Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Versleten starterkrans ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Versleten starterkrans ???

    Al 2 jaar heb ik problemen met het ouwe cabriootje,

    Het begon dat ik eens midden in de nacht na het tanken de auto niet meer aan de praat kreeg, accu was vol, want ik had zojuist 150 km gereden, en de lampen brandden nog fel etc.
    Uit het voor onder kwam als ik de sleutel omdraaide alleen een harde tik ... that's it ...

    Omdat de originele startmotor al zo'n 500.000 km had gedraaid leek het me wel eens tijd deze te vervangen, na het monteren van een splinternieuw exemplaar had ik binnen een week echter weer hetzelfde euvel, alleen onregelmatig, de ene maal start de auto 10 x achter elkaar de andere keer niet ...
    Dus de bedrading vervangen, extra massa gemaakt, dikkere pluskabel, etc etc ... mocht niet helpen ... toen maar een nieuwe accu, maar ook dit loste niets op.

    Omdat alles er op wees dat de nieuwe startmotor ook stuk was heb ik afgelopen week een andere ( zwaardere ) startmotor van een sloopwagen getrokken en gemonteerd, maar tot mijn stomme verbazing geeft ook deze alleen een harde tik ... op de werkbank draaien ze prima als ik er stroom opzet overigens ...

    Toen ben ik eens gaan kijken naar de starterskrans, en het viel mij op dat de tandjes niet echt mooi meer zijn, vlijmscherpe randjes en niet mooi vlak ... echter heb ik geen vergelijkinsmateriaal en weet dus niet goed hoe zo'n tandwiel/vliegwiel er uit hoort te zien ...

    Moet dus maar even in mijn kennissenkring rondneuzen en wellicht dat iemand een vliegwiel heeft liggen ...

    Wel balen als dit het blijkt te zijn, want om dit te monteren moet de motor eruit, of in ieder geval de bak ... nou ja, in ieder geval is er dan weer wat te zien op gummen ... :-)

    Die golf wil ik echter rap weer op de weg hebben , ik mis die auto ...

    gr
    JPD
    VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

  • #2
    mmm, maar als de straterkrans niet mee zou draaien, dan draai de startmotor toch wel? Of zou die de startmotor blokkeren? Dan zou je een onregelmatigheid in de krans moeten zien, scheve tanden oid?
    fka v164

    Comment


    • #3
      Leuk om te lezen dat je er toch weer fanatiek mee bezig bent. Was een beetje bang dat het een stofnest zou worden.
      Komt er weer een webcam-avond? :-)

      Toch vreemd trouwens dat een starterskrans die versleten is het euvel zou kunnen zijn. Of hij moet zodanig versleten zijn dat hij zich vasthapt. In dat geval vind ik het weer vreemd dat er geen zekering doorgaat. En...dan verwacht je ook niet dat een volgende keer starten hij het wel weer zou doen.

      Of is de as krom? Zit de slijtage aan 1 kant? of rondom?

      Comment


      • #4
        Kan volgens mij ook alleen maar als er ergens een tand op de krans helemaal stuk is, zoals V164 zegt.

        Maar het klinkt mij eerder naar een massaprobleem, of een 12 Volt-aansluiting die ietsje is gecorrodeerd (die korte, dikke, blanke band die van het startrelais naar de startmotor loopt). Dat hoeft echt maar heel weinig te zijn en dan klikt de startmotor alleen nog. Controleer ook de massabandjes van accu naar carrosserie en van motor naar carrosserie.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

        Comment


        • #5
          Ik had overigens iets soortgelijks, een gereviseerde starmotor die na een jaar de geest gaf, een andere laten reviseren en gemonteerd, de reeds gereviseerde terug gebracht, maar daar was helemaal niks mis mee. Altijd handig om een reserve te hebben, maar wat het wel was? Slechte massa?
          fka v164

          Comment


          • #6
            Klinkt inderdaad niet als een versleten starterkrans, meer als een massa of relais probleem.

            Tip: sleepcontact bij de startmotor. Hoewel dat bij een (volledig) gereviseerde ook vervangen is.
            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

            Comment


            • #7
              Dank voor de reacties,

              maar een aantal dingen heb ik reeds uitgesloten, waaronder massa kabels of plus kabels. Zelfs met 4 startkabels als extra massa/plus is het resultaat identiek. Ook is het zo dat als ik de startmotor los heb hangen aan de plus kabel, en ik een startkabel gebruik als massa de motor prima ronddraait.

