Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe heet wordt een dynamo, of wat is er mis met de/het/een stroom

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe heet wordt een dynamo, of wat is er mis met de/het/een stroom

Soms loopt de dynamospanschroef van de 945 los en nu heeft Mw v164 een 100km gereden met een slippende snaar. Vlak voor ze thuis was vielen een voor een elctrische functies uit en was de stroom op en deed de wagen uiteindelijk niks meer, ramen gingen niet meer dicht.

Erg fijn met dit hondenweer in het donker zonder licht langs een n weg.
    Als een speer van mijn werk vertrokken om haar en de kinderen uit die benarde positie te halen, leuk al die mensen die dan stoppen, NOT ze nemen niet eens gas terug als je staat te kl-oten met een te zwak/oud sleepkabeltje, gelukkig kwam er even later iemand wiens ouders niet uit NL kwamen naar ons toe gereden, na ik de wagen in mijn eentje van de weg een busstop had opgeduwd, met een splinternieuwe stevige sleepkabel die ik kon lenen, top. Vriend gebeld die achter ons aan reed aangezien er geen spatje stroom meer beschikbaar was en zonder licht ga ik niet rijden.

Er kwam uiteindelijk dus helemaal geen stroom meer door, niks, zelfs de carkit voor de hotline naar de sleep kreeg te weinig stroom. De accu heeft zo'n kijkgat, groen is 'ok', wit is 'charge' en rood is 'replace', thuis gelijk gekeken, gat is groen. De 164 eraan gehangen, en de 945 start zonder probleem, rondje gereden, niks aan de hand, maar de dynamo wordt wel erg heet, kan mijn hand er niet op houden.

Brun wist het zo ook niet, en ik dus al helemaal niet :-)

Heren, wat blokkeert de stroom van de accu naar het elektrisch circuit (accu is immers vol)?
    Dynamo aan stront?
    Accu toch stiekem stuk?
    Iets anders?
    fka v164

Ik heb nog effe zitte denken.

En volgens mij vertrouw je te veel op dat groene vlakje. Kan me herinneren dat ik bij een lege accu ook dat ding wel eens groen heb gezien.

Zet er gewoon even een multimeter op en meet de spanning, dan weet je 't direct.

Mijn vermoeden is: dynamosnaar heeft geslipt, en omdat je met licht en veel andere goodies aan reed (misschien zelfs achterruitverwarming?), loopt de accu langzaam leeg, omdat de slippende dynamo niet genoeg laadstroom levert.

Zodra je 'm nu weer start, en 'm laat lopen, begint de dynamo de accu weer op te laten en ja, dan wordt ie erg snel heet (want ik neem aan dat hij nu niet meer slipt - met andere woorden: je hebt de spanschroef weer vastgezet?). Laadstroom bij lege accu is al snel 50 ampère of meer, da's 600 watt. Dat wordt wel warm.

Dynamo's worden sowieso heel warm als ze flink wat vermogen moeten leveren - daarom zit er ook zo'n waaier achter de polie; die wuift koellucht langs de windingen.
    Last edited by brun; 01-11-09, 21:08.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ja spanschroef vast gezet, maar geen werkende multimeter in huis (14.4v toch?) maar ook geen brandend lampje niet in het dashboard agv te lage laadstroomspanning (daar is zo'n lampje voor toch?)
      fka v164

Comment

Bij stilstand moet je toch al gauw 11 of 12 volt op de accu meten. Als je dat wel meet, maar de spanning klapt onmiddellijk naar 6 volt of nog minder zodra je het licht aandoet, is de accu ook leeg.

Ik heb wel een multimeter, maar weet effe niet wanneer ik van de week tijd heb. Anders zo'n multimetertje van 9,95 euro halen bij de Gamma of Praxis?

Het lampje in het dashboard is een verneukend lampje. Ik vroeg me vorig jaar af waarom dat klotenlampje niet brandde, maar mijn dynamo tóch stuk was. Wat blijkt - dat lampje meet eigenlijk helemaal niet de laadstroom, maar het magnetisch veld in de dynamo. Het gaat uit zodra de dynamo een magnetisme heeft opgebouwd en dus een laadspanning levert. Maakt niet of uit die laadspanning hoog genoeg is en of hij daadwerkelijk de accu genoeg laadt - het lampje blijft uit.

