Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pook gaat lastig in versnelling (VW Passat, 5-bak)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Pook gaat lastig in versnelling (VW Passat, 5-bak)

    Passat 3B uit 2000, handgeschakelde 5 bak, 2.3 V5-motor.

    De pook krijg ik soms met geen mogelijkheid in de 1e versnelling, vooral als de motor warm is. Koud ; geen probleem. Erg lastig in files maar vooral baart 't me wat zorgen ; forceren is nooit goed.

    Maar het is niet echt altijd als 't ding warm is , op andere momenten glipt 't ding erin als een mes door warme boter, met de pink erin te prikken.

    Tijdens bewegen de pook wat meer naar links naar voren duwen of naar rechts maakt niet uit.

    Het ligt niet aan de toeren, tussengas geven etc maakt geeft geen verschil. Het is net alsof er iets door warmte of beweging verschoven ligt in de bak waardoor het schakelen, vooral naar de 1e versnelling maar van de week ook de achteruit, heel lastig gaat.

    Om te schakelen moet je dan echt flink kracht zetten en de pook gaat dan in 2 stappen in de uiteindelijke positie. Het lijken niet de synchronisatieringen te zijn want toerental is prima (constant) en probleem wordt niet meer of minder door sneller of langzamer te duwen en regelmatig schakelt ie ook probleemloos naar z'n 1. Snelheid of toerental maakt niet uit ; ik schakel dan zo net mogelijk, niet met 4000 toeren in z'n 2 terug naar z'n 1 dus.

    De pook via 2 kabels naar de bak dus geen stangenstelsel. Iemand opperde dat die kabels niet meer helemaal lekker afgesteld zouden kunnen zijn en raadde een trip naar een specialist aan. Weer ander suggereerde verwisselen van bakolie, bij de lokale VW dealer hadden ze verwisselen van bakolie niet eens in hun opdrachtensysteem staan. Zou per uur worden gefactureerd (ja daag).

    Andere versnellingen (2e, 3e, 4e, 5e) werken vrijwel altijd probleemloos, zowel bij koud als warm. Bij koud gaat 't wat stroever dan normaal, iets hakeriger, wat typisch VW lijkt te zijn. Normaal floept ie d'r lekker in (ja CM).

    Als het constant een zware pook zou zijn was 't me niet opgevallen, maar het is zojuist zo onregelmatig ; soms met een vinger in z'n 1 en soms 5 kilo kracht nodig (of meer).

    Oh de koppeling trap ik natuurlijk voldoende en helemaal in. Daar lijkt 't ook niets mee te maken te hebben.

    Iemand suggesties ?

  • #2
    Eerst even in II en dan in I ?

    Comment


    • #3
      Zijn jullie familie? M4 en V4?

      Comment


      • #4
        Ik heb les gereden in een golf4 V5. Daar moest ik met koude motor ook soms eerst andere versnellingen inleggen voordat de 1 soepel ging...Dus eerst even nog een keer 2 en dan nogmaals 1 proberen.....dat werkte.

        Hoe/waarom? Geen idee.

        Comment


        • #5
          Misschien was je bod te laag.........oh nee dat was een ander topic. :-)
          "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
          BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

          Comment


          • #6
            Veel auto's leggen koud moeilijk in in 1 (zie OOPS), maar da's een kwestie van koude olie. Warm? Ik zou ook zeggen kabels die niet goed meer op spanning zijn.
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
              Veel auto's leggen koud moeilijk in in 1 (zie OOPS), maar da's een kwestie van koude olie. Warm? Ik zou ook zeggen kabels die niet goed meer op spanning zijn.
              tegenwoordig gaat er ipv dikke diff olie dunne atf in de handbakken
              verschil merk je nauwelijks meer bij kou
              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

              Comment


              • #8
                Is het verschijnsel er ook als de motor uit is? Dus als je 's ochtends in stapt, niet start, maar wel eerst even door de versnellingen schakelt?

                Als het dan niet optreedt, is je koppeling niet helemaal goed meer.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                  tegenwoordig gaat er ipv dikke diff olie dunne atf in de handbakken
                  verschil merk je nauwelijks meer bij kou
                  Aha, OK. Mijn Spider (1995) heeft nog wel een echt nurkse bak als-ie koud is. Is die oud genoeg om nog geen ATF te hebben, of is het gewoon een oud lijk? :)
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

                  Comment


                  • #10
                    Daar zal nog gewone olie in zitten, Jasper.

