Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Triling en schok in versnellingspook

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Triling en schok in versnellingspook

Tijdens een proefrit in een Mazda 323 bestemd voor mijn zus en haar vriend kwam ik er gister direct achter dat er wel erg veel beweging in de pook zat. Ten eerste vond ik dat er veel speling in de bak zat en wanneer ik gas gaf of de koppeling op liet komen voelde je dat heel erg in de pook. Deze leek zelfs een beetje naar beneden te "duiken".

Na de proefrit heb ik dit voorgelegd aan de garage en die zei dat het probleem bij een defecte motorsteun zou moeten liggen. Het zou iig niet aan de bak zelf liggen want die zou met kabels werken.

Nu is mij vraag uiteraard, kan dit kloppen? Mijn technische kennis hield daar namelijk op en ik wil uiteraard wel dat m'n zussie straks een auto heeft met een fatsoenlijk aandrijflijn.

Overigens vond ik dat de koppeling héél snel op kwam. Is dat een symptoom voor versleten koppelingsplaten?
    Aprilia RSV Mille '01

Bij achterwielaandrijver zou ik zeggen baksteun kapot, maar dat is hier niet het geval.

Het kantelen van de motor voel je inderdaad aan de versnellingspook en als een motorsteun defect is heb je er meer last van.

Volgens mij gaat het aangrijpingspunt juist langzamerhand omhoog bij het verslijten van de koppeling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rossi Bekijk bericht
      Overigens vond ik dat de koppeling héél snel op kwam. Is dat een symptoom voor versleten koppelingsplaten?
      Nee, maar wel van een versleten drukgroep. Die koppeling gaat hooguit nog 5000 km mee.

Het bewegen van de pook ligt inderdaad aan kapotte motor- of baksteunen.

Laten staan, die auto. Echt. :-)
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
        Nee, maar wel van een versleten drukgroep. Die koppeling gaat hooguit nog 5000 km mee.
        Die conclusie lijkt me iets voorbarig.
        Elke auto koppelt anders, en dan is het best lastig vergelijken.
        Je zou het eigenlijk moeten vergelijken met een andere Mazda 323.

Maar als je geen goed gevoel hebt, laten staan.

Comment

Hmja misschien eens nader definiëren wat 'heel snel opkomen' is?

Een centimetertje boven de bodem al?
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
            Hmja misschien eens nader definiëren wat 'heel snel opkomen' is?

Een centimetertje boven de bodem al?
            Ja eigenlijk wel. Echt vrijwel direct en dan heel snel ook nog. Lastig om te doseren.

Het vreemde is wel dat ik daarvoor óók in een Mazda 323 reed (zelfde model, wel een zwakkere motor) en die greep juist heel laat aan. Ook deze pakte dan vrijwel direct en ook dit was niet lekker rijden.
            Aprilia RSV Mille '01

Comment

Hmmm, dan heb je inderdaad goed vergelijkingsmateriaal. Zoals je het beschrijft, vermoed ik toch echt de drukgroep.

Comment

Zou ook een lekke drukgroep kunnen zijn. Is het effect groter met lang ontkoppelen?
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Jappenbakken grijpen bijna altijd aan van wat ik mij herinner (ook met Mazda gereden, ook zelfde verhaal), van onder de bodem aangrijpen is dus fout lijkt mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                    Jappenbakken grijpen bijna altijd aan van wat ik mij herinner (ook met Mazda gereden, ook zelfde verhaal), van onder de bodem aangrijpen is dus fout lijkt mij.
                    Euh, ergens mist een woordje denk ik? ;-) Anyway, je bedoelt dus dat Mazda normaal laat aangrijpt?
                    Aprilia RSV Mille '01

Comment

Ja de meeste Jappenbakken hebben koppelingen die laat aangrijpen. Valt me altijd op als ik in zo een gebakje rij.

Als ie op de bodem aangrijpt is er echt iets fout, vooral omdat zo een ding naar mijn weten geen kabel maar hydraulische bediening heeft, valt niks aan af te stellen...

Comment

Een keer met een lekke gereden: ontkoppelen, bak in vrij, ontkoppelen en direct inleggen kwam hij vanzelf op zonder dat je het pedaal losliet :-|
                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                          Ja de meeste Jappenbakken hebben koppelingen die laat aangrijpen. Valt me altijd op als ik in zo een gebakje rij.

Als ie op de bodem aangrijpt is er echt iets fout, vooral omdat zo een ding naar mijn weten geen kabel maar hydraulische bediening heeft, valt niks aan af te stellen...
                          Interessante opmerking! Volgens de garage hebben Japanners juist vaak kabels... Tsja, wie heeft er nou gelijk :)
                          Aprilia RSV Mille '01

Comment

Volgens mij is tegenwoordig een groot deel hydraulisch. De Mitsubsidie in elk geval ook.
                            Every second of your life is a part of your song

Comment

Toyota alle modellen vanaf ongeveer 1970 hydraulisch ;-)

Comment

Ik denk dat ik één dezer dagen maar eens langs een Mazda dealer stiefel, kan nooit kwaad.

Inmiddels zijn er al wat andere auto's bij gekomen op het lijstje. Ik zal er eens een topic aan wijden :)
                                Aprilia RSV Mille '01

Comment

Working...
                                X