Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electrische koelvin op oldtimer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Electrische koelvin op oldtimer

Mijn Fiat 2300 heeft een zelfdenkende electromagnetische koelvin. Deze is defect en op dit moment gewoon star verbonden zodat ie altijd meedraait. Dit is natuurlijk verre van ideaal. De motor komt wel op temperatuur, maar het kost PK's en maakt overmatig lawaai. Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing. Mooiste zou zijn een nieuw electromagnetisch mechanisme, maar die heb ik na een flinke speurtocht niet gevonden. Het schijnt ook een matig betrouwbaar systeem te zijn.
    Er zijn electrische koelfan's te koop (oa Kenlowe) die veel in de klassieke rallysport worden gebruikt, maar veelal als extra hulp...
    Ik wil zo'n fan gaan gebruiken als primaire en enige koelfan. Daar heb ik meer vertrouwen in dan het originele systeem.

Maar ik heb wel een vraag: Deze electrische fan's zijn te koop in verschillende maten en capaciteiten. Hoe zou je de capaciteit kunnen bepalen van de huidige fan, zodat je zeker bent dat de koeling adequaat gaat worden. Iemand ervaring met het plaatsen van zo'n fan en wat de capaciteit zou moeten zijn?

Ha, die Elentinos;

Op de site van Kenlowe kun je volgens mij een heel eind komen.
    Scherven brengen gelul.

Comment

Deze kende ik al, maar ja de ene motor is de andere niet. Ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die dit ook gedaan hebben.

Comment

Ha, die Elentinos;

Ik stel me zo voor dat een fan met dezelfde diameter als de originele toch tenminste een gelijke capaciteit heeft. En al zou die door een moderner ontwerp iets hoger zijn, dan slaat'ie hooguit iets eerder af. Of is dat te simpel gedacht?
        Scherven brengen gelul.

Comment

Ik heb mijn koelvin bij dutchpowertrading.nl gekocht (merk SPAL). Incl. Thermoswitch die op 90 graden is ingesteld en switch voor extra/preventieve bediening bij stilstand (pit/paddock/startopstelling). Capaciteit? De grootst mogelijke die binnen de afmetingen van je radiator past. Koeling is met rijwind voldoende, bij stilstand en/of hittegolf heb je gewoon zo groot mogelijk nodig.

Je kan ook een electrofan van een sloopauto halen die af fabriek werd geleverd, even je eigen radiator opmeten en googlen, of sloperijen langs. Zo'n thermoswitch zou ik nieuw kopen en bevestiging van fan op radiator kan misschien met de onderdelen van de sloop. Paar knaken en je bent klaar.

Comment

Zoek gewoon een vin op de sloop bij een oudere auto met een gelijk of grotere motor.
            Houd er wel rekening mee dat je een elektrische aansturing moet maken en een thermostaat schakelaar in de radiateur moet plaatsen.
            Ik heb zelfde ooit bij een Ford Capri 2.3 V6 gedaan. Mechanische vin was defect en heb toen vervangen door een vin van een Citroën CX. Aansluiting in de radiateur laten solderen en thermostaat schakelaar daarin geplaatst.
            Werkte perfekt.
            Liep daarna ook stationair mooier omdat de mechanische vin niet meer meegesleept werd.

Comment

Erwin

Vraag anders eens bij Classic Passion of die iets heeft liggen of een oplossing weet

Comment

Ik zit vast aan een blazende fan voor de radiator vanwege de ruimte. De meeste (alle?) koelfan's op de sloop zijn van het zuigende type (CM kom er maar in) die achter de radiator zijn geplaatst. En ach van de sloop. Voor 8 tientjes heb je ook een nieuwe. De thermoswitch zit al in de radiator, want die stuurt ook de electromagnetische fan...
                De grootst mogelijke is inderdaad het meest verstandig denk ik. Die zou dan plm 30cm diameter hebben, ongeveer gelijk aan de huidige mechanische...
                Ik kom er wel uit denk ik, dank mannen.

Comment

Geen dank :-)
                  fka v164

Comment

Citroen AX koelvin gaat wel passen, mocht je toch 2e hands willen. Kost je een paar euro en aangezien je toch al een thermoswitch hebt, ben je snel klaar.

Comment

Is dat een blazer? Kost geen drol idd...

http://link.marktplaats.nl/280046752

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                        Ik zit vast aan een blazende fan voor de radiator vanwege de ruimte. De meeste (alle?) koelfan's op de sloop zijn van het zuigende type (CM kom er maar in) die achter de radiator zijn geplaatst. En ach van de sloop. Voor 8 tientjes heb je ook een nieuwe. De thermoswitch zit al in de radiator, want die stuurt ook de electromagnetische fan...
                        De grootst mogelijke is inderdaad het meest verstandig denk ik. Die zou dan plm 30cm diameter hebben, ongeveer gelijk aan de huidige mechanische...
                        * probeert zich de eerste wet van Newton te herinneren *
                        Is dat blazen en zuigen in dit geval niet bijna hetzelfde? Alleen de afdichting moet aan de andere kant zitten toch?

