Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitlaat lekt tussen uitlaatklem?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Uitlaat lekt tussen uitlaatklem?

Ik heb gister de gehele uitlaat vanaf de voorpijp vervangen van mijn 106.

Alleen hik ik tegen iets aan, alles is goed opgehangen, maar de uitlaat lekt gewoon lucht uit de klem die tussen de uitlaatpijp en de einddemper zit.

Hoe moet je die eigenlijk erop monteren? Gewoon twee buizen tegenelkaar en dan vastzetten, zo heb ik het gedaan, of moeten de twee uiteinden goed tegenelkaar gezet worden en dan pas klemmen?

Die pasta om ervoor te zorgen dat het niet lekt heb ik erop gesmeerd...

Geen pasta nodig. Klem strak genoeg? Zit er niks tussen? Etc
    fka v164

Comment

Hoe strak moet dat ding dan? Ik heb behoorlijk wat strak gezet. Moet ik echt doorgaan tot hij neit verderkan? Gaan die bouten dan niet gewoon stuk ofzo :/

Het gaat om een BOSAL uitlaat, weet niet of de klem origineel is trouwens, maar hij lijkt er goed op te passen?

Het is zo een klem met met 2 bouten trouwens, met 2 helften die je tegen elkaar aandrukt...

Comment

Uh, je bedoelt toch wel dat de ene pijp een eindje in de andere schuift, nietwaar? En meestal zit er een speciale ring tussen als afdichting. Het ziet eruit als een soort geweven grafiet o.i.d. (weet dat ik die ooit nog een keer moest hebben voor de GSI en dat dit nog een relatief kostbaar ringetje was)

EDIT: ik zie nu dat ik abuis ben. Die speciale pakking (ring) was voor de verbinding voorpijp - katalysator.
        Last edited by PACO; 18-11-09, 23:08.
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Uhm nee?

http://www.catalogue.bosal.com/pages...uel=&year=1994

Hier de uitlaat, je hebt 2 vaste onderdelen, middenuitlaat + katalysator en achterdemper.

Die uitlaat hoeft dus geen speciale ring ofzo om de achterdemper erop te krijgen, je ziet het ook op de foto van de link hierboven. Alleen uitlaat klem maar die lekt nu dus. Zou het een verkeerde klem zijn ofzo?

Comment

soms moet er een conische ring tussen de 2 pijpen, de 2 flenzen of een V-bandklem trekt dan beide pijpen tegen die ring gasdicht vast.

Comment

De achterdemper hoort in de middenpijp. Beter gezegd, ze klemmen tegen elkaar aan. Pijpje aan de demper is 'bol' gemaakt, uiteinde van de middenpijp is 'hol'. Geheel wordt vastgezet met een klemring.
              Die verbinding is wel vaker niet helemaal lekdicht. Maar als je er wat goede pasta tussen smeert moet het opgelost zijn.
              Wat heel goed helpt (beter dan gungum) is van die pasta die ze vroeger ook voor gaskachels gebruiken. Tip kreeg ik ooit van een oude Citroën monteur (AX & Saxo = 106)

Eens even kijken of ik ergens een foto'tje kan vinden.
              Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
                Geheel wordt vastgezet met een klemring.
                Die verbinding is wel vaker niet helemaal lekdicht. Maar als je er wat goede pasta tussen smeert moet het opgelost zijn.
                Ik ben eigenlijk niet anders gewend met die oude meuk van mij dat zo'n uitlaat niet direct lekdicht is.

Bovendien is het wel handig dat het niet volledig naadloos aansluit maar dicht geklemd wordt want dan heb je nog de mogelijkheid om een deel te vervangen zonder dat je de rest ook vernielt.

Comment

Heb ook wel eens horen roepen dat het pas helemaal dicht is als de uitlaat heet wordt, omdat ie dan wat uitzet. Geen idee of dat ook hout snijdt overigens...
                  Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Klopt dat wordt gezegd.

Verder bestaat de mogelijkheid dat door de druk in de uitlaat die pasta toch weer uit geperst word.

Bij oudere auto's wordt het vanzelf weer dicht door de koolaanslag...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                      Verder bestaat de mogelijkheid dat door de druk in de uitlaat die pasta toch weer uit geperst word.
                      Niet als je Gungum gebruikt, maar dan is de verbinding niet meer los te krijgen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                        Niet als je Gungum gebruikt, maar dan is de verbinding niet meer los te krijgen...
                        En dat wil je dus ook niet.
                        Ik vervang alleen maar uitlaatdelen de laatste tijd.

Comment

Heb ook wel eens horen roepen dat het pas helemaal dicht is als de uitlaat heet wordt, omdat ie dan wat uitzet. Geen idee of dat ook hout snijdt overigens...
                          Ik heb de auto diverse malen warmgereden en weer laten afkoelen maar nog steeds zo lek als een mandje.

Morgen ga ik aan het werk, effe kijken of het een en ander toch neit stiekem scheef derop zit ofzo.

Comment

Zo klinkt het wel een beetje, ja.

Demper en middenpijp passen als vrij goed op het elkaar.
                            Tenzij je echt inferieure el cheapo buizenboel hebt aangeschaft. Daar wordt de pasvorm meestal niet beter van...

Comment

Zo klinkt het wel een beetje, ja.

Demper en middenpijp passen als vrij goed op het elkaar.
                              Tenzij je echt inferieure el cheapo buizenboel hebt aangeschaft. Daar wordt de pasvorm meestal niet beter van...
                              Is Bosal dus lijkt me niet el cheapo.

Maargoed ga er dus morgen naar kijken.

Comment

Is niet gelukt, heb het herhaaldelijk geprobeerd.

Ga morgen een nieuwe klemmetje halen zoals dat in de catalogus staat met die nummer. Als dat ook niet lukt laat ik het gewoon aan elkaar lassen.

Comment

En? Nog gelukt om dicht te krijgen?

Overigens kan een klein randje pasta geen kwaad om het daarna weer los te krijgen...

Dacht dat de pasta meestal met stationair laten draaien handwarm moest worden, waarna hij uithard om vervolgens pas volledig te kunnen belasten? En na uitharden kun je 'm er bijna onmogelijk tussenuit blazen...

Comment

Working...
                                  X