        Met een catch-tank heb je wel twee pompen nodig.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                          Je kunt het stotteren ook ondervangen door een tank te nemen met zo'n kuiltje in de bodem, waar een plasje benzine in blijft liggen en waar de leiding naar de motor in uitmondt. Dat hebben vrijwel alle auto's vandaag de dag.
                          Moet wel een diep kuiltje zijn wil dat niet toch problemen opleveren.

                          Comment


                          • #14
                            Meestal is 't een centimetertje of tien.
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                            Comment


                            • #15
                              Als de uitstroom niet beperkt is door iets, zal dat niet goed genoeg zijn voor het serieuze bochtenwerk.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                De insteek is hier dat je een bestaande tank van een B-Ascona/Manta in een A monteert, zie de advertentie in de eerste post.

                                Edit:
                                Met een catch-tank heb je wel twee pompen nodig.
                                Is dat een verplichting binnen een reglement of zo, om een bestaande tank te gebruiken?

                                Wat is het nadeel/probleem van twee pompen? Tenminste, zoals jij het stelt krijg ik de indruk dat jij dat een nadeel vind.
                                Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
                                  Is dat een verplichting binnen een reglement of zo, om een bestaande tank te gebruiken?

                                  Wat is het nadeel/probleem van twee pompen? Tenminste, zoals jij het stelt krijg ik de indruk dat jij dat een nadeel vind.
                                  Nee, insteek is meestal financieel van aard. Tweedehands B-tank is goedkoper dan een Safety-tank.

                                  Twee pompen is niet per definitie nadeel, behalve ook weer de kosten.
                                  Catch-tank zelf is volgens mij ook niet goedkoop.
                                  Ik heb mensen hier ook wel beun-oplossingen voor zien gebruiken, maar daar zou ik geen voorstander van zijn.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                    dat is bij moderne auto's vast het geval, maar bij veel oude meuk dacht men daar kennelijk minder over na



                                    Helder, echter bij een B-Ascona is de ruimte tussen de veerpoten zo ruim dat de tank niet direct geraakt wordt, een B-tank in een A zit zo goed als klem tussen de veerpoten.




                                    Ik vraag me af hoeveel zin dat heeft bij zijdelingsimpact. Hefboomwerking zal te groot zijn denk ik om de pijp zin te laten hebben.
                                    Veerpootbrug lijkt me dan nuttiger, echter die past niet meer, want de tank zit in de weg.




                                    Kan je ook voorkomen met een catch-tank. Die heeft dan nog als voordeel dat de inhoud vergroot wordt ipv verkleind.
                                    - bij oude auto's is inderdaad nauwelijks nagedacht over de plaatsing van de tank, zie Kever en 911: voor in de kofferruimte. Bij een Trabant is het nog erger: boven de motor...! OMG!
                                    - zit niks anders op, smallere tank nemen of sectie uit de brede tank snijden en opnieuw dicht lassen.
                                    - hefboom werking van de kooibuis: mee eens. Maar alles wat helpt om de wielkaststructuur te versterken is meegenomen. alleen een wielkast is zwakker dan wielkast + buis.
                                    - je beschrijft prima de case voor explosafe ;-) jou alternatief kost je een extra pomp, extra slangaansluitingen, een catchtankje en veel meer installeerwerk. explosafe prop je in de tank en klaar.

                                    grt
                                    Jan

                                    PS offtopic: hoe kun je in vredesnaam zo mooi die quote in stukjes opdelen in je antwoordpost??? Ik kijk er al jaren tegenaan maar hoe doe je dat???

                                    Comment


                                    • #19
                                      PS offtopic: hoe kun je in vredesnaam zo mooi die quote in stukjes opdelen
                                      in je antwoordpost??? Ik kijk er al jaren tegenaan maar hoe doe je dat???
                                      http://www.gummen.org/forum/showthre...iet#post122692
                                      Every second of your life is a part of your song

                                      Comment

                                      Working...
                                      X