* vraagt zich af welke ontwerpen de fin aan de andere kant van de radiator plaatst, met toch een mechanische koppeling aan de motor
                        Hoe zit die aandrijving nu dan (gewoon geinteresseerd, heb het nog nooit zo gezien)?
                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Als die ACHTER de radiateur zuigend is, en je plaatst hem VOOR de radiateur, dan is die blazend. Of zie ik dat verkeerd:)

Comment

Exact 3 uur later plaatst hij dezelfde reactie :/
                            (vrijdag!)
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Dan zou ik juist eentje van de sloop nemen, omdat je die achter de radiator past.

vaak wordt zo'n aftermarket-ding inderdaad vóór de radiator geplaatst. En dan ook nog eentje die zo groot mogelijk is, vanwege de koelcapaciteit. Dat klinkt goed, maar het is dom, want zolang de elektrische ventilator stilstaat (dus: tijdens het rijden), schermt hij een fors deel van de radiator af. Er zijn zát anekdotes van klassieke auto's die juist om die reden oververhitten op hete zomerdagen.

Dan kun je natuurlijk als remedie de elektrische ventilator continu laten draaien, maar dan verlies je weer net zoveel pk's als bij de originele, mechanisch aangedreven ventilator. :-)

Ik verzin het trouwens niet; het werd ons dringend afgeraden zo'n ventilator op de radiator te zetten, en wel door anderen met aanzienlijk meer ervaring in rallyrijden door hete landen dan wij.
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Als je de keuze hebt inderdaad altijd achter de radiator plaatsen, maar zo te lezen past dat niet. Wat ik zeg: Bij stilstand en/of hitte altijd aanzetten, icm met een thermoswitch zodat je geen probleem krijgt als je hem even vergeet.

Die paar pk's gebruikt Elentinos toch niet tot de max. Overigens betwijfel ik of een electrofan meer dan een volle pk kost, want het is geen ronddraaiend gewicht wat dus een aandrijfverlies teweeg brengt, maar een extra stroomverbruiker. Bij een E30 325 win je met een electrofan zo'n 7pk + wat koppel ten opzichte van een viscofan. Aangezien daar alle onnodige stroomverbruikers uit staan, is 't rendementsverlies niet al te groot als de fan aan staat.
                                Tenminste zo lijkt 't, met mijn beperkte logica/kennis op dit vlak.

Comment

Met achter de radiator bedoel ik aan de kant van de motor. De mechanische vin zit op de waterpomp gemonteerd (via die electromagnetsche koppeling)Wanneer ik de mechanische vin demonteer heb ik geen ruimte om er een electrische voor in de plaats te zetten. De poelie en het huis van de elctromagnetische koppeling zijn één stuk. Zonder vin blijft die constructrie net zo ver uitsteken.
                                  Over dat plaatsen van de vin voor de radiator: De doostroming is dan toch gelijk aan de situatie waarbij je hem achter de radiator er direct tegenaan plaatst? In beide gevallen wordt de doorstroming belemerd... of zie ik dat verkeerd.

Bijgevoegd een plaatje van de situatie:
                                  Attached Files

Comment

Bij een E30 halen ze de viscofan er wel af, maar ectrofan komt voor de radiator (+ extra openingen in grill). Zo leer ik ook nog wat, want ik dacht dat 'ie erachter zat. :)

Als je hem ervoor zet, dan koelt de rijwind de delen van je radiator niet volledig op die plekken als je koelvin stil staat en dus niet ronddraait.

Een koelvin achter je radiator blaast koudere lucht langs je motor, ipv warme lucht tegen je radiator. Dat is 't verschil. Een E30 kan prima racen zonder de fan aan, maar bij stilstand en hoge temperaturen moet je hem gewoon aanzetten om oververhitting te voorkomen.

Give it a shot!
                                    Last edited by Dennis Cavallino; 27-11-09, 13:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                      Als je hem ervoor zet, dan koelt de rijwind de delen van je radiator niet volledig op die plekken als je koelvin stil staat en dus niet ronddraait.

Een koelvin achter je radiator blaast koudere lucht langs je motor, ipv warme lucht tegen je radiator. Dat is 't verschil.
                                      Dat eerste begrijp ik, het tweede totaal niet...
                                      Het gaat volgens mij om de lucht die langs de lamellen van de radiator stroomt. Wanneer er direct achter de radiator een object is geplaatst krijg je op die positie tussen de lamellen ook een sitauatie waar lucht stilstaat. De lucht kan immers niet afgevoerd worden naar achter, omdat de vin daar de lucht blokkeert. Ik zie het verschil niet zo.

