Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blik 15w40 olie over, gebruiken of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Blik 15w40 olie over, gebruiken of niet?

Komende dagen wil ik de olie verversen van onze Saab 900 2.0i 16v LPG (355.000 km). Normaal gesproken doe ik daar 10w40 in, maar ik heb nog twee 5-liter flessen 15w40 staan. Dus vandaar mijn vraag: is 15w40 af te raden of kan dat er gewoon in?

In beide gevallen gaat het om semi-syntheet.

De motor heeft ondanks zijn hoge km-stand geen olieverbruik laten zien. Er zitten hydraulisch bediende klepstoters in. Her en der lees ik dat men 15w40 adviseert voor auto's met hoge kilometerstanden, maar ik twijfel nu door verhalen over de hydraulische klepstoters, die dan te lang op smering moeten wachten bij een koude start.

Iemand hier iets nuttigs over te zeggen?
    Last edited by Dennis Cavallino; 14-12-09, 13:38.

Kan er gewoon in Dennis, geen probleem.
    Veritatis simplex oratio est

Comment

De olie zal koud wat dikker zijn dan wat er nu inzit, dus misschien nu wat minder handig, maar kwaad kan het niet. Gewoon nog even iets rustiger warmrijden, want het zal iets langer duren voordat de olie overal rond is gepompt. (wat je zelf al aangeeft)

Comment

En dat langer duren moeten we ook niet overdrijven he.. ;-)
        Veritatis simplex oratio est

Comment

Precies, kan gewoon.

Misschien zijn de klepstoters dan iets luidruchtiger bij de koude start, zoals je al aangaf. Maar evengoed mogelijk dat ze juist stukken rustiger zijn (omdat ze ook niet zo makkelijk leeglopen).

Overigens mogen hydraulische klepstoters ratelen bij de koude start. Het voorschrift van de fabrikant is dat ze stil moeten zijn bij 3000 toeren en warme motor (dus olietemperatuur minimaal 80 graden). Als ze dan nog ratelen, zijn ze kapot.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ik rijd hem al 60.000 km warm, want ben nog nooit boven de 4000 rpm geweest. :)

Ok, ik pleur 't er gewoon in en doe kalmpies aan. As usual.

Comment

M'n vriendin rijdt met een 900 cabrio, met hetzelfde blok. Hier gooi ik ook altijd 10w40 in. Althans, ik gooi het er bijna nooit in, want dat ding verbruikt he-le-maal niets. Onvoorstelbaar met 180.000 op de klok. Nu komt dat ding bijna nooit boven de 4000rpm wat blijkbaar veel scheelt.
              Forza!

Comment

't idd geen alfa ;)
                Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

harharr :) Ondertussen verbruikt de V6 ook niets, maar -toegegeven- dat was met m'n 2.0 TS wel even iets anders die een liter op de 1.500km wegstookte
                  Forza!

Comment

Ik ga toch maar over op een lagere W, want 15w40 ziet er niet uit tijdens het peilen. Het is geen mayonaise, maar er zitten heel veel kristallen in deze olie. Niet goed.

Dus bedankt voor de tips&adviezen, maar 't werkt niet tijdens vrieskou. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                      Ik ga toch maar over op een lagere W, want 15w40 ziet er niet uit tijdens het peilen. Het is geen mayonaise, maar er zitten heel veel kristallen in deze olie. Niet goed.

Dus bedankt voor de tips&adviezen, maar 't werkt niet tijdens vrieskou. :)
                      oliekristallen bestaan niet bij deze temperaturen was het vocht of verbrandings residu?
                      15w40 kan kwa viscositeit geen kwaad bij deze temperaturen slechte dopes om vocht en vuil op te lossen is weer een ander verhaal

wat betreft dikkere olie in motoren met een hoog kilometrage
                      das op zich niet verkeert, maar een 5w40 is boven de 100 graden dikker in smeerfilm dan een 15w40
                      Last edited by motroosje; 31-12-09, 11:29.
                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                        ...
                        een 5w40 is boven de 100 graden dikker in smeerfilm dan een 15w40
                        Dat volg ik niet. Ja, achter de komma wellicht, maar het getal áchter de W (winter) staat voor de viscositeit bij hoge temperaturen, 40 is dan toch 40 niet?

[edit] van de Kroon website:

Multifleed SHPD 15W40: Viscositeit 100 °C, mm˛/s: 14,40 Link
                        Specialsynth MSP 5W40: Viscositeit 100 °C, mm˛/s: 14,00 Link

14,00 < 14,40. Volgens mij dunner, niet veel, maar toch.
                        Last edited by Gijs; 31-12-09, 13:41.
                        Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                          Dat volg ik niet. Ja, achter de komma wellicht, maar het getal áchter de W (winter) staat voor de viscositeit bij hoge temperaturen, 40 is dan toch 40 niet?

