Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rijden in winterse omstandigheden (technisch)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Rijden in winterse omstandigheden (technisch)

Komende dagen gaat het flink vriezen. Vorige week was het in Limburg al bijna -20 graden Celcius. Vorig jaar haalden we de -18. Dat zijn geen temperaturen om niet serieus te nemen.

Los van de bandenkeuze, wat kun je zelf doen om je auto zo goed mogelijk winterklaar te hebben?

Ik heb 't volgende lijstje:
    - Accu in goede staat (polen ontdoen van oxidatie en insmeren met kopervet). Bij -20 graden levert je accu maar de helft van zijn kracht. Een accu is na 4 jaar oud en 'op'. Je kunt hem laten testen.

- Loop stekkers en 'aarde'-punt na en zorg dat ze vrij zijn van corrosie, evenals de aansluitpunten van je startmotor en dynamo. Ik heb ze ingespoten met een vochtwerend goedje en het aardepunt schoongeborsteld (was vrij roestig na een jaar) en opnieuw ingevet met kopervet.

- Ontsteking (van bougies, bougiekabels tot verdelerkapjes of contactpuntjes in vernieuwde staat). Vocht in je ontsteking zorgt met ijskoude temperaturen voor een slecht functionerende ontsteking met alle mogelijke problemen van dien (tot zelfs ernstige slijtage in je cilinders).

- Dunnere olie (dus 0W of 5W in plaats van 10w of 15w?) kan geen kwaad. Zeker niet bij auto's die maar korte ritjes rijden en in dit soort barre omstandigheden niet op bedrijfstemperatuur komen.
    Met dunnere olie is een koude start makkelijker voor je startmotor en dus voor je accu, die dus al minder kracht lever als 't koud is. Het voorkomt tevens overbodige slijtage in je blok.

- Koelvloeistof: de werking van antivries neemt vaak af met de jaren, dus het verversen van je koelvloeistof is wel aan te raden tijdens een winterbeurtje. Even testen tot welke temperatuur je koelsysteem beveiligd is, is ook aan te raden. Tot -26 of -35 moet Nederlandse omstandigheden wel overleven.

- Een stuk karton of plastic voor de radiator, om de (te) koude rijwind tegen te houden in het motorcompartiment.

- Isoleren dmv CV-buisisolatie van je carterontluchting. Er treedt condensatie op in je carterontluchting, als dat bevriest, dan leidt dat uiteindelijk tot diverse problemen. Dat moet je dus voorkomen (ook door dunnere olie te gebruiken en langere ritten te maken, bijv. met een stuk karton voor je radiator, om de motortemperatuur hoog genoeg te krijgen voor een efficiënte verbranding/bedrijfstemperatuur.

- Deurrubbers invetten met WD40, dat voorkomt vastvriezen

- Met WD40 kun je ook je lichtunits inspuiten (nadat je auto is gewassen). Hierdoor zal er minder vuil en ijs blijven 'plakken' aan het glas, waardoor je een goede lichtopbrengst behoudt.

- Sloten smeren met kruipolie, ook het binnenwerk achter je deurbekleding. Grafiet kun je toepassen op een 'droog' slot. Dit werkt ook goed bij je voordeur thuis (vergeten veel mensen).

- Gooi geen kokend water over je voorruit. Je ruit kan barsten... dan wordt 't pas echt koud achter 't stuur.

- Leg geen picknickdeken over je auto. Dit soort dekens reageren met het staal en dat verpest je lak met allemaal kleine puntjes. Een aluminium stuk ruitfolie werkt het beste, omdat het niet vastvriest.

- Doe je ruitenwissers omhoog als de auto buiten moet slapen. Dan vriezen ze niets vast. Indien ze toch vastvriezen, maak ze eerst los, anders draait je ruitenwissermotor kapot, of de aansluiting dol.

- Bandenspanning controleren (normaal rijd ik altijd met minimaal 0,2 bar meer dan de fabrieksopgave, maar in de winter rijd ik conform fabrieksopgave).

- Ik spuit de onderzijde en wielkasten van mijn auto regelmatig af, om de pekel weinig kans te geven om roest te creëren. Ook gaat de auto vaker door de wasstraat. Vuil trekt meer vuil aan.

- De ruitenwisserbladen veeg ik bij iedere tankbeurt schoon voor optimaal zicht, zonder streepvorming.

