Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Watertemperatuur Elise

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Watertemperatuur Elise

De watertemperatuur van mijn Elise schommelde in de zomer zo rond de 90 graden. Tijdens een recent ritje bleef de waarde schommelen net boven de 80 graden. De buitenlucht is nu natuurlijk kouder, maar dat zou door de thermostaatwerking niet uit mogen maken toch ? De olietemperatuur bijft wel normaal; tussen 100 en 120 graden.

Om te controleren of de thermostaat niet te vroeg open gaat heb ik de motor langzaam warm laten worden en met de hand gevoeld wanneer de radiator begint warm te worden, dat is rond de 80 graden en dat zou in orde zijn volgens de deskundigen. Maar waarom was de standaard temp in de zomer dan rond de 90 graden ?
    Benz GL350
    Benz SL 500 (R107)

Koelvloeistofniveau wel in orde?
    Verder kan ik er niets bij verzinnen, zelfs mijn direct aan de motor gekoppelde fans zorgen niet voor zo'n temperatuurverschil (wel doet de motor er langer over om op temperatuur te komen, maar de eindtemperatuur is hetzelfde).
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

ik weet niet hoe oud de motor is (oude motoren staan meestal op 80 graden afgeregeld), maar ik ga er maar vanuit dat de regeltemperatuur 90 graden moet zijn

kunnen globaal 2 dingen zijn 1 thermostaat gaat iets te ver open
      of 2 temp voeler wordt teveel beinvloed door rijwind bepaalde alfa's hebben dat bijv ook

of het de 1 of de ander is , is makkelijk na te gaan
      als je een expantie vat hebt dat een extra dun slangetje van de koelwaterpers naar het vat.. dan heb je daar continue koelwater circulatie
      even een temp probe/meter inhangen en je weet genoeg
      bij voorkeur stationair warmdraaien en niet meten na hoge belasting
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Dit kan hetzelfde verschil zijn als tussen een Golf V en een Alfa 156: in de Golf zie je een gemanipuleerd signaal op de temperatuurmeter, die staat altijd (te) netjes strak rechtop op de 90 graden. Dat signaal komt dan ook niet rechtstreeks van de sensor.
        In een 156 klimt ie netjes tot vlak onder de 90, dan zie je hem weer zakken (de thermostaat gaat open en koude vloeistof uit de radiateur wordt bijgemengd) om vervolgens weer door te klimmen naar de 90. Op en rond de 90 zal ie dan blijven, beetje afhankelijk van de belasting, snelheid, etc. In de 156 dus een 'levende' meter, in de Golf niet.
        Oliestoken voor het goede doel

Comment

Overigens heb je bij een écht goede thermostaat toch echt een verrassend constante temperatuur. Zo merk ik sinds ik de thermostaat van de 100 heb vervangen. Hij blijft nu opmerkelijk strak op 90 tot 92 graden en wordt alleen hoger in de file.

Veel thermostaten komen tegenwoordig uit China, en het gebeurt regelmatig dat je een nieuwe haalt bij de Brezan, 'm even in een pannetje heet water test en dan ziet dat hij tóch niet op de juiste temperatuur opent (vaak veel te vroeg).
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
            Overigens heb je bij een écht goede thermostaat toch echt een verrassend constante temperatuur.
            Ik geloof je meteen. Maar, plaatsingspositie van de sensor in het systeem is natuurlijk wel van invloed op de afgelezen temperatuur op de meter en de beweeglijkheid ervan. En het manipulatie-verhaal van VW is geen vermoeden overigens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
              Ik geloof je meteen. Maar, plaatsingspositie van de sensor in het systeem is natuurlijk wel van invloed op de afgelezen temperatuur op de meter en de beweeglijkheid ervan. En het manipulatie-verhaal van VW is geen vermoeden overigens.
              Nee, omdat ik hier op gummen onlangs de insider-info van VW postte, dat die thermometer tegenwoordig keurig met software op 90 graden wordt gezet, en alleen hoger gaat als de motor zo'n beetje uit elkaar klapt:-)
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Bij mijn 147 was dat ook. Alleen tijdens het opwarmen bewoog dat ding en daarna echt PERFECT op 90. ALTIJD! Dat kan gewoon niet.
                Maar staat wel leuk. :-)

Mijn BMW heeft geen meter meer, is ook niet nodig.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                  Mijn BMW heeft geen meter meer, is ook niet nodig.
                  's Ochtends bij -10 voorgloeien, starten en VLAMMEN?

:)

Comment

Een elise heeft een echte, niet gemanipuleerde watertemp. meter.