                    Mijn Coupé hield ook niet van kou. Dan schakelde ie stroef en de twee kraakte enorm (ik kon destijds nog niet tussengassen).
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                      Zijn jullie familie? M4 en V4?
                      M4 en V5 wel.

                      *pakt z'n jas*
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment


                      • #12
                        Maar als de neefjes V2 en M16 binnenlopen moet je oppassen, dan wordt 't explosief. :)
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

                        Comment


                        • #13
                          heb je in een V5 de 1e versnelling nodig dan?

                          Gr Jeroen (Consequent in 2 wegrijdend)
                          Alle Baur's in de Baurnhof

                          Comment


                          • #14
                            In zijn 2? Dat doe je in een trekker, vrachtauto, of zware bestelauto, maar niet in een PKW.
                            ''Thank God for the internet experts''

                            Comment


                            • #15
                              Nee geen familie van V4. Net zo min als Jasper en JasperB familie zijn of Baur en Boertje uit hetzelfde nest komen. Neem ik aan.

                              Anyway ja het is vooral als de motor -warm- is. In de ochtend geen direct last, alleen dan wat normaal hakerig maar geen 5 Kg kracht nodig om 't ding in de 1 te krijgen.

                              Natuurlijk probeer ik als 't niet lukt eerst met wat schakelen naar 3 , 2 of 4 om te kijken of ie misschien vast zat. Heb nog niet geprobeerd om alsnog te laten opkomen in z'n 2, dan direct weer ontkoppelen en dan in z'n 1.

                              Suggestie van Brun zal ik binnenkort even proberen:

                              Is het verschijnsel er ook als de motor uit is? Dus als je 's ochtends in stapt, niet start, maar wel eerst even door de versnellingen schakelt?

                              Als het dan niet optreedt, is je koppeling niet helemaal goed meer.
                              Bij mijn weten schakelt de hele zaak bij koud gewoon altijd goed.

                              Maar dat zou betekenen dat de koppelingscylinder bij bedrijfstemperatuur soms niet goed werkt en dan alleen voor de 1e (en achteruit) versnelling ? Want de overige versnellingen schakelen goed in. Let wel ; ik heb 't niet over het daadwerkelijk laten opkomen van de koppeling ; dat gaat altijd goed.

                              Verder heeft die Passat een dual-mass-vliegwiel wat nog wel eens voor problemen zorgt (andere merken hebben soortgelijke oplossingen zoals GMC en BMW)

                              http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ

                              (laadt hier langzaam in maar is wel erg verhelderend) in short ; er zitten veren in het vliegwiel zodat bij het op laten komen van de koppeling er wat speling is om de eerste schok op te vangen van het contact.

                              Maar dat is een ander issue, heb ik iig geen problemen mee.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                , of is het gewoon een oud lijk? :)
                                lol onzekerheid



                                Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                Aha, OK. Mijn Spider (1995) heeft nog wel een echt nurkse bak als-ie koud is. Is die oud genoeg om nog geen ATF te hebben?
                                als je nog een handleiding hebt kun je het zo nazoeken

                                mn e30 had diff olie in de handbak (80w90 olie)

                                en als het vroor of gewoon koud was , kreeg ik em amper in de versnelling
                                tijdens het overschakelen van 1 naar 2 remde de auto gewoon lichtjes af op de dikke olie in het diff en handbak
                                na een paar honderd meter rijden werd het al beter kwa schakelen en na een aantal kilometers was het zoals het hoorde

                                de e36 heeft dunne atf staat ook met relief letters op de bak
                                met een oliekoeler een leiding in bochten voor de radiator , kun je van buitenaf door de grille gewoon zien

                                heb even zitten kijken bij kroonolie product advies
                                http://www.kroon-oil.com/nl/producte...omponent=52187
                                bij jou auto zit er geen atf in de bak maar de olie die ze er voor voorschrijven is wel nagenoeg zo dun als atf als je naar de viscositeit getallen kijkt
                                advies is ook niet altijd correct overigens

                                wat betreft die passat
                                http://www.kroon-oil.com/nl/producte...omponent=69346

                                daar gaat volgens het advies ook geen atf in , maar olie die weer dikker is als voor die alfa
                                maar weer niet zo dik als diff olie ongeveer net zo dik als 5w40
                                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                Comment

                                Working...
                                X