              Het klinkt gewoon alsof het startmotor tandwiel keihard tegen de starterskrans aanbeukt en de tanden dus gewoon niet in elkaar grijpen behalve als ik mazzel heb.

              contactslot, bekabeling en massa zijn dus uitgesloten, net als de accu welke helemaal vol is.

              de tandjes van de starterskrans voelen scheef , scherp en raar aan, niet zoals het volgens mij hoort iig ... maar ik heb nog nooit een andere gezien, dus kan het domweg niet vergelijken ...
              ;
              iemand toevallig een golf 1 of 2 over welke ik kan slopen ? :-)

              JPD
              VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

              Comment


              • #8
                Zijn er nog golf 1 en 2-tjes dan die niet sloopklaar zijn?

                Comment


                • #9
                  Hmmm.

                  Als ie het weer doet, moet je de auto even in de vijf zetten en met de hand een stukje naar voren duwen, zodat het vliegwiel een tandje verder draait. Dan kijken of het probleem ineens weg is. Als je het telkens op die manier kunt oplossen, is het inderdaad de starterkrans. Lukt het daarentegen niet, dan is het een voedings/massaprobleem.
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment


                  • #10
                    Is het niet eenvoudiger om in zijn vrij de main pulley met een grote moersleutel iets verder te draaien?
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                    Comment


                    • #11
                      had reedsgeprobeerd de starterkrans te draaien door in de 5 de wagen een schop te geven, maar ook een eindje verderop ziet de starterkrans er identiek uiten heb ik hetzelfde probleem...

                      voeding en massa kan het gewoon niet zijn, domweg omdat het probleem zich ook voordoet met een lading extra massa en voedingskabels, en ook is alles reeds doorgemeten ...

                      Vind sleutelen niet erg, maar het wordt wel vervelend als het elke keer op niets uitdraait ....

                      JPD
                      VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

                      Comment


                      • #12
                        En als je een paar tikken op de startmotor geeft, doet ie het dan wel weer?

                        Bij mijn Escort heb ik soms ook dit soort geneuzel. Af en toe doet de startmotor helemaal niets en dan helpen een paar tikken wel. Regelmatig springt bij het starten het klokje op nul (stroomonderbreking dus), ook erg vreemd.

                        Ik kan me bij Alfa's 75 herinneren dat die, als ze al een stukje gereden hebben, opeens ook niet meer willen starten. Totdat de boel weer wat is afgekoeld (kan ff duren) en dan starten ze weer. Mijn ex 75TS had daar ook last van en ik heb in dit soort gevallen de auto gestart met een draadje rechtstreeks op de accu. Dat was contact aan zetten, auto in z'n vrij en op de handrem, motorkap open, draadje dat rechtstreeks met de startmotor was verbonden op de pluspool houden en starten maar. Bij mijn huidige V6 is dat preventief verholpen met het plaatsen van een extra relais of iets dergelijks.
                        Last edited by Red205; 25-06-08, 14:22.
                        Auto's: veel...

                        Comment


                        • #13
                          De startmotor doet het wel als hij niet gemonteerd is, zowel op de bedrading van de auto zelf, als met startkabels aan de accu, ik heb momenteel een draad met 12 al standaard naast de startmotor hangen om te kunnen testen, vandaar ook dat ik het contactslot etc uitsluit ...

                          tis dat ik geen camera heb anders had ik er een filmpje van gemaakt en hier geplaatst ... :-)
                          VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

                          Comment


                          • #14
                            Twee plaatjes.





                            Komt je ongetwijfeld bekend voor. Op de bout waar de pijl naar wijst, komt de hoofdvoeding van de accu/dynamo. Dat zijn loeidikke kabels met aan het eind een oogje. Het oogje gaat om de bout en je klemt het vast met de moer die je erop schroeft.

                            Als dat oogje ook maar *iets* is gecorrodeerd, of de moer ook maar *iets* los zit, is de overgangsweerstand al genoeg om de startmotor stil te leggen. Logisch, want een startmotor heeft 100 tot 150 ampčre nodig om genoeg kracht te leveren. Een kleine weerstand is dan al voldoende om 'm alleen nog maar hard te laten klikken.