Maar mij viel ook op dat die van de week ronde de 80 schommelde terwijl dat van de zomer ronde de 84 was.
                    Waarschijnlijk kwestie van TADTS.

Comment

@hood: kan ook te maken hebben met de buitentemperatuur. Hoewel je hebt geen alfa en ik wel ....:-)alfa's hebben er wel last van namelijk
                      Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Lotus/Van der Kooi geeft ook aan dat er waarschijnlijk niets aan de hand is.

Voorlopig maar even afwachten en in elk geval olietemp in de gaten houden.

Dank voor meedenken.
                        Benz GL350
                        Benz SL 500 (R107)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HOOD Bekijk bericht

Dank voor meedenken.
                          meten is weten
                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Dank voor meedenken.
                            als de olietemp ook thermostatisch gekoeld wordt zul je geen verandering zien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht

of het de 1 of de ander is , is makkelijk na te gaan
                              als je een expantie vat hebt dat een extra dun slangetje van de koelwaterpers naar het vat.. dan heb je daar continue koelwater circulatie
                              even een temp probe/meter inhangen en je weet genoeg
                              bij voorkeur stationair warmdraaien en niet meten na hoge belasting

Dan moet je bovenstaande instructies even verduidelijken voor deze dummy. 'Koelwaterpers' ? Meten in Expansie vat ? Wat moet ik dan met dat extra dunne slangetje ?
                              Benz GL350
                              Benz SL 500 (R107)

Comment

Dan moet je bovenstaande instructies even verduidelijken voor deze dummy. 'Koelwaterpers' ? Meten in Expansie vat ? Wat moet ik dan met dat extra dunne slangetje ?
                                eeu ik heb het idee na deze vraag als ik het "algemeen" probeer uit te leggen
                                dat het nog niet gaat lukken

als je een koelwaterschema kunt posten of een duidelijke foto van de motorruimte dan kan ik die wel met pijltjes verduidelijken

Comment

Volgens mij is het gewoon goed, Robin. Staat me bij dat het vorig jaar in de winter ook zoiets was en dat hij zomers inderdaad wat warmer aangaf.
                                  S2 Elises lopen wat warmer heb ik van Peter begrepen, dus ik kan het niet vergelijken nu. Maar de S1 van Nico geeft ook hetzelfde aan dus het lijkt mij gewoon normaal.

Zou me er geen zorgen over maken in ieder geval. Zeker als v.d. Kooij het ook al aangeeft.

Comment

FTR: ik heb gisteravond nog even een rondje gedaan in mijn Elise. Met het dak open, uiteraard.

Heb daarbij ook op de watertemperatuur gelet n.a.v. deze vraag. Normale temperatuur is rond de 90 graden. Rijwind heeft invloed op de temperatuur, want bij 80-90 in het half uur zie ik hem dalen naar 80-85 graden.

En als je dan weer stil staat stijgt hij logischerwijs weer iets naar rond de 95-97 graden.

Comment

Lijkt overeen te komen met wat ik aflees. Al zie ik ook af en toe heel kort een lagere temp voorbij komen (75-76graden) . Moet binnenkort toch even nr VdKooi. Checken ze t nog even.

PS 12 dec nog even spelen in Lelystad op de RDW-baan met Prodrive. En op de kombaan...
                                      Benz GL350
                                      Benz SL 500 (R107)

Comment

OK. Mijn klepstoters zijn nog niet binnen, dus ik weet nog niet of hij 12 december klaar is. Kan wel rijden, maar alleen rustig aan.

Comment

Sensor die temperatuur meet tbv weergave op dashboard blijkt toch gaar. Koelsysteem werkt verder prima, maar waarde die je afleest klopt niet.

Bij controle bij toeval ontdekt dat een aluminium pijp van koelsysteem zo goed als door gesleten is. Zat klem tegen een of ander steun aan.... Net op tijd ontdekt....
                                          Benz GL350
                                          Benz SL 500 (R107)

Comment

OK. Sensor kan ik me wel iets bij voorstellen, want dat hoor ik vaker.

Vervelend van die aluminium pijp en goed dat je er op tijd achter gekomen bent. Voorkant aan de radiateur of ergens aan de achterkant?

Comment

In de motorruimte. Als je achter de auto staat, links achter de motor. Pijp zit tegen een steun van motor aan.
                                              Benz GL350
                                              Benz SL 500 (R107)

Comment

In de motorruimte. Als je achter de auto staat, links achter de motor. Pijp zit tegen een steun van motor aan.
                                                OK. Ik vroeg het even omdat Peter toen die nieuwe radiateur had ingebouwd. En met zijn niet altijd subtiele werkwijze weet je het soms niet...

Comment

Working...
                                                X