- Ruitensproeiervloeistof vul ik wekelijks bij, ik koop altijd 2 5-liter verpakkingen, zodat er minimaal 1 als reserve achterin de auto ligt. Ook heb ik een fles water aan boord. Voor 't geval dat ik toch tekort kom. Die fles bevriest 's nachts gewoon, maar tijdens het rijden ligt 'ie onder mijn verwarmde stoel en is 'ie snel ontdooit. :)

- Mijn ruiten poets ik regelmatig schoon voor optimaal zicht en om condensvorming maximaal te reduceren.

- Ik heb wat extra gereedschap en reserve onderdelen aan boord om alle 'winterkwalen' te kunnen oplossen. En ik heb dikke klushandschoenen, een shawl die vies mag worden en altijd een stuk hout voor onder de krik (die in de sneeuw anders weg zat, maar ook in de berm 's zomers).

- Bij mijn 'noodkitje' zitten goede 'breeklampjes' die goed zichtbaar zijn als je met pech langs de weg strandt. Een reflecterend hesje ontbreekt niet, evenals een goed opgeladen zaklamp. Lucifers en een waxinelichtje heb ik nu niet bij me, maar dat gaat wel mee als ik richting 't buitenland rijd in winterse omstandigheden. Ik heb een keer 24 uur in een sneeuwstorm met ijzel vastgezeten en toen waren we blij dat we tijdens het stilstaan een paar kaarzen aan boord hadden om de temperatuur aan boord boven 0 te houden, want de brandstof was ook niet onbeperkt na enkele uren stationair 'warmdraaien'.

Is dit overdreven? Ik denk het niet. Zolang je het niet nodig hebt, ben je je wel bewust dat je goed voorbereid bent.

Meer tips? Ik hoor ze graag.

Een beetje chauffeur zorgt met dit soort weersomstandigheden dat de tank meer dan de helft vol is.....

En voor een gasstelletje, grote pan om sneeuw te smelten( 24 uur ingesneeuwd staan krijg je dorst van he), instantsoep, drinkbekers, bestek, jachtmessen, alarmpistool om wolven op afstand te houden, droog haardhout, sneeuwschep, sneeuwschoenen, sneeuwkettingen, rijplaten, losse lier op 12 en 24 V, strooizout, desinfectietabletten voor schoon drinkwater, GPS-noodbaken, handheld GPS, radio op batterijen, 2 telefoons, 2 portofoons.

Oja, en schoon ondergoed...
    Last edited by w220l; 02-01-10, 08:24.
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
      En voor een gasstelletje, grote pan om sneeuw te smelten( 24 uur ingesneeuwd staan krijg je dorst van he), instantsoep, drinkbekers, bestek, jachtmessen, alarmpistool om wolven op afstand te houden, droog haardhout, sneeuwschep, sneeuwschoenen, sneeuwkettingen, rijplaten, losse lier op 12 en 24 V, strooizout, desinfectietabletten voor schoon drinkwater, GPS-noodbaken, handheld GPS, radio op batterijen, 2 telefoons, 2 portofoons.
      Zijn dat allemaal apps voor je Iphone? :)

Comment

Eh, ik zou even controleren of je thuiswerkaccount + token nog werken.

Klaar...

Mark.

Comment

Zweedse auto's doen het altijd toch?
          Vorig jaar rond deze tijd was het -14 graden en die Volvo 740 startte gewoon probleemloos op gas. Het leek totaal geen invloed te hebben de koude temperaturen. Kachel ook heel snel warm.

Comment

Dennis en Peter doen volgende week de Amsterdam - Peking rally ?

Serieus: ik denk om een meer dan halfvolle tank, en handschoenen/dikke jas en goede schoenen maar meer ook niet. Op/naar wintersport is iets anders maar voor de rest is mijn dagelijks verkeer 99% in bebouwde kom en veel bereden wegen.
            Last edited by Joshua; 02-01-10, 10:42.

Comment

Mijn lijstje: deurrubbers & sloten inspuiten met wd 40 (oid), slotontdooier bij de hand, zorgen dat er voldoende ruitenwisservloeistof is, en de rest valt gewoon onder goed onderhoud.....
              ''Thank God for the internet experts''

Comment

Nog een tip: Als je toch onverhoopt strandt tijdens de blizzard, voordat je je auto uit gaat? Doe dan je onderbroek achterstevoren aan!!!!

Als dan de wind op je kruis blaast blijft je pielemuis zeker 3 graden warmer...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                  Die gedacht had ik ook...
                  Voldoende benzine en warme kleding is voor mij voldoende...

