Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe weet je dat je motor in tip top conditie is?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hoe weet je dat je motor in tip top conditie is?

    (ondanks de hoge kilometerstand....)


    - Er zijn geen foutcodes uit de ODB lezer
    - De Co2 uitstoot is prima
    - Hij klinkt lekker
    - Rollerbanktest geeft de juiste waardes aan

    ?

  • #2
    -Olie laten analyseren

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      - Compressie meten op alle cilinders
      - Olieverbruik in de gaten houden
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
        - Compressie meten op alle cilinders
        - Olieverbruik in de gaten houden
        Oliverbruik is 1:1000
        Compressie laten uitvoeren.

        Test sloeg alle kanten op. Volgens sommige was de test niet goed uitgevoerd. Was gedaan door de dealer.....

        Misschien moet de vraag anders zijn;

        Waar laat je voor een M5 een algehele test uitvoeren waar je echt iets aan hebt en eventueel met plan van aanpak etc etc.

        En dat als ik de auto ooit ga verkopen dat mensen niet eerst beginnen te zeuren over de kilometerstand.....

        (Plan voor verkoop is voor onbepaalde tijd opgeschort...is veels te lekkere auto)

        Comment


        • #5
          Uit elkaar halen en tot de conclusie komen dat alles tiptop in orde was...









          Oftewel wat Harry en Jaspert zeggen, en dan weet je dat het op dat moment prima de luxe is.

          En hoe het 100 km verder of na 3 maanden stilstand is weet niemand.
          Veritatis simplex oratio est

          Comment


          • #6
            Ah....het is dus geen exacte wetenschap?

            En op de vraag wie, wat en waar de juiste personen zitten om een echte test te doen?
            Attached Files
            Last edited by Kleintje; 29-12-09, 13:01.

            Comment


            • #7
              Kleintje, volgens mij moet je met zo'n oud en dan ook nog eens exclusief model niet bij Van Poelgeest aankomen joh. Die gasten hebben al moeite met het vinden van een 5 cm. lange spijker in een band van een 318i. :)

              Zijn toch wel BMW-specialisten in de regio?
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

              Comment


              • #8
                Auto's exacte wetenschap! Neuh, niet echt he. Hoe ouder hoe onexacter. :)
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                  Kleintje, volgens mij moet je met zo'n oud en dan ook nog eens exclusief model niet bij Van Poelgeest aankomen joh. Die gasten hebben al moeite met het vinden van een 5 cm. lange spijker in een band van een 318i. :)

                  Zijn toch wel BMW-specialisten in de regio?
                  Ja...maar wie dan? En ze moeten ook zin hebben. Dat ontbreekt er vaak aan.

                  Comment


                  • #10
                    Een olieverbruik van 1 liter op 1000 km? Dat is toch best aan de forse kant?

                    Comment


                    • #11
                      vd Hengel......

                      Hoe moeilijk kan het zijn.

                      http://www.vandenhengelbmw.nl/
                      Veritatis simplex oratio est

                      Comment


                      • #12
                        1 op 1000 is wel wat fors, maar wellicht voor een M5 normaal, dat weet ik niet zeker.

                        Die compressiewaarden slaan nergens op, volgens mij krijg je hem met die waarden nauwelijks aan de praat man. :)
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

                        Comment


                        • #13
                          Ha, dat Kleintje;

                          E39 M5's schijnen weliswaar nogal stevige oliedrinkers te zijn zonder dat het duidt op overmatige slijtage, maar 1 op 1000 zou bij mij toch een teken zijn om de zaak eens te laten checken. Klepsteelgeleiders is waar ik dan met name aan denk. Verder vind ik het verschil tussen cilinders 1 & 3 ener- en 5 & 7 anderzijds ook nogal opvallend in die compressiemeting. Zou ik zeker nog eens door een ander naar laten kijken. Punt is als je daaraan begint en de boel misschien toch al open gaat, dat dan zaken als zuigerveren en krukaslagers eigenlijk ook aan een nadere blik toe zijn. Tonnetje of twee ruim gedraaid, toch?
                          Scherven brengen gelul.

                          Comment


                          • #14
                            Compresiemeting idd opnieuw doen.

                            Bij vd Hengel....
                            Veritatis simplex oratio est

                            Comment


                            • #15
                              Ha, die Gummers;

                              Zijn er fappers die weten of de E39 M5 het bekende euvel van de M60 en M62 V8's ook heeft, dat van die zichzelf losmakende oliepompbevestiging? Echt zo'n ding om gelijk te laten checken, en als die carterpan dan toch los is kan iemand bij Van den Hengel vast vrij simpel vaststellen hoe de krukaslagers eraan toe zijn.
                              Scherven brengen gelul.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                vd Hengel......

                                Hoe moeilijk kan het zijn.