                            Ik heb dat een keer gehad. Het zat goed vast, je zag er niets aan, en tóch was dat het euvel. Zelfde verschijnsel als jij hebt: wel hard klikken, niet willen draaien. En de volgende dag weer niets aan de hand (want dan was het afgekoeld, of gewoon weer op z'n plek getrild)

                            Losmaken, goed schoonschuren, en weer goed vast zetten.

                            Wel accupolen vooraf even losmaken natuurlijk, vanwege het vonkgevaar, want er staat gewoon ongezekerde volle 12 Volt op die kabels :-)
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                            Comment


                            • #15
                              bier voor Brun ...

                              Had je vorige post niet eens gezien, maar had na mijn vorige post even een startkabel van de pluspool naar de plus van de startmotor gedaan, niet in de verwachting dat het ding zou starten, maar gewoon om dat toch nog maar even uit te sluiten ...

                              Groot was mijn verbazing en schrik dan ook toen de motor aansloeg ... potverdikkeme ...

                              Snap er geen drol van, want de originele voedingskabel is nog puntgaaf, de oogjes zijn volledig blank geschuurd etc, maar toch wil het ding er niet meer mee starten. Ik had nog een voedingskabel liggen van een diesel, heb er een nieuwe pluspool opgezet en die kabel gemonteerd ... nu is het tik en lopen ... met een startmotor van een diesel :-)

                              Na 2 jaar gekloot, een nieuwe accu, 3x een andere startmotor en veel gelul van mensen blijkt het dus gewoon een vage kabel te zijn ... niet te geloven.

                              Ben blij ...

                              Rechtsvoor is er nog wat mis met een wiellager of homokineet ofzo, moet ik nog even naar kijken, dan nieuwe APK erop nieuwe olie erin en brullen maar weer met het ouwe ding ... kan ik ook weer eens naar een oldtimer meeting ofzo :-)

                              iedereen bedankt voor het meedenken, 1 dagje gummen helpt meer dan 3 garages afrijden dat is zeker ...

                              JPD
                              VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

                              Comment


                              • #16
                                Proost. :-)
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                Comment


                                • #17
                                  Proost
                                  fka v164

                                  Comment


                                  • #18
                                    :thumb up:
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zojuist maar een nieuwe voedingskabel gemaakt, dikke ogen eraan geknepen en daarna gesoldeerd, nieuwe accuklem en direct maar wat andere bedrading vervangen ... ding start als nooit te voren en de dynamo lijkt ook beter te laden ...

                                      Daarna een achterwiellagertje opgespannen, ff kijken nog of deze nog goed genoeg is voor de APK, boeit niet zoveel want die dingen kosten erg weinig en zijn in 10 minuten te vervangen.

                                      Voorwiellagers lijken nog goed, kon geen speling ontdekken iig ... wellicht dat het geluid wat ik hoorde niet uit de voor, maar achter wiellagers kwam ...

                                      Zal zo nog ff een ritje maken, ff testen, en dan een afspraakje maken voor verse APK ...

                                      JPD
                                      VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hoe vaak is er wel niet op de groene voorganger geroepen "Zijn je kabels en aansluitingen goed ?? "

                                        Standaard reactie: "Ja hoor, die ZIEN er nog goed uit..."

                                        Ach.... ;-)
                                        Veritatis simplex oratio est

                                        Comment


                                        • #21
                                          Niet waar ... iedereen had het altijd over massa kabels ... en laten die nu prima zijn :-)

                                          Daarnaast had ik de voedingskabel al een keer laten doormeten, en de oogjes en contacten compleet geschuurd etc ... vind het nog steeds vaag dat het daar aan lag ... wellicht was de combinatie met de niet al te frisse accuklem de boosdoener...

                                          Anyhoe, het ding start weer perfect en ik heb een startmotor op voorraad, dus we kunnen er weer een paar ton tegenaan :-)

                                          Alleen spotte ik vandaag wel ernstige roest ... gelukkig niet aan de bodem, maar goed, ik wist dat er roest aan zat te komen, en ben nog steeds van doel deze auto ooit helemaal te restaureren qua plaatwerk ... in tegenstelling tot een niet nader te noemen Audi GT coupe met een schamele 520.000 op de teller ;-)

                                          JPD
                                          VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

                                          Comment


                                          • #22
                                            ps iemand een 325i touring kopen :-) ??
                                            VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

                                            Comment

                                            Working...
                                            X