Comment

Voor langere, winterse tochten door Europa neem ik ook een slaapzak mee. Verder zijn een zaklamp en een thermosfles drinken een goeie.
                    Voor de woon-werk ritjes van een uur luistert het wat minder nauw.
                    Wel zorg ik dat de deurrubbers zijn ingevet. Het slot gaat wel open met de AB. En altijd een reservepak sproeierspul -20c in de achterbak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht

Serieus: ik denk om een meer dan halfvolle tank, en handschoenen/dikke jas en goede schoenen maar meer ook niet. Op/naar wintersport is iets anders maar voor de rest is mijn dagelijks verkeer 99% in bebouwde kom en veel bereden wegen.
                      Wat dacht je ???

Er lopen er meer buiten los dan binnen opgesloten he..... ;-)
                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                        Mijn lijstje: deurrubbers & sloten inspuiten met wd 40 (oid), slotontdooier bij de hand, zorgen dat er voldoende ruitenwisservloeistof is, en de rest valt gewoon onder goed onderhoud.....
                        En dan niet de achterbak vergeten... (Met de WD40 in diezelfde achterbak!)

Wilde vandaag de boodschappen doen, netjes de deuren met WD40 gedaan, kreeg ik de achterbak van de BMW met geen mogelijkheid open. Nou ja, dan maar de Skoda.

Dus de volgende tip: meer auto's voor de deur hebben staan. :)
                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                          *check* ;-)

Comment

Op verre winterritten lijkt het mij handig om een slaapzak mee te nemen. Zeker als je kids ook in de auto zitten. Als je stil komt te staan is het binnen no time koud in de auto. Onderkoeling is geen grapje. En kids hebben daar sneller last van dan volwassenen.
                            Als het sneeuwt heb ik de sneeuwschep ook in de kofferbak liggen.
                            Een opgeladen mobiele telefoon is ook niet verkeerd om bij je te hebben.

Filmpje (kijken vanaf 2:40): starten van een Scoobie STi met bevroren versnellingsbak olie... bij -44C...
                            http://www.youtube.com/watch?v=dIsG_8TVokw

Comment

ik neem aan dat deze lijst is voor mensen die rondrijden met een oude auto?
                              Het enige wat ik doe is vaker ruitensproeiervloeistof bijvullen en een folie voor de ramen 's nachts om makkelijker weg te kunnen rijden en niet eerst het hele voorruit te hoeven krabben.

Een deken achterin is geen overbodige luxe, maar de rest die je opschrijft doe IK in ieder geval nooit.
                              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

http://www.northernmosttesting.com/

leuke plek voor een Gummen-wintermeet ??!

Comment

Een fatsoenlijke sleepkabel is met dit weer geen luxe. Je kan er mensen mee helpen of je kan er zelf mee geholpen worden als je onverhoopt de berm in duikt. Duwen is zo passe.

Een klein plankje (zeg 20x20cm) voor onder een krik is idd geen slecht idee. Neemt weinig plek in beslag en als je d'r om verlegen zit is zoiets nergens te vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                    - Koelvloeistof: de werking van antivries neemt vaak af met de jaren, dus het verversen van je koelvloeistof is wel aan te raden tijdens een winterbeurtje. Even testen tot welke temperatuur je koelsysteem beveiligd is, is ook aan te raden. Tot -26 of -35 moet Nederlandse omstandigheden wel overleven.
                                    Nouja, een beetje off topic wel: de glycolen in je koelvloeistof verzuren met een jaar of 2 nogal behoorlijk. Zodanig zelfs dat ze aluminium zullen gaan aantasten. Laten wij nou nogal redelijk wat aluminium en -legeringen in onze motoren hebben. Dus los van de vorstbestendigheid is het sowieso een dikke aanrader de koelvloeistof om de 2 a 3 jaren te (laten) vernieuwen.
                                    Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                      Da's altijd goed. En minstens één FWD of 4WD omdat dat makkelijker is in de sneeuw.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door snipe Bekijk bericht
                                        Da's altijd goed. En minstens één FWD of 4WD omdat dat makkelijker is in de sneeuw.
                                        Mooi! Ik zal het eens voorstellen bij mdv, dat er nog een 4wd bij moet.