Comment

't Was even zoeken, maar hier kan je zien wat er van de poelie overblijft als je de vin incl koppeling eraf schroeft. Daar past gewoon niets tussen...
                                        Attached Files

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                          Een koelvin achter je radiator blaast koudere lucht langs je motor, ipv warme lucht tegen je radiator. Dat is 't verschil. Een E30 kan prima racen zonder de fan aan, maar bij stilstand en hoge temperaturen moet je hem gewoon aanzetten om oververhitting te voorkomen.
                                          Euhm, dat klopt volgens mij niet, Dennis. :-) Die koelvin blaast warme lucht langs de motor, namelijk de lucht die is opgewarmd door de radiator.

En zelfs als het zo zou zijn, maakt het nog niets uit, want zo'n watergekoeld blok verliest nauwelijks hitte als je er koele lucht langsblaast. Daarvoor moeten er echt heel veel koelribben worden geplaatst.

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos
                                          Over dat plaatsen van de vin voor de radiator: De doostroming is dan toch gelijk aan de situatie waarbij je hem achter de radiator er direct tegenaan plaatst? In beide gevallen wordt de doorstroming belemerd... of zie ik dat verkeerd.
                                          Nee, je hebt er wel gelijk in, maar er is een verschil: als de fan alleen áchter de radiator zit, zorgt de rijwind er desondanks voor dat de radiator 'ondergedompeld' blijft in lucht. De wind blaast immers nog steeds tegen de hele radiator. De koeling zal niet helemaal perfect zijn, omdat niet alle lucht er makkelijk doorheen kan stromen, vanwege de fan die erachter zit. Maar desondanks veel beter dan in de situatie waarin de stilstaande fan vóór de radiator zit, want dan bereikt een deel van de rijwind de radiator niet eens.

Bij hele oude auto's, die geen thermostaat hadden, kon je in de winter een deel van de radiator afdekken, met een zeiltje of met beweegbare lamellen. Die zitten ook altijd vóór de radiator.

Je zult ervan versteld staan hoeveel effect het heeft als je de rijwind deels blokkeert. Ik had afgelopen winter tijdens bar slecht weer uiteindelijk een forse ijslaag op de grille, en daar kwam ik tijdens het rijden achter omdat de temperatuur tot ver boven de 90 graden steeg.
                                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Overigens, als het zoals in jouw auto niet anders wil, en je kunt geen andere originele fan vinden, dan is de hele discussie natuurlijk beslist. Dan moet ie er gewoon voor, punt.

In Nederland zul je er denk ik ook best mee uit de voeten kunnen. Hooguit moet je de fan op hele hete zomerdagen ook tijdens het rijden aanzetten, dat zou kunnen.

Comment

Ik heb toch besoten om de originele fan-aansturing middels electromagneet in ere te herstellen. Ik heb een goede waterpomp met elektromagneet op de kop getikt en een nieuwe temperatuurschakelaar gekocht. Morgen komt het laatste onderdeeltje, een koolstift voor de aansturing van de magneet, binnen en kan ik weer sleutelen. Morgen sleuteldag, leuk.

Comment

Oke, have fun morgen! :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Nou, lekker gesleuteld vandaag . De waterpomp zit op zijn plek en de electromagneet werkt. Bij het monteren viel me een slangetje op voor de verwarming die poreus was geworden, dus heb ik het monteren van de Fan en radiator maar gestaakt. Met de radiator op zijn plaats kan je er nog maar moeilijk bij. Eerst een nieuwe slang bestellen en dan weer verder. Jammer, ik had het vandaag wilen afronden. Nu gaan er weer een paar weken overheen...

Comment

Weet iemand een adres voor universele koelslangen? Ik heb een verloopstuk nodig van 19mm naar 13mm van plm. 8cm lang. De lokale Brezan kan me niet verder helpen helaas.

Comment

http://www.kramp.com/shop/action/cat...elwaterslangen
                                                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Weet iemand een adres voor universele koelslangen? Ik heb een verloopstuk nodig van 19mm naar 13mm van plm. 8cm lang. De lokale Brezan kan me niet verder helpen helaas.
                                                        Locale Brezan in Delft kan niet eens een e-mail beantwoorden!
                                                        M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                        Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                        Rally organisatie: Rally-Events
                                                        Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Ik heb gisteren het slangetje maar bij Martin Willems besteld, vanmiddag lag ie op de deurmat. Vanavond alles weer in elkaar gezet en het werkt allemaal. Ik kan goed merken dat de vin niet meer meedraait, de motor komt veel sneller op toeren. Ongelooflijk hoeveel dat scheelt!

Comment

Vandaag is de Fiat voor de APK geweest. Fluitend, met compliment van de keurmeester. Hij rijdt nu ook prettiger. De motor komt zoals gezegd sneller op toeren en hij maakt minder lawaai. Ik ben klaar voor de MM :-)

Comment

Working...
                                                            X