                                http://www.vandenhengelbmw.nl/
                                Hmmmm, daar jaren geleden geweest met de E28 M5. Had er niet een goede indruk van. Waarom denk je dat zij echte specialisten zijn (dit is een oprechte vraag....)?

                                Comment


                                • #17
                                  Misschien vanwege het aantal draadjes hier op gummen waarin wel positieve ervaringen staan met deze tent?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                    Misschien vanwege het aantal draadjes hier op gummen waarin wel positieve ervaringen staan met deze tent?
                                    Ach, Kleintje krijgt het liever tot de huig naar binnengeschoven bij de vriendelijke heren uit Amstelveen... ;-)
                                    Veritatis simplex oratio est

                                    Comment


                                    • #19
                                      Olieverbruik is volgens dit draadje normaal:

                                      http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndik...BMW_-_E39.html

                                      De compressiewaarden zijn veel te laag, dus ik zou een nieuwe test laten doen.
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                        Misschien vanwege het aantal draadjes hier op gummen waarin wel positieve ervaringen staan met deze tent?
                                        Ik ga zoeken :-)

                                        Nee, geen hoge pet op van de dealert.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                          Ik ga zoeken :-).
                                          http://www.gummen.org/forum/search.php?searchid=20066
                                          Veritatis simplex oratio est

                                          Comment


                                          • #22
                                            Aardig lui bij v.d. Hengel hoor. Altijd veel gelachen met ome Joop.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                              Aardig lui bij v.d. Hengel hoor. Altijd veel gelachen met ome Joop.
                                              Lachen met ome Joop, kijk, daar hebben we wat aan.
                                              Ik zou maar bellen voor een afspraak dan... ;-)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Dat is inderdaad een wazige compressiemeting. Normaal gesproken staat er in het werkplaatshandboek dat zodra er meer dan 1 bar verschil is tussen de cilinders, dat er verder onderzoek noodzakelijk is. En de beste 2 slechts 7,5 bar???

                                                Dat olieverbruik zou ik me alleen druk over maken als dit in korte tijd veranderd.
                                                De mijne drinkt al vijf jaar lang 1 liter per 1.500 km.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Zover was ik ook al gekomen Peter; Nu nog alleen alle posts doorlezen wat er dan geschreven wordt.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    scrollen tot je "hengel" in rode letters tegenkomt...
                                                    Veritatis simplex oratio est

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jaaaaa....zover was ik ook al.

                                                      Heb je de Hybride nog?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                        Die gasten hebben al moeite met het vinden van een 5 cm. lange spijker in een band van een 318i. :)
                                                        In BMW-termen spreek je dan van een dikke ijzeren staaf van 35cm ;-)
                                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                                          Jaaaaa....zover was ik ook al.

                                                          Heb je de Hybride nog?
                                                          Nee, gelukkig niet.
                                                          Veritatis simplex oratio est

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kleintje, zo'n compressiemeting kun je makkelijk zelf doen of laten doen.
                                                            Ik heb zelf zo'n professioneel motometer setje, gelijk aan degene waarmee jouw meting is gedaan.
                                                            Stelt niets voor. Alle bougies eruit, 2e persoon contact laten maken en starten met volledig ingetrapt gaspedaal. Persoon 1 houdt onderwijl de compressiemeter stevig ingedrukt op bougiegat cilinder 1 tijdens het starten. Starten doe je ca 5 seconden, daarna contact los. En zo ga je alle cilinders af.
                                                            Zoals o.a. Cavallino al meldde, bij teveel onderling verschil is er reden om te onderzoeken wat er mogelijk mis is. VariŽrend van lekkende koppakking, gescheurde kop, versleten zuiger(veren)/cilinder tot kleiner leed. :-)
                                                            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                                              Kleintje, zo'n compressiemeting kun je makkelijk zelf doen of laten doen.
                                                              Ik heb zelf zo'n professioneel motometer setje, gelijk aan degene waarmee jouw meting is gedaan.
                                                              Stelt niets voor. Alle bougies eruit, 2e persoon contact laten maken en starten met volledig ingetrapt gaspedaal. Persoon 1 houdt onderwijl de compressiemeter stevig ingedrukt op bougiegat cilinder 1 tijdens het starten. Starten doe je ca 5 seconden, daarna contact los. En zo ga je alle cilinders af.
                                                              Zoals o.a. Cavallino al meldde, bij teveel onderling verschil is er reden om te onderzoeken wat er mogelijk mis is. VariŽrend van lekkende koppakking, gescheurde kop, versleten zuiger(veren)/cilinder tot kleiner leed. :-)
                                                              effe bakkie bijmekaar doen en je weet meer ;-)
                                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Roald Bekijk bericht
                                                                Lachen met ome Joop, kijk, daar hebben we wat aan.
                                                                Ik zou maar bellen voor een afspraak dan... ;-)
                                                                lol
                                                                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X