*zoekt dekking*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                          Nouja, een beetje off topic wel: de glycolen in je koelvloeistof verzuren met een jaar of 2 nogal behoorlijk. Zodanig zelfs dat ze aluminium zullen gaan aantasten. Laten wij nou nogal redelijk wat aluminium en -legeringen in onze motoren hebben. Dus los van de vorstbestendigheid is het sowieso een dikke aanrader de koelvloeistof om de 2 a 3 jaren te (laten) vernieuwen.
                                          Tenzij het longlife kvs is, dan hoeft het pas na 12 jaar ofzo. Zoals bij bijv. de meeste moderne VAG gebakjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                            precies.... een hele aluminium bus de pers van mn koelwater was weggeteerd
                                            had wel mn koelwater 2 maal ververst in 6 jaar
                                            aan de andere kant.... als het verzuurt , waarom voegen ze dan geen alkalisch middel toe om toekomstige verzuring te neutraliseren?
                                            zoals ze dat bv wel bij smeerolie doen

ik hoorde laatst ook een paar mensen zeggen dat het niet mengbaar is,(heb het ooit ook eens op een verpakking zien staan ) welke 2 soorten zijn er eigenlijk niet mengbaar?
                                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                              precies.... een hele aluminium bus de pers van mn koelwater was weggeteerd
                                              had wel mn koelwater 2 maal ververst in 6 jaar
                                              aan de andere kant.... als het verzuurt , waarom voegen ze dan geen alkalisch middel toe om toekomstige verzuring te neutraliseren?
                                              zoals ze dat bv wel bij smeerolie doen

ik hoorde laatst ook een paar mensen zeggen dat het niet mengbaar is,(heb het ooit ook eens op een verpakking zien staan ) welke 2 soorten zijn er eigenlijk niet mengbaar?
                                              De oplossing bufferen met een zout? Dat veroorzaakt ook weer corrosie, denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                                Een fatsoenlijke sleepkabel is met dit weer geen luxe. Je kan er mensen mee helpen of je kan er zelf mee geholpen worden als je onverhoopt de berm in duikt. Duwen is zo passe.

Een klein plankje (zeg 20x20cm) voor onder een krik is idd geen slecht idee. Neemt weinig plek in beslag en als je d'r om verlegen zit is zoiets nergens te vinden.
                                                Plankje is een prima idee, maar met -10 niet nodig ;-)
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ook grappig al die mensen die klagen dat hun deurrubbers & deuren zitten vast gevroren en dat dan de schuld van de auto/het merk vinden.

Je kan natuurlijk ook gewoon voorbereidingen treffen om het te voorkomen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                                                    Ook grappig al die mensen die klagen dat hun deurrubbers & deuren zitten vast gevroren en dat dan de schuld van de auto/het merk vinden.
                                                    Inderdaad! Mercedes sucks. Bij mijn Laguna had ik deze ellende nooit!

*kuchkuch* ga ik straks alsnog doen ;-)
                                                    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Ja maar stel nu dat je een coupe had he! Met van die ramen die eerst een stukje moeten zakken voordat je de deur open kan doen, wat dan! Ja dan is het huilen met de pet op en is BMW een kut merk ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht

Gisterochtend waren de kieren volgelopen met natte sneeuw (die 's nacht gevallen was) en daarna vastgevroren. Auto ging wel van slot af, maar daarna nog steeds niet open. Daar doe je niets aan qua voorbereiding.

Comment

Mijn tip als je FWD rijdt: gebruik de handrem in bochten waar niet gestrooid is zoveel mogelijk!

Gisteren weer heerlijk dwars gegaan door de besneeuwde straatjes. Ben er zelfs een blokje voor om gereden, LOL!
                                                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Dennis gaat een paar retourtjes Noordkaap doen volgens mij ;)
                                                            Staan goede tips tussen, maar zoals anderen ook al zeggen soms wat te veel van het goede in NL. Deurrubbers voorbereiden, deken, ruitenspoeiervloeistof en een sleepkabel achterin is voldoende bij mij. Kabel gister nog nodig gehad bij wat gespeel op het ind.terrein waarbij een 325 re-door schoot en met 1 wiel schuin boven de sloot hing en dus achter geen aandrijving meer had. Kabeltje ertussen en los was ie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pakkie Bekijk bericht
                                                              Dennis gaat een paar retourtjes Noordkaap doen volgens mij ;)
                                                              Klopt! Ik vraag 't niet voor niets. :)

Daar is 't eind februari gemiddeld -30, maar als het hier -20 wordt dan zijn al jullie tips ook wel nuttig.

Comment

Ofwel ik heb een goede wagen gekocht, of ik heb geluk.

Niks aan 't hok gedaan, maar start prima, deuren gaan zonder problemen open. Enkel de kofferklep zit af en toe beetje vast maar die gebruik ik nauwelijk.

Enige wat ik wel heb gedaan is dit:
                                                                - Een stuk karton of plastic voor de radiator, om de (te) koude rijwind tegen te houden in het motorcompartiment.

En dat met een 315 van 750 euri :P

Gr Jeroen
                                                                Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

Working...
                                                                X