Alleen als de dynamo *helemaal niet* laadt, dan blijft het lampje branden.

Als de v-snaar slipt, zie je 't lampje soms zwak opgloeien, maar daar moet je wel op letten.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Leuk zo'n kijkglaasje, tikje erop en opeens is het glaasje wit :-)
          Vanmiddag de stelschroef en v-snaar maar even vervangen, dat
          slippen is vast niet goed voor zo'n ding en die schroef is ruk.
          fka v164

Comment

Naar een goede garage rijden, of een heftruckboer. Die hebben apparaatjes die meten wat er stuk is. Erg easy. Genoeg prik in een accu zegt nog niet dat ie niet stuk is.

Maar als ik het zo lees, en die dynamo wordt te heet om aan te zitten, dan gok ik dat die zijn beste tijd wel gehad heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
              Leuk zo'n kijkglaasje, tikje erop en opeens is het glaasje wit :-)
              Ik zei toch: vertrouw die kijkglaasjes niet. :-)

Comment

Zit er soms een kortsluiting in de accu? Dat zou overbelasting van de dynamo kunnen veroorzaken.

Comment

Accu was leeg en is een korte ritje (15min) weer zover bijgeladen dat de wagen gisteren na het tanken zelfstandig kon starten en vanochtend ook weer. Dus helemaal rot is het niet dan lijkt me.
                  fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                    Ik heb nog effe zitte denken.

En volgens mij vertrouw je te veel op dat groene vlakje. Kan me herinneren dat ik bij een lege accu ook dat ding wel eens groen heb gezien.

Zet er gewoon even een multimeter op en meet de spanning, dan weet je 't direct.

Mijn vermoeden is: dynamosnaar heeft geslipt, en omdat je met licht en veel andere goodies aan reed (misschien zelfs achterruitverwarming?), loopt de accu langzaam leeg, omdat de slippende dynamo niet genoeg laadstroom levert.

Zodra je 'm nu weer start, en 'm laat lopen, begint de dynamo de accu weer op te laten en ja, dan wordt ie erg snel heet (want ik neem aan dat hij nu niet meer slipt - met andere woorden: je hebt de spanschroef weer vastgezet?). Laadstroom bij lege accu is al snel 50 ampère of meer, da's 600 watt. Dat wordt wel warm.

Dynamo's worden sowieso heel warm als ze flink wat vermogen moeten leveren - daarom zit er ook zo'n waaier achter de polie; die wuift koellucht langs de windingen.
                    Bedoelen jullie dat groene lampje in je accu?

Bij de Octavia brand die helemaal niet, wat betekent dat dan :)

Comment

Sander, je kan een aantal dingen zelf checken:
                      - de spanningsregelaar is tegelijk ook de drager van de koolborstels. Deze slijten. Geen koolborstels, geen laadstroom. Gewoon een compleet nieuwe spanningsregelaar kopen bij de automaterialen zaak. Dat kost de kop niet en is 'cheap insurance' zo vlak voor het winterseizoen.
                      - werkt het laadstroomlampje op je dashboard als de motor UIT staat maar het contact AAN? Zo nee, dan lampje vervangen. zonder lampje geen laadstroom. Het lampje maakt deel uit van het laadcircuit.
                      - kijk eens goed naar de draden aan de dynamo: die blauwe dikke heert aan massa te liggen en moet ook dik zijn en goed contact maken.
                      - massakabel tussen blok en body en tussen massapool en body moeten goed zijn en goed contact maken.

Comment

Dynamo geeft 13,4 volt aldus de accu/dynamo testkast, dat is 0.6 te weinig.
                        fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                          Bedoelen jullie dat groene lampje in je accu?

Bij de Octavia brand die helemaal niet, wat betekent dat dan :)
                          Het is een kijkglaasje, niet een lampje, in het donker zie je echt niks, groen, wit of rood kan ik je verzekeren :-)
                          fka v164

Comment

Ik heb overdag gekeken en ik zie toch echt geen kleur in het kijkglaasje.

Bij de 106 helder groen, bij de Octy helemaal niks?

Comment

Working...
                            X