[edit] van de Kroon website:

Multifleed SHPD 15W40: Viscositeit 100 °C, mm˛/s: 14,40 Link
                          Specialsynth MSP 5W40: Viscositeit 100 °C, mm˛/s: 14,00 Link

14,00 < 14,40. Volgens mij dunner, niet veel, maar toch.
                          ik zei ook BOVEN de 100 graden ;-)

de minerale basisolie dunt boven het getal wat aan de specificaties moet voldoen sneller uit dan een hoogwaardigere synthetische basis olie die minder polymeren nodig heeft

is ook niet zo gek want bij kamertemperatuur is de 15w40 dikker als de 5w40 en die viscositeit kruist elkaar bij 100 graden NA de honderd graden dunt de 15w40 in ongeveer hetzelfde tempo sneller uit zodat bijv bij 120 graden de 15w40 al een stukje dunner is

hier zie je dat bijv met een monograde olie in vergelijk met een multigrade ze zijn alleen gelijk in viscositeit bij de temperatuur van 100 graden daar onder is de monograde dikker daarboven dunner
                          kon zo gauw even geen ander grafiekje vinden maar met verschillende multigrade olieen gaat dat fenomeen ook op

geeft ook meteen het manko aan van de 15w40 dikker dan nodig onder de 100 graden en in het kritische gebied van "shearing" boven de 120 graden dunner als een 5w40 en dan heb ik nog niet eens over de betere weerstand tegen oxidatie /puurheid van de hoogwaardigere synthetische basisolie van de 5w40
                          Last edited by motroosje; 31-12-09, 14:00.
                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

schopperdeschop

In mijn 1000 Miglia vervoer zit 15W40 motorolie. Dit zit er nog geen 500km in. Normaal gesproken gooi ik in oudere blokkies wat dikkere olie, 15W50 of 20W50, maar omdat het verse olie is, vind ik het een beetje zonde om dit te wisselen. Heeft het zin om als er een liter bijgevuld moet worden, om dat met 15W50 te doen? Iets dikkere olie vanwege de lange snelwegritten met hogere temperaturen lijkt me niet verkeerd. Ik denk, baat het niet dan schaadt het niet, of juist wel?

Comment

Ik denk dat dat geen reet gaat uitmaken.

In mijn 106 pleurde ik gewoon de goedkoopste olie die ik kon vinden omdat het ding meer olie dan brandstof zoop bij wijze van.

Comment

gewoon doen,hij ver(ge)bruikt denk toch niet zo veel.
                                veel plezier met de 36 jaar oude dame......
                                ik hoor en zie de foto's,verhalen en reacties wel.....!

;-)
                                wat TSM zegt!!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                  schopperdeschop

In mijn 1000 Miglia vervoer zit 15W40 motorolie. Dit zit er nog geen 500km in. Normaal gesproken gooi ik in oudere blokkies wat dikkere olie, 15W50 of 20W50, maar omdat het verse olie is, vind ik het een beetje zonde om dit te wisselen. Heeft het zin om als er een liter bijgevuld moet worden, om dat met 15W50 te doen? Iets dikkere olie vanwege de lange snelwegritten met hogere temperaturen lijkt me niet verkeerd. Ik denk, baat het niet dan schaadt het niet, of juist wel?
                                  Kan je er best mee bijvullen/mengen aan de andere kant is 15w40 toch niet verkeerd voor die wagens?indien een oliekoeler hoeft die dikkere olie al helemaal niet kost alleen maar brandstof
                                  Last edited by motroosje; 10-05-12, 20:27.

Comment

Heb je een punt.15W40 is wat het originele instructieboekje voorschrijft. En het blokkie is pas 73.000km oud..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                      Heb je een punt.15W40 is wat het originele instructieboekje voorschrijft. En het blokkie is pas 73.000km oud..
                                      Als je hoge temp bescherming wilt voor temperaturen boven de 100 graden is een 5w40 beter ,dunt minder uit dan een 15w40 en heeft een sterkere film bij 130 graden ,maar dat moet je een instructieboekje uit 1982 niet kwalijk nemen
                                      En "grotere tolleranties " maakt niets uit als de 5w40 bij koude motor nog steeds dikker is dan 15w40 op bedrijfstemp
                                      Last edited by motroosje; 10-05-12, 21:19.

Comment

1976

Comment

Principe blijft hetzelfde ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                            Principe blijft hetzelfde ;-)
                                            Uiteraard!

Comment

5W40 is over het algemeen synthetische olie. Dat is niet slecht voor een oude motor, maar de pakkingen en keerringen willen er nog wel eens van gaan lekken.

Comment

In een 15w40 van nu zitten net zoveel basen en dopes als een 5w40
                                                De olie zelf zonder toevoegingen is redelijk chemisch inert alleen wat puurder en minder verontreinigd door het hydrocracken

Comment

Working...
                                                X